Edit. Tässä vielä pätkä historiaa, kohdasta 1:30 kun ex-Lukko Maukka Kuusisto palasi Suomeen ja Ässiin.
Onko kellään hauskoja muistoja tapaukseen liittyen?
No jotain kyllä. Sehän oli Erkki Liesmäki-niminen kyylä, eli Turun Sanomien toimittaja, joka ensimmäisenä tuon julkaisi että Maukka palaa Ranskasta Suomeen. Hänelle kun oli mennyt herne syvälle nokkaan kun Lukon puheenjohtaja Rauno Mokka oli kritisoinut Länsi-Suomessa sitä, että seuraavana syksynä starttaavaan EHL:ään annetaan Tepsille ja Jokereille kiintiöpaikka. Tällöinhän ei tiedetty että Liigasta pääsee kolmaskin joukkue mukaan vaan näille em. kahdelle jättiläiselle kaavailtiin monen vuoden kiintiöpaikkaa. Eikä se mikään kiintiöpaikka näille kahdellekaan ollut, sellaista vaan kaavailtiin silloin.
No en meinannut uskoa silmiäni kun sen Liesmäen ulosteen lehdestä luin, siinä kyllä kokenut toimittaja päästi sisäisen kiukuttelevan 5-vuotiaansa valloilleen. "Mikäli Lukko haluaa presidenttinsä Rauno Mokan haaveilemaan EHL:ään TPS:n tai Jokerien sijaan, kannattaisi seuran myös jäällä näyttää sinne kuuluvansa" ja tämän Liesmäki vuodatti sen jälkeen kun TPS ja Lukko olivat Turussa pelanneet tasan 5-5.
Mutta itse asia eli Maukan paluu piti paikkansa. Maukka oli sotkenut asiansa sekä Brestissä että Raumalla eikä Raumalle sillä hetkellä ollut hyvä palata ex-vaimon pelossa, niinpä hän valitsi pienemmän pahan eli Ässät ja Porin.
Aika pian Maukalla vahvistunut Ässät tulikin Äijänsuolle kylään ja siinä oli oikein vanhan kylätappelun henkeä aistittavissa. Olin siellä minäkin silloin mukana mesoamassa, nuori ja kiivas kun olin, oikein taksilla tultiin kaukaa ja isolla porukalla huutamaan Maukalle rivouksia ja alkohoolijuomisia tietysti jokaisella isosti sekä päässä että mahassa. Ja lisää tankattiin pelin aikana.
Yrittihän Jussi Kiuru heti ensimmäisessä vaihdossa irrottaa kyynärpäätaklauksella Maukalta päätä mutta se onneksi meni ohi se tähtäys. Ja mielestäni se huutelukin jäi itse pelin aikana kovin köykäiseksi, alkulämmittelyn aikainen herja ja huutelu kuitenkin menivät Maukalle sen verran sieluun että seuraavana päivänä Ilta-Sanomissa iso mies itki: "Tätä en anna koskaan anteeksi, en ole tehnyt raumalaisille mitään pahaa".
Enemmän mua aikoinaan korpesi Ismo Villan ja etenkin sen aikaisen suosikkipelaajani Pruuno Walleniuksen siirtyminen Ässiin, kuin Maukan. Vaikka niinhän ne kaikki sieltä takaisinkin tulivat vuorollaan. Villa vielä kehtasi tulla kesken Lukon junnujen harjoitustenkin luistelemaan omia rusettipiruettejaan Äijänsuolle ja Ässäpaita päällä totta kai.