Sari (ja Jari) Sairaanhoitajan kuulumisia

  • 607 617
  • 5 631

kalevi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mitään uhkaahan ei olisi, jos Tehyn vaatimuksiin suostuttaisiin. Itse jo taannoin kirjoittelin tuonne omiin jälkipeleihin ja toivoin että molemmat osapuolet sopisivat ja turvaisivat sen, että lapset eivät joutuisi kärsimään tämän takia. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että hallituskaan ei voi arvovaltansa vuoksi olla se viisaampi osapuoli ja keskustella ja neuvotella asiallisesti lasten aseman turvaamisesta tässä kiistassa. Jollain tapaa tästä on muodostunut todella lapsellisen oloinen tappelu. Jos ei TEHY:n toiminnassa ole järkeä, niin eipä ole silmiini osunut yhtään viisasta ehdotusta asian ratkaisemiseksi toiseltakaan puolelta. Ihmeellistä mouhoamista ja uhoamista puolin ja toisin.
Sitähän työtaistelut ovat; molemminpuolista mediapeliä, uhkailua, kiristystä ja uhoamista.
Nyt aletaan pikku hiljaa päästä siihen vaiheeseen että kun kaikki työantajapuolen syytökset laittomuuksista on ammuttu yksi kerrallaan virallisilta tahoilta alas ja työnantajapuoli hallitus mukaan lukien alkaa ymmärtämään tilanteen vakavuuden, niin voidaan keskittyä itse sopimuksen sorvaamiseen.

Itse olen täysin varma että viimeistään 18.11 on sopimus tehty ja suurin osa hoitajista jatkaa töitään vanhaan malliin. Joten turha huoli pois, tätä työtaistelua ei päästetä irtisanoutumisiin saakka; siihen ei hallituksella ole kerta kaikkiaan varaa.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Sitähän työtaistelut ovat; molemminpuolista mediapeliä, uhkailua, kiristystä ja uhoamista.
Nyt aletaan pikku hiljaa päästä siihen vaiheeseen että kun kaikki työantajapuolen syytökset laittomuuksista on ammuttu yksi kerrallaan virallisilta tahoilta alas ja työnantajapuoli hallitus mukaan lukien alkaa ymmärtämään tilanteen vakavuuden, niin voidaan keskittyä itse sopimuksen sorvaamiseen.

Alat päästä TOJ-tasoon omassa asiassasi.
 
Nyt aletaan pikku hiljaa päästä siihen vaiheeseen että kun kaikki työantajapuolen syytökset laittomuuksista on ammuttu yksi kerrallaan virallisilta tahoilta alas..
...
siihen ei hallituksella ole kerta kaikkiaan varaa.
Kuten se, että nimiä on laitettu listoihin ilman lupaa. Kaikkia ei ole allekirjoituksin (ainakaan omakätisin) varmennettu jne? Sehän se vasta antaakin validin kuvan listasta...

Se mihin ei ole varaa, on nuo älyttömät korotusvaatimukset.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Kuten se, että nimiä on laitettu listoihin ilman lupaa. Kaikkia ei ole allekirjoituksin (ainakaan omakätisin) varmennettu jne? Sehän se vasta antaakin validin kuvan listasta...

Se mihin ei ole varaa, on nuo älyttömät korotusvaatimukset.

Kaveri taitaa lukea vain TEHY:n palstalta "totuuksia". Mukaanhan voisi liittää mm. työoikeuden professorin, joka totesi että työtaistelukeinona irtisanoutumiset ovat laiton toimenpide, jne.
 
Alat päästä TOJ-tasoon omassa asiassasi.

Oli quotesi edellisestä kirjoittajasta, mutta vähän täytyy ohjata.

Työtaisteluissa todellakin on kyse mediapelistä. Tässä tapauksessa se jopa korostuu. Työnantajat antavat oman näkemyksensä mukaan tiedotteita ja työntekijät omasta näkökulmasta. Molemmilla on monesti tosin paha tapa ampua toisen väittämiä alas, vaikka väittäisivät valkoista mustaksi niin tehdessään. Mutta kyllä, mediapeli kuuluu olennaisesti työtaisteluun.

Nämä ovat myös konkreettisia painostus keinoja. Jos työntekijät saavat jossain firmassa näkemyksensä medialle läpi niin työnantajat alkavat taipua, koska negatiivinen julkisuus ei ole sen arvoista. Toisinaan työnantajat vetävät tässä pitemmän korren. Tähän tapaukseen en osaa sanoa, mitkä median vaikutukset ovat, vaikka alkaakin näyttämään siltä, että ne ovat kääntymässä työntekijöitä vastaan. Jossain toisessa firmassa sitten erilailla.

Tietysti jos tarkoitit TOJ viittauksella sinisilmäisesti tiedotteisiin uskomista, mitkä ovat ammuttu alas jne, niin sitten se voisi osuakin. Viimeksi oma kohtaisen lakko asian yhteydessä teki mieli sanoa luottamusmiehelle, että älä puhu paskaa vaan pysy olennaisessa, kun alkoivat perimmäisen syyn lisäksi käymään rivi riviltä työnantajan tiedotetta todistaen sitä vääräksi, vaikka suurin osa asioista olikin aivan paikkaansa pitäviä. Olennaiset syyt olisivat riittäneet eikä olisi tarvinnut maalata mustaa valkoiseksi. Ajattelin sitten kuitenkin olla hiljaa ja ehkä se auttoi jotakin pysymään jossain haavemaailmassa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Itse olen täysin varma että viimeistään 18.11 on sopimus tehty ja suurin osa hoitajista jatkaa töitään vanhaan malliin. Joten turha huoli pois, tätä työtaistelua ei päästetä irtisanoutumisiin saakka; siihen ei hallituksella ole kerta kaikkiaan varaa.

Mutta kuten itsekin olet sanonut ja tuolta hoitajat.netistä poimitut lainaukset osoittavat, että olette kuitenkin tosissanne lopettamassa työt kaikissa nyt mainituissa paikoissa, jos sopimusta ei synny? Onko se näin vai eikö tätä skenaariota ole sinulle olemassa lainkaan?

Eli ruumiita tulee, jos vaatimuksiin ei suostuta on teidän mottonne? Vai joku muu?
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Tietysti jos tarkoitit TOJ viittauksella sinisilmäisesti tiedotteisiin uskomista, mitkä ovat ammuttu alas jne, niin sitten se voisi osuakin..

Juurikin sitä tarkoitin. Siis että kaveri selvästi tuntuu oikeasti uskovan kaikki mitä TEHY julkaisee/väittää(tai sitten vain trollaa) totuutena ja toisen taas täysin vääristelynä/epätotena.

Sinällään aika ristiriitaista itse tunnustaa että "kyse on propagandasodasta" ja sitten itse kuitenkin tuota propagandaa nielemättä tänne(toiv. ei muualle) suoltaa.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Kertokaapas, arvon palstaveljet ja -sisaret, jotka täällä huutelette "terrorismista", "ahneudesta" jne. miten tässä työtaistelussa pitäisi toimia?

Siis, tavoitteeksi sellainen palkankorotus, että sen tuntee lompakossaan, sekä pätkätyöt joko vakituisiksi toimiksi tai sen verran pitkiksi sopimuksiksi, että tulevaisuutta uskaltaa suunnitella.

Mitä keinoja käyttäisitte? Millä saisitte työnantajan uskomaan, että olette tosissanne?
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Lähtee vertaus käsistä, mutta samaa settiä. Ei muuta kuin vanginvartijat vaatimaan korotuksia - ja voi vaikka uhkailla, että ensimmäisinä unohtuu pedofiilien sellien ovet auki. Ihmisten terveydellä leikkiminen on todella edesvastuutonta, vaikka olisi kyse palkasta. Eikä tähän käy vastaukseksi, että valtion vastuulla tms. Pöydällähän on jo ennätyssuuri korotustarjous!!!! Ja se on tehty ilman mitään lakko tms uhkia - eli se palkka nousisi mahdollisesti jatkossakin. Tällä toiminnalla Tehy luo todella paskan pohjan jatkolle.

Kyllä. Ymmärrän tämänkin näkökulman täysin. Tämä on nyt kuitenkin ihan oikea tilanne ja ratkaisu pitäisi oikeasti löytää. Varmasti sinäkin olet fiksuna ymmärtänyt, että Tehykin on tosissaan. Yhtä tosissaan mitä hallitus ja työnantaja on sen kanssa, että lisää ei tule. Tässä on helvetisti pyöritelty kaikkea epäolennaista eikä mitään konkreettista molempia osapuolia tyydyttävää ratkaisua ole kukaan liiemmälti ehdottanut. Sillä ei ole mitään merkitystä, että kuka on mahdollisista ihmishenkien menetyksistä vastuussa, jos tilanne sellaiseksi ajautuu. Allekirjoittanut on todella pettynyt siihen, jos ihmishenkiä menetetään vaikka Tehy saisi korotuksensa. Uskoisin, että myös toisella puolella ollaan pettyneitä, jos Tehy kukistetaan, mutta ihmishenkiä menetettäisiin.

Kyllä minä olen vahvasti sitä mieltä, että molemmat osapuolet ovat niin kaukana toisistaan, että ideoita pitäisi ruveta löytymään hyvinkin pikaisesti. Sillä on mielestäni täysin selvää, että Tehy ei tyhjin käsin tästä luovuta.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ainoa varma asia tässä työtaistelussa taitaa olla, että lopulta kansa arvostaa hoitajia vähemmän kuin nyt. Ihmeellinen on maailma, hoitajat haluavat lisää liksaa ja sitä kautta he hakevat arvostusta. Mitä enemmän sitä lisäliksaa tulee, sen vähemmän kansa sairaanhoitajia arvostaa.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Kyllä minä olen vahvasti sitä mieltä, että molemmat osapuolet ovat niin kaukana toisistaan, että ideoita pitäisi ruveta löytymään hyvinkin pikaisesti. Sillä on mielestäni täysin selvää, että Tehy ei tyhjin käsin tästä luovuta.

Tyhjin käsin ~300e/kk? Kiintoisaa kyllä.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Kertokaapas, arvon palstaveljet ja -sisaret, jotka täällä huutelette "terrorismista", "ahneudesta" jne. miten tässä työtaistelussa pitäisi toimia?

Siis, tavoitteeksi sellainen palkankorotus, että sen tuntee lompakossaan, sekä pätkätyöt joko vakituisiksi toimiksi tai sen verran pitkiksi sopimuksiksi, että tulevaisuutta uskaltaa suunnitella.

Mitä keinoja käyttäisitte? Millä saisitte työnantajan uskomaan, että olette tosissanne?

Niitä mitä nytkin ja päälle lakkoa. Nythän jo ylityökielloilla ja vuoronvaihtokielloilla on saatu esim. leikkausjonot käytännössä pysähtymään ja lakoilla se varmasti onnistuisi. Aikoinaan olivat palomiehet, poliisit, lääkärit lakossa.

Ei näistäkään esim. poliisit lähteneet "emme vastaa hätäkutsuihin, hoidamme vain puliukot pois kaduilta" tai palomiehet samoin, jne.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
No onko se nyt jäänyt epäselväksi, että Tehy ei ilmeisesti ole tyytyväinen tuohon? Itse olen siinä käsityksessä, että Tehy hakee neuvotteluissa tuohon lisää.

Hakee, mutta kysehän on siitä että jos tarjotaan ~300e/kk, niin onko oikeutettua asettaa vastaan ihmishenget ja todeta "ei riitä, antakaa lisää"?
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Siis, tavoitteeksi sellainen palkankorotus, että sen tuntee lompakossaan, sekä pätkätyöt joko vakituisiksi toimiksi tai sen verran pitkiksi sopimuksiksi, että tulevaisuutta uskaltaa suunnitella.

Eihän ne pätkätyöläisten asemaan mitään vaadi, vaan rahaa.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Hakee, mutta kysehän on siitä että jos tarjotaan ~300e/kk, niin onko oikeutettua asettaa vastaan ihmishenget ja todeta "ei riitä, antakaa lisää"?

Vaikka tuo tärkeä kysymys on, niin onko tuo se kysymys, joka tässä tilanteessa nyt pitäisi ratkaista? Varmasti se on helvetin epäeettistä ja tuomittavaa, mutta auttaako se tieto nyt siinä, että nuo potilaat ovat vaarassa, jos ratkaisua ei synny?
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Ainoa varma asia tässä työtaistelussa taitaa olla, että lopulta kansa arvostaa hoitajia vähemmän kuin nyt. Ihmeellinen on maailma, hoitajat haluavat lisää liksaa ja sitä kautta he hakevat arvostusta. Mitä enemmän sitä lisäliksaa tulee, sen vähemmän kansa sairaanhoitajia arvostaa.

Tämähän on vain hieno ele Suomen kansalta. Raha ei ole tae arvostuksesta ja tämä työstaistelu on jo osoittanut sen. Jotenkin tuntuu kuitenkin että hoitajat eivät vain tätä tajua: Palkka kaiken mittari.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Edellisellä kerralla lakkoiltiin. Mikä oli tulos? Palkkakuopassa pysyttiin.

Niin ensinnäkin en pidä tuota kovinkaan suurena palkkakuoppana, suhteessa esim . koulutukseen. Mutta se tuskin on asian ydin. Eli sinusta on hyväksyttävää kiristää ihmishengillä, jos ei muuten saa lisää rahaa? Eli mielestäsi olisi ihan hyväksyttävää poliisin, palomiesten tai vanginvartijoiden tai vaikka lääkärien tehdä samoin?
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Tyhjin käsin ~300e/kk? Kiintoisaa kyllä.

Alle €150/kk - kahden vuoden kuluessa. Ensimmäinen korotus alle €60.

Niin ensinnäkin en pidä tuota kovinkaan suurena palkkakuoppana, suhteessa esim . koulutukseen. Mutta se tuskin on asian ydin. Eli sinusta on hyväksyttävää kiristää ihmishengillä, jos ei muuten saa lisää rahaa? Eli mielestäsi olisi ihan hyväksyttävää poliisin, palomiesten tai vanginvartijoiden tai vaikka lääkärien tehdä samoin?

En minä kiristä ihmishengillä, vaihdan vain alaa.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Vaikka tuo tärkeä kysymys on, niin onko tuo se kysymys, joka tässä tilanteessa nyt pitäisi ratkaista? Varmasti se on helvetin epäeettistä ja tuomittavaa, mutta auttaako se tieto nyt siinä, että nuo potilaat ovat vaarassa, jos ratkaisua ei synny?

Kyllä se on tärkeä, itseasiassa tärkein kysymys. Mieti seurauksia mikä tämän tyylisellä työtaistelulla on jatkossa. Seuraavaksi kun tarkistetaan vaikkapa poliisien, palomiesten tai minkä vaan ammattikunnan palkkoja, niin millainen seuraus on sillä jos ihmishengillä uhkaaminen tuo palkkaa "automaattisesti" lisää.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
En minä kiristä ihmishengillä, vaihdan vain alaa.

Niin, miksipä ei. Tai ehkä ei kannattaisi edes hakea alalle, koska palkathan ovat ollee tiedossa varmasti kun koulutus on alkanut(jos tuo palkka ja korotus siis ovat muka liian vähän). Tämän lisäksi tuo nykyinen keskipalkka(ilman lisineenkin) on mielestäni kyllä sellainen millä erittäin hyvin tulee toimeen. Toki sillä ei voi tehdä samoja asioita kun jollain 4-5k palkalla, mutta kyllä normaalin elämän lisäksi sillä voi tehdä muitakin asioita. Suomessa elää valtavasti työntekijöitä huomattavasti pienemmillä palkoilla, jotka tulevat silti ihan hyvin toimeen, yksinhuoltajinakin.

Kummaa että joillekkin tuo ~2k tai reilusti ylikin lisineen on muka niin valtavan vähän, että siihen satasia lisään ei vieläkään olisi juuri mitään. Ja kummaa jos alunperin on hakeutunut alalle missä maksetaan vähän ja sitten se mitä maksetaan ei olekkaan tarpeeksi. Toki jos kysytään niin onko "kukaan" koskaan tyytyväinen tuloihinsa.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
No mutta tämähän pätee vain toisinpäin. Olet helvetin tyhmä jos hakeudut moiselle alalle. Mutta jos lähdet pois sieltä, niin olet edelleen tyhmä. Ja vielä terroristi lisäksi.

Koitas välttää henkilökohtaisuuksiin menemisiltä.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Tämän lisäksi tuo nykyinen keskipalkka(ilman lisineenkin) on mielestäni kyllä sellainen millä erittäin hyvin tulee toimeen.

Mitä ihmettä minä tuolla keskipalkkatiedolla teen? Ei näy mun tilinauhassa lähelläkään sitä. Jotkut nyt sattuvat olemaan täällä kuopan pohjinmaisena.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös