Savuhässäkkä JYP - Jokerit matsissa la 31.1.2009

• 91 556
  • 595
Tila
Viestiketju on suljettu.

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Minä vaan ihmettelen, miten porukka haluaa tiukempia tarkastuksia. Kaikki lisäturva peleihin maksaa. Olisi vain helpompi, kun faniporukat pitäisi sellaista sisäistä kuria, että ne spedet ei pääsisi livahtamaan karkuun. Mutta annetaan vaan julkinen lausunto missä tapaus tuomitaan, mutta kukaan faneista ei muka nää mitään. Ei edes vieruskaverit.

Bussin ovella matkanvetäjä tai mikä nyt onkaan voi pitää vaikka oman turvatarkastuksen ja hallin ovella sitten järkkärit voi vielä vähän katsella jos jotain taskuja pullottaa. Mutta mitään ylimitoitettuja toimia toivottavasti ei tarvita, tosin yhteiskunta on pikkuhiljaa siihen suuntaan menossa. En ihmettele yhtään, jos 15 vuoden sisällä kouluissa ja jäähalleissa on kaikenmaailman metallinpaljastimet ja muut. Yksilöllä on vapauksia, mutta myös vastuuta.

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vähän ihmettelen, että koko hässäkkä on laitettu SM-liigan ja järjestäjien syyksi.

Kuka täällä on näin tehnyt ?
Itse olen nyt kolmessa viestissä koittanut kysyä tuota tiukennettua linjaa turvatarkastuksissa ja miten se on näkynyt kun kerran mitään tarkastuksia ei ole tehty, mutta en ole tähän saanut minkäänlaista vastausta.
Tätä samaa on koittanut myös moni muu saman henkinen kirjoittaja kysyä ilman tulosta.
En edelleenkään pidä järjestäjää syyllisenä, mutta mielestäni tämä on myös JYP:n osalta aika huonosti hoidettu jälkikäteen jos lehdille on valehdeltu.

Eikä välttämättä kaikkia halliin tulijoita tarvitse tarkastaa koska harvemminhan näitä kotijoukkueen fanit tekevät.
Pelkästään vierailijoiden lauman kun tarkistaa kunnolla ei se juurikaan vaikeuta järjestäjän toimia kun vieraat yleensä muutenkin ovat hyvissäajoin paikalla.

Handyy

Jäsen
Mutta mitään ylimitoitettuja toimia toivottavasti ei tarvita, tosin yhteiskunta on pikkuhiljaa siihen suuntaan menossa. En ihmettele yhtään, jos 15 vuoden sisällä kouluissa ja jäähalleissa on kaikenmaailman metallinpaljastimet ja muut. Yksilöllä on vapauksia, mutta myös vastuuta.
Niin, ei esimerkiksi NHL-otteluiden turvatarkastuksissa hohhailu mitään mukavaa ole, kun tyhjennät taskuja jne. Hienoa vaikka tuolla Columbuksessa jonka tämänhetkinen joukkueen slogan on "Carry the flag", mutta et kuitenkaan saa viedä mitään lippua (kiinnitettynä keppiin) peliin koska se tulkitaan mahdolliseksi lyömäaseeksi. Jos meno jatkuu samana, kohta nämä samat loogisuudet ovat täällä.

Mutta sinänsä tämän ketjun aiheesta... Eikö kaikilla ole kuitenkin nyt tyytyväinen mieli? JYP-fanien ei tarvitse enää ainakaan toistaiseksi katsoa Jokerifanien savutteluja ja esimerkiksi nimim. flintstone voi olla tyytyväinen kun reissuja Jyväskylään ei enää järjestetä. Järkkärit ja järjestävä seura kun ovat täällä todella epäpäteviä, eikä turvallisuutta voida taata niin tämähän on selkeä win-win -tilanne kun voi sitten hyvällä syyllä olla turvallisesti kotona.

Handyy

Jäsen
Turussa aloitettiin säännöllisen epäsäännölliset turvatarkastukset JYP-FANIEN vuoksi. Joulukuussa 2004 Jyp-fanit heittelivät pulloja kentälle. Pitäisikö tälläisen jälkeen antaa Jyväskyläläisillä porttikiellot halleihin vai lisätä turvatarkastusta kyseisessä hallissa, että näin ei pääse käymään uudestaan?
Kyllä pitäisi antaa porttikielto, jos tilanne toistuu saman faniryhmittymän toimesta useasti. Pullojen heittäjille suorat porttikiellot. Tuo on erittäin typerää ja oikeastaan hävettävää heittää pulloja kentälle, mutta erona näihin Eteläpäädyn hommin on se, että tuo ei liene ole tapahtunut kuin kerran?

Mitä tarkoittaa säännöllisen epäsäännölliset turvatarkastukset?

Acid

Jäsen
Paitsi tietysti jokerikannattajat, jotka inhoavat täydellistä maailmaa, jossa ihmiset voivat liikkua vapaasti ja pelkäämättä halliin ja sieltä ulos, ilman tuntien ruumintarkastuksia ja epäilyttävien pidätysruljansseja.

Voi elämä mitä sakkia!

Voisi sanoa että voi elämä sun kanssa! Sinä siis näköjään tunnet kaikki Jokerikannattajat, koska noinkin vapaasti julistat " totuuksia" Jokerifaneista. Jos se oletkin sinä, joka sitä savuttelijaa suojelet, kun tunnut tietävän kaiken ja "tiedät" myös senkin, että Jokereiden virallinen fanijärjestö suojelee sitä urpoa soihduttelijaa.

Et ole myöskään lukuisista kysymyksistä huolimatta suostunut vastaamaan siihen, että jypin organisaation edustajat ovat nähtävästi valehdelleet sanoessaan , että turvatoimia olisi tiukennettu ennen ottelua, vaikka näin ei ole. Höpötät vain jostain energian käyttämisestä oikeisiin asioihin. Se on ymmärrettävää, että et halua vastata kun itsekin tiedät jypin edustajien jauhaneen sitä itseään. Kyllä sen vaan huomaa kuinka syvällä jollain maalaisilla onkaan se Hesa viha.

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Et ole myöskään lukuisista kysymyksistä huolimatta suostunut vastaamaan siihen, että jypin organisaation edustajat ovat nähtävästi valehdelleet sanoessaan , että turvatoimia olisi tiukennettu ennen ottelua, vaikka näin ei ole.
En ole JypFabu mutta hän taitaakin asua Helsingissä.

Eivät ole JYPin edustajat valehdelleet, mutta ovat jättäneet kertomatta kuinka paljon turvatoimia oli tiukennettu ennen ottelua ja mikä oli turvatoimien lähtötaso. Itse olen siinä käsityksessä ollut että turvahenkilöstöä oli tuossa ottelussa hieman normaalia enemmän työtehtävissä.

Acid

Jäsen
Eivät ole JYPin edustajat valehdelleet, mutta ovat jättäneet kertomatta kuinka paljon turvatoimia oli tiukennettu ennen ottelua ja mikä oli turvatoimien lähtötaso. Itse olen siinä käsityksessä ollut että turvahenkilöstöä oli tuossa ottelussa hieman normaalia enemmän työtehtävissä.
Luulisi, että turvatoimien lisääminen käsittäisi nyt ainakin sen, että vierasjoukkueen kannattajat tutkitaan hieman tarkemmin. Varsinkin kun otetaan huomioon, että Jokeri kannattajien joukkoon on pesiytynyt näitä vatipäitä, joita eivät yleiset säännöt kiinnosta.
Täällä on puhuttu siitä kuinka Jokerien faniyhdistyksen pitäisi tutkia kaikki fanibussiin saapuvat. Entä jos se ei auta? Mitäs jos juuri näiden omatoimimatkailijoiden joukosta löytyy näitä elämän sankareita, joita ei säännöt, eivätkä edes välttävät käytöstavat koske? En muista kuka sen otti esille, mutta ehdottomasti tunnisteet niille jotka ovat Jokereiden virallisella fanimatkalla ja järkkärit pitävät huolen ettei KUKAAN ulkopuolinen pääse kyseiseen katsomonosaan, oli hänellä päällään Jokeripaita tai ei. Tämän järjestäminen ei varmasti ole joka puolella helppoa, mutta kyllähän sitä aikuiset ihmiset voisivat edes yrittää tehdä yhteistyötä.

Viimeksi muokattu:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
No aika idioottimainen oli sinunkin viestisi. Mitä yritit saavuttaa viestilläsi? Voisinko kysyä, että mitä idioottimaista oli lainaamassasi viestissä? jyp on kertonut tiukentaneensa turvatoimia ennen ottelua. Paikanpäällä olleet ovat erimieltä tästä. Mitään tiukentuneita turvatoimia ei ole havaittu. Ei se tarkoita että hyväksyisi sen urpon teot, joka sen savun siellä laittoi, vaikka kyseenalaistaa lausunnot, jotka on jypin organisaatiosta annettu. Voisi jopa mennä niinkin pitkälle ja sanoa, että jypin edustajat puhuvat paskaa.

Juu-ei...
Sullekin vähän enemmän "luetunymmärtämisen" harjoituksia - vai pitäisikö ihan opetella lukemaankin?

Siis - kerroin viestilläni, että yritykset vastuun vierittämiseksi tapahtumista ottelujärjestäjien niskoille sopivat tietysti mainiosti narrifaneille tässä tilanteessa, kun on jo housuissa. Mielestäni kannattaisi kuitenkin siivota ne omat pöksyt ensin ja ruveta sitten vasta aukomaan päätä muille - ymmärsitkö?

Acid

Jäsen
Juu-ei...
Sullekin vähän enemmän "luetunymmärtämisen" harjoituksia - vai pitäisikö ihan opetella lukemaankin?

Siis - kerroin viestilläni, että yritykset vastuun vierittämiseksi tapahtumista ottelujärjestäjien niskoille sopivat tietysti mainiosti narrifaneille tässä tilanteessa, kun on jo housuissa. Mielestäni kannattaisi kuitenkin siivota ne omat pöksyt ensin ja ruveta sitten vasta aukomaan päätä muille - ymmärsitkö?
Kuka on on aukonut päätään ja kenelle? Hyvin sinä taas hyökkäät toisten kirjoittajien päälle, mutta et sanallakaan kommentoi sitä tosi asiaa, että jypin organisaatio kertoi tiukentaneensa turvatoimia ennen ottelua. Näin ei ole nähtävästi tapahtunut, joten jypin edustaja on puhunut paskaa.

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Mielestäni tämän ketjun voisi oikeastaan sulkea juuri tällaisten "flinttien" kirjoittamien - sanoisinko suorastaan idioottimaisten - kannanottojen takia. Tämä(kin) lainaamani nimimerkkihän on kerinnyt syyllistää tätä asiaa käsitelleissä eri ketjuissa jo kaikki muut tahot paitsi itse näiden tekojen aiheuttajat eli narrifanit. Pitäisi saada valvontaa lisää ja pitäisi saada räjäytellä savupommeja lisää - aika vitun väsynyttä tsettiä...

Eli kun kyseenalaistan paikanpäällä olleiden kommenttien perusteella JYPin väitteen siitä että turvatoimet oli tehostettuja olen idioottimainen? Ja kun kerron ihan faktana olevan asian järjestävän organisaation vastuusta järjestämänsä tapahtuman turvallisuudesta, niin muka syyllistän JYPiä ja järkkäreitä tästä savuttelusta. Minä olen tuominnut tuon savuttelun ja olen todennut että syyllinen on tämä savuilla leikkinyt savuttaja, joka todennäköisesti on Jokereiden kannattaja koska siellä katsomonosassa oli. Minä olen vain todennut että Jokerifanit tai Eteläpääty ry ei kollektiivisesti ole syyllisiä sen savuttajan tekoon.

Toisaalta - kaipa tämä on kuitenkin meille muillekin parempi vaihtoehto - siis antaa purkaa turhaumiaan täällä kuin että räjäyttelisi kaikenmaailman pommejaan jäähalleissa.

Mihin mahdat perustaa väitteesi siitä että minä olisin mitään pommeja tai savuja halleissa räjäytellyt, tai että meinaisin näin tehdä? Minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia missään hallissa tai järkkäreiden kanssa. Vaikka Jokeripaita joitakin paikallisia aina tuntuu kovasti ärsyttävän, varsinkin kun on vielä kehtaa kannustaa Jokereita.

Vähän ihmettelen, että koko hässäkkä on laitettu SM-liigan ja järjestäjien syyksi. No ok, laitetaan jokaiseen jäähalliin metallinpaljastimet ja järkkäreitä kolme kertaa enemmän ja kopeloidaan jokainen halliin tulija vielä tarkemmin. Ollaan pelissä vaikka alasti niin varmasti ei tule mitään asejärjestelmiä peliin. Sitäkö se flintti haluaa kun järkkäreitä syyttää. Maksetaan sitten vielä lisää lipuista.

En halua, täydellisessä maailmassa minä tietenkin haluaisin että me kaikki voisimme mennä kaikkiin halleihin ihan pelkällä kausaria/lippua näyttämällä ja kaikilla meillä olisi siellä turvallista tunnustaa väriä ja kannustaa omaa joukkuetta voittoon. Valitettavasti me emme vain elä täydellisessä maailmassa ja aina joukkoon tuntuu eksyvän muutamia mätiä omenia ihan siihen paidan väriin katsomatta. Ne turvatarkastukset on meidän kaikkien turvallisuutta lisäämässä. En koe niitä minään kauheana asiana, ei minulla ainakaan ole mitään salattavaa. Toki se turvatarkastuksen tekijä saisi olla mielummin pitkätukkainen kaunotar minimekossa kuin se kaljupäinen äijänköriläs.

Viimeksi muokattu:

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mihin on hävinnyt yhteiskunnasta yksilön VASTUU. Kyllä vaaditaan etuja, mutta kun jotain pitäisi tehdä kun oikeat ihmiset niin perseillään urakalla.

Sanopa muuta. Vika on milloin järkkäreissä, milloin SM-liigassa, mutta ei koskaan itsessä. Tätä logiikkaa en vain ymmärrä. Yksilöllä on vastuu myös silloin, jos joku idiootti tulee haastamaan riitaa. On vastuu olla provosoitumatta. Ellei sitä kykene tekemään, pitää olla valmis kantamaan vastuu seurauksista. Mutta tuo yksilön vastuuttomuushan on yleinen sairaaus yhteiskunnassamme.

Joku kyseli JYP-kannattajien porttikiellon perään, kun on heitelty pulloja jäälle Turussa 2004. Ilman muuta sellaisille pitää antaa porttikielto, mielellään ikuinen. Jos taas kyseessä on ollut jonkun virallisen faniryhmittymän (käytännössä Sambaryhmä tai fan club) järjestämä matka ja ryhmittymä ei saa keskuudestaan syyllistä selville tahi muutoin on yhteistyökyvytön syyllisen selvittämisessä, kollektiivinen kielto sitten koko ryhmälle. Yksittäisinä henkilöinä voivat toki tulla halliin. Kuvitteliko kysyjä tässä olevan jotain epäselvää?

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joku kyseli JYP-kannattajien porttikiellon perään, kun on heitelty pulloja jäälle Turussa 2004. Ilman muuta sellaisille pitää antaa porttikielto, mielellään ikuinen. Jos taas kyseessä on ollut jonkun virallisen faniryhmittymän (käytännössä Sambaryhmä tai fan club) järjestämä matka ja ryhmittymä ei saa keskuudestaan syyllistä selville tahi muutoin on yhteistyökyvytön syyllisen selvittämisessä, kollektiivinen kielto sitten koko ryhmälle. Yksittäisinä henkilöinä voivat toki tulla halliin. Kuvitteliko kysyjä tässä olevan jotain epäselvää?

Tällaista tyhjää puhetta kollektiivisesta vastuunkantamisesta on helppo lässyttää kun todellisuudessa ei tarvitse antaa sanoilleen mitään vastinetta.

Ilmeisesti myös järjestävän organisaation vastuu ja JYPin väitteiden kyseenalaistaminen on sellainen asia ettei niistä saisi täällä puhua ääneen. Silti toivon että SM-liiga tutkii tarkoin JYPin väitteet niistä tehostetuista turvatarkastuksista, koska täällä ketjussa ei vielä kukaan ole kertonut että sellaisia todellisuudessa on ollut. Mahdollinen valehtelu tällaisessa asiassa JYPin organisaatiolta osoittaa varsin vahvasti sen asenteen näiden asioiden hoitamiseen. Jos SM-liiga tutkimuksissaan toteaa JYPin valehdelleen niin minusta liigan pitäisi vakavasti pohtia onko JYP edes kykenevä pelaamaan SM-liigaa, ainakin tuosta mahdollisesta valehtelusta pitää antaa erittäin kovat sanktiot.

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
jypin organisaatio kertoi tiukentaneensa turvatoimia ennen ottelua. Näin ei ole nähtävästi tapahtunut, joten jypin edustaja on puhunut paskaa.
No ei edelleenkään ole mitään valehdellut. Kyllä JYP oli tiukentanut turvatoimia normaaliin nähden, siitä ei tosiaankaan olla valehdeltu yhtään mitään. Siitä voidaan kyllä keskustella että tiukentiko riittävän paljon. Mielestäni ei. Rautalanka on nyt väännetty, joko meni jakelusta läpi oikeaan osoitteeseen?

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Mistä kukaan jatkoaikalainen pystyy väittämään onko JYP valehdellut liigalle turvatoimien kiristämisestä. Onko kukaan nähnyt tätä raporttia ja mitä siinä on kerrottu, mikä se oli ennen ottelua, mitä se oli kyseisessä ottelussa.
Käsittääkseni liigan turvallisuuspäälikön eikä tapahtuman järjestäjän (JYP) tarvitse pitää tiedotustilaisuutta tai ilmoittaa lehdessä mitä on ennen tehty ja mitä tehdään nyt.
valmiuksia on varmasti nostettu, mutta ei perus katselijalle kaikki välttämättä näy, Sitten mihin on valmistauduttu ja ongelmatilanteet mitä ennen on ollut. Jos yleensä ei tapahdu mitään erikoista, niin tarkkaavaisuus putoaa, se vain on inhimillistä.
Tällaiselle perus jannulle tuo "munien" kopelointi on ehkä näkyvin turvatoimien nouseminen. Varmasti tarkastusten tehoa olisi voinut nostaa enemmänkin, ja varmasti liiga on siitä nuhteensa antanut. Kuka on nähnyt raportin mitä on annettu tästä tapahtumasta ja mitä on vaadittu parantamaan!

Sitä en tiedä mitä muualla suomessa tehdään kausikorttilaisille? kopeloidaanko ne. Itse kulkenut Jyväskylässä vuosikaudet (kauan) samasta ovesta sisään. niin henkilökuntakin jo tuntee! Veikkaan että varmaan 90% JYPn ottelussa käviäjät on omaa porukkaa mikä käy illasta toiseen ja omat harvemmin aiheuttaa järjestys häiriöitä isossa mittakaavassa. (olen myös tehnyt töitä eri tehtävissä monissa tapahtumissa, mutta en jyväskylän jäähallissa) joten jotain hajua on näistä asioista)
Siitä olen ollut sata varma että jäjestysmiehiä ja järjestyksenvalvojia on ollut enemmän kyseiseessä ottelussa kuin "perus pelissä" niin esim tämä riittää jo kohotettuun turvatoimien parantamiseen, varmasti muutakin tehtiin, valitettavasti en voi kertoa mitä muuta tehdään ns. taustalla. Sitä vaan ei voi kertoa koska ongelmien aiheuttajat voivat valmistautua kiertelemään näitä toimia. Eihän kauppa keskuskaan kerro asiakkaille turvakamerien sijoitus paikkoja. (toivottavasti ymmärrät pointin, mitä tarkoitan)

Mutta valitettavasti olis pitänyt tehdä täydellinen ruumiintarkastus jotta tämä tapahtuma olis voitu estää. ehkä ensi kerralla sitten. Ja aina löytyy tarkastakin seulasta läpi päässyt. on niitä aseita saatu lentokoneeseenikin maailmalla.

Kun täällä on nyt pyydetty faktoja niin pyydän nyt teiltä kertokaa ne todistakaa se ettei JYP ollut tehnyt MITÄÄN ennen tapahtunutta ja VALEHDELLUT että olisi tehnyt niin. Jos nyt olette täysin varmoja asiasta.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ilmeisesti myös järjestävän organisaation vastuu ja JYPin väitteiden kyseenalaistaminen on sellainen asia ettei niistä saisi täällä puhua ääneen.

Mielipiteen ja näkemyksen uskottavuutta lisäisi ainakin se aspekti, että olisit ollut itse paikan päällä ja henkilökohtaisesti näkemässä näitä asioita mistä nyt voimakkaasti kritisoit. Minä ymmärtäisin tämän fanaattisuuden ja kiihkon jos itse olisit ollut siellä katsomossa...

Silti toivon että SM-liiga tutkii tarkoin JYPin väitteet niistä tehostetuista turvatarkastuksista, koska täällä ketjussa ei vielä kukaan ole kertonut että sellaisia todellisuudessa on ollut.

Tämä ei sitten kelvannut?

Itse olen siinä käsityksessä ollut että turvahenkilöstöä oli tuossa ottelussa hieman normaalia enemmän työtehtävissä.

Olet ollut tässä ketjussa heti alusta asti se suurin ääni kritisoimassa järjestysmiesten toimintaa ja nyt olet mennyt jo niin pitkälle, että kehäpäätelmämäisesti olet vihjaamassa JYPin valehdelleen Liigalle ja ties mitä.

Ja kaikki tämä ana lyy si Nelosen TV-kuvan perusteella.

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Ihan sama mitä JYP on laukonut tiedotusvälineille, tosiasia on ettei millään tarkastuksilla pystytä näitä kaikkia vatipäitä saamaan kiinni. Omasta mielestä on ihan perusteltua olla myymästä omaa katsomoa Jokeri-faneille jos/kun siellä on näitä häiriöitä ennenkin ollut ja on oletettavaa että tulee jatkossakin olemaan. Tietenkin tämä on epäreilua "kunnon" Jokeri-faneja kohtaan mutta tässä pitää kuitenkin ensisijaisesti ajatella hallin ja ihmisten turvallisuutta. Selvää on että ilman oman katsomon antamaa suojaa ei savut syty, "paljaasta" katsomosta tekijät jäävät samantien kiinni. Esim. riski hallin palamisesta on niin vakava asia että nämä toimenpiteet ovat enemmän kuin perusteltuja. Täytyy muistaa että jo pelkkä savun aiheuttama paniikki väkijoukossa voi olla katastrofaalista.

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tällaista tyhjää puhetta kollektiivisesta vastuunkantamisesta on helppo lässyttää kun todellisuudessa ei tarvitse antaa sanoilleen mitään vastinetta.

Varmaan se sinun mielestäsi on tyhjää lässyttämistä, kun omissa yhdistyksissänne käytäntö on ilmeisesti ihan toinen.

Annanpa sinulle esimerkin, kun vastinetta sanoille vaadit: muutama vuosi sitten Blues-JYP -ottelussa yksi JYP-kannattaja oli nauttinut liikaa alkoholia ja alkoi oksennella katsomossa. Mitä teki vastuullinen matkanjärjestäjä eli JYP fan clubin silloinen pj? Ei suinkaan selitellyt jälkikäteen netissä ja sanoutunut irti tapahtuneesta vaan hoiti asianmukaisesti syyllisen järjestysmiesten pyynnöstä ulos hallista ja jäi valvomaan, että lisävahinkoja ei tapahtunut. Tämä on sitä vastuunkantoa, mitä edellytetään, kun lähdetään tekeytymään matkanjärjestäjäksi. Ymmärtääkseni ko. sikailija sai vielä kaupan päälle ma. porttikiellon fan clubin reissuille, mikä on myös vastuullista toimintaa matkanjärjestäjiltä. Vastuullista on se, keitä matkanjärjestäjä huolii bussiinsa.

En voi sitten sille mitään, jos mielestäsi kaikki yksilön ja yhteisön vastuun korostaminen on joutavaa lässytystä. Olen kyllä huomannut jo kauan sitten tuon asenteestasi.

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mielipiteen ja näkemyksen uskottavuutta lisäisi ainakin se aspekti, että olisit ollut itse paikan päällä ja henkilökohtaisesti näkemässä näitä asioita mistä nyt voimakkaasti kritisoit. Minä ymmärtäisin tämän fanaattisuuden ja kiihkon jos itse olisit ollut siellä katsomossa...

Miksi se lisäisi mielipiteen uskottavuutta?

Täällä ketjussa on useampi kirjoittaja kertonut että Jokerifanien katsomoon pääsi ihan ilman tarkastuksia, mitään mikä viittaisi tehostettuun tarkastamiseen ei ole näkynyt. Siksi sitä väitettä on kyseenalaistettu. Ja koska sieltä suunnalta on kaadettu vastuu tapahtuneesta kollektiivisesti Jokerifanien, välillisesti myös minun, päälle ja vertailtu meitä terroristeihin olen kertonut että se vastuu turvallisuudesta on järjestävällä organisaatiolla vaikka luonnollisesti jokainen vastaa itse omista tekemisistään ja käytöksestään.

Tämä ei sitten kelvannut?

Mitä ne lisävoimat siellä teki? Mitä nämä tehostetut toimet todellisuudessa tarkoitti?

Olet ollut tässä ketjussa heti alusta asti se suurin ääni kritisoimassa järjestysmiesten toimintaa ja nyt olet mennyt jo niin pitkälle, että kehäpäätelmämäisesti olet vihjaamassa JYPin valehdelleen Liigalle ja ties mitä.

Ja kaikki tämä ana lyy si Nelosen TV-kuvan perusteella.

No oliko sinusta järjestysmiesten toiminta riittävää?

Ja jos edes perus turvatarkastusta ei ole tehty vaan halliin ja katsomoon on päässyt kuten Finisher esimerkiksi on kertonut ja jos ne järkkärit toimi tuon savuttelun tapahtuessa kuten Finisher sanoi niin sinusta JYPin väitteiden kyseenalaistaminen ei ole perusteltua? Ja mitä väliä sillä on jos SM-liiga tutkii tarkemmin JYPin kertomuksen todenperäisyyden jos kerran kaikki on hoidettu esimerkillisesti, eihän JYPillä silloin ole mitään pelkoa mistään sanktioista?

Varmaan se sinun mielestäsi on tyhjää lässyttämistä, kun omissa yhdistyksissänne käytäntö on ilmeisesti ihan toinen.

Suosittelisin että otat selvää miten Eteläpääty ry ja sitä edeltänyt Jokerifanit ry ohjeistaa (mm nämä savut on ihan yksiselitteisesti kielletty) ja toimii (mm porttikiellot fanimatkoille, jos ei osata noudattaa sääntöjä) jos kerran tietämyksesi on tuolla tasolla.

Viimeksi muokattu:

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Turvatoimet

Eiköhän se mene tähän malliin. Liiga on antanut määräyksen mitä pitää ottelun järjestäjän tehdä tapahuman onnistumiseen.
Jokaisella joukkueella on palkattu/ostettu henkilö TURVALLISUUSPÄÄLLIKKÖ.
Joka ohjeistaa alaisiaan mitä kussakin hallissa pitää tehdä ja miten. Täyttääkseen kattojärjestön antamat vaatimukset.
Mitkä kussakin hallista tapahtuu ja minkä linjan kyseinen turvallisuupäällikkö ottaa.
tämä on lähtökohta. Sitten toisissa halleissa on enemmän ongelmia näissä halleissa toimet on näkyvämpiä kuin toisissa.

Sitten se on tämän turvallisuus päälikön ammattitadosta kiinni miten asia hoidetaan, aina näkyvät ja "ylimitoitetut" toimet eivät ole hyviä. koska se myös aiheuttaa mielipahaa. ja riehutaan koska tämä muka provosoi tekemään.

Jokaisen ottelun jälkeen JOKAISESSA hallissa tehdään raportti illan tapahtumista.
Löytyy lista ongelmista mitä on tapahtunut ja näitä pyritään jatkossa estämään.

Meillä kenelläkään ei ole tietoa esim. tämän hetken tilanteesta missä hallissa on eniten ongelmia.

Kun sattui tämä Jyväskylän ongelma ja liiga antaa nuhteensa katsotaan tätä listaa onko ongelmat jatkuvia vai satunnaistapahtumia. Rangaistus/Jälkitoimet on sen mukaiset kenellä on vähiten ongelmia toden näköisesti selviää vähemmällä, ja kenellä rikkeitä on jatkuvasti toimet on kovemmat.

Itselä on vain sellainen kutina että JYPn liigahistorian aikan vuodesta -85 lähtien isoja ongelmia ei vain ole ollut. Pientä hässäkkää nyt joka paikassa on ja eniten liian humalaisten kanssa. ja tapahtuneet on yksittäistapauksia ja kaikkia ei vaan voida estää kovillakaan turvatoimilla.

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suosittelisin että otat selvää miten Eteläpääty ry ja sitä edeltänyt Jokerifanit ry ohjeistaa (mm nämä savut on ihan yksiselitteisesti kielletty) ja toimii (mm porttikiellot fanimatkoille, jos ei osata noudattaa sääntöjä) jos kerran tietämyksesi on tuolla tasolla.

No, mikä ongelma sinulle sitten on siinä, että yhdistyksellä pitää olla vastuullisena matkanjärjestäjänä ihan oikeastikin sitä vastuuta? Kun viestejäsi lukee, olet kerta toisensa jälkeen vierittämässä vastuuta muualle.

Se juuri on tyhjänpäiväistä lässytystä, että ohjeistetaan kyllä, mutta sitten kun on tosi kyseessä, pestäänkin kädet tapahtuneesta. Sitten alkaa kauhea poru, kun lätkäistään kollektiivinen porttikielto. Sitä saa mitä tilaa.

Vanha mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp ja Suolahden Urho
Turvatarkastuksista

Miettikääpä nyt arvoisat jokrufanit. Jos ainoastaan Jokereiden faneja aletaan ajaa karsinoihin, josta sitten pääsee katsomoon ainoastaan jääkaappipakastimen kokoisen kaapin tehtyä turvatarkastuksen. Parhaimmassa tapauksessa anaalitutkimus. Ihan vaan sen vuoksi, että teillä ei itsellänne ole sisäistä kontrollia, kuten muissa järkevissä faniporukoissa on.

Vetoan nyt edelleenkin siihen, että onhan nyt jumaliste olemassa porukan sisäinen moraali. Jos haluatte mukavia pelireissuja jossa on keskenään hauskaa (niinkuin nyt sen pitääkin olla), niin ottakaa siellä bussissa näiltä kus****ltä ne helvetin savupommit ja muut kranaatit pois.

Silloin ette erotu jengistä ja pääsette hyvällä mielellä sisään kiekkoareenalle nauttimaan ohrapirtelöitä ja pitämään hauskaa.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Silti, se on minusta äärimmäisen surullista, jos se menee siihen pisteeseen, että joidenkin idioottikannattajien vuoksi pitää aloittaa lentokenttämäiset turvatarkistukset jos aikoo mennää jääkiekko-ottelua seuraamaan. Tämä valitettavasti kertoo jotain tästä tämän päivän meiningistä.

Mä olen tästä aivan samaa mieltä. Viihtyisin paremmin lintukodossa. Mutta näen asian sellaisena nykypäivän ilmiönä, jolle ei voida enää mitään. Kun tarkemmin miettii, niin kyllä stadissakin kuulemma uskalsi vielä 50v. sitten kulkea keskustassa yöllä. Nyt vain itsemurhakandidaatti painelee pe- tai la-yönä Asematunnelin liepeille. Maailma muuttuu, sori ei voi auttaa. Jos ajatellaan tilannetta isosti jonkunlaista huomiota haluavan molopään kannalta, niin mikä on paras mahdollinen paikka tehdä jotain? Tilaisuus, jossa on paljon yleisöä paikalla yhtä aikaa. Konsertti tai vaikka urheilutapahtuma. Näin se menee ja konsertteihin meillä on jo hyväksytty tiukat turvatoimet. Samoin esimerkiksi Englannin Valioliigan matseihin pitää mennä oikean turvatarkastuksen kautta.

Meillä käy lätkämatseissa kuitenkin onneksi vain muutama tuhat päätä, joista 90% on sellaisia 5sekan tarkastuksen vaativia perusturakaisia. Kun homma tehdään kunnolla, ei siinä mene edes paljon aikaa ja kyllä fanipaitaryhmä joutuu sietämään tietenkin ehkä tarkemmankin syynin - ja sekin suurimmaksi osaksi ihan syyttä. Mutta ei Britteihinkään huvikseen ole tullut tiettyihin pubeihin mainintaa "No colours, please". Sinne ei voi mennä silloin vitsin varjolla edes Mypan paidassa (kaverillani on kokemusta näistä...). Kun tarkastukset tehdään kunnolla ja niissä ollaan varmastikin jopa nopeita, seuloutuu jengistä pahimmat puupäät, joita on tälläkin kaudella tainnut olla yhteensä tasan yksi kappale. Funtsikaapas kotijoukkueen kannattajana tällaista skenaariota: Olet matsissa lauantaina ja istut pikkuskidisi kanssa lähellä vastustajajengin fanikatsomoa. Joku einari paiskaa sieltä pikku raketin jäätä kohti, mutta heitto kantaakin vaan teidän paikoillenne ja lapsesi loukkaantuu. Oletko silloin vihainen pelkästään kyseiselle vierasfanille vai käykö mielessä, että oman hallin järkkäritkin olisivat voineet tehdä duuninsa kunnolla?

Ole Fart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kovasti on karannut keskustelu käsistä. Itseänikin ottaa päähän nämä kahjot valopäät ja olen jyrkästi sitä mieltä, että Jokerien faniklubin pitää kantaa täysi vastuu tapahtuneesta ja seurauksista.

Sitä ennen normaali oikeustaju kuitenkin edellyttää että:
1) Osoitetaan kyseisen kahjon olleen yksi virallisella fanireissulla olleista.
2) Näytetään, että matkan vastuuhenkilöt tiesivät kyseisen henkilön ja salailivat tekoa, tai muuten laiminlöivät estää sen.

JHagin kanssa samaa mieltä siitä, että nämä jutut ovat tulleet jäädäkseen. Tämäntapainen narsistinen huomionkerjuu tuntuu olevan nykyajan tyyli, jota vanhemman polven ihminen ei ymmärrä. Kädet ristissä saa toivoa, ettei karkaa ihan oikean väkivallan puolelle.

Valitettavasti nämä ilmiöt usein tulevat pääkaupunkiseudun kautta, täällä kun on kaikupohjaa monennäköiselle asialle, joista osa älyttömiä.

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
No, mikä ongelma sinulle sitten on siinä, että yhdistyksellä pitää olla vastuullisena matkanjärjestäjänä ihan oikeastikin sitä vastuuta? Kun viestejäsi lukee, olet kerta toisensa jälkeen vierittämässä vastuuta muualle.

En vieritä vastuuta yhtään minnekään missä sitä ei ole. Olen sanonut jo ties kuinka monta kertaa että jokainen kantaa vastuun omista tekemisistään ja käytöksestään, sillä ei ole mitään tekemistä mitä joukkuetta kannattaa tai minkä väristä paitaa kantaa. Se ei silti poista sitä faktaa että tapahtuman järjestäjä on vastuussa tuon järjestämänsä tapahtuman turvallisuudesta. Ihmeellistä vastuunpakoilua ja kollektiivista syyttelyä sen sijaan tuntuu tulevan toiselta suunnalta.

Kerrotko vielä miksi fanimatkan järjestävä ry olisi taitavampi näiden savuttelijoiden löytämisessä ja niiden savujen halliin tuomisen estämisessä? Kummalla osapuolella, tapahtuman järjestäjällä vai faniyhdistyksellä, on siihen turvatarkastukseen välineet ja koulutus? Faniyhdistys kieltää vierasmatkasäännöissään tuon savuttelun, se on myös langettanut porttikieltoja jos on havainnut että joku ei kykene yhdistyksen sääntöjä noudattamaan. Kyseinen faniyhdistys on myös selkeästi tuominnut savuttelun ja kertonut ettei kyseinen teko edusta sellaista kannatusta jota faniyhdistys haluaa matkoillaan nähdä.

kosh

Jäsen
Suosikkijoukkue
F2- sekä O-katsomo
Mitä tarkoittaa säännöllisen epäsäännölliset turvatarkastukset?
Tuossa tarkoitin sitä, että niitä on tehty
- jos on tulossa isompi vieraskannattajaryhmä (stogematkat, risteilyt jne.)
- lauantaipeleissä, jos on ns. iso peli, ei kuitenkaan aina
- jos on joku muu perusteltu syy esim. jommankumman joukkueen edellisessä ottelussa ollut jotain hulinaa

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.