Savupommit ja Jokerit-kannattajien poistaminen hallista

  • 67 534
  • 431

HockeyBabe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Thunder Bay Bombers, Radek Bonk
Miksi niitä pommeja ammuttaisiin lapsiin? Tai edes muihin ihmisiin? Milloin tällaista on tapahtunut?

Tuovatpahan ainakin väriä tähänkin liigaan. En kritisoi.

Miksi ja miksi. Miksi Kovalainen ajaa Lotuksella?

Kyllähän tuo teidän jatkuva "ottava osapuoli" tuo väriä tähän liigaan ihan tarpeeksi. Eikö ne pyllistä teille säännöllisin väliajoin? :D
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Mikä siinä turvatarkastuksessa on niin mahdotonta? Kyllä se pystytään toteuttamaan monilla muillakin paikkakunnilla. Se puhe omasta sisäänkäynnistä oli ihan muiden katsojien mukavuutta ajatellen ehdotettu, mutta aivan sama jos siinä halutaan jonotuttaa myös paikallisia.
Kyllä siellä Jyväskylässäkin oli ne turvatarkastukset mutta niitä ei vaan voi saada ilman poliisia sellaisiksi, että tuollainen olisi mahdotonta.
Tämän takia homma lähtee siitä kuuluisasta sisäisestä kurista, jota ei tunnu tuolla Jokeri-osastolla olevan riittävästi.
Mikäli se puoli olisi kunnossa ei kenelläkään taulapäällä olisi edes mahdollista yrittää tuota kun kaveri poimittaisiin omien joukosta pois heti.

Yhä vieläkin turha vaatia niitä erikoisjärjestelyjä ennen kun se oma pesä on kunnossa ja sitä ei todellakaan ole.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Mikä siinä turvatarkastuksessa on niin mahdotonta?

Mahdotonta? Ei toki. Pistetään ne 4000+ ihmistä vaan tulemaan hallille kaksi tuntia ennen peliä ja hoidetaan turvatarkastus lentokenttämäisesti.

Toinen vaihtoehto on olla järjestämättä näitä erityisjärjestelyjä semmoiselle fanilaumalle joka on aiheuttanut toistuvia järjestyshäiriöitä.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Kyllä ehdottomasti olen. Ei ole kenenkään etu, että eilisen kaltaisia tapauksia sattuu. Itse en asiaan pysty vaikuttamaan, mutta olen 100% varma, että EP ry:n hallituksessa joka iikka ajattelee samalla tavalla. Siellä tehdään, uskokaa tai älkää, paljon duunia faniyhdistyksen etujen eteen. Kiitoksena uurastuksesta tulee kuitenkin pelkästään paskaa niskaan eilisen kaltaisten tapausten seurauksena. Vituttaahan se itse kutakin. Paitsi ehkä näitä muutamaa älynjättiläistä, jotka eivät näe omaa napaansa pidemmälle.

On ollut ilo muutaman kerran seurata Eteläpääty Ry:n kannustamista, ja onhan se todella hienoa parhaimillaan. Olisi todella ikävää suomalaiselle kannatuskulttuurille, jos tätä ei saada kuriin ja EP joutuisi liikaa kärsimään asian suhteen. Hienoa myös nähdä näitä todellisen Jokerisydämen omaavia faneja, kuten Ikijokeri. Onneksi nämä muut vänkyttäjät ovat siinäkin ryhmässä häviäjä-vähemmistö.
 

Quethas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Suomen maajoukkueet, Tampere United
Minähän jo kerroin oman ehdotukseni, turvatarkastus vain ei ilmeisesti kuulunutkaan makkarapalkkalaisten toimenkuvaan vaikka järjestyksenvalvojat mm Hartwall Areenassa niitä tekevätkin, siellä Areenassa tosin siitä hommasta saa palkkaa. Sen lisäksi tekijöille voidaan mielestäni antaa porttikiellot fani ry:n matkoille jos he nyt yllättäen sattuvatkin olemaan faniyhdistyksen jäseniä.
Jännä homma, että minua ei tarkastettu, kun Areenalla kävin tuossa marraskuussa. Tarkemmin minua on tutkailtu Porissa. Ja Porissa on sentään vieraskannattajien vieressä enemmän kuin yksi järkkäri, kuten suuressa ja mahtavassa Areenassa.

On se kyllä jännä homma, miten todella usein Jokereiden fanit ovat näissä otsikoissa. En voi todellakaan käsittää, että miksi jonkun mielestä on hyvä idis viedä savuja sisätiloihin. Taisi jotkut yrittää aikanaan Porissakin tuoda savuja hallille, mutta ne löydettiin jo ennen kuin Jokereiden fanit pääsivät sisälle. Muutenkin kannattaisi miettiä, miten ryhmää pidettäisiin entistä paremmin kurissa. Se on täysin mahdollista.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mikä siinä turvatarkastuksessa on niin mahdotonta? Kyllä se pystytään toteuttamaan monilla muillakin paikkakunnilla. Se puhe omasta sisäänkäynnistä oli ihan muiden katsojien mukavuutta ajatellen ehdotettu, mutta aivan sama jos siinä halutaan jonotuttaa myös paikallisia.

Eipä nuo turvatoimet Tampereella nyt kovin kummoisia ole, tai itse en ainakaan niihin ole koko kauden aikana joutunut kuin pari kertaa ja nähtyjä kotipelejä on miltei kaikki mahdolliset. En sitten tiedä johtuuko se siitä että olen käynyt hallissa 9 vuotta ja viimeiset 5 vuotta olen 98 %:Sti käyttänyt samaa sisääntuloa. Järkkärit ovat varmaan oppineet että toi on niin säälittävä tapaus ettei siihen kannata uhrata aikaansa.

Päälähtökohtahan on se, että jokaisen katsojan pitäisi tietää että mitä sinne halliin saa viedä ja mitä ei. Ei tarvitse olla Einsteini että tietää mm. teräaseiden, pommien sekä oman alkoholin olevan kiellettyjen aineiden listalla.

Käsi ylös Hartwall -areenalla asioivat ihmiset, kuinka monta kertaa kauden aikana olette joutuneet ovella ruumiintarkastukseen ? Reput ja laukut kyllä ilmeisesti tarkistetaan joka kerta myös Hartwall -areenalla, mutta miten on reputtomien ja laukuttomien laita ? Talvella (kyllä suomessa on sellainenkin vuodenaika ) on takin alla erittäin helppo salakuljettaa halliin sinne kuulumatonta tavaraa. Kovin hanakasti halutaan arvostella ja syyttää järjestysmiehiä /- naisia, mutta jokainen on voi kouluttaa itsensä sellaiseksi. Ei muutakuin kurssille vaan ja ensi kaudella sitten ovelle hommiin talkoohengellä...
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Todennäköisesti ihan lippupalvelun kautta. Kyllähän seisomakatsomoon voi kuka tahansa ostaa lipun. Varsinkin, kun eilen meitä oli matkassa vain yksi dösällinen. Savupommihan heitettiin 15min ennen pelin alkua, jolloin katsomossa oli vasta murto-osa kannattajista. Itse epäilenkin, ettei tämän tempun tekijöillä ole ollut mitään aikomusta edes katsoa koko ottelua. He tulivat paikalle vain aiheuttaakseen järjestyshäiriön. Miksi? En todellakaan tiedä... Ehkä ko. sankarit ovat saaneet elämässään liian vähän huomiota osakseen?

Pieni huomautus JYPn kotiotteluihin lippuja ei saa lippupalvelun kautta vaan Piletin johon pitää rekistöröityä, tilaamalla liput soittamalla, tai sitten ovelta. Nettilippuun tulee nimi puhelin numeroineen. Mutta yksi on varma on se systeemi mikä tahansa aina onnistuu kiemurtelemaan jos vain haluaa. aukotonta systeemiä tuskin saadaan kohtuu hinnalla.
Mikä tekee Jyväskylän turvatarkastuksista huonommat kuin muualla? Itse olen tällä kaudella käynyt 6 eri hallissa joista 5 liigapaikka kuntia mukaan lukien jyväskylän kaikissa se on ollut samanlainen Mestis ottelussa Mikkelissä jukurien pelissä tarkastuksia ei ole ollut. Olen käynyt Jyväskylässä, Kuopiossa, Tampereella, Lappenrannassa, Hämeenlinnassa... ja viime vuonna molemmissa helsingin halleissa. ei sielläkään läpivalaistu.

Koskaan ei ole ollut ongelmia järjestyshenkilöstön kanssa, voi olla että teen myös itse kyseisiä hommia tai vastaavia silloin tällöin massa tapahtumissa. mutta en jääkiekko otteluissa, minusta ei ole ongelma onko järjestyhenkilö turvallisuusalan ammattilainen vai makkara palkkainen. Onko kyseessä rennompi tapaus tai pikkutarkka mulkku,
Monesti olen kyllä huomannut että aina ollaan vaatimassa mutta harvoin katsotaan omaan napaan. Ylipäätään sääntöjen totteleminen on joillekin ylipääsemätöntä. Onke se tämän vapaan kasvatuksen tulos ja auktoriteettien puute vai mikä.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sillä onhan se tiedossa, että nämä savupommeja heittelevät hahmot eivät nimenomaan pukeudu seuran väreihin.. Itse olen 99% varma, että tekijät olivat omamatkalaisia, kuten viime vuodenkin tapauksessa.

Heh, lähes 100%:sta faktaa tuntuu olevan siihen suuntaan, etteivät idiootit olleet Eteläpäädyn porukkaa, mutta yllättäen kukaan ei ole nähnyt kuitenkaan mitään tälläkään kertaa, keitä he olivat. Tajunnet itsekin, ettei tuo lööperi mene enää laajemmassa mitassa läpi.. Uskokaa jo, ettei teillä ole enää muuta mahdollisuutta kuin puhkaista mätäpaiseet ihan itse. Pystytte kyllä siihen, jos vaan haluatte.

En väitä, että sinä itse tietäisit asiasta mitään, mutta on aivan varmaa, että useat katsomossa tuolloin olleet näkivät tapauksen, ja siinä kuitenkin oli silläkin hetkellä paljon jokerirekvisiittaisia henkilöitä. Kuinka tyhminä pidätte ihmisiä? Kyse on siitä, ettei kukaan halua vasikoida. No, jos niin on, on ihan turha valittaa, että kollektiivisesti porukka lentää pellolle.
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Minä en ole vielä ymmärtänyt kuinka minusta tulee vaarallinen kun puen Jokeritunnukset päälleni ja kuinka muutun vaarattomaksi kun otan ne pois. Jyväskylän suunnalla tämä ilmeisesti on kuitenkin ymmärretty koska niin paljon tätä kaikkien Jokeritunnuksia kantavien poistamista on puolusteltu. Onko olemassa muitakin tunnuksia joita kantamalla sama ihminen muuttuu vaaralliseksi ja vaarattomaksi?
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Heh, lähes 100%:sta faktaa tuntuu olevan siihen suuntaan, etteivät idiootit olleet Eteläpäädyn porukkaa, mutta yllättäen kukaan ei ole nähnyt kuitenkaan mitään tälläkään kertaa, keitä he olivat.
Putkaanhan ne kuvista spotatut henkilöt oli joutuneet? Ja he eivät EP ry:n kyydissä olleet vaan omalla pikkudösällä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Minä en ole vielä ymmärtänyt kuinka minusta tulee vaarallinen kun puen Jokeritunnukset päälleni ja kuinka muutun vaarattomaksi kun otan ne pois. Jyväskylän suunnalla tämä ilmeisesti on kuitenkin ymmärretty koska niin paljon tätä kaikkien Jokeritunnuksia kantavien poistamista on puolusteltu. Onko olemassa muitakin tunnuksia joita kantamalla sama ihminen muuttuu vaaralliseksi ja vaarattomaksi?
Ymmärrät aivan varmasti itsekin, että tässä oli kyse vain tämän ottelun alun tapahtumista johtunut kertaluonteinen ratkaisu. Siellä oli päätetty (ilmeisesti mm. Virmasen toimesta), että on olemassa riski että jollain muullakin Jokereiden kannattajalla on mahdollisesti hallussaan näitä savuja eikä ole haluttu uutta insidenttiä. Tai sitten on haluttu tehdä tästä varoittava esimerkki seuraavaa kertaa ajatellen. Joka tapauksessa, kertaluonteinen ratkaisu. Harmi, että siitä kärsivät myös asialliset kannattajat mutta jälleen kerran se on vain niiden muutaman valopään syytä.

Sen verran kuitenkin vielä edelleen tähän jatkuvaan "makkarapalkkaisten" järjestysmiesten mainintaan, että siellä on ihan ammattilaisiakin mukana sekä näitä makkarapalkkalaisia. JVP Group on se ammattilainen JYPin ottelutapahtumissa, makkarapalkkalaiset täydentää sitä määrää. Ihmettelen kyllä itsekin sitä ettei noita ammattilaisia ollut siellä vahtimassa enempää vaikka selkeästi tilausta tälle oli ja olisin luullut myös heidän olemaan varuilla aikaisempien Jokeri-kannattajien vierailuista johtuen.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Ihmettelen kyllä itsekin sitä ettei noita ammattilaisia ollut siellä vahtimassa enempää vaikka selkeästi tilausta tälle oli ja olisin luullut myös heidän olemaan varuilla aikaisempien Jokeri-kannattajien vierailuista johtuen.

Ehkäpä siellä ei tullut mieleen, että pojat laukovat pommejaan jo ennen peliä. Ensi kerralla tuskin tätä virhettä toistetaan...
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Ehkäpä siellä ei tullut mieleen, että pojat laukovat pommejaan jo ennen peliä. Ensi kerralla tuskin tätä virhettä toistetaan...
Siellä pitäisi olla joka tapauksessa heti ovien avaamisesta lähtien jo valmiina sopiva määrä järjestystä valvovaa turvallisuushenkilökuntaa aina siihen asti kunnes kyseinen ryhmä siirtyy hallista pihalle. On mielestäni huono tekosyy jos oikeasti sieltä vastattaisiin että "ei tullut mieleen, että siellä saattaisi jotain tapahtua ennen ottelun alkua".
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sentään Jyväskylässä on turvatarkastukset sillä monella muulla paikkakunnalla ei edes vieraspaita päälä tarkistata kuin korkeintaan laukut. Esimerkiksi toissaviikonloppuna olin HPK:n kotipeliä viikonloppuna katsomassa eikä siellä tarkistettu ollenkaan sisään tullessa. Jyväskylässä sentään arkipeleissäkin jonkinmoiset tarkistukset yleensä on vaikkakin paikallisien kohdalla se ainakin on lähinnä että kainalon/vyötärön kohdalta nopeasti kokeilaan ettei mitään suurempaa ole. Itse olen käynyt Lahtea lukuunottamatta jokaisella paikkakunnalla ja vielläpä vieraspaita päälä ja viikonloppupeli. Harvammin mitään suurempaa tarkistusta sisään tullessa on tehty, olisiko kerran kuopiossa joutunut taskut tyhjentämään tavaroista, mutta muualla lähinnä nopeasti järjestäjät vain kokeileet vyötärön kohdalta.

Ilmeisesti ensikerralla kun Jokerifanit tulevat pitää oikeasti tehdä se lentokenttätarkistukset ovilla ja fanikatsomon ympärillä poliiseja ringissä ja silti jos joku laukaisee jonkun pommin niin se on järjestäjien vika kun aina saman joukkueen kannattaja tekee jotain.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Itse olen käynyt Lahtea lukuunottamatta jokaisella paikkakunnalla ja vielläpä vieraspaita päälä ja viikonloppupeli. Harvammin mitään suurempaa tarkistusta sisään tullessa on tehty, olisiko kerran kuopiossa joutunut taskut tyhjentämään tavaroista, mutta muualla lähinnä nopeasti järjestäjät vain kokeileet vyötärön kohdalta.

Itse olen käynyt katsomassa molemmat Tapparan perjantaipeli Lahdessa ja olin havaittavissa Tapparan kannattajaksi. Ovilla ei kyllä ollut oikeastaan mitään muuta tarkastusta kuin laukut / reput tutkittiin.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Siellä pitäisi olla joka tapauksessa heti ovien avaamisesta lähtien jo valmiina sopiva määrä järjestystä valvovaa turvallisuushenkilökuntaa aina siihen asti kunnes kyseinen ryhmä siirtyy hallista pihalle. On mielestäni huono tekosyy jos oikeasti sieltä vastattaisiin että "ei tullut mieleen, että siellä saattaisi jotain tapahtua ennen ottelun alkua".

Mikä on sopiva määrä? Onko sinulla tarkempaa tietoa paljonko maksaa ammattitaitoinen turvallisuusalan turvamies noin neljäksi tunniksi. virheistä pitää oppia ja toivon että tässäkin tapuksessa. Eiköhän tässäkin tapuksessa ole jo istuttu tai sitten huomenna istutaan pöydän ääreen pohtimaan mitä jatkossa tehdään. Lauantaina ei ollut aikaa miettiä vaan päätökset piti tehdä nopeasti. ottelun alkuun oli se 15min ja vahinko oli päässyt tapahtumaan. käsittääkseni vaihtoehtoja oli noin neljä.

1. Ei tehdä mitään ja pelätään pahinta. ja maksetaan järetön hinta jos tapahtuu vielä jotain

2. Poistetaan mahdolliset riskitekijät, tässä tapauksessa jokerien kannattajat.jotka tämän oli aiheuttaneet.

3. Tyhjennetään koko halli ja pelataan tyjille katsomoille.

4. Perutaan kyseinen ottelu kokonaan.

Mitä jatkossa tehdään. Ja miten on edelliset 22 kotiottelua sujunut turvallisuus asioiden puolelta, sekä onko tapahtunut laiminlyöntejä, miten kyseiset tapahtumat voidaan estää.

* palkataanko lisää ammattitaitoisia järjestyksenvalvojia ja kuinka paljon.
* lipun myynti kontrolli kenelle lippuja myydään ja mistä
* pitääkö tehdä erikois jäjestelyjä vierasjoukkueen kannattajille ja mitä tämä tulee maksamaan.
* lentokenttämäiset turvatarkastukset läpivalaisuineen

Paljonko on varaa nostaa lipun hintoja mahdollisten turvajärjestelyiden vuoksi, ja onko katsojat valmiit tähän. Jyväskylässä eletäänn. 4 000 katsojan keskiarvolla. Eilen väitetään että Jokerikannattajia oli hallissa n 60, pääosa seisomokatsomossa minkä lipun hinta on 12euroa lippu tulot ruhtinaalliset 720

jos näitä 60 kannattaajaa kohden vaaditaan esim. 10 turvamiestä 4h mikä on toden näköinen työaika jääkiekko ottelussa sisälle päästetään reilua tuntia ennen ja myös ottelun jälkeen kuluu aikaa työ ei lopu summerin soidessa. En tiedä paljonko jääkiekko ottelussa maksetaan ammattitaitoselle henkilölle mutta minä olen tehnyt kyseisiä hommia 10-25euron tuntipalkalla riippuen tapahtumasta eli turvamiehiin menee 400-1000 euroa. Minusta kannattaa miettiä että kannattaako faniryhmiä päästää ylipäätään otteluihin. Yksin matkustaja yleensä ei aiheuta ongelmia. korkeintaa yli päihtymistä jotka voi poistaa ihan kuka tahansa. ja kaiken tämänkin jälkeen kaikki on mahdollista jos joku vesipää haluaa riehua.
Itsekin uskon että suurin osa on asiallisia ja hyviä kannattajia mutta on se jo kauan aikaa sitten todettu että joukossa se tyhmyyskin tiivistyy ja tehdään niitä asioita mitä ei tehtäisi yksin.
Fanikulttuuri on hieno asia ja tuo tunnelmaa halleihin mutta kyllä se onnistuu ilman että räjäytellää savupommeja ja että rikottaisiin paikkoja.
Nostan esille esim KalPan kannattajat mitkä on tullut suurimmilla joukolla jyväskyllään mutta homma toimi, ei tarvittu kommandojoukkoja hillitsemään tilannetta.

kaikki lähtee ryhmäkurista, ja että noudatetaan ohjeita. Valitettavasti välillä joudutaan tekemään ylilyöntejä, hommat ei vaan toimi aina päätä silittelemällä ja sormea nostamalla.

Mitä se olisi auttanut vaikka Seppänen olisi käynnyt juttelemassa hallin ulkopuolella, Seppänen ei ole kyseisen tapahtuman turvallisuuspäällikkö vaikka on JYPn toimitusjohtaja.

Edelleenkään jyväskylässä ei ole kiellettyä vierasjoukkueen kannattaminen vaikka tätä jotkut väittävät.
Itse asiassa on muuten JYPn sambaryhmän rummut kielletty taannoin oulussa turvallisuus syistä :-) ja tasi olla Jaffa areenallakin ensimmäisenä vuonna kielletty ylimääräiset soittimet piilamasta tunnelmaa. Ylilyöntejä on ollut muuallakin mutta näistä kaikista on opittu jotain
 

Ojamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Fedor, sääntö 17 §
Nyt ollaan vaatimassa erityiskohtelua omia sisäänkulkuja ja lisää järjestyksen valvojia. Miksi 60 tyypille vaaditaan enemmän järjestelyjä kuin esim 300-400 kuopiolaiselle jotka käyttäytyvät aiheuttamatta suurempia ongelmia.

Koko pommi-isku oli siis Jokerifanien yhdessä suunniteltu tempaus? Todellakin, olisihan se tyhmää järjestää matka Jyväshyvään ja haluta katsoa matsi loppuun.

Eikö kannattasi olla menemättä JYVÄSKYLÄÄn jättää nämä paskat reissut tekemättä eihän teitä JYPn pelit kiinnosta muutenkaan. Niin teillä on hyvä mieli sen jälkeen jäähtän teille runkosarjassa vielä 56muuta peliä missä käytte. Luulen että JYP tulee toimeen ilman teidän tuomianne 60x 12 euroanne kahdessa pelissä. se hyöty mitä tuotte jää alle 3 000 euron oheismyynteineen. jos tulee hätä niin etsitään sponsori joka maksaa tuon kolme tonnia jotta voidaan olla ilman häirköintiä. Näytti se eilinenkin peli onnistuvan ilman jokerihuiveja.

Tämän on parasta olla täyttä läppää ja silmät kiinni kirjoitettu tai vähintäänkin alkoholin vaikutuksen alaisena.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Mikä on sopiva määrä? Onko sinulla tarkempaa tietoa paljonko maksaa ammattitaitoinen turvallisuusalan turvamies noin neljäksi tunniksi.
Sopiva määrä riippuu siitä kuinka paljon ryhmässä on henkilöitä mukana. Vähintään se neljä siellä pitäisi olla joka tapauksessa eli yksi henkilö jokaisessa kulmassa. Jos sinne tulee isompikin porukka eli yli sata, kaksi keskelle laidoille. Ja ei, minulla ei ole tarkempaa tietoa kuinka paljon JVP Group veloittaa per ammattilainen.

Mitä jatkossa tehdään. Ja miten on edelliset 22 kotiottelua sujunut turvallisuus asioiden puolelta, sekä onko tapahtunut laiminlyöntejä, miten kyseiset tapahtumat voidaan estää.

* palkataanko lisää ammattitaitoisia järjestyksenvalvojia ja kuinka paljon.
* lipun myynti kontrolli kenelle lippuja myydään ja mistä
* pitääkö tehdä erikois jäjestelyjä vierasjoukkueen kannattajille ja mitä tämä tulee maksamaan.
* lentokenttämäiset turvatarkastukset läpivalaisuineen
Mielestäni tässä yritetään nyt tehdä asia liian monimutkaisesti. Ensinnäkin, priorisoidaan hallissa kohteet missä on ammattilaisia ja missä "makkarapalkkalaisia". Jos vieraskannattajilta on tulossa ryhmä, keskitetään ammattilaiset siihen designoituun vieraskatsomon välittömään läheisyyteen. Istumakatsomoissa tuskin Jyväskylässä ongelmia esiintyy, jolloin voidaan päätellä ettei silloin kun vieraskannattajia on paikalla ei siellä välttämättä tarvita ammattilaisia vaan muut voivat hoitaa saman asian aivan samalla tavalla. Priorisointi on mielestäni tässä se avainsana. Esimerkiksi tälläisessä tapauksessa ne ammattilaiset pitää olla valvomassa vierasosastoa. Tällä tarkoitan sitä, että he käyttäytyvät hyvin ja etteivät paikalliset käy provosoimassa heitä. Määrää ei välttämättä tarvitse lisätä jos priorisoi oikein.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Järjestysmiehillä on poliisin valtuudet ja se on yksu vitun maku kuka tuon päätöksen on tehnyt. Harmittaa vaan noiden kärsineiden puolesta..
...

Ihan tosi? Mihin poliisia edes tarvitsee sitten enää? Eikö noihin halleihin voisi perustaa omat putka-asemat häiriköiville vieraskannattajille?
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Onhan täällä taas melekosta paatosta. Pistetäänpä oma dosentti tason analyysi kehiin.

Fakta on se, että jos joku haluaa tuollaisen savupommin suomen oloissa halliin tuoda, hän voi sen tuoda. Turvatarkastukset - vaikkakin tehostettuja - eivät varmasti löydä räjähdettä jos joku todella hyvin sen piilottaa. Samoin on Jokerifanien mahdotonta estää, jos joku ennalta tuntematon henkilö ostaa matkan, tulee kyydillä ja perillä räjäyttää pommin kertomatta aikeistaan kellekään. Jos kukaan ei kaveria tunne, minkä teet?

Toinen fakta on se, että Synergian järjestyksenvalvontatouhu on mennyt paljon eteenpäin muutamassa vuodessa, kun homma on ulkoistettu ammattilaisille. Parannettavaa on varmasti ja ennen kaikkea tällaisessa pelissä, kun tiedetään että tulossa on iso joukko kannattajia ja heidät sullotaan pieneen katsomoon, paikalla on oltava reippaasti ammattitaitoista valvontaa, hallille saapuessa, siellä ollesssa ja lopulta sieltä poistuessa.

Uskon että niitä Jokeri-faneja, jotka olivat tulleet (jälleen) paikalle omiaan rehdisti kannattamaan ja joutuivat ulostetuksi hallista täysin sattumanvaraisesti, tilanne vituttaa. Mutta ymmärrän myös JYPin kannan turvallisuudesta, jota ei voitu taata muille katsojille.

Suomi-Salamalle sanottakoon, että kyse ei ole mistään vasikoinnista, koska tekijät olivat selvästi poliisin tiedossa. Itse marssin katsomoon kaverien vierestä eikä koko homma heitä pahemmin tuntunut haittaavan. Naureskelivat lähinnä, että saatiinpa hyvä kalabaliikki aikaan. Jos olisin Jokerien kannattaja, mua vituttaisi se että tuollaiset jätkät leimataan samaan porukkaan kuuluvaksi mun kanssani, saati sitten että tuollaisia pidetään ylipäätään "kannattajina".
 

Euroviljo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan tosi? Mihin poliisia edes tarvitsee sitten enää? Eikö noihin halleihin voisi perustaa omat putka-asemat häiriköiville vieraskannattajille?
Ihan poliisin oikeuksia järjestyksenvalvojilla (ellei poliisimies ole pyytänyt järjestyksenvalvojaa avustamaan virkatehtävässä) ei ole mutta
Säilössäpito
Jos kiinni otettua ei voida viipymättä luovuttaa poliisille, järjestyksenvalvojalla on poliisin suostumuksella ja sisäasiainministeriön antamia ohjeita noudattaen oikeus pitää hänet säilössä ennintään neljä tuntia kiinniottamisesta, kuitenkin enintään siihen asti, kun tilaisuus on päättynyt ja yleisö poistunut tai kun kiinniottamisen peruste on muutoin lakannut (JLV 7 § 3 mom.)

Jälkiviisaana on tietysti helppo sanoa että turvatarkastukset eivät ole olleet riittävät jos kiellettyjä esineitä on onnistuttu viemään katsomoon. Valitettavasti nykyisin kiellettyjä esineitä onnistutaan viemään esimerkiksi lentokoneisiin vaikka turvajärjestelyt siellä ovat vielä täysin eri luokassa kuin urheilutapahtumissa ja töissä lentokenttien turvatarkistuksissa muita kuin "makkarapalkkalaisia keltaliivejä"

Vaikeahan tuolle on laista löytyvää perustetta keksiä jolla ympäri hallia on jokerikannattajia poistettu hallista sen perusteella että ovat pitäneet yllään jotain paitaa/kaulaliinaa. Katsomonosan jossa pommi laukaistiin tyhjentäminen sen sijaan on ollut täysin perusteltua jo siinä olevien henkilöiden turvallisuuden takaamiseksi. Valitettavaa että iso osa jokerifaneja kärsii muutaman toilailuista mutta ilmeisesti tämä iso osa jo alkaa siihen kyllästyä.

Helpoin järjestyksenvalvonnallisesti olisi mikäli vierasfaneille olisi täysin omat sisäänpääsyt ja suljetut alueet. Valitettavasti Jyväskylän hallissa johtuen sen pienuudesta ja kulkureiteistä se on kallista/hankala toteuttaa ja jos vierasfaneja on paikalla muutamia kymmeniä myös taloudellisesti tappiollista. Tuskin tätä tullaan toteuttamaan mutta uskon että seuraavan kerran jokeripelissä jyväskylässä kannattaa tulla paikalle hyvissä ajoin jos aikoo ehtiä katsomaan peliä...
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Mielestäni tässä yritetään nyt tehdä asia liian monimutkaisesti. Ensinnäkin, priorisoidaan hallissa kohteet missä on ammattilaisia ja missä "makkarapalkkalaisia". Jos vieraskannattajilta on tulossa ryhmä, keskitetään ammattilaiset siihen designoituun vieraskatsomon välittömään läheisyyteen. Istumakatsomoissa tuskin Jyväskylässä ongelmia esiintyy, jolloin voidaan päätellä ettei silloin kun vieraskannattajia on paikalla ei siellä välttämättä tarvita ammattilaisia vaan muut voivat hoitaa saman asian aivan samalla tavalla. Priorisointi on mielestäni tässä se avainsana. Esimerkiksi tälläisessä tapauksessa ne ammattilaiset pitää olla valvomassa vierasosastoa. Tällä tarkoitan sitä, että he käyttäytyvät hyvin ja etteivät paikalliset käy provosoimassa heitä. Määrää ei välttämättä tarvitse lisätä jos priorisoi oikein.

Kuten sanoin virheistä pitää oppia, Mutta valitettavasti eilenkin on toimittu miten on vedetty aikasemmat 22 kotiottelua ja homma on toiminut, Eilen ei. uskon että kaikki luuli että viime vuodesta olis opittu jotain molemmin puolin. Vuosi sitten ei poistettu kannattajia nyt poistetiin, ja nyt on se tehty. Ensi kerralla ehkä on vartiointia lisätty entisestään tai sitten jokerien kannattajaydistykselle ei myydä lippuja vaan kaikki tulevat ns omatoimi matkailijoina jos saavat liput normaaleja kanavia pitkin.

Itse asiassa määrää on kasvatettava ammattalaisten suhteen, kaikkia ammattilaisia ei vaan voida ohjata yhteen hallin kulmaan koko tapahtuman ajaksi. Suurin osa suomalaisista tapahtumista menee ns makkrapalkkalaisilla tai jonkun järjestön toimesta jossa kerätään rahaa jollekin seuralle tai yhdistykselle ns talkoohengellä. mitä vielä on sisäsuomessa kehä kolmosen sisäpuolella tuota talkoohenkeä ei enää ole ja joudutaan turvautumaan ainoastaan ns ammattilaisiin mitkä on huomattavasti kalliimpi vaihtoehto.

Eikö edelleenin olis parasta että halliin voi mennä vaivatta ja siellä liikkuminen on vaivatonta ettei joka kulmaan tarvitse kulkulupaa. suurin osa on kuitenkin hyvin käyttäytyviä,
ja tuskin täysin koskaan päästään eroon katsojien provosoinneista, paras siihen on olla provosoitumatta. ja niin metsä vastaa miten sinne huutaa.

Kyllä me täällä osataan neuvoa miten pitää toimia ja mikä meni vikaan. suomalainen osaa kritisoida aina ja itsessä koskaan ei ole vikaa.

Esim eilen turvallisuuspäällikkö on tehnyt ratkaisun poistamalla koko ryhmän tai jokerien tunnuksia käyttävät hallista. Turvallisuus päällikö vastaa tästä teosta työnantajalleen ja poliisille. Joten naurettavinta olis ollut että tämä päätös olisi pyörretty 10min myöhemmin. Vähän sama asia on jos tuomari antaa käytösrangaistuksen pelaajalle ja tuomaritarkkailija peruisi rangaistuksen katsoen että oli se vähän likkaa tällä kertaa. Eiköhän tässä tapauksessa jos katsotaan toimiko turvallisuusvastaava väärin niin eiköhän hänet vaihdeta johonkin toiseen. Jokaisen tapahtuman jälkeen jokainen tärkeä tapahtuma raportoidaan eteenpäin ja joikaisessa tapahtumassa pitää olla turvallisuus suunnitelma mitä tehdään kunkin tapahtuman jälkeen ja lisäksi on paljon ennalta arvaamattomia asioita. Ei näitä tapahtumia vedetä sillä tavalla että soitetaan 15 parhaalle kaverille ja tulkaa hoitamaan homma. kuten täällä annetaan vähän ymmärtää. Joskus hommat onnistuu ja toisinaan ei niin se vain menee.

Parhaiten järjestysmihet onnistuu kun mitään ei tapahdu ja turvamiehet/järjestyksen valvojat on huomaamattomia. Mitä itse olen käynyt Jyväskylän hallissa pieniä korjaksia toivoisi yleisen turvallisuuden vuoksi että esim kannattajapäädyn kulkutiet olisivat auki koko ottelun näin ei vaan ole mutta parannusta on kuitenkin tapahtunut.

ongelmia voi aina syntyä ja kuka provosoituu mistäkin jos järkkäreitä on liikaa ja ne vetää tiukkaa linjaa tämäkin aiheuttaa ongelmia selitetään sitten että kaikki oli yliampuvaa ja provosoi tekemään.
näin se on järkkärit on välttämätön paha katsomoissa kuten tuomarit kentällä ja maalasisjuntti joukkueet liigassa
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suomi-Salamalle sanottakoon, että kyse ei ole mistään vasikoinnista, koska tekijät olivat selvästi poliisin tiedossa. Itse marssin katsomoon kaverien vierestä eikä koko homma heitä pahemmin tuntunut haittaavan. Naureskelivat lähinnä, että saatiinpa hyvä kalabaliikki aikaan. Jos olisin Jokerien kannattaja, mua vituttaisi se että tuollaiset jätkät leimataan samaan porukkaan kuuluvaksi mun kanssani, saati sitten että tuollaisia pidetään ylipäätään "kannattajina".

Tarkoitin sitä, että välittömästi savupommin laukaisun jälkeen kyseisessä katsomonosassa oli runsaasti vieraskannattajia, joista aivan varmasti osan on täytynyt nähdä tekijät. Silti en ainakaan minä havainnut mitään, että kukaan olisi tehnyt elettäkään järjestysmiesten suuntaan syyllisten osoittamiseksi. Ehkä ne todelliset kannattaajat olivat sitten samaan aikaan kaljalla/tupakalla, jne.

On myös todettava se, etteivät järjestysmiehetkään olleet ajan tasalla vaan siinä keskusteltiin joukolla hienoista jääkiekkokorteista. Nekin järkkärit mitkä siinä pyörivät fanikatsomon lähellä, olivat juuri näitä "makkarapalkkalaisia", eivät ammattilaisia. Tosin "Markku Aro" ei ollut paikalla, hänhän kyllä hommansa osaa.

Vissiin ero tulee siitä, että makkaramiehet katsovat silmät tarkkana jäälle, josko siellä joku käyttäytyisi typerästi. Ammattilaiset tuijottavat sitä vastoin katsomoon. Mutta korostan, ettei järkkäreiden nukahtaminen tee tuota tekoa yhtään sen oikeutetummaksi, kuten jotkut antavat ymmärtää.

Mainittakoon, että seurasin tapahtumia aitiopaikalta heti sen jälkeen, kun huomasin savua ilmassa.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ilmeisesti ensikerralla kun Jokerifanit tulevat pitää oikeasti tehdä se lentokenttätarkistukset ovilla ja fanikatsomon ympärillä poliiseja ringissä ja silti jos joku laukaisee jonkun pommin niin se on järjestäjien vika kun aina saman joukkueen kannattaja tekee jotain.
Jep, varmasti tullaan tiukentamaan noita tarkistuksia. Ja normaalikatsojahan on taas se joka kärsii. Ennen pullon kuljetus halliin ei vaatinut mitään ihmeitä, nyt saa taas miettiä miten tuonkin tekee tai pitääkö sitten jättää kokonaan pois. Ja kiitos tästä lähtee muutamalle jokeri-fanille.
 

SjV

Jäsen
Minä en ole vielä ymmärtänyt kuinka minusta tulee vaarallinen kun puen Jokeritunnukset päälleni ja kuinka muutun vaarattomaksi kun otan ne pois.
Ihan mutuiluahan tämä on, mutta noihin "tunnusten" piilottamiseen voisi varmaan olla yhtenä syynä uusien "kähinöiden" ennalta ehkäiseminen. Jos ottelun alku olisi oikeasti siirtynyt vaikka puoli tuntia tuon hälytyksen selvittelyn takia. Tuo olisi voinut varmaan provosoida tiettyjä paikallaolijoita ja tietyssä tapauksessa juolauttaa mieleen "omakätisen ojentamisen". Ettei nyt vaan "makkara palkkaiset" järkkäri alkaneet "suojelemaan" tietyillä "tunnuksilla" varustettuja katsojia.
Olikos se tässä vai tuossa Jokeri-osion "Fanitoiminta ja sen seuraukset" -ketjussa, kun joku mainitsi, että olisi päässyt sisääntulevien jonosta sisään, kun vaan laittaisi kaulahuivin piiloon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös