Liigan ja Mestiksen ero on valtava. Verrattavissa esim. Liiga vs NHL. Liigassa dominoiva pelaaja ei välttämättä pääse kertaakaan kirkkaisiin valoihin, esimerkkejä on iso liuta. Samalla lailla Mestiksessä dominoiva peluri ei välttämättä tuo mitään lisää Liigajoukkueeseen saati edes välttämättä mahdu siihen, tästäkin on esimerkkejä vaikka kuinka paljon.
Molemmista löytyy toki myös päinvastaisia esimerkkejä, tottakai. Mutta pääsääntöisesti sanoisin, että sillä, että joku tahkoaa Mestistä on syynsä.
Se on ihan totta, että se Liigan ja Mestiksen ero on aivan valtava, joten siinä mielessä noiden Mestis-miesten ei ole kovinkaan helppoa onnistua SM-liigassa edes sillä 0,5 pinnan keskiarvolla per peli, vaikka olisi ollut Mestiksessä ihan pinnan keskiarvolla pisteitä tekevä tehokas hyökkääjä.
Oon itse suhtautunut aina hieman skeptisesti just näihin Mestis-miehiin SM-liigassa tai ollut ainakin sitä mieltä, että just näiden isojen liigaseurojen, kuten IFK:n ja Kärppien ei kannattaisi hankkia näitä Mestis-miehiä joukkueisiinsa ainakaan niillä odotuksilla, että heistä olisi siellä mihinkään kakkos- tai edes kolmosketjujen avainpelaajiksi, sillä useinkaan ne Mestis-pelaajat eivät tuo sillä omalla panoksellaan mitään erityisen merkittävää sinne joukkueeseen, paitsi ehkä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
Nyt kun meilläkin on tällä hetkellä hirveä pelaajapula joukkueessa, niin olen ihmetellyt sitä asiaa, kun meidänkin jengin faneista jotkut tuntuvat haikailevan kovasti joidenkin Mestis-miesten perään, vaikka ne vahvistukset ja loukkaantuneiden pelaajien tuuraajat pitäisi hankkia mieluummin just liigatasolta tai ulkomaiden pääsarjoista.