Satakunnan herruus – Ässät vs. Lukko

  • 1 456 267
  • 15 385

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kaikkea muuta kun varmaa oli kyllä Lukon mestaruus keväällä. Itse ainakin olisin laittanut rahan Kärpille tai Tapparalle. Tappara ainakin niin montaa kertaa kyykyttänyt Lukon playoffeissa, että en kyllä Lukkoon luottaisi heitä vastaan playoffeissa.
Sehän onkin vain parin Ässäfanin hokema tuo Lukon "varma mestaruus".
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo Äijänsuon peli oli kuukautta ennen ja Lukko voitti 8-5.

Sori, katsoin väärin. Äijänsuon peli oli 26.9.1993. Yleisöä 5409. Matti Forss pelasi Lukossa viimeisiä pelejään. Ottelun tehomiehet:

Sahlstedt 2+1
Torkki 1+2
Alatalo 1+2
Arkiomaa 0+3
Grönman 2+0
Tuulola 1+1
Kastak 1+1
Korinek 0+2

Jari Levonen 2+1
Korpisalo 1+1
Kaski 0+2
Fanduls 0+2
Heinänen 1+0
Saarinen 1+0
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Edit. Tässä vielä pätkä historiaa, kohdasta 1:30 kun ex-Lukko Maukka Kuusisto palasi Suomeen ja Ässiin.





Onko kellään hauskoja muistoja tapaukseen liittyen?
No jotain kyllä. Sehän oli Erkki Liesmäki-niminen kyylä, eli Turun Sanomien toimittaja, joka ensimmäisenä tuon julkaisi että Maukka palaa Ranskasta Suomeen. Hänelle kun oli mennyt herne syvälle nokkaan kun Lukon puheenjohtaja Rauno Mokka oli kritisoinut Länsi-Suomessa sitä, että seuraavana syksynä starttaavaan EHL:ään annetaan Tepsille ja Jokereille kiintiöpaikka. Tällöinhän ei tiedetty että Liigasta pääsee kolmaskin joukkue mukaan vaan näille em. kahdelle jättiläiselle kaavailtiin monen vuoden kiintiöpaikkaa. Eikä se mikään kiintiöpaikka näille kahdellekaan ollut, sellaista vaan kaavailtiin silloin.

No en meinannut uskoa silmiäni kun sen Liesmäen ulosteen lehdestä luin, siinä kyllä kokenut toimittaja päästi sisäisen kiukuttelevan 5-vuotiaansa valloilleen. "Mikäli Lukko haluaa presidenttinsä Rauno Mokan haaveilemaan EHL:ään TPS:n tai Jokerien sijaan, kannattaisi seuran myös jäällä näyttää sinne kuuluvansa" ja tämän Liesmäki vuodatti sen jälkeen kun TPS ja Lukko olivat Turussa pelanneet tasan 5-5.

Mutta itse asia eli Maukan paluu piti paikkansa. Maukka oli sotkenut asiansa sekä Brestissä että Raumalla eikä Raumalle sillä hetkellä ollut hyvä palata ex-vaimon pelossa, niinpä hän valitsi pienemmän pahan eli Ässät ja Porin.

Aika pian Maukalla vahvistunut Ässät tulikin Äijänsuolle kylään ja siinä oli oikein vanhan kylätappelun henkeä aistittavissa. Olin siellä minäkin silloin mukana mesoamassa, nuori ja kiivas kun olin, oikein taksilla tultiin kaukaa ja isolla porukalla huutamaan Maukalle rivouksia ja alkohoolijuomisia tietysti jokaisella isosti sekä päässä että mahassa. Ja lisää tankattiin pelin aikana.

Yrittihän Jussi Kiuru heti ensimmäisessä vaihdossa irrottaa kyynärpäätaklauksella Maukalta päätä mutta se onneksi meni ohi se tähtäys. Ja mielestäni se huutelukin jäi itse pelin aikana kovin köykäiseksi, alkulämmittelyn aikainen herja ja huutelu kuitenkin menivät Maukalle sen verran sieluun että seuraavana päivänä Ilta-Sanomissa iso mies itki: "Tätä en anna koskaan anteeksi, en ole tehnyt raumalaisille mitään pahaa".

Enemmän mua aikoinaan korpesi Ismo Villan ja etenkin sen aikaisen suosikkipelaajani Pruuno Walleniuksen siirtyminen Ässiin, kuin Maukan. Vaikka niinhän ne kaikki sieltä takaisinkin tulivat vuorollaan. Villa vielä kehtasi tulla kesken Lukon junnujen harjoitustenkin luistelemaan omia rusettipiruettejaan Äijänsuolle ja Ässäpaita päällä totta kai.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Nostalginen video kyllä, kun vanha porilainen kommunisti Tapio Furuholm on toimittajana. Upeita pelaajia vilahtaa myös kuvissa Jaroslav Otevřelista lähtien.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nostalginen video kyllä, kun vanha porilainen kommunisti Tapio Furuholm on toimittajana.

Furuholm selosti noihin aikoihin radiossa Ylen jääkiekkokierroksella ainakin Lukon kotipelejä.

Upeita pelaajia vilahtaa myös kuvissa Jaroslav Otevřelista lähtien.

Tuo jälkimmäinen peli pelattiin 13.1.1996, siitä alle kuukausi Otevrelin loukkaantumiseen (11.2.1996). Muistan kun Vellu Ketola totesi tapauksen jälkeen, ettei tapaus vaikuta Ässien joukkueeseen mitenkään, kyllä Lukko kaatuu seuraavassa pelissä Porissa. Ei kaatunut, vaan ottelu päättyi 0-7. Juha Riihijärvi teki saman alivoiman aikana kaksi maalia (0-4, 0-5).
 

ParasSektori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No jotain kyllä. Sehän oli Erkki Liesmäki-niminen kyylä, eli Turun Sanomien toimittaja, joka ensimmäisenä tuon julkaisi että Maukka palaa Ranskasta Suomeen. Hänelle kun oli mennyt herne syvälle nokkaan kun Lukon puheenjohtaja Rauno Mokka oli kritisoinut Länsi-Suomessa sitä, että seuraavana syksynä starttaavaan EHL:ään annetaan Tepsille ja Jokereille kiintiöpaikka. Tällöinhän ei tiedetty että Liigasta pääsee kolmaskin joukkue mukaan vaan näille em. kahdelle jättiläiselle kaavailtiin monen vuoden kiintiöpaikkaa. Eikä se mikään kiintiöpaikka näille kahdellekaan ollut, sellaista vaan kaavailtiin silloin.

No en meinannut uskoa silmiäni kun sen Liesmäen ulosteen lehdestä luin, siinä kyllä kokenut toimittaja päästi sisäisen kiukuttelevan 5-vuotiaansa valloilleen. "Mikäli Lukko haluaa presidenttinsä Rauno Mokan haaveilemaan EHL:ään TPS:n tai Jokerien sijaan, kannattaisi seuran myös jäällä näyttää sinne kuuluvansa" ja tämän Liesmäki vuodatti sen jälkeen kun TPS ja Lukko olivat Turussa pelanneet tasan 5-5.

Mutta itse asia eli Maukan paluu piti paikkansa. Maukka oli sotkenut asiansa sekä Brestissä että Raumalla eikä Raumalle sillä hetkellä ollut hyvä palata ex-vaimon pelossa, niinpä hän valitsi pienemmän pahan eli Ässät ja Porin.

Aika pian Maukalla vahvistunut Ässät tulikin Äijänsuolle kylään ja siinä oli oikein vanhan kylätappelun henkeä aistittavissa. Olin siellä minäkin silloin mukana mesoamassa, nuori ja kiivas kun olin, oikein taksilla tultiin kaukaa ja isolla porukalla huutamaan Maukalle rivouksia ja alkohoolijuomisia tietysti jokaisella isosti sekä päässä että mahassa. Ja lisää tankattiin pelin aikana.

Yrittihän Jussi Kiuru heti ensimmäisessä vaihdossa irrottaa kyynärpäätaklauksella Maukalta päätä mutta se onneksi meni ohi se tähtäys. Ja mielestäni se huutelukin jäi itse pelin aikana kovin köykäiseksi, alkulämmittelyn aikainen herja ja huutelu kuitenkin menivät Maukalle sen verran sieluun että seuraavana päivänä Ilta-Sanomissa iso mies itki: "Tätä en anna koskaan anteeksi, en ole tehnyt raumalaisille mitään pahaa".

Enemmän mua aikoinaan korpesi Ismo Villan ja etenkin sen aikaisen suosikkipelaajani Pruuno Walleniuksen siirtyminen Ässiin, kuin Maukan. Vaikka niinhän ne kaikki sieltä takaisinkin tulivat vuorollaan. Villa vielä kehtasi tulla kesken Lukon junnujen harjoitustenkin luistelemaan omia rusettipiruettejaan Äijänsuolle ja Ässäpaita päällä totta kai.
Mistä ihmeestä sää tuollaisen pätkän löysit? Jaroslav the"käärme" mukana. Mies mikä luikerteli aina sinne mihin halusi.
Kiitos nostalgisesta pätkästä.
Niin ja tuo Furuholm ei ole tykätty persoona Porissakaan.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Odotellaan vähän samaa kuin tekin, keskisuurta ihmettä, minkä se on aina vaatinut Ässien ollessa finaalissa 2000-luvulla. Meillä käy vaan huonompi tuuri. Toisaalta jos mestaruus on jo niinkin pitkältä kuin 2013, niin tuskin se lämmittäisi yhtään enempää kuin vuosi 1963. Kiva olis päästä vaikka välillä neljänkin joukkopn siellä pohjoisessa.

Kyllä minä huomattavasti paljon mieluummin olen kokenut oman suosikkijoukkueeni mestaruuden miehenä parhaassa iässä kuin siten, etten olisi vielä ollut edes syntynyt.
 

Guillermo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nopeasti selailin ketjun läpi ja huomasin, että täällä ei ollut virallista tilastoa Satakunnan derbyistä, joka ehdottomasti tässä ketjussa se perus lähtökohta pitäisi olla. Joku oli jotain liigadataa lainailut, mutta siinä taisi olla vain varsinaisen peliajan voitot SM-Liigan ajalta (1975-76 lähtien). Tässä kuitenkin tiedonjanoisille se aito ja oikea tilasto. Taulukossa voitto on voitto, on se sitten tullut varsinaisella peliajalla, jatkoajalla tai vl-kisan jälkeen. Antiikkisissa SM-sarjan ja Suomen Cupin osalta lähteenä on vanhat kunnon jääkiekkokirjat.

ÄssätLukkoTasan
SM-sarja466
SM-liiga runkosarja11110418
Playoff500
Playout130
Suomen Cup200
Yhteensä12311324
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Ässät näyttää olleen hienoisesti niskan päällä. Melko tasaista silti ollut, eikä voida puhua mistään dominoinnista.

Paitsi tietysti play-offien suhteen tilasto 5-0 on aika puhdas yliote *hymiö*
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
No tuskin nyt kyykyttää tarvitsee ketään. Yllättävän vähän on sattunut pleijarisarjoja noiden joukkueiden välille. Kuitenkin jo vuosikymmeniä tahkottu samassa sarjassa.

Onhan tuo. Paras kolmesta-puolivälierät 1992, pronssipeli 1995, säälit 2018. Vähiin on jääneet. Ässät oli vakiokasvo pudotuspeleissä ja Raumalla buumia noin 1994-97, noina vuosina ehkä lähinnä oikea pudotuspelisarja. Tuntuu noin muutoin, ettei vahvoja kausia ole samanaikaisesti ollut. Porissa on eletty pari 2000-luvun Liigakiekon hektisintä kevättä, mutta silti puolivälierässä asti 2000-2019 vain viidesti.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Nii

Niin, ässäthän on lopettanut lukon liigakauden aina kun siihen on ollut mahdollisuus. Lukko ei pystynyt tekemään vastaavaa edes voittamalla.

Paitsi ettei Ässät Lukon kautta lopettanut -09 vaan Lukko teki sen itse. Ässillä oli siihen yhtä paljon sanomista kuin porilaisella maalivahdilla peliajan perään kun joukkue piti ottaa reppuselkään -13.
 

Ässät1967

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Paitsi ettei Ässät Lukon kautta lopettanut -09 vaan Lukko teki sen itse. Ässillä oli siihen yhtä paljon sanomista kuin porilaisella maalivahdilla peliajan perään kun joukkue piti ottaa reppuselkään -13.
Hohhoijaa, jäädään odottelemaan, koska Raumalla saavutetaan vastaava reppuselkään nosto. Raanta putsasi totaalisesti pöydän -13. MVP runkosarjassa, sekä myös pleijareissa. Palkinto ansaistusti. Mestaruus.
Sinäällään outoa, että joku jaksaa tuostakin vinkua. Ilman Ässiä Antin tie olisi voinut olla kivisempi.
 

angnus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Raumalaisilla usein tuntuu unohtuvan, että vaikka joka kausi nauretaan jonkun seuran kämmäilyille, esim. Tepsin tai Ässien yksittäisen kauden koomailulle, mutta silti vuodesta toiseen kestona on aina Raumalaisten käsittämätön miljjoonien tuhlailu, ilman ainuttakaan mestaruutta vuosikymmeniin. Rauman ja Ruotsin pilkkaaminen on samalla tasolla, mutta aito kolmen kruunun joukkue voittaa toistuvasti, kun taas nämä "sekundaBörjet" ei voita rahallakaan mitään.
No, mutta tänä vuonna asia on varmasti taas toisin, ja Boijkarnat juhlivat mestaruutta keväällä, tai viimeistään Pitseissä.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
No, mutta tänä vuonna asia on varmasti taas toisin, ja Boijkarnat juhlivat mestaruutta keväällä, tai viimeistään Pitseissä.

Tämä pitsiturnaukselle naureskelu on ehkä hauskinta mitä porista tulee. Ässät kun ei voita yhtikäsmitään ilman massiivista raumalaispanosta mutta on pitsiturnauksessa mukana jokainen vuosi mutta kun siitä pelaamisesta ei tule mitään niin se onkin käännetty porissa niin että se onkin nolo asia että Lukko voittaa pitsiturnauksen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Roku
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös