Olen huomannut ottelutilastoista erikoisen merkinnän joskus. TaM eli tasoitusmaali. Miksi näitä merkitään yleensä ottelun lopussa tilastoon? Mitä järkeä tuossa on? Eikö kaikki maalit, jotka tasoittavat pelit ole muutenkin tasoitusmaaleja.
Olen huomannut ottelutilastoista erikoisen merkinnän joskus. TaM eli tasoitusmaali. Miksi näitä merkitään yleensä ottelun lopussa tilastoon? Mitä järkeä tuossa on? Eikö kaikki maalit, jotka tasoittavat pelit ole muutenkin tasoitusmaaleja.
TaM on se viimeisin tasoitusmaali, minkä ansiosta ottelu menee jatkoajalle, eli varmistaa joukkueelle yhden pisteen. Kai se siksi edelleen on tilastoihin merkitty, ja siten tarjoaa tilastoniiloille taas yhden baarivisan aiheen. "Kuka teki viime kaudella eniten tasoitusmaaleja?"Olen huomannut ottelutilastoista erikoisen merkinnän joskus. TaM eli tasoitusmaali. Miksi näitä merkitään yleensä ottelun lopussa tilastoon? Mitä järkeä tuossa on? Eikö kaikki maalit, jotka tasoittavat pelit ole muutenkin tasoitusmaaleja.
TaM on se viimeisin tasoitusmaali, minkä ansiosta ottelu menee jatkoajalle, eli varmistaa joukkueelle yhden pisteen. Kai se siksi edelleen on tilastoihin merkitty, ja siten tarjoaa tilastoniiloille taas yhden baarivisan aiheen. "Kuka teki viime kaudella eniten tasoitusmaaleja?"
Laitetaan myös kysymys, että voiko maalivahdin laittaa vetämään rankkari?
Tuskin siitä jäähyä rankkarista tulisi mutta maalivahti ei voi ylittää keskiviivaa taitaa olla se pääpointti.
Jääkiekkokirja 1988-89 voisi olla ihan varteenotettava lähde tai sitten helmikuun 1988 sanomalehdet yms.Mistähän mahtaisi löytyä Suomen hopeajoukkueen kokoonpano Calgaryn olympiakisoissa? Pelaajisto löytyy toki mistä vain, ja valmentajatkin ovat tiedossa, mutta nyt kiinnostaa muu organisaatio eli huoltajat, joukkueenjohto ym.
Nykytuomareista ei taida ketään olla mv-taustaisia, ainakaan yläsarjoista. Unto Wiitala ja Raimo Sepponen olivat aikanaan maajoukkuetason maalivahteja ja tekivät peliuransa jälkeen komean uran myös tuomareina.Onko kukaan SM-liigassa viheltänyt tuomari pelannut SM-liigassa maalivahtina vai onko kaikilla kenttäpelaajatausta?
Kyllä siitä vaan jäähy vihelletään, jos veskari keskiviivan ylittää (pl. aikalistä ym. "isommat" katkot).
Ja veikkaisin, että rankkarikisassakin siitä rangaistus vihellettäisiin. Vaikkei sillä mitään merkitystä taitaisi ollakaan.
Tarkottaakos tää nyt sitä sitten, että maalivahtia ei voi ottaa pois toisessa erässä kun vaihtoaitio on keskiviivan toisella puolella?
Nykytuomareista ei taida ketään olla mv-taustaisia, ainakaan yläsarjoista. Unto Wiitala ja Raimo Sepponen olivat aikanaan maajoukkuetason maalivahteja ja tekivät peliuransa jälkeen komean uran myös tuomareina.
Ei tarkoita, kyllä maalivahti saa tulla yli keskiviivan, muttei osallistua siellä peliin. Vaihtoon saa siis tulla, mikä on ihan normaali tilanne mikäli toinen joukkue sattuu ottamaan jäähyn toisessa erässä.
EDIT: Eli sääntökirjan kohta 591:
If a goalkeeper participates in the play in any manner when he is beyond the center red line, he shall be assessed a minor penalty
Miten mulla on mielikuva, että Antti Hämäläinen olisi pelannut maalivahtina. Tosin ei SM-liigassa.
Miten mulla on mielikuva, että Antti Hämäläinen olisi pelannut maalivahtina. Tosin ei SM-liigassa.
Teoreettinen tilanne;
Rankkukisassa jos veskari tulee yrittämään rankkua, niin hänelle vihelletään se kakkonen kaiketi jos viivan ylittää?
Jos näin, niin saako tässä tilanteessa tämä veskari kuitenkin olla torjumassa vastapuolen rankkua?
Eli joutuuko vain joku kenttäpelaaja tässäkin tapauksessa kärsiväksi osapuoleksi?
Säännön 511 nojalla maalivahti ei koskaan kärsi itse pientä rangaistusta. Täten Valmentaja nimeää yhden pelaajan kärsimään rangaistusta. Tämä nimetty pelaaja ei sitten voi osallistua voittomaalikilpailuun.
Varsin teoreettinen tilannehan tuo on. Käsittääkseni Myllys aikanaan olisi halunnut ampua rangaistuslaukauksen, mutta ei sitä sitten saanut tehdä juuri tuon punaviivan ylityksen takia. Nykyään kukaan tuskin moista edes ehdottaisi...
Mutta onko koskaan (vaikkapa liigassa) sitten rankkukisassa vihelletty jäähyä jommallekummalle? Itse en ainakaan muista.
Wallinheimohan ajettiin pihalle kesken rankkukisan kun otti toisen käytöskympin siihen peliin. Kakkosia en tiedä jaetun...Ei tule itsellenikään mieleen moista tilannetta. Sen verran erikoisesta tapauksesta olisi kyse, että ihan varmasti uutisoitaisiin mikäli näin todella kävisi.
Wallinheimohan ajettiin pihalle kesken rankkukisan kun otti toisen käytöskympin siihen peliin. Kakkosia en tiedä jaetun...
Joo näin vähän ajattelinkin.
Mutta onko koskaan (vaikkapa liigassa) sitten rankkukisassa vihelletty jäähyä jommallekummalle? Itse en ainakaan muista.