Sari (ja Jari) Sairaanhoitajan kuulumisia

  • 610 939
  • 5 631

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Jos minun irtisanoutuminen tapahtuu kuukauden päästä niin se ei oikeuta työantajaa minkäänlaiseen kiusantekoon koskien tulevan kuukauden ajaksi etukäteen sovittuja lomia, koulutuksia tai työvuoroja. Muutoksiin oikeuttavat "painavat syyt" astuvat voimaan vasta neljän viikon kuluttua; silloin tehkööt kiusaa niin paljon kuin pystyy.
On sulla pokkaa. Kuvitteletko että työnantaja olisi niin typerä että kouluttaisi irtisanoutunutta henkilöä (olethan jo irtisanoutunut jos työsuhteesi lakkaa kuukauden kuluttua) koska siitä ei ole työnantajalle tippaakaan hyötyä. Ainoastaan rahanmenoa, eikä se ole mitään kiusaamista. Jos paikallesi löytyy uusi työntekijä niin häntä sitten koulutetaan, sinä olet koulutettavana uudessa työpaikassasi jos sellaista saat. Työnantaja voi myös määrätä sinun työvuorosi vaikka oletkin irtisanoutunut, reilua se ei ole mutta miksei voisi tehdä niin? Kiusantekoa se ehkä on, mutta et sitten pidä tätä joukkoirtisanomista kiusantekona...
 

kalevi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Niin kalevi... mites se nyt menikään? Työnantajapuoli harrastaa kaikkea paskaa painostuksesta itkun kautta kiusantekoon...?
Niin tekee ja samaan hengenvetoon sanoin aikaisemmassa viestissäni että "tietyt pienimuotoiset ylilyönnit kun kuuluvat oleellisena osana tähän työtaistelukuvioon."

Ja miksi kalevi työnantajan pitää kouluttaa irtisanoutuvaa? Koulutuksen panostus menee täysin hukkaan.
Luitko mitä tästä kirjoitin; läheskään kaikissa tapauksissa ei ole kyse irtisanoutuvista; ei ole mitään järkeä että työnantaja heittää mieluummin satojen eurojen koulutuspaketit hukkaan kuin päästää tehyläisen ei-irtisanoutuvat koulutukseen.

Ja miten tehyläiset mahtuvat taas samaan "kahvipöytään" superilaisten kanssa? Ei aikaakaan, kun superi oli saatanasta seuraava hyväksyessään sopimuksen ja liveten Tehyn rinnalta.
Harmittihan se kun kaverit luovuttivat, mutta ikinä en ole heitä siitä moittinut. En oikeassa elämässä enkä foorumeilla.

Ja tekstisi sävy alkaa saada taas niitä uho-sävyjä. Päivällä kiittelit vielä keskustelun tasosta kirjoittajia ja nyt tipautit itsesi taas sinne provo-osastolle...
Kun Kalevi on eri mieltä JA:n poikien kanssa niin se uhoaa, haastaa riitaa, aiheuttaa hallaa hoitoalalle, tekee työtä kuntatyönantajan puolesta ja ennen kaikkea on tyhmä provopelle jne.. Tuttua, niin tuttua.
Siinä vaiheessa kun jatkoajan sääntöihin tulee muutos että kaikkien pitää olla asioista samaa mieltä niin poistakaa jäsenyyteni, siihen saakka ajattelin kertoa oman perusteltuni mielipiteeni asioista.

Ja kiitokseni tuli siitä että oli muutaman tunnin tauko henkilökohtaisuuksiin menemisellä, nyt ollaan takaisin arjessa ja vanha meininki jatkuu foorumilla. Valitettavasti toiset eivät pysty keskustelemaan eri mieltä olevan kanssa provosoitumatta ja henkilökohtaisuuksiin menemättä.

Oletko muuten pysähtynyt hetkeksikään miettimään, että mikä on täällä (ja todennäkoisesti muuallakin) vaahtoamisesi tarkoitus ja mikä lopputulos. Minä väitän, että teet omalla panoksellasi helvetin hyvää työtä kuntatyönantajan puolesta kääntämällä tuhansien lukijoiden päitä Tehyn asiaa vastaan.
Mietihän mitä sanot; väitit juuri että tuhannet ihmiset muodostavat minun vaatimattoman nettikirjoittelun perusteella mielikuvan 126 000 hoitajan ammattijärjestöstä. Jos itse teet niin niin älä ihmeessä aliarvioi muita foorumin jäseniä noin rankasti, itse ainakin loukkaantuisin jos minua noin yksinkertaisena pidettäisiin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja eikös yleensä ole niinkin, että mikäli irtisanomisajalle on sovittu lomia, niin ne myös peruuntuvat lähtökohtaisesti. Eihän siinä mitään järkeä olis, jos päivää ennen lomaa irtisanois ittensä, joten ei kerkeäis tekemään mitään keskeneräisiä hommia. Käytännössä normitapauksessahan tehdään omat hommat loppuun ja vietetään loppuaika lomaa jos on jäljellä.

Kalevi ei kommentoinut tuota kun väitti että työvuorot pitää olla vaikka kuinka pitkän aikaa etukäteen ilmoitettuna ja laissa näyttää olevankin jotain muuta. Kiusantekoa?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.. läheskään kaikissa tapauksissa ei ole kyse irtisanoutuvista; ei ole mitään järkeä että työnantaja heittää mieluummin satojen eurojen koulutuspaketit hukkaan kuin päästää tehyläisen ei-irtisanoutuvat koulutukseen.
...

Jospa työnantaja ennakoi tätä tulevaa toista aaltoa.

Mikä muuten tuon toisen aallon irtisanoutumispäivä on? Ajattelin vaan, että kestääkö tehyn perse maksella avustuksia edes niin kauan?

Toisaalta, mihin sitä toista aaltoa tarvitaan, koska sinun ja hoitajien netin mukaan tämä homma on jo taputeltu ja mitään lakkoa ei tule? Onko silti jotain epävarmuutta ilmassa, jota ei tietenkään voi sanoa ääneen, ettei rintama rakoile.
 
K

kiwipilot

Kalevi, kalevi; alkaa ote lipsua. Oletko oikeasti sitä mieltä työnantajalla on vain velvollisuuksia ilman mitään oikeuksia? Tehyläiset saavat ilmeisesti huuseerata miten tahtovat ja työnantajan kuuluu toimia kuin mitään ei olisi tapahtunut? Aika uskomatonta logiikkaa. Mutta eipä siinä, jatka vain valitsemallasi tiellä. Kuten joku aiemmin totesi, niin varmasti paljon olet hallaa tehnyt saikkujen asialle suuren yleisön silmissä näillä kirjoituksillasi ja toivottavasti viesteistäsi välittyvä sanoma ei ole läpileikkaus normi-tehyläisen ajatusmaailmasta.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Mietihän mitä sanot; väitit juuri että tuhannet ihmiset muodostavat minun vaatimattoman nettikirjoittelun perusteella mielikuvan 126 000 hoitajan ammattijärjestöstä.
En väittänyt, vaan väitin sinun tekevän omalla panoksellasi helvetin hyvää työtä kuntatyöntanajan puolesta kääntämällä tuhansien lukijoiden päitä Tehyn asiaa vastaan. Kaikuuko? Tällä lätkäfoorumilla on tuhansia lukijoita ja tämän lätkäfoorumin vapaan keskustelualueen viime viikkojen kuumin keskuteluaihe on hoitsujen vaatimukset. Sinun argumenttisi on julkisesti nujerrettu kerta toisensa jälkeen, vaikka oletusarvoisesti palstalaisilla ei ole yhtään mitään sairaanhoitajia vastaan, päin vastoin. Et siis ole edes vihollisen maaperällä, mitä on vaikea uskoa tämän ketjun perusteella. Olet vaan kertakaikkisen väärässä kaikessa mitä kirjoitat ja palstan vakkarit ampuvat argumenttisi alas vasemmalla kädellä. Tälläkin hetkellä tällä kiekkopalstalla roikkuu noin 2000-3000 lukijaa, joita ei oletusarvoisesti kiinnosta Tehyn asiat paskan vertaa. He ovat siis keskimäärin neutraaleja ainakin siihen asti, kunnes tylsänä hetkenä klikkaavat tätä jo viikkoja ylimpänä roikkunutta ketjua ja alkavat muodostaa mielipiteitä. Sinun ansiostasi ketju on jatkuvasti ylhäällä ja sinun ansiostasi ennalta neutraalit mielipiteet kääntyvät Tehyä vastaan.
 

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Työnteko on tehty mahdottomaksi, koska tasaisin väliajoin joutuu vastaamaan "miksi ei raha kelpaa" ja "jos on noin paljon rahaa (että se 12% olisi riittänyt) niin anna mulle ylimääräiset".

Siinä sitä ay-ihanuutta. Kuvottavaa. Mieleen tuli Jan Vapaavuoren kertomus rakennustyömaalla nuorena viettämästään vuodesta: "Ura raksalla päättyi hieman ennen aikojaan, kun minut uhattiin pudottaa hissikuiluun, ellen liittyisi ammattiliittoon. En liittynyt."

Katsellessani eilen uutiskuvaa tehyläisten letkajenkasta kirjenuotion ympärillä tuli hyvä mieli, koska pelkäsin pitkään että kyseessä oli vakavampikin tilanne jossa vaarana ovat jopa potilaskuolemat. Vielä mitä, rempseähkö toverihengenkohotustempaushan tuo näyttäisi ainakin toiselle osapuolelle olevan.

Mahtaako joku taho seurata kootusti työsuhteiden päättymisiin varautumista? Olisi mukavaa pysyä kärryillä sen suhteen, millainen turvaverkosta muotoutuu ja mitä sillä voidaan saada aikaan 19.11. alkaen.
 

Leba95

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lännen Kiekko, West Hockey
Ne, jotka ovat sitoutuneita työhönsä luultavasti pääsevät koulutukseen sovitun mukaan.

Ei muuten pääse ainakaan meillä. Eikä kyseessä ole tarvinnut olla edes maksullinen koulutus. Eikä meillä ole talossa edes yhtään irtisanoutunutta. Sisäiseen koulutukseen tietty määrätään irtisanoutuvatkin, että lakisääteinen säteilykoulutus saadaan kaikille. Ettei jää siitä kiinni hommien jatkaminen ku tää teatteri on ohi.

Ja miten tehyläiset mahtuvat taas samaan "kahvipöytään" superilaisten kanssa? Ei aikaakaan, kun superi oli saatanasta seuraava hyväksyessään sopimuksen ja liveten Tehyn rinnalta. Ja se superin tuki ei ole muuta kuin olalle taputtelua. Hehän ovat sopimuksen alaisia.

Justiinsa luin työnantajan lapuista että Superin puheenjohtaja Palomäki oli luvannut Superilaisten tekevän kaiken sairaanhoitajille kuuluvan työn jonka koulutus sallii. Se voi tietty olla juuri tuossa se tuki. Superilaisille kuin ei yleensä koulutus ihan yhtä paljon salli.

Astuvat vai? En huomannutkaan sitä pointtia, osaat varmasti perustella asian. Onko tästäkin Tehyn oikeusoppineet lausuneet sanansa? Toivottavasti asianosaiset vievät asian tuomioistuimen ratkaistavaksi, niin saadaan varmuus asiaan.

Juu ei kun kyllähän nyt jo voi olla painava syy. Esimerkiksi se ettei johonkin vuoroon saada työntekijää vaikkapa sairastumisen vuoksi. Silloin pitää vaihtaa jonkun (ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta johtuen) ei-Tehyläisen vuoro. Mutta kyllä kalevi siinä mielessä oikeassa on, että ei mielestäni vaikuta vuorolistoihin jos työntekijöitä on irtisanoutunut. Irtisanomisajanhan työmailla on ihan normaali työntekijämäärä.

Mitä tulee tuohon tuomioistuimeen noin yleisesti tässä tilanteessa, itse ainakin kaipaisin tuomioistuimen päätöstä melko ripeästi ihan päivittäin näinä aikoina. Molemmat osapuolet syytävät propagandaansa ja asioista ollaan luonnollisesti ihan erimieltä. Otetaan nyt esimerkiksi meillä johdon tulkinta: "Kun on olemassa suostumus virka/työsuhteessa varallaoloon, ei tarvita erikseen suostumusta ylityöhön." Täytyy kyllä sanoa etten ihan purematta niele luvanneeni työnantajalle olla koska tahansa ylitöissä, vaikka varalla olenkin luvannut olla. Tehyn vastaavissa papereissa lukeekin sitten työntekijältä tarvittavan luvan aina ylityöhön. Olisi ihan kiva tietää se puolueeton, ihan virallinen totuus. Kuten monesta muustakin vastaavasta tulkinnasta.

Todellakin oikeuttaa. Koulutusten peruminen nyt on se selvin asia noista. Miksi vitussa työnantajan pitäisi kouluttaa irtisanoutuvia? Tuon kutsuminen kiusanteoksi on aika Kalevia.

Periaatteessa ymmärän näistä peruttavista juuri tuon koulutuksien perumisen. Tässähän voi hyvinkin käydä niin, että työntekijä vaihtaa työnantajaa. Suurin osa varmaan palaa takaisin samaan paikkaan kuin mistä irtisanoutui, mutta osa varmaan vaihtaa maisemaa esim. tulehtuneiden henkilösuhteiden vuoksi. Uusien lomien myöntäminenkin on varmaan ihan järkevää pitää jäissä kunnes asiat ratkeaa. Tällä hetkellähän tulkinta pitää minunkin mielestäni olla sellainen, ettei irtisanoutuneella mitään lomaa firmasta enää ensi kesänä ole. Sitten kun sopu jossain vaiheessa syntyy, voidaan tilannetta punnita uudelleen. Pitää vaan työntekijän hyväksyä että tänä vuonna ensi talven lomat tietää vähän myöhemmin. Sen sijaan mielenkiintoinen tilanne on mm. lomien peruminen irtisanomisaikana, mikäli tällaista tapahtuu. Jos etelänmatka on maksettu ja työnantajan yksipuolisella päätöksellä loma perutaan (en kyllä tiedä onko lain mukaan mahdollista), kuka maksaa matkan?


Oletko muuten pysähtynyt hetkeksikään miettimään, että mikä on täällä (ja todennäkoisesti muuallakin) vaahtoamisesi tarkoitus ja mikä lopputulos. Minä väitän, että teet omalla panoksellasi helvetin hyvää työtä kuntatyöntanajan puolesta kääntämällä tuhansien lukijoiden päitä Tehyn asiaa vastaan.


Tämä olisikin hyvä muistaa, että täällä keskustelupalstallakin kannataa pitää jäitä hatussa. Ei täällä saa toista osapuolta ymmärtämään itseään vaikka miten perustelisi, etenkin jos lähtötilanteessa ollaan eri mieltä.

Itseäni koko selkkaus toisaalta naurattaa, toisaalta vituttaa. Naurattaa lähinnä tämä työnantajan pyristely paniikkisuunnitelmineen. Ainakin näin paikallistasolla. Samaa se varmaan on muuallakin. Hoitajat, lääkärit ja pienemmät pamput (tulosalueiden ylihoitajat & johtajat) sanoo suoraan, ettei irtisanoutumiset voi päästä realisoitumaan, muuten ollaan kusessa kun ei edes päivystystutkimuksiin riitä väkeä. Sitten laaditaan raporttia ja hetken päästä sairaanhoitopiirin johtaja tai johtajaylilääkäri valittaa iltauutisissa että tiukkaa on, mutta eiköhän tässä pärjätä.

Vitutuksen puolelle vetää se, että pahasti näyttää kuntatyönantaja haluavan nähdä, vaikka ihan piruuttaan, jättävätkö irtisanoutujat tosiaan tulematta siihen kuuluisaan seuraavaan vuoroon. Tämä taas tarkoittaa sitä, että meikäläinenkin siirretään vieraalle osastolle tekemään sinänsä tuttuja hommia vierailla laitteilla. Eli potilas makaa laverilla ja meikäläinen miettii että miten tämä kone mahtaa toimia... Pitäis varmaan irtisanoutua, vaarallisempi mä olen siellä haahuilemassa kuin se että tiedettäis jo etukäteen ettei siellä ketään ole.
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tehyläiset saavat ilmeisesti huuseerata miten tahtovat ja työnantajan kuuluu toimia kuin mitään ei olisi tapahtunut?

Tämä on suurimpia syitä minkä vuoksi lopetin hoitoalan opinnot. Ainainen narina ja syyllistäminen kaikkea mahdollista kohtaan. Peiliin silti ei voinut katsoa, sieltä kun olisi voinut paljastua ikäviä asioita.

Muistan opiskeluajoilta pari hassua tapausta, yksi oli laboraatiotunnilla, yksi töissä kahvipaussilla. Molemmissa tapauksissa väläyttelin ajatusta "tulospalkkiosta" (eli työn vaativuuden mukaan) palkkakeskustelun aikana ja vastaanotto oli hyytävä. Ajatuksena se oli täysin mahdoton siitäjasiitä syystä, ainuttakaan järkevää vasta- argumenttia ei tullut vastaan enkä ole sellaiseen törmännyt edelleenkään. Koko alaa tuntuu vaivaavan jonkinlainen kuplassa elely, joka ei liity tähän maailmaan mitenkään.
 

kalevi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mikä muuten tuon toisen aallon irtisanoutumispäivä on? Ajattelin vaan, että kestääkö tehyn perse maksella avustuksia edes niin kauan?
Ei tietoa, jos tähän päädytään niin irtisanoutumispäivään varmasti vaikuttaa se otetaanko mukaan kaikki halukkaat vai vaan 2 viikon irtisanoutumisen omaavat hoitajat. Ja mitä tulee Tehyn perseen kestämiseen niin katsellaanko sitä vaikka 5 viikon päästä..?

Toisaalta, mihin sitä toista aaltoa tarvitaan, koska sinun ja hoitajien netin mukaan tämä homma on jo taputeltu ja mitään lakkoa ei tule?
Itse olen sitä mieltä että 2000 hoitajaa riittäisi, eli jos Tehy päättää toisen aallon laittaa liikkeelle niin ainakin minulle tulee vähän sellainen maku että se on vain kuitti KT:n kiukutteluista ja epäasiallisesta käytöksestä. No, tällaista valtapeliä ja henkien taistoahan nämä työtaistelut tapaavat olla.

Olet vaan kertakaikkisen väärässä kaikessa mitä kirjoitat ja palstan vakkarit ampuvat argumenttisi alas vasemmalla kädellä.
90 prosenttia väittelyiden aiheista on sellaisia että niitä ei pysty kukaan vielä tällä hetkellä tarkistamaan. Bluffi, 2-3 irtisanoutujaa, laiton työtaistelutoimenpide, epäonnistunut työtaistelutoimenpide, hoitajat eivät pääse takaisin toimiinsa, menettävät sitä ja menettävät tätä. Ei herra jumala näitä mielipideasioita pysty tarkistamaan mistään ennen kuin aika on kulunut ja asiat realisoituneet. Jos minä kerron mielipiteeni ja sinä kerrot mielipiteesi niin miksi ainoastaan toinen on kertakaikkisen väärässä? Ei sitä pysty mittaamaan sillä mikä on foorumin yleinen mielipide ja kuinka monta vasta-argumenttia kirjoitus saa.

Sopiiko sinulle AnaMasa että lainaan sinun edellä kirjoittamaasi (siis "Olet vaan kertakaikkisen väärässä kaikessa mitä kirjoitat ja palstan vakkarit ampuvat argumenttisi alas vasemmalla kädellä. ") sitten kun työtaistelu on ohitse, oli aikaa sitten kulunut 3 viikkoa tai kolme kuukautta. Mietitään sitten kuka oli oikeassa ja kuka väärässä. Jos minä olen ollut kertakaikkisen väärässä niin tulen pyytämään kaikilta teiltä anteeksi häiriötä ja poistun ikuisiksi ajoiksi foorumilta. Pystytkö sinä AnaMasa lupaamaan saman? Entä muut, haaste heitetty!!
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Niin tekee ja samaan hengenvetoon sanoin aikaisemmassa viestissäni että "tietyt pienimuotoiset ylilyönnit kun kuuluvat oleellisena osana tähän työtaistelukuvioon."

Muutaman päivän olet jauhanut kuinka työnantaja kiusaa ja painostaa. Nyt se onkin molemminpuolista ja hyväksyttävää?!?! Päät jo hyvä mies.

Luitko mitä tästä kirjoitin; läheskään kaikissa tapauksissa ei ole kyse irtisanoutuvista; ei ole mitään järkeä että työnantaja heittää mieluummin satojen eurojen koulutuspaketit hukkaan kuin päästää tehyläisen ei-irtisanoutuvat koulutukseen.

Selvitä minulle: tehyläisen ei-irtisanoutuvat koulutukseen

Kun Kalevi on eri mieltä JA:n poikien kanssa niin se uhoaa, haastaa riitaa, aiheuttaa hallaa hoitoalalle, tekee työtä kuntatyönantajan puolesta ja ennen kaikkea on tyhmä provopelle jne.. Tuttua, niin tuttua.

En haukkunut provopelleksi. Totesin vain, että asiallinen viestittelysi päivän mittaan on taas muuttunut. Siitä kertoo tämä:

Huihui, elämä voi olla kovaa työtaistelun tiimellyksessä...

Itse valitat kuinka sinusta täällä kirjoitetaan, mutta itsehän olet tämän kaiken tilannut. Sinulta on kysytty paljon asiapitoisia kysymyksiä, mutta harvaan olet vastannut muuta kuin, että "triviaa", "eioleellista" diibadaaba.

Meidänkin jutustelun alkaessa tartuit kirjoittamiini pikku-näpäytyksiin. Sitten kun tilastotieteeltäsi petti pohja lopullisesti niin kunnon keskusteluun et pystynyt ennen tätä aamupäivää.

Ja kiitokseni tuli siitä että oli muutaman tunnin tauko henkilökohtaisuuksiin menemisellä, nyt ollaan takaisin arjessa ja vanha meininki jatkuu foorumilla. Valitettavasti toiset eivät pysty keskustelemaan eri mieltä olevan kanssa provosoitumatta ja henkilökohtaisuuksiin menemättä.

Kylläpäs pystyy. Osoituksena tämä aamu. Mutta ymmärrän kyllä, että siellä ruudun toisella puolella alkaa usko loppumaan, kun väitöksesi toisen perään ammutaan alas. Tämä oli provo. Osui eli ei.

Mietihän mitä sanot; väitit juuri että tuhannet ihmiset muodostavat minun vaatimattoman nettikirjoittelun perusteella mielikuvan 126 000 hoitajan ammattijärjestöstä. Jos itse teet niin niin älä ihmeessä aliarvioi muita foorumin jäseniä noin rankasti, itse ainakin loukkaantuisin jos minua noin yksinkertaisena pidettäisiin.

Vastaan vaikkei suoraan minulle "kuulukaan".Tämä uusmedia on kumma juttu. Edustat täällä Tehyä ja sairaanhoitajia. Tähän kun lisätään vielä hoitajat piste netin päättömyydet päälle (tässkin keskustelussa useita linkityksiä) niin siitä syntyy kuva hoitajista niille, jotak eivät tunne henkilökohtaisesti hoitajia. Samaan yleistyksen piiriin mahtuvat vasurit, oikeisto-siipi, mustapaidat, KT, Tehy... mielikuvien luontia nääs. Itse epäonnistut siinä pahasti.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Itseäni koko selkkaus toisaalta naurattaa, toisaalta vituttaa. Naurattaa lähinnä tämä työnantajan pyristely paniikkisuunnitelmineen.
Et näe siltä puolen aitaa koko kuvaa. Kuntatyönantaja pyrkii varautumaan pahimpaan käytettävissä olevin resurssein. Ei kuntatyönantajan toimet eroa aatoksellispaatoksellisella tasolla mitenkään siitä, että maapalloa olisi lähestymässä meteoriitti, joka iskisi laskujen mukaan Kemiin kolmen viikon päästä.
Vitutuksen puolelle vetää se, että pahasti näyttää kuntatyönantaja haluavan nähdä, vaikka ihan piruuttaan,
Tämä lainattu itsellesi muistutuksena omista värilaseistasi. Ellet nyt tajua, niin lue lainattu uudestaan vaikka kuukauden kuluttua ja mieti silloin, että tekikö se kuntatyönantaja yhtään mitään piruuttaan. Meille sivullisille kuntatyönantajan pirullisuus kun on jo käsitteenä täysin uskomaton.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Kalevi mistähän mahtaa johtu nämä jutut sinua vastaan, oletko miettinyt? Valehtelet, puhut puhtaasti paskaa ja mielestäsi vain tehyllä on oikeuksia ja työnantajalla velvollisuuksia.

Ja kyllä muutkin kun palsaveljet/sisaret tietävät sinusta, minä ainakin olen pyrkinyt sanaa viemään eteenpäin. Vaimoni kanssa ollaan monet hyvät naurut saatu.

Editoitu ajatushärö
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Sopiiko sinulle AnaMasa että lainaan sinun edellä kirjoittamaasi (siis "Olet vaan kertakaikkisen väärässä kaikessa mitä kirjoitat ja palstan vakkarit ampuvat argumenttisi alas vasemmalla kädellä. ") sitten kun työtaistelu on ohitse, oli aikaa sitten kulunut 3 viikkoa tai kolme kuukautta. Mietitään sitten kuka oli oikeassa ja kuka väärässä. Jos minä olen ollut kertakaikkisen väärässä niin tulen pyytämään kaikilta teiltä anteeksi häiriötä ja poistun ikuisiksi ajoiksi foorumilta. Pystytkö sinä AnaMasa lupaamaan saman? Entä muut, haaste heitetty!!
Sitten oltais niinku marttyyreita kaikki? Vitut vajota tuolle tasolle. Pystyn tarvittaessa myöntämään yksittäisiä virheitä, taputtamaan entisiä "vihollisia" selkään ja tarvittaessa lisääntyneen tiedon myötä jopa muuttamaan mielipiteitäni. Mitään mainittua ei ole tässä asiassa näkyvissä ja vaikka olisi, niin ei täältä mihinkään lähdetä. Sehän olisi sama kuin sinä irtisanoisit itsesi töistä lätkäkeskustelun takia.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Sopiiko sinulle AnaMasa että lainaan sinun edellä kirjoittamaasi (siis "Olet vaan kertakaikkisen väärässä kaikessa mitä kirjoitat ja palstan vakkarit ampuvat argumenttisi alas vasemmalla kädellä. ") sitten kun työtaistelu on ohitse, oli aikaa sitten kulunut 3 viikkoa tai kolme kuukautta. Mietitään sitten kuka oli oikeassa ja kuka väärässä. Jos minä olen ollut kertakaikkisen väärässä niin tulen pyytämään kaikilta teiltä anteeksi häiriötä ja poistun ikuisiksi ajoiksi foorumilta. Pystytkö sinä AnaMasa lupaamaan saman? Entä muut, haaste heitetty!!

Tätä pitäisi vähän pätkiä osiin - tärkeimmät kiistakysymykset lienevät seuraavat:

a) Osallistuuko merkittävä määrä hoitajia irtisanoutumisiin vai kuivuvatko ne kokoon?

ja

b) Onko Tehyn työtaistelu menestyksellinen vai ei?

Näiden lisäksi on suuresti tehty erinäisistä tikuista asiaa, mutta minusta näihin kysymyksiin kiteytyy olennaisin osa väittelystä. Eli tätä koskeva haaste on minusta fair enough, joskin ehkä tarpeettoman kovapanoksinen. Itselläni ei tässä vaiheessa ole aavistustakaan siitä miten käy, lähinnä vain sanoisin sen itsestäänselvyyden, että kohta b) on täysin riippuvainen kohdasta a). Eli en osallistu haasteeseen, kiitos vaan.
 

Leba95

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lännen Kiekko, West Hockey
Et näe siltä puolen aitaa koko kuvaa. Kuntatyönantaja pyrkii varautumaan pahimpaan käytettävissä olevin resurssein. Ei kuntatyönantajan toimet eroa aatoksellispaatoksellisella tasolla mitenkään siitä, että maapalloa olisi lähestymässä meteoriitti, joka iskisi laskujen mukaan Kemiin kolmen viikon päästä.

En varmasti näe koko kuvaa, mutta tämän näen. Eli on pakko koittaa jotain. Ymmärrän sen varsin hyvin. Koomista on olleet nuo lausunnot julkisuudessa, vähän samaa luokkaa kuin jalkansa irtipoikki katkaissut juoksija sanoisi että pientä kremppaa on ollut, mutta 2800 metriä menee kuitenkin Cooperissa. Täytyy toki myöntää sekin, että pikkuhiljaa lausunnot ovat muuttuneet siihen suuntaan mikä tilanne todellisuudessa on, eli irtisanoutumisia ei voi päästää realisoitumaan.

Tämä lainattu itsellesi muistutuksena omista värilaseistasi. Ellet nyt tajua, niin lue lainattu uudestaan vaikka kuukauden kuluttua ja mieti silloin, että tekikö se kuntatyönantaja yhtään mitään piruuttaan. Meille sivullisille kuntatyönantajan pirullisuus kun on jo käsitteenä täysin uskomaton.

Tuo piruuttaan oli huono sanavalinta. Jos hieman yrittäisin selkeyttää tätä: epäilen työnantajan katsovan bluffaako Tehy. Tehy varmasti toivoo sopimuksen syntyvän ennen irtisanoutumisten toteutumista, sen laatuiset seuraamukset tilanteella olisi. Jos työnantaja katsoo tilanteen loppuun, ei Tehyllä ole varaa antaa periksi menettämättä kasvojaan. Eli nyt katsotaan ihan takarajalle asti kumman kantti kestää. Jos kestää molemmilla, kusessa ollaan, niin työttömät kuin työssäolevat Tehyläiset, työnantaja ja ennen kaikkea potilaat. Toivon valtakunnansovittelija Saloniukselle onnea vaikeassa tehtävässään löytää sovinto jossa molempien kasvot säilyisivät.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Meneekö mulla joku ohi vai tarkoitatko et pankki ei koskaan myönnä lainaa, jos joskus on irtisanoutunut jostain työstä? Vai koska on nyt irtisanoutunut työtaistelun takia? Eikö pankki myönnä sitten taas lainaa kun on takaisin töissä?

Pakkoko se laina on juuri silloin ottaa kun on irtisanoutunut? Eikö tässäkin voisi odottaa (esim.) kuukauden ja ottaa laina vasta silloin, kun on taas palannut töihin?

Laina on pakko ottaa juuri nyt, pankki ei myönnä sitä jos toinen osapuoli on irtisanonut itsensä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toivon valtakunnansovittelija Saloniukselle onnea vaikeassa tehtävässään löytää sovinto jossa molempien kasvot säilyisivät.

Tuossa kohtaa piilee varmaan tämän selkkauksen ratkaisu. Saloniuksen esitys on todennäköisesti väliltä 15-17%, koska hänkin tietää, että lisää rahaa ei suoraan varattuna ole ja lisäkorotus on raavittava kasaan muilta aloilta, kulttuurista, kuntien teknisestä toimesta, opetustoimesta ym.

Se että kelpaako tämä Tehyn johdolle, on ratkaisevaa. Nyt on kuitenkin luvattu vähän sitä ja tätä lisää ilman mitään uhrauksia omalta osalta. Sekään ei ole edelleenkään poissuljettua, että paikat menisivät uusjakoon ja naisvaltaisella alalla se olisi täysi katastrofi mitä tulee työpaikkojen sisäisiin henkilösuhteisiin ainakin tavallisilla osastoilla tehtävissä, missä pärjää erikoistumatonkin koulusta juuri valmistunut. Eipä silti kyllä ukotkin kateellisia toisilleen varmaan osaavat olla sorvin ja hitsipillin ääressä.

Sovintoehdotuksen mahdollinen hylkääjäpuoli saattaa kokea jo siinä kohtaa ratkaisevan arvovaltahäviön, sillä sen uskoisin saavan kansan vihat niskaansa riippumatta summista ja prosenteista.

Ja paljon mahdollista on ettei mitään sovintoesitystä edes tule, jos osapuolten näkemyserot ovat kolmen viikonkin jälkeen 10 prosentin luokkaa.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Tuo piruuttaan oli huono sanavalinta. Jos hieman yrittäisin selkeyttää tätä: epäilen työnantajan katsovan bluffaako Tehy. Tehy varmasti toivoo sopimuksen syntyvän ennen irtisanoutumisten toteutumista, sen laatuiset seuraamukset tilanteella olisi. Jos työnantaja katsoo tilanteen loppuun, ei Tehyllä ole varaa antaa periksi menettämättä kasvojaan. Eli nyt katsotaan ihan takarajalle asti kumman kantti kestää.
No nyt ollaan samalla kartalla ja juuri tästä lienee kyse. En nyt lähde toistamaan tai arvailemaan jo monesti jauhettuja asioita, että kuinka moni on oikeasti irtisanoutumassa, mikä on tehyn pankkitilin tilanne, miten yksittäiset tehyläiset kestää/suhtautuu oman palkanmaksunsa katkaisuun jne. mutta tämän työnantaja nyt katsoo. Minä uskon, ettei työnantaja tee liikkeitään perstuntumalta tai sydämen mukaan, vaan on punninnut faktoja ja toimii niiden mukaan.

Yleensä elämässä aika voittaa kiihkon, niin positiivissa kuin negatiivissakin asioissa. Tulevien viikkojen aikana yksittäinen sairaanhoitaja ehtii ajatella oman henkilökohtaisen tilanteensa moneen kertaan. Työnantaja on nyt niskan päällä, koska voi jatkuvasti hyväksyä irtisanomisten perumisia ja samalla varautua irtisanomisiin. Jos tilanne lopulta menee päätyyn asti, niin työnantaja on pelannut itselleen paremmat kortit jo jälkivääntöjäkin varten. Eli yksinkertaistettuna; mikäli listoja ei katsota päteviksi, niin irtisanomiset olivat laittomia ja elämä jatkuu. Mikäli listat katsotaan päteviksi, niin työnantajan ei tarvitse ottaa ketään takaisin vanhoina työntekijöinä tai ottaa ollenkaan ja taaskaan työnantaja ei hävinnyt, jos ei välttämättä voittanutkaan, mutta ainakin moni sairaanhoitaja hävisi.

Työnantajahan ei voi hävitä mitenkään, koska työnantajalla ei ole edes kasvoja. Joku saattaa ottaa viran puolesta henkisesti tukkaan, mutta työnantajan joukkueessa ei pelaa ketään omilla palleillaan. Kuntatyönantaja ei siis ole paha suuryritys, vaan ..öh kuntatyönantaja.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
kalevi; kirjoitti:
Voi Gentleman hyvä, kaikesta pastaa lävitse ettet tiedä KVTESsistä, sairaalamaailmasta etkä hoitotyöstä kovinkaan paljoa, yritän nyt oikaista muutaman tiedollisen vajeesi yksinkertaisesti ja selkeästiKoska vuosilomat ja koulutukset sovitaan yleensä n. 4-6 kuukautta ennen toteutumista.

Pasta on hyvää. Mutta olet toki oikeassa siinä, että en tiedä KVTES:stä, sairaalamaailmasta enkä hoitotyöstä juuri mitään. Mikä on minun kannaltani hyvä.

Kun minulle aletaan puhua TES:stä, niin yleensä vastaan, että eiköhän me tämä ilman sitäkin saada sovittua. Tähän asti on saatu. "Joka TESSIIN tarttuu se TESSIIN hukkuu, sano."


Mutta toki, minä työskentelen koneiden, en ihmisten kunnossapidossa.

Ja meillä ainakin, poikkeustilanteessa vuosilomat ja koulutukset perutaan ensimmäisinä. Ja sen ymmärtää (ainakin hyväksyy) jokainen jäsen orkesterissa.


kalevi; kirjoitti:
Ei onnistu, useastakin eri syystä; ei riitä ammattitaito, ei riitä resurssit eikä riitä hoitajilla aika perehdytykseen. Ja jos luet vaikka valtioneuvoston ajankohtaista-sivut niin huomaat että hallituskin on tajunnut että tästä ei selvitä kikkailemalla.

Pakko on perkeleen hyvä perehdyttäjä.

kalevi; kirjoitti:
Erittäin helppoa sanoa sillä vahvistetun periodilistan muuttaminen on laiton toimenpide.

Ai on vai? Että ihan laiton? Älä viitsi.

kalevi; kirjoitti:
Tuota... mistä?

- Se on eri asia, löytyykö ketään. Mutta teknisesti palkkaaminen ja houkutteleminen ei ole laitonta.

kalevi; kirjoitti:
Kirjeet on lähetetty, eli työantajalla ei ole enää velvollisuuksia asian tiimoilta. kiitos kuitenkin huolenpidosta, liikuttavaa että irtisanoutumisesta joku kantaa näin syvää huolta.

Kaikki työnantajat eivät kai lähettäneet kirjeitä, vaan osa kutsui keskustelemaan.

kalevi; kirjoitti:
Ihmetyttää miten minäkin olen voinut aikoinaan lähteä virasta pelkän tekstari-ilmoituksen perusteella...

Se lienee sinun tapasi, minä olen aina lähtenyt kätellen työkaverit, esimiehet, kahvion tädit.

Ilmeisesti sinun työnantajasi tuolloin huokaisi helpotuksesta ja toivotti tervemenoa.


kalevi; kirjoitti:
Alle kymppitonni minun tietojen mukaan mutta kuitenkin merkityksetön summa kokonaisuutta ajatellen. Mutta kiusa se on pienikin kiusa, toivottavasti KT ei löydä tätäkin asiaa edestään joskus..

Tuo on asia joka pitäisi korjata pikimmiten, laittomuuksista tuomittavien sakkojen tulisi oikeasti olla pelote. Nyt ne eivät sitä ole.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Hyvä viesti ja kaikki kirjoittamasi olisi nieltävissä, mikäli alkuperäinen tarjous olisi ollut lupauksiin verrattuna alakanttiin. Esim. tarjottaisiin +8%, mutta hoitajat vaatisivat +16% ja lopullinen olisi +12%. Nyt kuitenkin alkuperäinen tarjous oli jo poikkeuksellisen korkea ja tuota tarjousta Tehy yrittää tuplata poikkeuksellisin keinoin.

"Terroristien kanssa ei neuvotella". Edellisellä en väitä Tehyä teroiksi, mutta prikulleen sama sääntö on nyt käytössä. Tämän kiristyksen edessä ei siis voi taipua tuumaakaan, koska jos nyt antaa pikkusormen, niin se olisi merkki muille kiristyksen toimivuudesta.
 

kalevi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nyt ei jaksa tarttua saivarteluihin ja piikittelyihin, se kun ei johda yhtään mihinkään.

Yritetäänpä keventää tätä hieman tosikkomaista tunnelmaa; löytyykö vahvoja mielipiteitä omaavista jäsenistä pelihenkeä leikkimieliseen arvuutteluun seuraavista työtaisteluun liittyvistä seikoista?

1. Joukkoirtisanoutuvien määrä, eli kuinka monen hoitajan nimet toimitetaan työnantajalle joukkoirtisanoutumislistoissa?
2. Realisoituuko irtisanoutumiset ja kuinka kauan joukkoirtisanoutumiset työtaisteluna kestää?
3. Palaako hoitajat takaisin entisiin toimiinsa ilman sanktioita?
4. Saavuttaako Tehy työtaistelulla järjestöllistä menestystä, eli mikä prosenttikorotus ja sopimuksen kesto?
5. Osallistuuko hallitus palkkaratkaisuun jollakin tavalla.
6. Muuta?

.
.
.
.
.
Omat vastaukset:
1. Yli 10 000 joukkoirtisanoutuu
2. Tämä on todella paha; itse arvioisin että tämän päivän tiedon mukaan joukkoirtisanoutumiset ei realisoidu, sopimukseen päästään hetkeä ennen "deadlinea". Luotan edelleen siihen että työantaja alkaa jossakin vaiheesa keskittämään energiansa neuvotteluihin.
3. Palaamme kaikki takaisin entisinä työntekijöinä, joitakin pieniä myönnytyksiä joutunemme tekemään
4. Kunnallinen 2,5 vuotinen sopimus (11%) + palkkaohjelma jonka suuruus vähintään 6% Eli palkankorotukset 17% tai enemmän.
5. Hallitus osallistuu palkkaratkaisuun. Todennäköisesti se verhotaan niin että se ei kuullosta suoranaiselta korvamerkityltä rahalta hoitajien palkkoihin, eli Katainen ja Vanhanen eivät menetä kasvojaan. Jopa täydellinen kulissien takana pelaaminen mahdollista. Toinen vaihtoehto on se että hallitus kaatuu, mutta itse en usko että pojat niin jääräpäitä olisivat että ainakaan pelkästään tämän asian takia hallitustaan kaataisivat.
6. Kukaan ei kuole, kukaan ei loukkaannu ja vuoden 2010 neuvotteluissa KT:n Jalosella nähdään jo hymynkare suupielessä..

Ja lupaan tässä ja nyt pyytää anteeksi hyväuskoisuuttani ja hölmöyttäni jos kaikki edelliset veikkaukset menivät täysin metsään. Sitä vaan ei luonto anna periksi kääntää kelkkaa kesken työtaistelun, jos niin tekisin kokisin itseni täydelliseksi petturiksi ja rikkuriksi.
 
Viimeksi muokattu:

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
kalevi; kirjoitti:
Nyt ei jaksa tarttua saivarteluihin ja piikittelyihin, se kun ei johda yhtään mihinkään.

Yritetäänpä keventää tätä hieman tosikkomaista tunnelmaa; löytyykö vahvoja mielipiteitä omaavista jäsenistä pelihenkeä leikkimieliseen arvuutteluun seuraavista työtaisteluun liittyvistä seikoista?

1. Joukkoirtisanoutuvien määrä?
2. Realisoituuko irtisanoutumiset ja kuinka kauan joukkoirtisanoutumiset työtaisteluna kestää?
3. Palaako hoitajat takaisin entisiin toimiinsa ilman sanktioita?
4. Saavuttaako Tehy työtaistelulla järjestöllistä menestystä, eli mikä prosenttikorotus ja sopimuksen kesto?
5. Osallistuuko hallitus palkkaratkaisuun jollakin tavalla.
6. Muuta?

.
.
.
.
.
Omat vastaukset:
.
1. Listalla on ensi viikolla vielä 8015 nimeä
2. irtisanoutumiset eivät realisoidu. Tehy vetäytyy
3. Palaavat
4. Ei saavuta, tehy nielee KT:n tarjouksen
5. Ei osallistu.
6. Tehyn johto vaihtuu.

Mikäli yksi tai useampi vastaukseni osoittautuu lopputuloksesta poikkeavaksi, myönnän reilusti olleeni väärässä. Olenhan sen ennenkin täälläkin tehnyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös