Sen verran paljon olen kirjoittanut tänne sekä HFBoardille viimeisen pari vuoden aikana, etten kyllä todellakaan osaa tarkalleen sanoa mistä ketjusta ja miltä foorumilta löytyy tarkalleen arvioni siitä, että Aho ja Laine ovat potentiaaliltaan ylhäisessä yksinäisyydessä kaikista suomalaisista pelaajista. Samassa yhteydessä olen ainakin pari kertaa todennut, että näen käytännössä Ahossa vielä jonkin verran jopa enemmän potentiaalia kuin Laineessa.
Näin on muuten tietenkin edelleen. Se, että Maurice väärinkäyttää Lainetta Jetseissä oikein urakalla mahdollisimman epäsopivien pelikavereiden kanssa ja käsittämättömän pienellä peliajalla sen jälkeen kun kaveri on paukuttanut ennätyksellisen määrän maaleja ennätyksellisen pienellä peliajalla ja vasta alle 20-vuotiaana raakileena, ei sinänsä muuta käsitystäni Laineen tasosta ja potentiaalista pelaajana.
Ei minua kiinnosta, jos sinä tai joku muu ei usko minun kirjoittaneen jo pari vuotta sitten siitä, että Aho on Laineen kanssa omassa kastissaan suomalaisnuorukaisista suhteen. Tiedän itse mitä kirjoitin, ja tiedän myös, että ainakin jotkut ovat nuo kirjoitukseni täällä lukeneet.
Barkovit ja Rantaset ovat toki erinomaisia pelaajia, mutta kumpikaan ei tule mielestäni parhaimmillaan olemaan yhtä hyvällä tasolla pelaajina, kuin mitä uskon Ahon tai Laineen parhaimmillaan olevan. Aho ja Laine nimittäin ovat molemmat aivan poikkeuksellisia talentteja nykyjääkiekossa. Epäilijät voivat toki ottaa viestini talteen ja palata asiaa sitten kauden 2021-2022 alussa, jolloin uskon kummankin olevan jo suurimman potentiaalinsa kutakuinkin saavuttanut. Väitän, että kumpikin on yleisesti selkeästi silloin tunnustettu paremmaksi pelaajaksi kuin Barkov tai Rantanen, tai kukaan muukaan suomalaispelaaja. Toki pienen varauksen jätän sitten tulevaisuudessa Kaapo Kakolle ja ehkä jopa Anton Lundellille, joilla molemmilla vaikuttaisi olevan myöskin valtava potentiaali. Toki kausi 2021-2022 tullee kummallekin heistä liian pian, jotta heistä pystyisi vielä silloin kunnolla tietämään sen tulevatko olemaan Ahon tai Laineen tasolla koskaan.
Sen toki myönnän muuten, että tällä hetkellä ainakin Aho on Lainetta parempi pelaajana kaiken kaikkiaan. Mutta Laineella on kyllä potentiaalia olla ainakin saman tason pelaaja. Ahosta saattaa kyllä tosiaan tulla kuitenkin Lainetta parempi pelaaja, kun molemmat ovat parhaimmassa tasossaan urallaan.
Että talteen vain ja jupinat pois...