Minusta tätä ajatusta voisi ja pitäisi viedä pidemmälle.
Tulkaas nyt kaikki sairaahoitajat ja muut kertomaan, että miten terveydenhuollon kustannuksia saadaan vähennettyä?
Mistä säästetään ja miten hommaa tehostetaan? Mitä työt ovat täysin turhia ja missä on löysää?
täällä on kuulemma niin kovia osaajia, että odotan saavani runsaasti kattavia listauksia.
Ikävä fakta on se, että millään toimenpiteillä ei terveydenhuollon kustannuksia saada vähenemään (ainakaan vuosikymmeniin), sen sijaan mitä voimme tehdä, on pitää kustannusten nousu minimissä.
Miksi kustannuksia ei saada vähennettyä? Merkittävimpiin kuuluva kustannuksia lisäävä tekijä on väestön ikääntyminen, yhtälöä heikentää osaltaan se, että samalla kun väestö ikääntyy, pystymme hoitamaan entistä paremmin ikääntyvien ihmisten sairauksia (= lisää elinikää ja kustannuksia). Samalla (osin lainsäädännöstä johtuen) hoidamme potilaita (ja myöhemmin asiakkaita), joiden hoitoon ei vuosikymmeniä sitten olisi uhrattu markkaakaan - tai jos olisikin uhrattu, saatu elinajanodote ei kuitenkaan olisi tuonut merkittäviä lisäkustannuksia.
Ja vaikka tuossa edellä totesin, että kustannuksia ei saada vähenemään, samalla totean, että on olemassa keinoja, joilla niitä on pitkässä juoksussa (vuosikymmeniä + vuosia) mahdollista jopa vähentää tai ainakin pitää kustannukset maltillisella tasolla. Ensinnä, Suomessa ei oikein tunnuta ymmärrettävän omaishoidon antamia mahdollisuuksia väestön ikääntyessä. Monissa kunnissa omaishoitajat uupuvat taakan alle, mikä saa aikaan sen, että entistä harvempi haluaa ryhtyä omaishoitajaksi > potilas/ asiakas kunnan vastuulle, mikä tuo merkittävästi lisää kuluja vrt. onnistunut omaishoito ja siihen räätälöidyt kohdennetut palvelut.
Omaishoito ja räätälöidyt palvelut on ymmärtääkseni kokonaiskustannuksiltaan halvin vaihtoehto, sitä on tietenkin täydennettävä muilla ratkaisuilla (laajennettu kotihoito, henk.koht.avustajat ja lopulta palvelutalot tms.) koska monissa tapauksissa jossain vaiheessa raja tulee vastaan eli ei voida enää hoitaa kotona tai kodinomaisessa tilassa. Mutta jos omaishoidon ja räätälöityjen palveluiden avulla voidaan siirtää siirtymistä muihin yksiköihin (palvelutalot tms.) vuosia, säästöt voivat olla merkittäviä ainakin suuremmissa kunnissa, sh-piireissä jne.
Mitä tämä sitten vaatii onnistuakseen? Asennemuutoksen ohella sen, että omaishoitajien korvausta hiukan nostetaan (mikä tuo alkuun kuluja kunnille tms.), mikä lisää halukkuutta omaishoitoon ja samalla huolehditaan, että nämä omaishoitajat saavat omat lakisääteiset vapaansa ja lomansa. Ei kukaan jaksa loputtomiin 24/7 tehdä töitä omaishoitajanakaan. Ja vaikka alkuun kunnille ja sh-piireille voi koitua ylimääräisiä kustannuksia, onkin järkevää tarkastella hiukan pidemmällä tähtäimellä ja ymmärtää se, että säästöjen ohella saadaan myös muita hyötyjä, alkaen siitä, että asiakas saa asua kotona kauemman aikaa ja päätyen siihen, että kuntiin tarvitaan ehkäpä merkittävästi vähemmän tiloja palvelutaloja jne. varten.
Tämä nyt on vain yksi osa-alue, mutta koskapa kello huitelee puoli kolmea ja muutaman tunnin kuluttua on herättävä ylös, jotta jaksan mennä töihin, niin jätän tällä erää käsittelemättä tietohallinnan ja tietojärjestelmien suunnittelusta ja (usein ongelmallisista) käyttöönotoista johtuvat lisäkustannukset, osaamattoman järjestelmäsuunnittelun, työajan ja työntekijöiden kohdentamisen työtehtäviin (esim. onko järkeä laittaa sh pesemään pyykkiä tai keittämään kahvia - tätäkin näkee tehtävän, myös yksityisellä), kykenemättömyyden todellisten kannustimien luontiin (työntekijät ovat voimavara ja heillä on ideoita, jos ne vaan a) huomioitaisi b) tarvittaessa myös palkittaisi), myös johtamiskulttuuria sopisi kehittää (joko minulla on ollut paska tuuri, tai sitten yksityisellä puolella nämä suuret firmat, kuten Attendo, ovat järjestään sysipaskoja pääomasijoittajien temmellyskenttiä ja vastaavasti pienemmät olennaisesti toivampia ja motivoivampia ympäristöjä myös työntekijöille). Usein on myös merkittävää osaamisvajetta sopimusneuvotteluissa, ostopalveluiden suunnitteluissa, kilpailutuksessa jne. mikä todella usein tuottaa lisäkustannuksia (pitkässä juoksussa) ja tuohtuneita asiakkaita, kun hoitotavoitteet jne. eivät toteudu.