Sekalaisia kysymyksiä jääkiekosta

  • 1 994 386
  • 8 416

Rocco

Jäsen
Mikä on muuten se syy, että on erikseen tämä videotuomari ja päätuomari joutuu tekemään ratkaisun vain parin hassun ennaltamäärätyn kysymyksen perusteella, sen sijaan että voisi katsoa ja kelailla itse? Ja miksi ylipäänsä kysymykset ja vastaukset on tiukasti rajattu?

Moni varmaan muistaa esimerkiksi Suomi-Usa-ottelun muutaman vuoden takaa, jossa Koistisen sivuverkon läpi ampuma maali hyväksyttiin vielä videotarkastuksen jälkeenkin. Syynä kaiketi esitettävien kysymysten ja vastausten rajoittuneisuus, vaikka kaikki näki vaikka otsallaankin että sivuverkostahan se meni.
Siksi vain tietyt asiat saa tarkistaa, koska niissä on poikkeuksetta vain kaksi vaihtoehtoa. Oli tai ei. Oliko kiekko maaliviivan yli vai ei? Oliko potkumaali vai ei? Oliko korkea maali vai ei? Sellaisia tulkinnanvaraisia asioita ei saa tarkistaa, koska se menee taas arpomiseksi ja tulkinnaksi.

Koistisen maalissa tuskin videotuomari edes tajusi että kiekko meni maaliraudan alta, eikä varmaan päätuomari itsekään sitä tajunnut. Molempien oletus oli, että maalivahdin alueella oli pelaaja tms. joku muu juttu, mitä he kelasivat. Se mistä kiekko meni maaliin, oli sellainen asia mikä ei kummallakaan mielessä tarkistaa. Siksi sitä ei nähty, koska kenelläkään tuomarilla ei ollut siitä ns. tietoa. Vasta kun tarkistus oli tehty, maali hyväksytty, asia heille selvitettiin.

EDIT: Videolta katsottiin oliko maali pois paikaltaan, videotuomari sanoi ettei ollut, ja vasta myöhemmin huomasi kiekon menneen tolpan väärältä puolelta maaliin.
 

Isabella#19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmala och Solna
Lisä kysymys siihen vastustajallekkin pitää ilmoittaa vai miten se toimii, varmaan sen mukaan peluuttavat esim aloitus femman?
 

masamasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siksi vain tietyt asiat saa tarkistaa, koska niissä on poikkeuksetta vain kaksi vaihtoehtoa. Oli tai ei. Oliko kiekko maaliviivan yli vai ei? Oliko potkumaali vai ei? Oliko korkea maali vai ei? Sellaisia tulkinnanvaraisia asioita ei saa tarkistaa, koska se menee taas arpomiseksi ja tulkinnaksi.
Jatkona tähän se kysymykseni toinen osa, että miksei päätuomari voisi katsoa itse?
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jatkona tähän se kysymykseni toinen osa, että miksei päätuomari voisi katsoa itse?

No aivankuin nämä nykyiset puupäät jotain osaisivat katsoa, edes videolta?
Ja toisekseen, joku Japa Levonenkin varmaan osaisi edes käyttää jonninmoista kelaussysteemiä :)
 

oka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen kiekko
Miksi ei jääkiekon tilastoinnissa käytetä muotoa (maali+1syöttö+2syöttö) ?
Jolloin näkisi eron kuinka paljon on ollut ykkös tai kakkos-syöttöjä.
Tilastointi-järjestelmässä nämä erotellaan joten kysymys onkin enää vain yhteenveto tilastoinnin esitystavasta.

Joskus tuntuu että 2-syötön saa varsin helpolla, kunhan pakki antaa omassa päässä 2-metrin syötön omille vaikka maali tapahtuisi 10 sekuntia tuon syötön jälkeen.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jatkona tähän se kysymykseni toinen osa, että miksei päätuomari voisi katsoa itse?
Niinpä. Noita Saksan ja Itävallan liigan pelejä kun olen katsellut, niin niissä tuomarit tarkastelevat itse kiistanalaiset maalitilanteet toimitsijapöydällä olevalta ruudulta. Ja sama systeemi taisi olla Tsekinkin liigassa, kun tässä taannoin jotain sikäläistä peliä silmäilin.
 

Doforos

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors, LA Kings, MMÅ
Jos SM-liiga käännetään englanniksi epävirallisesti Finnish Elite League, onko Mestis silloin Finnish first division, jolloin Suomi-sarja olisi Finnish second division ja 2. divisioona Finnish third division. Vai miten tämä menee?

Toki voidaan puhua: "finnish highest/second highest league (tai level)
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jos SM-liiga käännetään englanniksi epävirallisesti Finnish Elite League, onko Mestis silloin Finnish first division, jolloin Suomi-sarja olisi Finnish second division ja 2. divisioona Finnish third division. Vai miten tämä menee?

Toki voidaan puhua: "finnish highest/second highest league (tai level)

Itse asiassa en tiedä, mutta esim. Mestishän saattaisi selvyyden vuoksi olla jo "Finnish second division" ja siitä sitten etiäpäin.
"first division" kun saattaisi sekoittaa jo pääsarjatasoonkin...

Toisaalta on muuten erikoista, että Mestiksellä ei ole halaistua lontoonkielen sanaa sivuillaan...
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Teemu Selänteen vanhimmat pojat ovat 1996 ja 1997 -syntyneitä.

Onko kenelläkään tietoa, että minkätasoisia pelimiehiä he ovat?
Pelaavatko he ihan vain harrastetasolla vai onko heistä joskus odotettavissa ihan oikeita kiekkoilijoitakin (vrt. Kasper Kapanen, Aleksi Saarela jne)?
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Teemu Selänteen vanhimmat pojat ovat 1996 ja 1997 -syntyneitä.

Onko kenelläkään tietoa, että minkätasoisia pelimiehiä he ovat?
Pelaavatko he ihan vain harrastetasolla vai onko heistä joskus odotettavissa ihan oikeita kiekkoilijoitakin (vrt. Kasper Kapanen, Aleksi Saarela jne)?

Lähempänä harrastetasoa kuin oman ikäluokkansa huippua. Eemil ja Eetu molemmat pelailevat sarjoissa, jotka voisi rinnastaa C-B junioreiden mestis/suomi-sarjan tasolle. Lisäksi kumpikaan ei ainakaan tilastoissa ole loistanut tällä kaudella.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Lisää tätä isä-poika -juttua.

Sami ja Kasperi Kapanen tekevät suomalaista kiekkohistoriaa

"Sami ja Kasperi Kapanen tekevät huomenna suomalaista jääkiekkohistoriaa SM-liigan ottelussa Tampereen Ilvestä vastaan. SM-liigaa johtaja KalPa tiedotti tänään aamupäivällä Facebook-sivuillaan, että isä ja poika Kapanen pelaavat huomenna ensimmäistä kerran samassa ottelussa. Kyseessä on myös ensimmäinen kerta SM-liigassa, kun isä ja poika ovat jäällä samaan aikaan."

Öh... eikö isä-Timo ja poika-Petteri Nummelin tehneet tuon jo lähes parikymmentä vuotta sitten?
09.12.1993 TPS-KalPa

Lisäksi muistelisin, että tuokaan ei olisi ollut ensimmäinen kerta. Jotenkin mulla on tunne, että aiemminkin jossain muussa seurassa olisi kentällä pyörähtänyt isä-poika -pari. Saattaa tosin olla, että menee jo SM-sarjan puolelle tai sitten johonkin alasarjoihin. Tuleeko jollakin jotain mieleen?
 

Pate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lisäksi muistelisin, että tuokaan ei olisi ollut ensimmäinen kerta. Jotenkin mulla on tunne, että aiemminkin jossain muussa seurassa olisi kentällä pyörähtänyt isä-poika -pari. Saattaa tosin olla, että menee jo SM-sarjan puolelle tai sitten johonkin alasarjoihin. Tuleeko jollakin jotain mieleen?

Yrjö Hakala pelasi poikansa Karin kanssa pakkiparina SM-sarjaa KooVee-SaiPa-matsissa vuonna 1967, SaiPa voitti 7-5.
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Keskiviikkona sain jälleen todistaa omin silmin Kalajoen jäähallin kaukalon pienuuden. Osaako joku sanoa sen mitat? Wikipedia kertoo Jääkiekkokaukalo-artikkelissa että minimipituus kaukalolle Suomessa on 56 metriä, johon tuskin kyseisen kaukalon pituus yltää enkä myöskään leveyden riittävyydesta menisi takuuseen.
 

Glove

Jäsen
Keskiviikkona sain jälleen todistaa omin silmin Kalajoen jäähallin kaukalon pienuuden. Osaako joku sanoa sen mitat? Wikipedia kertoo Jääkiekkokaukalo-artikkelissa että minimipituus kaukalolle Suomessa on 56 metriä, johon tuskin kyseisen kaukalon pituus yltää enkä myöskään leveyden riittävyydesta menisi takuuseen.

Uskoisin, että 56*28, en oo kyllä mitannu enkä mistään tietoa löytänyt.
 

Rocco

Jäsen
Jatkona tähän se kysymykseni toinen osa, että miksei päätuomari voisi katsoa itse?
Varmaan sen takia, ettei mitkään aiemmat tapahtumat saisi tuomaria miettimään "mitä nyt jos" tms. vaan videotuomari on kauempana itse tilanteesta, katsomossa. Tällä tavalla videotarkistus on aina "neutraali", riippumatta siitä mitä aiemmin on tapahtunut.
 

Crank

Jäsen
Kyseessä on myös ensimmäinen kerta SM-liigassa, kun isä ja poika ovat jäällä samaan aikaan.
Kuitenkin eri ketjuissa pelaavat, että tuo boldattu kohta ei aivan täysin pidä paikkaansa. Pilkkua jos aletaan viilaamaan, niin tokihan esim alkulämmöissä ovat samaan aikaan jäällä.
 

voittamaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Ei ehkä mikään ajankohtaisin kysymys, mutta onko kellään kokemusta Green Biscuitista? Minkä painoinen se on (verrattuna tavalliseen kiekkoon) ja antaako linkin sivulla oleva video oikean kuvan kiekon käyttäytymisestä? Suositteletko kesäksi?

Linkki vie Hockey Basen verkkokauppaan.
 

Käräppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Calgary Flames
Ei ehkä mikään ajankohtaisin kysymys, mutta onko kellään kokemusta reen Biscuitista? Minkä painoinen se on (verrattuna tavalliseen kiekkoon) ja antaako linkin sivulla oleva video oikean kuvan kiekon käyttäytymisestä? Suositteletko kesäksi?

Linkki vie Hockey Basen verkkokauppaan.

Olen testannut viime kesänä jonkun aikaa. Muistaakseni vähän tavallista kiekkoa kevyempi. Video kuvaa aika hyvin käytt äytymistä vaikka tuntui välillä luistavan asfatilla paremmin kuin oikea kiekko jäällä. Ei tuosta mihinkään vetotreeneihin mitään apua ole eikä pahemmin mihinkään jääkiekon harjoitteluun. Hauskaa voi tosin olla jossain ulkokaukalossa syötellä kavereiden kanssa, mutta enpä itse edes harkinnut ostamista.
 

voittamaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Olen testannut viime kesänä jonkun aikaa. Muistaakseni vähän tavallista kiekkoa kevyempi. Video kuvaa aika hyvin käytt äytymistä vaikka tuntui välillä luistavan asfatilla paremmin kuin oikea kiekko jäällä. Ei tuosta mihinkään vetotreeneihin mitään apua ole eikä pahemmin mihinkään jääkiekon harjoitteluun. Hauskaa voi tosin olla jossain ulkokaukalossa syötellä kavereiden kanssa, mutta enpä itse edes harkinnut ostamista.

Kiitos vastauksesta! Pitääpä siis myös katsella, jos joltakin kaverilta tuollainen löytyisi, niin pääsisi testailemaan. Sen verran kallis kuitenkin, että tuskin itse ostan.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
14.10.1995 Jari Lindroos tasoitti Kuopiossa pelin 4-4:ään suoraan aloituksesta ottelun viimeisellä sekunnilla... muistaako kukaan, kuka oli tilanteen suurin häviäjä, eli kiekon pudottanut linjatuomari?

Laitoin tuossa eilen lehtiarkistoa vähän uuteen kuosiin niin tsekkasin samalla tämän. Siellä näkyi olevan SK:n, Hesarin ja Aamulehden jutut tilastoineen ja vielä maanantain 16.10. Iltalehti, mutta missään ei sanota linjatuomarin nimeä! Päätuomari on ollut Teemu Kaukonen. Iltalehden tilastoissa on myös linjatuomarien nimet, mutta nämä tilastot olivat vain sunnuntain kierrokselta. Vedin siis vesiperän.

Pari omaakin kyssäriä olis:

Ässät-Lukko 13.11.1997 - Missä ajassa ekassa erässä Oscar Ackeström sai kahden minuutin rangaistuksen?

HIFK-Ässät 16.11.1997 - Kolmannen erän maalivahtien torjunnat (onko 8 molemmilla)?

Lehdistäni puuttuu nuo tiedot ja yritin torjuntoja ynnätä sen hetkisten maalivahdin tilastojen perusteella.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Onko kukaan saanut jäähyä siitä, että on siirtänyt maalia hyökkäysalueella? Tänään oli sellainen tilanne missä Frölunda oli päästä 3vs1 hyökkäykseen kun toinen Timrån puolustajista oli Frölundan maaliraameissa kiinni laukauksensa jälkeen. Jos Frölundan hyökkääjä olisi saanut kiekon kunnolla kiinni, olisi ovela mies voinut tuota vähän pukata.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Onko kukaan saanut jäähyä siitä, että on siirtänyt maalia hyökkäysalueella? Tänään oli sellainen tilanne missä Frölunda oli päästä 3vs1 hyökkäykseen kun toinen Timrån puolustajista oli Frölundan maaliraameissa kiinni laukauksensa jälkeen. Jos Frölundan hyökkääjä olisi saanut kiekon kunnolla kiinni, olisi ovela mies voinut tuota vähän pukata.

Oliko se kiekko jo jossain punaisella menossa toiseen päähän?
Jos, niin epäilisin, että tuomari olisi antanut tilanteen mennä "loppuun" ja vasta sitten viheltänyt pelin poikki. Jos siis tämä Timrån pakki olisi Frölundan maalin siirtänyt...
Tai noin ainakin inhimillisesti olisi pitänyt toimia, tiedä sittne miten käytännössä :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös