Kiitos!
Sviddu että on asiaryhmää täällä, heti tulee apuja, kun vähän vinkkaa. Kun katselin suositeltujen teosten listaa, huomasin, että noin 50% olen jo lukenut jossain vaiheessa, vaan en laskenut scifiksi. Olen siis pitänyt ensisijaisesti hienona kirjallisuutena ja scifi on ollut vain formaatti, minne teos on lätkäisty. Näistä opuksista mainitsisin Philip K. Dickin hämärän rajamailla liikkuvat hallusinogeeniset tripit, joita olen lueskellut samoihin aikoihin kuin Adamsin pakolliset vastaavat. En ole kuitenkaan Bukowski-tyyppisen maailmankuvan ystävä, vaikka kenties sellaiseen on tullut joskus tutustuttuakin...Heinlein on suuria suosikkejani ja pidin jopa ST -leffasta, riittävän aivotonta menoa. Ian M. Banksia olen lukenut, aika kipeää meininkiä eli erittäin hyvää.
Vonnegutit eivät tulleet edes mieleen, vaikka niissäkin on paljon scifi -elementtejä. Koko Vonnegut-kasa tuli kahlattua joskus 80-luvulla, mutta jonkunlaisena oireena pitäisin sitä, että en ole lukenut näistä uudelleen kuin Teurastamo 5:den ja Äiti Yön.
Lemiä en ole lukenut ollenkaan, menee listalle välittömästi. Samoin monenkin suosittelema Hyperion-saaga päätyy hankintalistalle ja itse asiassa ykköseksi, kiinnostuin heti Täytyy käydä Akateemisessa katselemassa, josko löytyisi ja tilaamalla ainakin. Lapsuuden lopun olen lukenut, oli yksi hienoimmista opuksista, joita on tullut läpikäytyä.
Lisäksi olen salaliittojen ylin ystävä, joten kaikki Illuminaattia, Graalia ja muuta vastaavaa käsittelevä päätyy varmasti listalle. Ja nyt en tarkoita DaVinci -koodia, joka oli avutonta paskaa. Hämähäkkimies-sarjiksetkin ovat syvempää luettavaa. Joskus 80-/90-luvun taitteessa luin moniakin Graalia, kristinuskoa ja ihmisen pienuutta käsittelevää teosta, joista osa oli selkeää scifiä.
Kaikkiaan täällä on paljon muitakin juttuja, joita tulen vilkaisemaan, esimerkiksi Vinge ja Reynolds.
Mutta kuka on lukenut kaikkien kirjojen kuninkaan ja perusteoksen, jota mainostetaan Hesarissa joka päivä? Siis Kauko Nieminen : Luoja ja Alkuluvut (tjsp)...? Olen monesti ajatellut, että onko siinä takana joku loistava läppä vai what the fuck? Valaiskaa, jos on tietoa...