Savupommit ja Jokerit-kannattajien poistaminen hallista

  • 67 581
  • 431

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Jokohan flintstone ja muutamat muut lopettavat JYPin syyllistämisen kun SM-liigan puoleltakin on todettu, että JYPin järjestelyt olivat asian mukaiset eli vika oli näissä puupäissä.
Alkaisikohan tästä lähtien myös Jokeri-fanien osalta tuo sisäinen kuri kiristymään kun on oikeasti vaarana lentää pois hallista jos vastaavat temput jatkuvat.
 
Suosikkijoukkue
AIK
Jokohan flintstone ja muutamat muut lopettavat JYPin syyllistämisen kun SM-liigan puoleltakin on todettu, että JYPin järjestelyt olivat asian mukaiset eli vika oli näissä puupäissä.
Alkaisikohan tästä lähtien myös Jokeri-fanien osalta tuo sisäinen kuri kiristymään kun on oikeasti vaarana lentää pois hallista jos vastaavat temput jatkuvat.

Tähän perään linkitetyt SM-liigan tuomioiden perustelut vähän kyllä ontuu ainakin mun mielestä, kun niitä vertaa toisiinsa? Anyone?

http://www.ksml.fi/kiekko/uutiset/savupommi-ei-antanut-jääkiekkoliigalle-aihetta-toimiin/545431
Pari viikkoa sitten jääkiekkoliigan ottelussa JYP–Jokerit laukaistu savupommi ei johda jääkiekkoliigan osalta jatkotoimiin. Liiga selvitti järjestyshäiriön taustoja, mutta ei havainnut laiminlyöntejä tai huolimattomuuksia, jotka olisivat rikkoneet liigan turvallisuusvaatimuksia.
Jokerien kannattajille varatussa Jyväskylän hallin katsomon osassa pamahti 13. maaliskuuta pelatussa ottelussa kaksi savupommia. Seurauksena oli palohälytys. Asiasta on tehty rikosilmoitus, ja tapahtuman yhteydessä tapahtui epäiltyjen kiinniottoja.
Kotijoukkue JYP oli liigan mukaan ottanut etukäteen huomioon mahdolliset järjestyshäiriöt asianmukaisella tavalla. Tämän takia liiga ei määrää JYPille rangaistuksia.

http://plaza.fi/stadion/jaakiekko/sm-liiga/uutiset/jokereille-3000-euron-sakot

Helsingin Jokerit on saanut 3000 euron sakot lauantaina Hartwall Areenalla TPS-ottelun aikana tapahtuneesta järjestyshäiriöstä. SM-liiga tiedotti asiasta tiistaina.
Jokerien fanikatsomossa sytytettiin kolme savusoihtua. SM-liigan tietojen mukaan tekijät eivät kuulu Jokereiden faniyhdistyksiin.
´Kauden ensimmäisen tai muutoin ennakoitavasti jännitteellisemmän ottelun suunnittelussa on selvitettävä ns. ylilyöntien mahdollisuus sekä varauduttava niihin - kuten Jokerit oli tehnytkin. SM-liigan käytäntöjen mukaan epäonnistuminen yleisöturvallisuuden takaamisessa johtaa kuitenkin sanktioihin, SM-liiga kirjoitti perusteluissaan.

Ja en siis ole väittänyt, enkä väittämässä etteikö toi savuhölmöily olisi Jokereita kannattavien tekosia, enkä sitä myöskään ole puolustellut. Vika oli tekijöissä, mutta hassua vaan että liigalla on eri seuroille eri säännöt?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Tähän perään linkitetyt SM-liigan tuomioiden perustelut vähän kyllä ontuu ainakin mun mielestä, kun niitä vertaa toisiinsa? Anyone?

Ja en siis ole väittänyt, enkä väittämässä etteikö toi savuhölmöily olisi Jokereita kannattavien tekosia, enkä sitä myöskään ole puolustellut. Vika oli tekijöissä, mutta hassua vaan että liigalla on eri seuroille eri säännöt?
JYP sai viime kaudella varoituksen kun Jokereitten samat puupää fanit tekivät tun saman tempun Jyväskylässä ja nyt järjestelyt olivat vielä paremmat.
Kun järjestelyt olivat JYPin puolelta paremmassa kunnossa kuin lain vaatimus niin JYPin niskaan tuota ei voi kaataa varsinkaan kun ongelman aiheuttaja ryhmä on sama.
Tällöin rangaistukset tulisi ohjata Jokerien harteille niin tuollaiset fanitkin saattaisivat tajuta asian vakavuuden.
Ilman merkittävästi suurempia kustannuksia ei voida tuon parempia järjestelyjä tehdä ja jos tuollaiset järjestelyt pitää tehdä vain Jokeri-faneille niin helpompi pitää heidät ulkona.
 
Suosikkijoukkue
AIK
JYP sai viime kaudella varoituksen kun Jokereitten samat puupää fanit tekivät tun saman tempun Jyväskylässä ja nyt järjestelyt olivat vielä paremmat.
Kun järjestelyt olivat JYPin puolelta paremmassa kunnossa kuin lain vaatimus niin JYPin niskaan tuota ei voi kaataa varsinkaan kun ongelman aiheuttaja ryhmä on sama.
Tällöin rangaistukset tulisi ohjata Jokerien harteille niin tuollaiset fanitkin saattaisivat tajuta asian vakavuuden.
Ilman merkittävästi suurempia kustannuksia ei voida tuon parempia järjestelyjä tehdä ja jos tuollaiset järjestelyt pitää tehdä vain Jokeri-faneille niin helpompi pitää heidät ulkona.


Osaat siis kertoa, että Jokereiden tekemät turvalliosuusjärjestelyt kotona olleeseen lauantaiseen TPS-matsiin (johon viittasin edellisessä viestissäni) eivät olleet riittäviä? Vai nojaatko sokeasti SM-liigan arvioon asiassa. Liigan toiminnasta on järjestäen paistanut kuitenkin vuodesta toiseen läpi suurseurojen sorsiminen sanktioissa.

Miten voit tällä oletuksella vaatia että tapahtumasta tulisi rangaista Jokereita, jos suuri ja viisas SM-liiga on todennut päätöksessään* että Jokerit ei ole vastuussa kannattajiensa matkustelusta ja tekemisistä.


*http://www.yle.fi/tekstitv/html/P213_01.html
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Osaat siis kertoa, että Jokereiden tekemät turvalliosuusjärjestelyt kotona olleeseen lauantaiseen TPS-matsiin (johon viittasin edellisessä viestissäni) eivät olleet riittäviä? Vai nojaatko sokeasti SM-liigan arvioon asiassa. Liigan toiminnasta on järjestäen paistanut kuitenkin vuodesta toiseen läpi suurseurojen sorsiminen sanktioissa.

Miten voit tällä oletuksella vaatia että tapahtumasta tulisi rangaista Jokereita, jos suuri ja viisas SM-liiga on todennut päätöksessään* että Jokerit ei ole vastuussa kannattajiensa matkustelusta ja tekemisistä.


*http://www.yle.fi/tekstitv/html/P213_01.html
Jyväskylässä minut on tarkastettu, Hartwall Areenalla ei vaikka molempiin olen mennyt KalPa-fanina joten ainakin tässä asiassa Jyväskylä on Hartwall Areena edellä.

Jokerit ovat itse antaneet tuollaisen aineksen tulla mukaan fanitoimintaansa nykyisen muodon ansiosta.
Siten, että seura on osaltaan vastuussa faneistaan ja jos se ei selkeästi irtisanoudu tuollasiten puupäiden tekemisistä ja poista heitä niin rangaistus tulee kohdentaa seuraan.
Varsinkin kun fanijärjestön osalta ei ole havaittavissa mitään selkeää yritystä poistaa tuollaista toimintaa kokonaan.
 
Suosikkijoukkue
AIK
Jyväskylässä minut on tarkastettu, Hartwall Areenalla ei vaikka molempiin olen mennyt KalPa-fanina joten ainakin tässä asiassa Jyväskylä on Hartwall Areena edellä.

Jokerit ovat itse antaneet tuollaisen aineksen tulla mukaan fanitoimintaansa nykyisen muodon ansiosta.
Siten, että seura on osaltaan vastuussa faneistaan ja jos se ei selkeästi irtisanoudu tuollasiten puupäiden tekemisistä ja poista heitä niin rangaistus tulee kohdentaa seuraan.
Varsinkin kun fanijärjestön osalta ei ole havaittavissa mitään selkeää yritystä poistaa tuollaista toimintaa kokonaan.

Ai. Olitko sä uhkatekijä, mikä olisi pitänyt ehdottomasti areenalla kollata? Mä olen jokerikannattajana onnistunut kävelemään joka helvetin liigahalliin ilman turvatarkastusta. Miten nyt jyväskylässä ollaan ketään edellä?

Kerro mulle, miten Jokerit olisi pitänyt vaikuttaa siihen, että minkälaiset ihmiset seuraa kannattavat? Käsittääkseni Jokereiden taholta on jokaisen hölmilyn yhteydessä kyllä otettu selkeästi kantaa tapahtumiin ja haluttu niistä irtisanoutua.

Faniyhdistys ei Jokereilla ole seuran perustama tai ylläpitämä, vaan täysin itsenäinen taho, joka tottakai tekee yhteistyötä seuran kanssa. Kerro mulle ihan konkreettisia keinoja, miten faniyhdistys olisi voinut tehdä asiat paremmin, kuin tähän asti. Faniyhdistys on tähän mennessä tuominnut kaikki ylilyönnit ja irtisanoutunut niistä. Faniyhdistys on jakanut hölmöilleille vierasmatkabännejä, käynyt jatkuvaa dialogia liigan ja seuran kanssa siitä, miten ongelmilta vastaisuudessa vältyttäisiin. En ole edes kyseisen EPry:n jäsen, joten näistä asioista varmaan joku yhdistyksen edustaja osaa kertoa vielä tarkemmin.

Millä muulla perustelet ton puusilmäisen kiiman jakaa Jokereille sanktioita tuosta jyväskylän hässäkästä, kuin jonkunlaisella naurettavalla Helsinkiin kohdistuvalla katkeruudella, mikä ilmiselvästi juontaa ilmeisestikin juurensa valtavaan alemmuuskompleksiin?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ai. Olitko sä uhkatekijä, mikä olisi pitänyt ehdottomasti areenalla kollata? Mä olen jokerikannattajana onnistunut kävelemään joka helvetin liigahalliin ilman turvatarkastusta. Miten nyt jyväskylässä ollaan ketään edellä?

Kerro mulle, miten Jokerit olisi pitänyt vaikuttaa siihen, että minkälaiset ihmiset seuraa kannattavat? Käsittääkseni Jokereiden taholta on jokaisen hölmilyn yhteydessä kyllä otettu selkeästi kantaa tapahtumiin ja haluttu niistä irtisanoutua.

Faniyhdistys ei Jokereilla ole seuran perustama tai ylläpitämä, vaan täysin itsenäinen taho, joka tottakai tekee yhteistyötä seuran kanssa. Kerro mulle ihan konkreettisia keinoja, miten faniyhdistys olisi voinut tehdä asiat paremmin, kuin tähän asti. Faniyhdistys on tähän mennessä tuominnut kaikki ylilyönnit ja irtisanoutunut niistä. Faniyhdistys on jakanut hölmöilleille vierasmatkabännejä, käynyt jatkuvaa dialogia liigan ja seuran kanssa siitä, miten ongelmilta vastaisuudessa vältyttäisiin. En ole edes kyseisen EPry:n jäsen, joten näistä asioista varmaan joku yhdistyksen edustaja osaa kertoa vielä tarkemmin.

Millä muulla perustelet ton puusilmäisen kiiman jakaa Jokereille sanktioita tuosta jyväskylän hässäkästä, kuin jonkunlaisella naurettavalla Helsinkiin kohdistuvalla katkeruudella, mikä ilmiselvästi juontaa ilmeisestikin juurensa valtavaan alemmuuskompleksiin?
En.
Ainakin Hartwall Areenaa edellä SM-liigan mukaan vaikka sinä ja muutamat nimimerkit täällä muuta väittävät.

Siten kun on perustanut tuon paikattoman fanikatsomon ja houkutellut sinne halvoilla lipuilla ongelma sakkia sama ilmiö nähtiin jalkapallon puolla FC Jokereiden kohdalla.
Tätä roskasakkia ei haluta aihettamaan ongelmia jäähalleihin ja Jokerit on itse hakenut tuota porukkaa itselleen omilla teoillaan.

Se, että fanimatkat ovat vain jäsenille ei kerro siitä mitään mitä siellä on oikeasti tehty.
Kumma miten näitä ongelmia ei ole muilla fani-ryhmillä kuin Jokereilla.
Miten muut fani-ryhmät saavat potkittua nämä ongelmatapaukset itse pois mutta Jokeri-faneille pitäisi tätä varten tehdä erikoisjärjestelyjä muiden eikä Jokeri-fanien itsensä?

Ei todellakaan ole siitä kyse en vain halua missään tapauksessa tuollaisen toiminnan pesiytyvän jäähalleihin.
 
Suosikkijoukkue
AIK
En.
Ainakin Hartwall Areenaa edellä SM-liigan mukaan vaikka sinä ja muutamat nimimerkit täällä muuta väittävät.

Taisin mainita jotain myös SM-liigan "tasapuolisuudesta" näissä tuomioissa.

Siten kun on perustanut tuon paikattoman fanikatsomon ja houkutellut sinne halvoilla lipuilla ongelma sakkia sama ilmiö nähtiin jalkapallon puolla FC Jokereiden kohdalla.
Tätä roskasakkia ei haluta aihettamaan ongelmia jäähalleihin ja Jokerit on itse hakenut tuota porukkaa itselleen omilla teoillaan.
Siis se, että Jokerit ovat järjestäneet kannattajilleen fanikatsomon, on aiheuttanut kaikki ongelmat? Oletko ihan aidosti noin kujalla, vai esitätkö vaan?


Se, että fanimatkat ovat vain jäsenille ei kerro siitä mitään mitä siellä on oikeasti tehty.
Siis mitä vittua? Nyt ei auennut ollenkaan.

Kumma miten näitä ongelmia ei ole muilla fani-ryhmillä kuin Jokereilla.
Miten muut fani-ryhmät saavat potkittua nämä ongelmatapaukset itse pois mutta Jokeri-faneille pitäisi tätä varten tehdä erikoisjärjestelyjä muiden eikä Jokeri-fanien itsensä?

Ei todellakaan ole siitä kyse en vain halua missään tapauksessa tuollaisen toiminnan pesiytyvän jäähalleihin.
Myönnän, Jokereilla kannattajakunnassa esiintyy monenlaista liikehdintää ja kaikkea on sattunut. Kai ihan oikeasti tajuat, että Jokereiden matseissa tapahuvat jutut vaan keräävät valtavasti suuremman mediahuomion, kuin muiden tapahtumat. Kyllä muidenkin seurojen kannattajille sattuu ja tapahtuu, joskaan se ei mikään puolustus ole.


Mutta edelleen siis kaipaan sun perusteluja niille sakoille, jotka haluaisit Jokereille langetettavan?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Taisin mainita jotain myös SM-liigan "tasapuolisuudesta" näissä tuomioissa.
Tasapuolisuutta juurkin tuo oli ettei JYP saanut sakkoja kun toimi mallikelpoisesti.

Siis se, että Jokerit ovat järjestäneet kannattajilleen fanikatsomon, on aiheuttanut kaikki ongelmat? Oletko ihan aidosti noin kujalla, vai esitätkö vaan?
Se, että Jokerit on omalla toiminnallaan edes auttanut ei toivottavan aineksen tuloa katsomoon on ongelma.
Ilmeisesti et itse tajua tämän ongelman vakavuutta kun esität noin tietämätöntä.

Myönnän, Jokereilla kannattajakunnassa esiintyy monenlaista liikehdintää ja kaikkea on sattunut. Kai ihan oikeasti tajuat, että Jokereiden matseissa tapahuvat jutut vaan keräävät valtavasti suuremman mediahuomion, kuin muiden tapahtumat. Kyllä muidenkin seurojen kannattajille sattuu ja tapahtuu, joskaan se ei mikään puolustus ole.

Mutta edelleen siis kaipaan sun perusteluja niille sakoille, jotka haluaisit Jokereille langetettavan?
Yhä tuntuu olevan vaikeaa oikeasti käsittää, että nämä tapaukset kun ovat Jokereiden kohdalla jatkuvasti toistuvia.
Muiden kohdalla on kyseessä selkeästi yksittäistapaukset ei jatkuvaa toimintaa.

Jokereiden toiminta seurana ei ole ollut riittävän jämäkkää, että tämä ei toivottu aines olisi saatu kitkettyä pois jäähalleista.
Jokereilla ja Jokeri-faneilla olisi kyllä yhteistyössä keinot kitkeä tämä aines pois mutta halua siihen ei taida vieläkään löytyä kun puolustelijoita näyttää riittävän.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Se, että Jokerit on omalla toiminnallaan edes auttanut ei toivottavan aineksen tuloa katsomoon on ongelma.
Ilmeisesti et itse tajua tämän ongelman vakavuutta kun esität noin tietämätöntä.

Yhä tuntuu olevan vaikeaa oikeasti käsittää, että nämä tapaukset kun ovat Jokereiden kohdalla jatkuvasti toistuvia.
Muiden kohdalla on kyseessä selkeästi yksittäistapaukset ei jatkuvaa toimintaa.
Olet varmaan sitä mieltä, että kaikki alle 15 euron liput pitäisi kieltää jäähalleista?

Esim Turussa HIFK:n on ollut enemmän järjestyshäiritöitä kuin Jokereiden kannttajista viimeiseen kymmeneen vuoteen. Toisista vaan media kiinostuu enemmän ja toiset ovat yleisesti tosi symppiksiä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Toisista vaan media kiinostuu enemmän ja toiset ovat yleisesti tosi symppiksiä.

Minun on vaikea kuvitella median olevan kiinnostumatta/uutisoimatta tapauksesta jossa katsomossa laukaistaan savupommeja tai aiheutetaan järjestyshäiriöitä jossa peli joudutaan keskeyttämään tai sen alkua lykkäämään oli sitten tämän häiriön aiheuttaja minkä joukkueen kannattaja hyvänsä.

Ei sen puoleen, vähissä on ollut ne Liigankin kannanotot näiden tapausten suhteen.

Mutta ehkä tässä on tosiaan joku salaliitto taustalla mistä minä en ole tietoinen.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Jokereiden toiminta seurana ei ole ollut riittävän jämäkkää, että tämä ei toivottu aines olisi saatu kitkettyä pois jäähalleista. Jokereilla ja Jokeri-faneilla olisi kyllä yhteistyössä keinot kitkeä tämä aines pois mutta halua siihen ei taida vieläkään löytyä kun puolustelijoita näyttää riittävän.
Olen yrittänyt pysyä kaukana tästä keskustelusta, koska pelkään vittuuntuvani, mutta näistä keinoista olisi kiva kuulla lisää.

Se on kyllä vähintäänkin huvittavaa (joskaan ei yllättävää), että SM-liiga vapauttaa järjestyshäiriöistä vastuussa olevan tahon sille kuuluvasta vastuusta. Tähän voisi vaikka lainata omaa wanhaa viestiään...
Järjestäjät ovat kuitenkin ainoa taho, joka voisi estää tällaiset tapahtumat, siitä kai tässä on kyse. Minusta Eteläpääty ry:n syyttäminen näistä tapahtumista on hämmentävää, samoin se, etteivät kaikki ymmärrä, miksi Eteläpääty ry huutelee parempien turvallisuusjärjestelyjen perään.

Ilmeisesti kannattajakunnan koko ja moninaisuus on niin eri luokkaa Helsingissä kuin Jyväskylässä, että siellä on vaikea käsittää, kuinka kaukana löyhästi jokerifaneiksi laskettavien tahojen ajatusmaailmat ovat toisistaan.
Sama koskee nähtävästi myös Kuopiota.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Se on kyllä vähintäänkin huvittavaa (joskaan ei yllättävää), että SM-liiga vapauttaa järjestyshäiriöistä vastuussa olevan tahon sille kuuluvasta vastuusta.

Samaa mieltä. Mielestäni SM-liigan pitäisi antaa tälle savuttajalle porttikiellon kaikkiin liigaotteluihin toistuvien järjestyshäiriöiden vuoksi.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Hienointahan tässä olisi se jos nuo jokerifanit(yllättäen) maksaisivat itse tuon 3000€ eikä niinkään seura+ ensi kaudeksi porttikielto kaikkiin otteluihin.
 

Juzsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid, Espanja, Raul
Hienointahan tässä olisi se jos nuo jokerifanit(yllättäen) maksaisivat itse tuon 3000€ eikä niinkään seura+ ensi kaudeksi porttikielto kaikkiin otteluihin.

Pelko pois siellä ilvesleirissä, jokerifanit eivät tule mestispeleihin riehumaan.
 
Suosikkijoukkue
AIK
Tasapuolisuutta juurkin tuo oli ettei JYP saanut sakkoja kun toimi mallikelpoisesti.
Tosta mallikelpoisuudesta voidaan olla montaa mieltä. Faktahan on se, että turvallisuusjärjestelyt pettivät, kun savu päästiin laukaisemaan katsomossa, eikö totta? Tämä riitti sanktioiden perusteeksi Jokereiden kotiottelussa, miten se eroaa jypin kotiottelusta?

Oliko mallikelpoista toimintaa se, että täysin viattomiin ihmisiin kohdistetaan järjestyksenvalvonnan toimesta toimenpiteitä, joiden pitäisi lain mukaan perustua henkilön käyttäytymiseen, päihtymykseen tai varustautumiseen?

Se, että Jokerit on omalla toiminnallaan edes auttanut ei toivottavan aineksen tuloa katsomoon on ongelma.
Ilmeisesti et itse tajua tämän ongelman vakavuutta kun esität noin tietämätöntä.

Miten Jokerit ovat edesauttaneet kyseisen ongelman muodostumista? Puhutaan kuitenkin todennäköisesti liigan parhaiten kameravalvotusta hallista, jossa järjestyksenvalvonta toteutetaan todella suurilla resursseilla ammattimaisesti. Lähes jokaisella tai kaikilla liigaseuralla on kotijoukkueen kannattajille varattu "fanikatsomo" johon liput ovat halvempia. Kuuluisiko tämän olla kiellettyä toimintaa Jokereilta jonkun marginaaliryhmän takia?


Yhä tuntuu olevan vaikeaa oikeasti käsittää, että nämä tapaukset kun ovat Jokereiden kohdalla jatkuvasti toistuvia.
Muiden kohdalla on kyseessä selkeästi yksittäistapaukset ei jatkuvaa toimintaa.
Jokereiden kohdalla ne ovat siis aina organisoituja ja toistuvia ongelmia, muiden kohdalla joukko yksittäistapauksia?

Jokereiden toiminta seurana ei ole ollut riittävän jämäkkää, että tämä ei toivottu aines olisi saatu kitkettyä pois jäähalleista.
Jokereilla ja Jokeri-faneilla olisi kyllä yhteistyössä keinot kitkeä tämä aines pois mutta halua siihen ei taida vieläkään löytyä kun puolustelijoita näyttää riittävän.
Kun tunnut niin hyvin tietävän, niin kerro nyt meille kaikille ne lainsäädäntöön pohjautuvat keinot, joita peräänkuulutat täällä.
 

vsop

Jäsen
...
Oliko mallikelpoista toimintaa se, että täysin viattomiin ihmisiin kohdistetaan järjestyksenvalvonnan toimesta toimenpiteitä, joiden pitäisi lain mukaan perustua henkilön käyttäytymiseen, päihtymykseen tai varustautumiseen?
...

Siinäpä on lainattuna asia kiteytettynä, miksi ko. katsomosta porukka poistettiin. Lisäksi poistettujen henkilöiden yhteistyökyvyttömyys katsomon osan tyhjentämisen jälkeen. Myös ns. viattomat ihmiset olivat yhteistyökyvyttömiä. Järjestyksen pitäjät lienevät pitäneet poistettujen henkilöiden käyttäytymistä uhkana yleiselle turvallisuudelle.
 
Suosikkijoukkue
KalPa /naisjoukkue
Kannatusryhmän juridisia keinoja ehkäistä riveihinsä ujuttautuvaa rähinäporukkaa lienevät lähinnä välittömästi häiriöön puuttuminen,häiriköitten poistaminen samasta katsomosta (tarpeen vaatiessa järkkärien avulla jo sana ei kuulu tai poliisin kun ei itse halua ruveta käsiksi käymään) ja erityisesti tapahtuneen rähinän jälkeen naamojen tarkasti mieleen laittaminen seuraavan kerran rettelön jo ennaltaehkäisyä varten ja porttikiellon antaminen.Hallin omistajan edustajien kanssa voidaan sopia, ettei merkityille sekoilijoille myydä lippuja, ainakaan fanikatsomoon. Kun kännissä mesoamaan ja räjäyttelemään tulevien päänuppiin iskostuu tieto, että heidät on merkitty, jää tuleminen seuraavalla kerralla tekemättä. Kun tarpeeksi monta kertaa tämä toistetaan, loppuvat örveltäjät. Ei niitä niin monia kymmeniä tai satoja missään kannattajaporukan liepeillä ole, että loputtomiin löytyisi uusia. ja vaikka olisikin, uudet sekoilijat jättäisivät tulematta samaan katsomoon kun tietäisivät jo etukäteen, että huutia tulee ja jööti pysyy. Näin on tehty aikaisemminkin ja vaikkapa tämä resepti toimii, on kokeiltu aikaisemminkin ja allekirjoittaneenkin mukana ollessa.Kaikillahan lienee tässä yhteinen tavoite: kenenkään kannattajaryhmän, jolla vielä olisi katsomokulttuurissa ja käytöstapakulttuurissakin annettavaa yleisesti, ei pitäisi joutua katsomoterrorin uhriksi ja menettää täysin turhanpäiväisen ilmiön takia kasvojaan julkisesti ja toistuvasti vain muutaman hölmön tähden.
 
Viimeksi muokattu:

OlviTenu

Jäsen
Suosikkijoukkue
AVS
Siinäpä on lainattuna asia kiteytettynä, miksi ko. katsomosta porukka poistettiin. Lisäksi poistettujen henkilöiden yhteistyökyvyttömyys katsomon osan tyhjentämisen jälkeen. Myös ns. viattomat ihmiset olivat yhteistyökyvyttömiä. Järjestyksen pitäjät lienevät pitäneet poistettujen henkilöiden käyttäytymistä uhkana yleiselle turvallisuudelle.

Mistä vitun ko. katsomosta?
Järkkärit eivät todellakaan kyselleet mitään lippua tai katsomoa, kun meikäläinen kusella käynnin jälkeen talutettiin vaan suoraan ulko-ovesta pihalle. Ei ollut kyse katsomonosan tyhjentämisestä, vaan henkilöiden pistämisestä pihalle sen mukaan mitä on pukenut päälleen. Näin se minulle perusteltiin kun olin vähän ihmeissäni. "Sulla on tuo kaulaliina niin nyt lähet pihalle."

Millä perusteella istumakatsomossa istunut pariskunta on ollut uhka turvallisuudelle? Ei millään perusteella. Aivan. Tämän oli kuulemma tajunnut myös järkkäri joka oli antanut heidän jäädä katsomaan ottelua, vaikka toisella heistä oli jokeritunnuksia päällään.

Sama selitys ei purrut pääosaan järkkäreitä, joka tekee tästä vaan yhä törkeämmän tavan ratkaista asia.

Onko tämä niin vaikea vaan myöntää että jengin paneminen pihalle maksetusta tapahtumasta ilman välitöntä hyvitystä tai syytä on laitonta?
 

Euroviljo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jokereita vuodesta 1972 kannattaneena hävettää tämä saatanan pelleily, jota tapahtuu lähes pelkästään narrien pelatessa! Olen kyllä sen verran "old school", että yhdyn täällä muiden liigajengien kannattajien näkemyksiin. Kyllä tuollaiset omaan pesään kusijat täytyy pystyä tunnistamaan ja laittamaan ruotuun ovat kannattajayhdistyksen ulkopuolisia tai ei.

Näiden valopäiden takia en minä ainakaan enää mitään ulkoisia merkkejä kannattamastani joukkueesta kanna ja kaukana pysyn fanikatsomoista. Onhan se säälittävää ja vituttaakin, mutta ihan "omien fanien" aikaan saamaa, ei esimerkiksi Synergia-Areenan järkkäreiden!

Ja jos täällä joku Jokerikannattaja tuntee kokeneensa vääryyttä Jyväskylässä ja haluaa lippurahat takaisin, niin menkää peräämään niitä näiltä vitun savuttajilta älkääkä JYPiltä!
Valitettavaa on että juuri kaltaisesi täysin syyttömät ja aidot jokerifanit kärsivät näiden kaksikymppisten Football Factoryn ja Hooligans leffan katsoneiden valopäitten toiminnasta.

Surullista minusta on myös lukea Eteläpääty ry:n selittelyjä kuinka Ultras-jokerit ym häiriköintiporukat ovat täysin heistä erillisiä tahoja kun jo kyseisen yhdistyksen etusivulla linkitetään/mainostetaan näitä jääkiekkohuligaaneja ja kannnattayhdistyksen virsikirjoissa on omat säkeistöt/vuorosanat näille porukoille.

On täysin selvää että Eteläpääty ry pystyy jos sillä on halua lopettamaan tämänkaltaisen ottelutapahtumien häiriköinnin ja täysin jääkiekon kannatukseen kuulumattoman toiminnan halutessaan. Sitä halua ei vaan oikeasti ole vaan ottelutapahtumissa tapahtuvaa häiriköintiä jopa tuetaan kulissien takana (näkyvimpänä mm. linkitykset ko.fanijoukkojen sivuille ym)
 

Euroviljo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko tämä niin vaikea vaan myöntää että jengin paneminen pihalle maksetusta tapahtumasta ilman välitöntä hyvitystä tai syytä on laitonta?
Suosittelen tekemään rikosilmoituksen lähimmälle poliisiasemalle jos koet joutuneesi laittomuuksien kohteeksi järjestystä ylläpitävien tahojen/poliisien taholta.
 

OlviTenu

Jäsen
Suosikkijoukkue
AVS
Suosittelen tekemään rikosilmoituksen lähimmälle poliisiasemalle jos koet joutuneesi laittomuuksien kohteeksi järjestystä ylläpitävien tahojen/poliisien taholta.

Mutta siltikin se näkyy vain olevan vaikeaa myöntää että tässä tehtiin väärin? :) Huhhuijaa...

Ja voit olla varma (vaikkei se sinua varmasti kiinnostakaan) että en jätä asiaa tähän, periaatteesta. Muutama euro sinne tänne, mutta ihan periaatteesta en halua tukea tällaista eurollakaan. Harmittaa vain että junnutyötä menin maalintekoaikaveikkauksen muodossa tukemaan. Eipähän tämä junnujen vika ole joten eipä siinä.
 

OlviTenu

Jäsen
Suosikkijoukkue
AVS
On täysin selvää että Eteläpääty ry pystyy jos sillä on halua lopettamaan tämänkaltaisen ottelutapahtumien häiriköinnin ja täysin jääkiekon kannatukseen kuulumattoman toiminnan halutessaan.

Voi Viljo Viljo...

Tämä olisi kyllä helvetin hyvä juttu jos näin voitaisiin tehdä. Kerrotko vielä että millä keinoilla? Tutkitaan jokaisen reput ja tavarat bussissa? Kävikö mielessä että näin ei saa lain mukaan tehdä, ketään ei saa pakottaa esim. avaamaan jollekin randomille matkanjohtajalle käsilaukkuaan?

Alleviivaan tässä että jos keinoja olisi (ja niitä yhdistys käsittääkseni kävi läpi palaverissaan Jokereiden kanssa episodin jälkeen) niin olisin helvetin tyytyväinen jos tällaiset spedeilyt saataisiin loppumaan.

Täällä on helvetin helppo huudella ja louskuttaa leukojaan anonyyminä (teenhän itsekin niin) mutta miten on, onko sinulla laillisia keinoja estää tällaiset?

Ja ei, en ole juristi. Satun vain tietämään laista sen verran että ihan mitä tahansa ei saa tehdä vaikka siitä hyötyä olisikin.

En ole yhdistyksen hallituksessa tällä hetkellä, mutta voin kyllä kertoa sen verran (vaikkei se sinunlaisiasi kantansa valinneita kiinnosta) että Eteläpääty ei millään tavalla tue tällaista toimintaa. Ei rahallisesti, eikä muutenkaan. Tämä tosin on sinulle varmasti turha kommentti koska sinä tiedät että rekisteröity yhdistys on kaiken tämän takana ja suojelee tekijöitä minkä ehtii.

Ai niin. Kuulemma poliisit ovat nyt löytäneet syyllisen ja heidän kohdaltaan tutkinta lienee ohi.

Ai niin. Kyseinen henkilö ei kuulunut kumpaankaan, Eteläpäätyyn tai Ultras Jokereihin.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Surullista minusta on myös lukea Eteläpääty ry:n selittelyjä kuinka Ultras-jokerit ym häiriköintiporukat ovat täysin heistä erillisiä tahoja kun jo kyseisen yhdistyksen etusivulla linkitetään/mainostetaan näitä jääkiekkohuligaaneja ja kannnattayhdistyksen virsikirjoissa on omat säkeistöt/vuorosanat näille porukoille.
Nyt odotamme sinulta kattavaa selvitystä siitä, mikä tekee Ultras Jokereista häiriköintiporukan ja miten se on ollut osallinen esimerkiksi näihin Jyväskylän tapahtumiin.
On täysin selvää että Eteläpääty ry pystyy jos sillä on halua lopettamaan tämänkaltaisen ottelutapahtumien häiriköinnin ja täysin jääkiekon kannatukseen kuulumattoman toiminnan halutessaan.
Näitä keinoja varmasti haluaisi Eteläpääty ry:n hallitus kuulla. Käsittääkseni siellä on käyty melko tarkkaan keinovalikoimaa läpi viime vuosina, eikä silti ole aukottomaan järjestelmään päästy.
 

Euroviljo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voi Viljo Viljo...

Tämä olisi kyllä helvetin hyvä juttu jos näin voitaisiin tehdä. Kerrotko vielä että millä keinoilla?
Kun ne savuttajat tuntuvat olevan välittömästi tapahtumien jälkeen tiedossa (tai se että eivät ole virallisen yhdistyksen jäseniä vaan oma-matkalaisia niin seuraavan kerran kun nämä naamat näkyvät siellä fanikatsomossa niin lähimmän järkkärin hihasta nykäisy ja ilmoitus että tämä kaveri on jo useamman kerran aiheuttanut häiriötä peleissä.

Jos henkilöt eivät ole millään tavoilla faniyhdistyksen jäseniä tai matkoilla mukana niin minkä takia heidät yleensä pitää ottaa faniyhdistyksille varattuihin katsomonosiin? Voi sanoa että lähtekää nostelemaan.


Alleviivaan tässä että jos keinoja olisi (ja niitä yhdistys käsittääkseni kävi läpi palaverissaan Jokereiden kanssa episodin jälkeen) niin olisin helvetin tyytyväinen jos tällaiset spedeilyt saataisiin loppumaan.

Ai niin. Kyseinen henkilö ei kuulunut kumpaankaan, Eteläpäätyyn tai Ultras Jokereihin.
joopa joo. Onhan tämä jo kuultu kymmeniä kertoja. Kuitenkin aina kun fanireissut on kyseessä niin sattuu ja tapahtuu kuten todettu jo lukuisten muiden toimesta.

Ainakaan minulla itselläni ei ole tähän keskusteluun mitään hedelmällistä enää lisättävää/omia jumalallisia mielipiteitäni joten keskityn välierin seuraamiseen ja niistä keskusteluun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös