Sekalaisia kommentteja Mestiksestä

  • 1 120 583
  • 6 102

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kieltämättä antaa mielenkiintoisen kuvan taloudellisesta osaamisesta jos "tulos on saatu positiiviseksi" tässä vaiheessa tilikautta. Onko se positiivinen tämän kuun osalta vai mjötäh?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kieltämättä antaa mielenkiintoisen kuvan taloudellisesta osaamisesta jos "tulos on saatu positiiviseksi" tässä vaiheessa tilikautta. Onko se positiivinen tämän kuun osalta vai mjötäh?

Itse kiinnitin huomiota tuohon "liian optimistiseen myyntitavoitteisiin". Jos budjetti toissa kaudella on ollut n. 700.000 euroa niin ilmeisesti nyt on uskottu, että saataisiin nostettua liikevaihto yli miljoonaan euroon. Että on siinä ehkä uudella tekijäporukalla ollut hitusen optimismia laskelmissa mukana.
 

Danone

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Itse kiinnitin huomiota tuohon "liian optimistiseen myyntitavoitteisiin". Jos budjetti toissa kaudella on ollut n. 700.000 euroa niin ilmeisesti nyt on uskottu, että saataisiin nostettua liikevaihto yli miljoonaan euroon. Että on siinä ehkä uudella tekijäporukalla ollut hitusen optimismia laskelmissa mukana.
Optimismi on kyllä suomalaisen urheilukentän pahin vitsaus.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Optimismi on kyllä suomalaisen urheilukentän pahin vitsaus.

Toisaalta pessimismi on vielä pahempi. Ei tästä nyt mitään tule, ei viitsi edes yrittää, jos nyt vaan tehdään niin kuin on aina ennenkin tehty... Näillä metodeilla on moni seura kaatunut.

Kyllä urheiluseuran pomon pitää uskaltaakin hakea rohkeasti kasvua ja olla optimisti tulevaisuuden suhteen, ei siitä hommasta muuten tule mitään.

Kaikkein tärkeintä taitaa kuitenkin olla, että seurapomo olisi määräävältä luonteenpiirteeltään ennen kaikkea realisti. Siihen sitten ripaus tuota optimismia ja yleistä innokkuutta mukaan. Plus ehkä paksu nahka ja oma lompakko.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse kiinnitin huomiota tuohon "liian optimistiseen myyntitavoitteisiin". Jos budjetti toissa kaudella on ollut n. 700.000 euroa niin ilmeisesti nyt on uskottu, että saataisiin nostettua liikevaihto yli miljoonaan euroon. Että on siinä ehkä uudella tekijäporukalla ollut hitusen optimismia laskelmissa mukana.

Joo ja jos toteutunut lipunhinta olisi matseissa vaikka 10e per lippu niin olisi vaadittu lähes 2000 katsojan keskiarvoa että plussan puolelle menisi lipputuloilla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kieltämättä antaa mielenkiintoisen kuvan taloudellisesta osaamisesta jos "tulos on saatu positiiviseksi" tässä vaiheessa tilikautta. Onko se positiivinen tämän kuun osalta vai mjötäh?

Olisikohan tässä meinattu sitä että kassa saatu positiivisen puolelle, tosin jos minä käyn hakemassa vaikka 10 000e pankkilainan niin eläähän sillä pari kuukautta mukavasti ja talous näyttää hetken hyvältä mutta sitten kun ne rahat loppuu ja pitäisi olla maksamassa takaisin ongelmat on vain entistä isommat.
 

hokittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hokki, Kärpät
Kukaan ei oikein puhu tästä asiasta. Mestiksessä on huono kannattaja kulttuuri. Faniporukoilla on semmoinen käsitys että se rumpujen hakkaaminen on jotain oikeaa chänttäämistä, esimerkkinä IPK. Ja sitten huudetaan vaikka vain että "Hokki" ja muutama rummutus.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kukaan ei oikein puhu tästä asiasta. Mestiksessä on huono kannattaja kulttuuri. Faniporukoilla on semmoinen käsitys että se rumpujen hakkaaminen on jotain oikeaa chänttäämistä, esimerkkinä IPK. Ja sitten huudetaan vaikka vain että "Hokki" ja muutama rummutus.

Annetaan jengin kannattaa miten kannattaa. "Oikeinkannattaminen" on niin nolkytlukua, että väliäkö tuolla.
 

Peluuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Kukaan ei oikein puhu tästä asiasta. Mestiksessä on huono kannattaja kulttuuri. Faniporukoilla on semmoinen käsitys että se rumpujen hakkaaminen on jotain oikeaa chänttäämistä, esimerkkinä IPK. Ja sitten huudetaan vaikka vain että "Hokki" ja muutama rummutus.
Minusta siitä ei kannatakaan puhua, ei se puhumalla parane. KANNATTAJAKULTTUURI on sellaista kuin on. Se muodostuu ajan kanssa ihmisten mielissä sellaiseksi kuin muodostuu..Ei sitä väkisin saa luotua. Seurayhteisöt voivat toki yrittää aktivoida sitä esim. kannattajille suunnatuilla tapahtumilla ym..mutta sitähän tehdäänkin.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Kukaan ei oikein puhu tästä asiasta. Mestiksessä on huono kannattaja kulttuuri. Faniporukoilla on semmoinen käsitys että se rumpujen hakkaaminen on jotain oikeaa chänttäämistä, esimerkkinä IPK. Ja sitten huudetaan vaikka vain että "Hokki" ja muutama rummutus.
Jännä Jokerifanin silmin nähdä mitä tämä tulee olemaan Mestiksessä. Jos Jokerit haastaa seuroja toimimaan uudella tavalla, niin ehkä Eteläpääty haastaa paikallista fanikulttuuria myös (useammassa paikassa)?

Toki Jokereilla ja Eteläpäädylläkin on tuosta varaa kasvaa vielä.

Katsomo/kannattajakulttuurille voisi toki olla omakin ketjunsa Mestiksen puolella, mutta mahtaisiko se jäädä lyhyeksi. Tai ehkä sellainen tuolta historiasta löytyykin.

Osaako esim. @hokittaja antaa oman (subjektiivisen) näkemyksensä siitä, millä tasolla missäkin mennään?

Mä oon ehkä "vanhanaikainen" tai "uudenaikainen" tai mitä hyvänsä, mutta olen samaa mieltä: ei sen rummun pitäisi olla keskiössä. Se on vaan työväline isomman kannattajakatsomon rytmittämiseen. Pelkkä rumpu itsessään ei ole mikään juttu. Eikä esim. viiden hengen porukka tarvitse rumpua pysyäkseen samassa tahdissa. Usein tällöin sen rummun tarkoitus on saada faniryhmä kuulostamaan viittä henkeä isommalta, mikä on musta kategorisesti väärin. Yhtä hyvin kaikilla voisi sitten olla rummut ja päristimet ja ties mitkä. Meteli olisi taattu. En tykkää.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Jännä Jokerifanin silmin nähdä mitä tämä tulee olemaan Mestiksessä. Jos Jokerit haastaa seuroja toimimaan uudella tavalla, niin ehkä Eteläpääty haastaa paikallista fanikulttuuria myös (useammassa paikassa)?

Toki Jokereilla ja Eteläpäädylläkin on tuosta varaa kasvaa vielä.

Katsomo/kannattajakulttuurille voisi toki olla omakin ketjunsa Mestiksen puolella, mutta mahtaisiko se jäädä lyhyeksi. Tai ehkä sellainen tuolta historiasta löytyykin.

Osaako esim. @hokittaja antaa oman (subjektiivisen) näkemyksensä siitä, millä tasolla missäkin mennään?

Mä oon ehkä "vanhanaikainen" tai "uudenaikainen" tai mitä hyvänsä, mutta olen samaa mieltä: ei sen rummun pitäisi olla keskiössä. Se on vaan työväline isomman kannattajakatsomon rytmittämiseen. Pelkkä rumpu itsessään ei ole mikään juttu. Eikä esim. viiden hengen porukka tarvitse rumpua pysyäkseen samassa tahdissa. Usein tällöin sen rummun tarkoitus on saada faniryhmä kuulostamaan viittä henkeä isommalta, mikä on musta kategorisesti väärin. Yhtä hyvin kaikilla voisi sitten olla rummut ja päristimet ja ties mitkä. Meteli olisi taattu. En tykkää.
Todellakin nimenomaan halutaan Jokerifanit näyttämään mitä on oikein kannattaminen ja mikä väärin. Toivottavasti nyt kaikki ottavat onkeensa. On niin hieno mahdollisuus maalaisten oppia, ettei ole koskaan moista ollut.
 

hokittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hokki, Kärpät
Olen huomannut että Mestiksessä ihmiset ei uskalla oikein kannustaa huutamalla niin sitten siihen otetaan rumpu joka on huonompi ratkaisu kuin esimerkiksi taputtaminen. Joillain paikkakunnilla kulttuuri on kehittynyt parempaan joillain ns huonompaan.

Esimerkiksi Espoossa viime kaudella otettiin iso harppaus eteenpäin kun kannattaja katsomoon uskalsi tulla enemmän ihmisiä, ja sitä kautta huudot kehittyivät.

Myös Kajaanissa viime kaudella rumpujen määrä vähentyi yhteen rumpuun joka vain antaa sitä rytmiä, porukkaa myös pikkuhiljaa tulee enemmän ja enemmän.

Iisalmessa käytetään varmaan viittä rumpua ja jotain lehmänkelloja...

Joensuussa on homma on ehkä koronan jälkeen hieman heikentynyt mutta alkaa pikkuhiljaa kehittyä niinkuin Kajaanissa.

Forssassa perus ryhmä jolla vissiin joskus ihan hyvä meno.

Hermeksellä on hyviä chänttejä. Ryhmä pienentynyt aika paljon.

KeupaHTlla on jotkut tuplarummut yök... Tässä vielä video jossa näkyy vähän:



Jokerit antaa varmasti "esimerkkiä" ryhmille.


Muut ryhmät semmoisia perus 5-10henkilön ryhmiä jotka huutavat oman seuran nimeä ja lyö parikertaa rumpuun esim näin: kieekkovantaa pam pam pam
 

Tonnikala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Minusta siitä ei kannatakaan puhua, ei se puhumalla parane. KANNATTAJAKULTTUURI on sellaista kuin on. Se muodostuu ajan kanssa ihmisten mielissä sellaiseksi kuin muodostuu..Ei sitä väkisin saa luotua. Seurayhteisöt voivat toki yrittää aktivoida sitä esim. kannattajille suunnatuilla tapahtumilla ym..mutta sitähän tehdäänkin.
Komppaan tätä.

Kulttuuri itsessään on yksilöiden ryhmässä luoma yhteinen asia, tapa tai käytäntö kuten yhteiset kielet, tavat, ruoja jne ja vaikka on varmasti yleisesti toimivia tapoja tehdä kannattajakulttuuria niin silti näkisin, että ympäröivä alueellinen paikalliskulttuuri varmasti vaikuttaa myös kannatuskulttuuriin myös suomessa. Mulle on ihan sama, vaikka jossain kaikilla olisi rummut tai lehmänkellot (kunhan ei Vuvuzelat ;) sentään) ja kunhan se on oikea ja hyvää tapa kannattaa seuraansa heidän omasta mielestään sillä tärkeintähän on, että saadaan mahdollisimman moni sytytetyä hommaan mukaan.

Mielestäni olisi äärimmäisen tylsää jos kaikki kaikkialla matkisi kannatustavan yhdestä ainoasta "oikeasta" mallista ja en tiedä toimisiko se joka kontekstissa (tai kulttuurissa).
 
Suosikkijoukkue
FPS
Kiitos Hokittajalle hyvän asian esiin tuonnista. Toki itse olen eri mieltä esimerkiksi rumpujen suhteen, mutta ymmärrän pointin.

Parhaat kannattajat on Kiekko-Espoolla. Usein on paljon porukkaa vieraspeleissä ja aina on heidän kanssa mukava jutella. Ei minkäänlaista ylimielisyttä, vaikka välillä siihen olisi aihettakin.

Sitten on nämä maakuntien fanit. Sinne mahtuu mitä vaan, mutta en nyt sanoisi. että vaikka FPS:n fanit eivät kulttuuria loisi. En kuulu porukkaan, mutta käsittääkseni ihan hyvällä hengellä vieraspeleissäkin omia ja (vieraitakin) kannatetaan.

Lisäksi katsomoissa on paljon henkilöitä, joille jääkiekkofanitus on elämän kohokohta. Toivottavasti ymmärretään ymmärtää myös heitä ja antaa oma arvonsa kaikille kannattajille.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Todellakin nimenomaan halutaan Jokerifanit näyttämään mitä on oikein kannattaminen ja mikä väärin. Toivottavasti nyt kaikki ottavat onkeensa. On niin hieno mahdollisuus maalaisten oppia, ettei ole koskaan moista ollut.
Podetko sä jotain pahempaakin alemmuuskompleksia vai halusitko vaan tahalleen väärinymmärtää mun viestin? Vai tunsitko piston sydämessäsi?

Mulla ei ole ihan älyttömän hyvää kuvaa, jos ollenkaan, siitä mitä fanikulttuuri on mestiksessä.

Mutta kun mä katson sarjan tilaa ja esimerkiksi yleisömääriä, niin varmasti monesta paikasta löytyy varaa tehdä asioita paremmin.

Mulla on tietty omat näkemykseni siitä mikä on mun mielestä tavoiteltavaa tai ihannoitavaa fanikulttuuria ja mikä ei. Mutta mä ymmärrän myös sen, että varmaan kukaan ei ajattele just samalla tavalla kuin minä. Voin kertoa oman mielipiteeni, mutta en halua lähteä juupaseipäs-väittelyyn siitä kuka kannattaa "oikein" ja kuka "väärin". Kannattaminen on kannattamista ja joka mestasta löytyy omat juttunsa. Ja kaikesta ei tarvii digata.

Fanimäärän kasvaessa myös ryhmien sisäisten mielipiteiden kirjo kasvaa. Mutta jos jotain, niin ehkä Jokerit ja Jokerien kannattajakulttuuri voisi tuoda mestikseen (ja sen faniryhmiin) sitä kaivattua volyymiä. Jos joku faniryhmä sanoo, ettei me tarvita lisää aktiiveja, niin se puhuu paskaa. Ja yksikään jengi ei menesty ilman faneja. Ei ainakaan kestävästi ja pitkällä aikavälillä. Ja fanikulttuurin kehitys (vaikka ihan vaan volyymissä) voi olla itseään ruokkiva positiivinen ilmiö.

Mun endgame tässä on se, että Mestis hyötyisi. Kasvaisi ja kehittyisi. Ja lähtisi haastamaan (edes vähän jokaisella osa-alueella) Liigaa ja sen ummehtunutta ja mädäntynyttä koneistoa.

Jokerit nousee tästä kyllä Liigajengiksi, mä uskon siihen. Mutta minkälaiseen Liigaan? Ja miten?

Suomalainen jääkiekko tarvitsee kilpailua. Ja avoimen Liigan. Paljon enemmän kuin Jokerit liigapaikkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Sven Tuuva

Jäsen
Suosikkijoukkue
IPK, Kalpa & Jokerit
Olen huomannut että Mestiksessä ihmiset ei uskalla oikein kannustaa huutamalla niin sitten siihen otetaan rumpu joka on huonompi ratkaisu kuin esimerkiksi taputtaminen. Joillain paikkakunnilla kulttuuri on kehittynyt parempaan joillain ns huonompaan.

Iisalmessa käytetään varmaan viittä rumpua ja jotain lehmänkelloja...
Olet oikeassa, että karhukoplalta muutama rumpu löytyy ja joku saattaa lehmänkelloakin kilkattaa, mutta kun Iisalmessa kotijoukkue tarvitsee tukea tai on pelannut viihdytävää kiekkoa niin siinä on koko yleisö mukana. Eli toisin sanoen vähintään lyödään kättä yhteen ja osa liittyyy faniporukan huutoon mukaan.
Myös näitä "chänttejä" kuulee joka pelissä ja yleisin "IPK" huutojen jälkeen on "Me olemme IPK" ja muitakin toki löytyy.
En tiedä oletko tämän arvion tehnyt TV-kuvan välityksellä vai paikanpäällä, koska siinä on melkoinen ero.
Tietysti ohipelejä sattuu välillä yleisölle kuin myös joukkueelle, mutta pääosin kannatus Kankaan montussa on oikein hyvällä tasolla.

Omasta mielestäni jokainen kannattaa juuri niin kuin itse tykkää tai kykenee pl. epäasiallisuudet pelaajia/tuomareita kohtaan. Niitäkin valitettavasti välillä vielä halleissa kuulee.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Kiitos Hokittajalle hyvän asian esiin tuonnista. Toki itse olen eri mieltä esimerkiksi rumpujen suhteen, mutta ymmärrän pointin.

Parhaat kannattajat on Kiekko-Espoolla. Usein on paljon porukkaa vieraspeleissä ja aina on heidän kanssa mukava jutella. Ei minkäänlaista ylimielisyttä, vaikka välillä siihen olisi aihettakin.

Sitten on nämä maakuntien fanit. Sinne mahtuu mitä vaan, mutta en nyt sanoisi. että vaikka FPS:n fanit eivät kulttuuria loisi. En kuulu porukkaan, mutta käsittääkseni ihan hyvällä hengellä vieraspeleissäkin omia ja (vieraitakin) kannatetaan.

Lisäksi katsomoissa on paljon henkilöitä, joille jääkiekkofanitus on elämän kohokohta. Toivottavasti ymmärretään ymmärtää myös heitä ja antaa oma arvonsa kaikille kannattajille.
Viime kuussa TuTo-FPS harjoituspelissä oli arvioni mukaan 40-50 forssalaista, jotka komeasti kannustivat joukkuettaan. Joten kyllä Forssastakin löytyy hienoa fanikulttuuria, minkä vuoksi ehdottomasti toivon Fopsin säilyvän sarjassa. Espoolla on tietysti myös erittäin hyvät fanit, jotka luovat aina Kupittaalla käydessään hyvää tunnelmaa halliin.
 

Myrsky74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Real Madrid, Nottingham Forest

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ei putoa. Kaksi viimeistä karsii keskenään ja sen parin häviäjä tippuu. Parin voittaja pelaa sitten Suomi-sarjan voittajaa vastaan ja voittaja pelaa mestiksessä.

Minä en usko että ketään putoaa. En ainakaan ennenkuin näen. Tässä on joka vuosi pitänyt joukkueita vähentää mutta aina on säännöt muuttuneet keväällä.

Varsinkin jos Liiga saa kauden aikana päätettyä jotain omasta tulevaisuudestaan ja alkaa näyttämään että Kiekko-Espoo ja Jokerit ovat lähiaikoina poistumasta Mestiksestä on Mestiksellä ennemmin paineita ottaa yksi joukkue lisää kuin vähentää.
 

LapinHullu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Mestiksen ei-farmijoukkueet
Minä en usko että ketään putoaa. En ainakaan ennenkuin näen. Tässä on joka vuosi pitänyt joukkueita vähentää mutta aina on säännöt muuttuneet keväällä.

Varsinkin jos Liiga saa kauden aikana päätettyä jotain omasta tulevaisuudestaan ja alkaa näyttämään että Kiekko-Espoo ja Jokerit ovat lähiaikoina poistumasta Mestiksestä on Mestiksellä ennemmin paineita ottaa yksi joukkue lisää kuin vähentää.
Eiköhän Sapko voita karsinnat Sapko - Kabinetti 4-0
 

Tonnikala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Minä en usko että ketään putoaa. En ainakaan ennenkuin näen. Tässä on joka vuosi pitänyt joukkueita vähentää mutta aina on säännöt muuttuneet keväällä.

Varsinkin jos Liiga saa kauden aikana päätettyä jotain omasta tulevaisuudestaan ja alkaa näyttämään että Kiekko-Espoo ja Jokerit ovat lähiaikoina poistumasta Mestiksestä on Mestiksellä ennemmin paineita ottaa yksi joukkue lisää kuin vähentää.
Mun mielestä olisi hyvä jos jatkettais päätetyllä linjalla ja pidettäisi kilpailua yllä eli oikeasti joku voisi myös pudota. Myös Zemgalen some julkausuista voi myös saada kuvan että haluavat takaisin niin mestiksellä ei välttämättä ole varaa paisuttaa sarjaa varsinkin kun liigaan nousemiset on kaikkea muuta kuin varmaa.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Minä en usko että ketään putoaa. En ainakaan ennenkuin näen. Tässä on joka vuosi pitänyt joukkueita vähentää mutta aina on säännöt muuttuneet keväällä.

Varsinkin jos Liiga saa kauden aikana päätettyä jotain omasta tulevaisuudestaan ja alkaa näyttämään että Kiekko-Espoo ja Jokerit ovat lähiaikoina poistumasta Mestiksestä on Mestiksellä ennemmin paineita ottaa yksi joukkue lisää kuin vähentää.
Minä en usko, että liiga saa kauden aikana päätettyä yhtään mitään tuohon liittyvää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös