Jokainen varmasti muistaa, milloin suosikkijoukkueensa on voittanut mestaruuksia, mutta harva osaa sanoa, Wikipediasta tarkastamatta, minä vuosina oma suosikkijoukkue on voittanut pronssia. Itse en ainakaan osaa, eikä tämä mielestäni tee minusta huonoa fania.
Se vähän riippuu mistä joukkueesta on kyse. Blues-fanien on helppo vastata molempiin esittämiisi kysymyksiin, että "ei koskaan" ja SaiPa-fanit varmasti muistavat, että joukkue voitti pronssia 1966
Ilves-fanina taas kysymys on kaksiosainen, Ilves on voittanut viimeisen 20 vuoden aikana tasan kaksi mitalia ja täten on helppo muistaa näistä "jokaisen" mitalin vuosiluku ja ko. kausia lämmöllä muistellakin, vaikkei kumpikaan kultainen ollutkaan.
Sen sijaan sitä ennen Ilves on voittanut 35 mitalia, joista 16 kultaisia, enkä ainakaan minä pysty tarkistamatta edes jokaista 16 kultavuodesta varmuudella mainitsemaan, vaikka mielestäsi "jokainen varmasti muistaakin" nämä. Saati sitten toki himmeämmistä.
Mielestäni yksittäinen pronssiottelu puolustaa paikkaansa, mutta jos siitä halutaan luopua, niin itse ehdottaisin sellaista järjestelmää, että pronssimitalit jaettaisiin sille välierissä hävinneelle joukkueelle joka ottaa enemmän voittoja välieräsarjassaan (ja vain tasavoitoissa sitten runkosarjan perusteella), tällöin myös pronssimitali jaettaisiin pudotuspelien perusteella, kuten mielestäni ehdottomasti kuuluu olla. Minusta olisi nurinkurista, että pudotuspelien kolmanneksi parhaan joukkueen palkinto ratkaistaisiinkin runkosarjan perusteella. Lisäksi pronssimitalit jaettaisiin tällöin asiaankuuluvasti jäällä, eikä jossain kabineteissa, kuten silloin mikäli ne jaettaisiin runkosarjan perusteella.