Tämä nyt ei liity käymäämme keskusteluun varsinaisesti, mutta otetaanpa hieman kantaa.
Jokaisella on oikeus kirjoittaa joko kriittisen sävyyn, löytää posia joka asiasta tai vetää näiden välimaastoon. Itse koen kuuluvani tähän viimeisimpään ryhmään, sillä välillä on täysin oikeutettua kirjoittaa perusteltua (negatiivista) kritiikkiä joukkueen tekemisistä. Sillä ei ole mitään vitun merkitystä oletko sarjataulukossa piikkipaikalla 20 pisteen karkumatkalla, taisteletko pääsystä kuuden parhaan joukkoon tai oletko vienyt kolme kannua putkeen edellisillä kausilla, jos sille kritiikille on tarvetta jonkin tietyn asian suhteen (esim. luokaton ylivoimapelaaminen, jota ei vaan saada kuntoon). Myös posille on paikkansa ja suurin osa tällä palstalla sitä myös antaa, vaikka osa täällä näkee ainoastaan nimimerkkien negatiiviset kirjoitukset. Suurin osa "meistä" on kuitenkin tätä ns. välimaastoa, jotka kirjoittavat tarpeen mukaan kriittisesti, mutta osaavat kaivaa myös posia joukkueen tekemisistä.
Tätä asiaa olisi voinut avata helvetin paljon enemmänkin, mutta jätän nyt tällä erää (tässä viestissä) tähän.
Jos sopii, niin minä jatkan?
Voiko kannattaa joukkuetta väärin? Kyllä ilmeisesti voi?
Oikea kannattaja ei näe kannattamassaan joukkueessa mitään vikaa. Oikea kannattaja ei kritisoi ketään, mitään... vaikka olisi jonkun toisen mielestä aihettakin. Oikea kannattaja valehtelee omiensa puolesta, tai ainakin kertoo muunneltua totuutta. Tilastoista nostetaan esille vain ne kohdat, jotka tukevat oikeinkannattamisen agendaa. Oikea kannattaja näkee kaikessa joukkueen tekemisessä pelkästään positiivisia asioita. Oikea kannattaja väheksyy väärinkannattajien mielipiteitä ja jopa ylenkatsoo väärinkannattajien kirjoituksia, sanomisia, kaikkea. Oikea kannattaja sulkee silmänsä silloin, kun ne olisi hyvä avata. Oikea kannattaja uskoo kaiken, mitä kuulee ja näkee joukkueen jäsenten sanovan. Oikean kannattajan mielestä on lapsellista ja naurettavaa kritisoida omiaan.
Oliko vielä muuta?
Olen väärinkannattaja ja joukkueen vihollinen. Tunnustan sen. Todistusaineisto minua vastaan on kiistaton. Olen kritisoinut vuosikymmenten ajan joukkueeni pelaajia, valmentajia, hallintoa, organisaation työntekijöitä, someosastoa, kaikkea. Kutakin vuorollaan. Olen käyttänyt usein myös voimasanoja kirjoituksissani. Olen myös huolimaton ja asioista tietämätön väärinkannattaja, sillä joskus kirjoituksissani on ollut virheitä.
Oliko vielä muuta?
Miksi olen sitten tuollainen mulkku väärinkannattaja, että kritisoin pelaajien otteita, joukkuetta, seuraa, kaikkea? Siksi, että haluan omalle seuralleni vain parasta. Haluan, että Kärpät on paras seura kaikessa. Juniorityössä, edustuksessa, naisissa, organisaationa, hallitunnelmassa, edelläkävijänä kaikessa, kannattajatoiminnassa, ylivoimassa, alivoimassa, tasakentällisin, tilastoissa, peliasuissa, hyväntekeväisyydessä jne jne. Ihan kaikessa. Siksi uskallan puhua ja kirjoittaa asioista, jotka eivät toimi. Ilman kritiikkiä ei tapahdu uudistumista, reagointia, ei mitään.
Jos Kärppien ylivoima on ihan perseestä suhteessa pelaajamateriaaliin, niin miksi en saisi siitä kirjoittaa? Jos Jussi Jokisella ei enää jalkanopeus riitä Liigaan, niin miksi en saisi siitä kirjoittaa? Jos Kärppien someosasto ei toimi tai hallitunnelma on perseestä, niin miksi en saisi niistä kirjoittaa? Toiset puhuvat suolaamisesta. Sylkykupiksi joutumisesta. Rakkaalla lapsella on monta nimeä.
Asiat eivät etene, jos me kaikki ollaan ihan hys hys ja taputetaan karvaisia kämmeniämme sinisilmäisinä yhteen. Kärppien kritisoitu someosasto on parantanut tekemistään isosti. Hallilla on on kaljanmyynti nopeutunut ja Verkko heiluu soi maalilauluna (näin jälkiviisaana Jamppa Tuomisen Kärpät on rautaa olisi ollut se ainoa oikea vaihtoehto). Pieniä asioiota on suht lyhyessä ajassa mennyt eteenpäin, mutta tätä ei varmasti olisi tapahtunut ilman kritiikkiä.
Sitten vähän siitä kritiikistäkin. Sitähän on monenlaista. Palstatotuudet on yksi kritiikin ikävimmistä muodoista. Pelejä ei katsota tai jos katsotaankin, niin ei nähdä kokonaisuutta, vaan puututaan johonkin epäolennaisuuteen, kuten esim. pelinumeroon selässä. Tälläkin kaudella palstatotuuden uhriksi on joutuneet mm. Mikko Niemelä, Jussi Jokinen, Patrik Rybar, Michael Kristof, Sami Anttila, Joona Huttula jne. Jos pelaa huonosti, niin ok, saa kritisoida, mutta on mun mielestä vähän kummallista, että koirat haukkuu joka pelissä, vaikkei olisi aihettakaan. Katsokaa hyvät ihmiset niitä pelejä. Pistäkää Jatkoaika ja Twitter ja mitä näitä on syrjään pelin ajaksi ja katsokaa sitä peliä. Ehkä se olikin se Krejcikin huono purku, joka aiheutti sen myllytyksen omassa päädyssä tai ehkä se olikin se Junttilan aivan paska lepakkosyöttö, jota Niemelä ei saanut haltuun siniviivalla ja vastustaja karkasi maalintekoon?
Kaikkein pahimpia kriitikkoja/puolestapuhujia ovat ne, jotka eivät katso pelejä kuin silloin tällöin tai katsovat niitä ns. puolella silmällä kotitöiden tekemisen ohessa. Palstatotuuksia tulee solkenaan ja mielipiteet pohjautuvat johonkin viime vuoden syyskuussa nähtyyn tiistaipeliin? Ei vittu mitä tuubaa.
Aion jatkossakin olla väärinkannattaja. Aion jatkossakin antaa kritiikkiä, jos siihen mielestäni aihetta on. Aion myös jatkaa positiivisten asioiden esiintuomista, jos niitä mielestäni on. Aion edelleen katsoa kaikki Kärppä-pelit ja lukea kaikki eteeni tulevat Kärppä-uutiset. Aion edelleen olla mediakriittinen. Aion edelleen puuttua palstatotuuksien viljelijöiden kirjoituksiin. Aion edelleen katsoa myös muiden joukkueiden pelejä, varsinkin niiden, joissa pelaa entisiä kärppäläisiä. Aion edelleen olla minä.
ps. Tämä kirjoitus ei ole kohdistettu keneenkään kirjoittajaan henkilökohtaisesti. Tämä kirjoitus on omien ajatusten virtaa purettuna näppäimistön kautta luettavaksi kaikille, joita tekstini edes vähän kiinnostaa. Tuli vähän pitempi vuodatus, kuin oli tarkoitus. Kiitos, että jaksoit lukea sen loppuun asti.