Vahvasti veikkaan juuri Canadiensia, olen näitä joukkueita omista varauksista kasaillut paljon kesäloman aikana, ja Montreal ehdottomasti yksi laadukkaimmista kokonaisuuksista mihin olen törmännyt.
Avalanchen varaamat pelaajat tekivät viime kaudella 249 maalia, mutta jos laskee myös heidän edeltäjänsä Nordiquesin varaamien Druryn ja Hejdukin maalit, kokonaissumma on 272 maalia viime kaudella.
Yllättävää. Toki varaukset ovat onnistuneet kohtalaisesti ja muissa joukkueissa pelaa melko isoissa rooleissa Canadiensin varaamia hyökkääjiä mm. Ryder, Ribeiro, Latendresse, Grabovski. Moni on onnistunut vasta kun on treidattu muualle.
Silti vähän epäilyttää että 264 maalia olisi paras, kun eniten maaleja tehneellä joukkueella (Vancouver) oli 262 maalia. Luulisi että parhaiten onnistuneella "draftijoukkueella" olisi selvästi enemmän maaleja, koska varsinkin palkkakattoaikana on vaikea pitää hyvää joukkuetta kasassa jolloin hyvinkin varannut joukue joutuu päästämään hyviä pelaajia muualle kun tarjoukset ovat isoja ja katto tulee vastaan.* Toki varaamattomiakin pelaajia on jonkin verran, jolloin varattujen pelaajien summa jää pienemmäksi kuin yhteensä tehdyt maalit NHL:ssä. Selkeä enemmistö on silti draftattu.
Huvikseni laskin Vancouverin varaamien pelaajien maalimäärän, se on 225.
Toki myös nuo organisaatioiden muutot vaikuttavat yhteismäärään, jos ne lasketaan pois. Itse laskisin Nordiquesin samaan Avalanchen kanssa, ja ex-Winnipegin Phoenixin kanssa. Huvittavaa sinänsä että NHL:ssä on nyt kaksi Winnipeg Jets-organisaatiota; alkuperäinen ja uusi Atlantasta muuttanut.
Kerro Deko/kertokaa toki muitakin yhteismääriä mikäli olette laskeneet. Kiinnostava tilasto.
E:* Lisäksi hyviä hyökkääjiä varannut joukkue voi treidata pois joitain hyökkääjiään tilkitäkseen puolustusta ja maalivahteja. Tämä tasoittaa myös tilannetta liigassa vrt. draftaustilastot.
E2: Toki varaamattomista pelaajistakin saisi hyvän joukkueen maalintekoa ajatellen... Sieltä löytyisi ainakin: Kunitz, R. Bourque, Penner, Burrows, St. Louis, Madden, J. Blake, McDonald, Leino...