Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Sari (ja Jari) Sairaanhoitajan kuulumisia

  • 627 767
  • 5 632

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
mitä täällä yleisesti muiden ammattiryhmien jäsenet ovat saaneet joulumuistamiseksi? Ajattelin että Eikö tuollainen joulupussi oo ihan kiva lahja vai mikä siinä mättäsi?

Pari kymmentä vuotta ollut valtion virkamies ja Suomi 100 kunniaksi taidettiin saada sormikkaat. Siinäpä ne tulos- ja bonusmuistamiset.

Itsekin olen harkinnut työnantajan vaihtoa. Siten noille kyselyille ei liikaa painoarvoa kannata antaa, sillä kyllä varmaan lähes jokainen näin on jossain kohtaa ajatellut, mutta harvempi vaihtanut alaa kokonaan.
 

Outsider

Jäsen
Ps: nyt kun Helsingin opettajat on pahoittanut mielensä kun saivat kaupungilta joulupussit niin mitä täällä yleisesti muiden ammattiryhmien jäsenet ovat saaneet joulumuistamiseksi? Ajattelin että Eikö tuollainen joulupussi oo ihan kiva lahja vai mikä siinä mättäsi?

Kerran on työnantajalta tullut joululahja ja se oli kahvikuppi firman logolla. Innolla odotan seuraavaa kertaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Pari kymmentä vuotta ollut valtion virkamies ja Suomi 100 kunniaksi taidettiin saada sormikkaat. Siinäpä ne tulos- ja bonusmuistamiset.
Käsittääkseni tulospalkkausjärjestelmä on valtion hallinnossa yleisesti käytössä? En toki kyseenalaista sanomaasi, ei välttämättä joka yksikössä sitten.
 

BaronFIN

Jäsen
Minusta tätä ajatusta voisi ja pitäisi viedä pidemmälle.

Tulkaas nyt kaikki sairaahoitajat ja muut kertomaan, että miten terveydenhuollon kustannuksia saadaan vähennettyä?
Mistä säästetään ja miten hommaa tehostetaan? Mitä työt ovat täysin turhia ja missä on löysää?

täällä on kuulemma niin kovia osaajia, että odotan saavani runsaasti kattavia listauksia.
Otetaan keskisuuren suomalaisen kaupungin suun terveydenhuollon yksikkö käsittelyyn. Tämän yksikön budjetti on vuodessa 6M€. Ja poimitaan sieltä tarkemmin välinehuolto ja ICT lisenssit tarkastelun alle.

Välinehuolto:
Välinehuolto tehtiin aikanaan omana toimintana hajautetusti. Tästä seurasi ehkä ongelmia välinehuollon tasalaatuisuuden kanssa, joten päätettiin investoida keskitettyyn välinehuoltoon, joka tehtiin edelleen talon sisäisenä toimintana ja kulut oli noin 500k€ vuodessa.

Sipilän hallituksen soteuudistuksessa tavoitetila oli alkaa toteuttaa asioita maakunnallisena toimintana, joten yhtiöittämismallin mukaan alueella perustettiin maakunnallinen kuntayhtymä ja välinehuolto eriytettiin omaan yhtiöön.

Tilat ja ihmiset pysyivät samoina, mutta sisäinen hinta nousi miljoonaan. Itse tiedän, että ulkoinen toimija kykenisi tuottamaan välinehuollon 400k€lla. Tämä on ehkä se ero ultimaattisen toiminnan tehostamisen ja kunnallisen toimijan välillä.

Nyt kuntayhtymä suunnittelee välinehuollon liikkeenluovutusta pörriäselle ja pörriäinen on luvannut pysäyttää kustannuksien kasvun ja pitää hinnan miljoonassa. Huom: tämä miljoona oli aikanaan täysin mielivaltainen luku, jonka joku tradenomi/talouskontrolleri oli ravistanut hihasta sisäisiä vyörytyksiä varten vailla mitään käsitystä todellisista kustannuksista. Tämä tietty piti suun terveydenhuollon laskuttaa korkeammalla yksikkökustannuksella kunnilta, joten viime kädessä tämä tippui veronmaksajille.

Veikkaus: pörriäinen ulkoistaa välinehuollon heti ulkoiselle toimijalle, maksaa siitä sen 400k€, laskuttaa siitä kuitenkin sen miljoonan ja pitää erotuksen itsellään. Näin minä sen tekisin.

ICT
Tämän samaisen keskisuuren kaupungin hammashoidon potilastietojärjestelmän vuosilisenssi oli 30k€. Järjestelmä oli moderni, KanTa yhteensopiva ja kaikin puolin vuodesta 1994 alkaen toimivaksi todettu. Kun uusi kuntayhtymä muodostettiin, niin potilastietojärjestelmiä ei kilpailutettu, vaan järjestelmäksi otettiin naapurikunnissa käytössä ollut kilpailijajärjestelmä hintaan 250k€/vuosi. Tässä kohtaa ei ollut mitään halua edes ajatella kustannuksia. Eikö osaaminen riittänyt vai oliko kilpailijalla myyrä tietohallinnossa, who knows?

Lopputulos
Pienellä järjenkäytöllä löytyi säästöjä noin 700k€/vuosi. Yli 10% säästöt. Mutta nämä ovat asioita mitkä ei koskaan tule missään esiin eikä suorittavalla portaalla ole mitään tekoa näiden kanssa. Mutta hoitajan ruokatauko 20 min työajalla tai vastaanottajan itsensä omalle vastaanottokirjalleen tekemä jatkohoitoajan ajanvaraus (1 min) on se tuottavuuden tuhoava ongelma joka pitää ratkaista heti ja nyt ja niitä varten pistetään prosessit täysin uuteen asentoon.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pienellä järjenkäytöllä löytyi säästöjä noin 700k€/vuosi. Yli 10% säästöt. Mutta nämä ovat asioita mitkä ei koskaan tule missään esiin eikä suorittavalla portaalla ole mitään tekoa näiden kanssa.
Kiitos vastauksesta. On erittäin vaikeaa kuvitella, että tuollaista typeryyttä tapahtuisi yksityisellä.
Rahan pitäisi ohjata päätöksentekoa.
 

BaronFIN

Jäsen
Kiitos vastauksesta. On erittäin vaikeaa kuvitella, että tuollaista typeryyttä tapahtuisi yksityisellä.
Rahan pitäisi ohjata päätöksentekoa.
Itse väittäisin, että Sote-palveluiden timanttinen ydin on tuotteena kunnossa ja todella kireälle viritetty, mutta Sote-laiva vuotaa tukipalveluiden kautta ja miksi näin on, niin en tiedä. Ja tässä kohtaa se työntekijä on tehokas ja kustannuksiltaan halpa, mutta bisnesdiilit siinä ympärillä ovat kustannuksiltaan hunajaa.

Hallinto, hallinto, hallinto... Hallinnon tehottomuus voi osaltaan johtua siitä, että hallinnossa on ihmisiä joilla ei ole täyttä ymmärrystä substanssista eikä mitään käsitystä tuotannon suuruusluokista. Tällöin on helppo puuttua lillukanvarsiin, mutta kymppitonni lentää ikkunasta. On helppoa sortua helppoihin ratkaisuihin.
 
Viimeksi muokattu:

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Itse väittäisin, että Sote-palveluiden timanttinen ydin on tuotteena kunnossa ja todella kireälle viritetty, mutta Sote-laiva vuotaa tukipalveluiden kautta ja miksi näin on, niin en tiedä. Ja tässä kohtaa se työntekijä on tehokas ja kustannuksiltaan halpa, mutta bisnesdiilit siinä ympärillä ovat kustannuksiltaan hunajaa.

Hallinto, hallinto, hallinto... Hallinnon tehottomuus voi osaltaan johtua siitä, että hallinnossa on ihmisiä joilla ei ole täyttä ymmärrystä substanssista eikä mitään käsitystä tuotannon suuruusluokista. Tällöin on helppo puuttunlillukanvarsiin, mutta kymppitonni lentää ikkunasta. On helppoa sortua helppoihin ratkaisuihin.
Sote kulujen kasvulle on tuplapaine. Väestön ikääntyminen ja kehittyvä hoito molemmat lisäävät kuluja. Kokoajan keksitään uutta teknologiaa ja lääkkeitä ja pystytään hoitamaan yhä vaativampia sairauksia. Kustannukset nousee. Työvoiman kannalta en usko että on ongelmaa koska toisaalta muuten työvoiman tarve pienenee atk:n takia ainakin muualla yhteiskunnassa, ei se määrän takia lopu. Sotestahan keskustellaan jatkuvasti mutta niistä asioista mitä voitaisiin parantaa ei keskustella uudistusta tehdässä juuri ollenkaan. Tällaisia asioita olen havainnut vuosien mittaan:
* Ongelma 1: Liian pienet yksiköt, jotka saavat yksittäisen kunnan talouden kyykkäämään on lähes ainoa asia, josta on ollut puhetta, sitä ollaan siis taklaamassa maakuntamallilla.
* Ongelma 2: Työyhteisön houkuttaavuus. Terveyskeskuksiin ei saada millään palkattua lääkäreitä, kaikki kynnelle kykynevät menevät joko yliopistollisiin sairaaloihin tai työterveyteen ja lääkäreille joudutaan maksamaan reilusti ylimääräistä. Kiurulla oli tähän jopa pieni ajatus että siirretään tutkimusta terveyskeskuksille, no liekö hyvä ratkaisu, tuskin. Lääkärit myös haluavat mielekkään työyhteisön ja yksityisillä yrityksillä on tarjota parempi yhteisö mitä pienellä terveyskeskuksella. Seurauksena liian vähistä lääkäreistä on kulujen nousu, sillä se lisää taksikyytien ja erikoissairaanhoidon käyttöä, että itseasiassa palkkaamalla lisää lääkäreitä voi säästää.
* Ongelma 3: Huono johtaminen. Työn huono organisointi, potilaat juoksee paikasta toiseen. Kolarin ja Tuusulan ryhmämallia hehkutettiin docventuresin Sote jaksossa. Tuossa mallissa siis toimijoita autetaan kommunikoimaan paremmin olemalla samassa huoneessa.
* Ongelma 4: Pienen kunnan mahdollisuus ohjata toimintaa huono. Hankaluus kilpailuttaa.
* Ongelma 5: Lääkäreiden koulutusmäärät. Lääkäri liitto on vahva ja millään koulutusmääriä ei saada lisättyä että palkkojen nousu pysähtyisi. Lääkäreillä on myös edustajansa lähes joka puolueessa, joka hankaloittaa asiaan puuttumista.
* Ongelma 6: Sairauksien ennaltaehkäisy on Suomessa heikkoa. Paino, alkoholi, tupakointi ja verenpaine asioita hoidetaan liian saarnaavasti tai ei ollenkaan. Kun olisi parempi johtaa elämäntapa muutosta.
* Ongelma 7: Tehoton vanhusten hoito. Hoitajia on itseasiassa suomessa enemmän kuin muualla. Vanhan emeritusprofessorin mukaan (jonka nimen unohdin) Suomessa vanhukset ohjataan vuodehoitoon tai pieneen huoneeseen vanhainkodissa liian herkästi, johon ihmiset sitten jämähtää. Parempi olisi järjestää niin että ihmiset voi asua kotona. Espericare tapauksessa laatua ei määritelty ja valvottu riittävän tarkasti.
* Ongelma 8: digijärjestelmät maksaa liikaa. Miksi joka pienellä sairaalalla pitää olla oma järjestelmä? Ainakin potilasdata järjestelmä pitäisi olla koko suomen laajuinen, johon sitten käyttöliittymää voi tehdä päälle jos haluaa. 5miljoonaa ihmistä ei ole niin paljoa ettei niiden tiedot saisi käsiteltyä samalla järjestelmällä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
* Ongelma 8: digijärjestelmät maksaa liikaa. Miksi joka pienellä sairaalalla pitää olla oma järjestelmä? Ainakin potilasdata järjestelmä pitäisi olla koko suomen laajuinen, johon sitten käyttöliittymää voi tehdä päälle jos haluaa. 5miljoonaa ihmistä ei ole niin paljoa ettei niiden tiedot saisi käsiteltyä samalla järjestelmällä.

Nyt kun hallitus tykkää ottaa kaikkea mahdollista sotesta julkiseen huomaan, niin tämä tietojärjestelmäasia on kyllä semmoinen, johon soisi tulevan parannusta. Omasta mielestä tähän saisi kaataa rahaa ihan huomattavia määriä, että järjestelmät saataisiin yhtenäistettyä. Menisikö se sitten niin, että nyt olemassaolevista eri järjetelmistä valittaisiin toimivin ja muut sitten velvoitettaisiin käyttämään tätä valittua? Itse näkisin sen todellisena tulevaisuusinvestointina, joka helpottaisi toimimista jatkossa niin paljon, että siihen voisi huoletta ohjata valtion (lainaamaa)rahaa reilustikin.
 

BaronFIN

Jäsen
Itse asiassa tuo järjestelmien KanTa yhteensopivuus on se juttu millä järjestelmät saadaan ja on jo saatu koplattua yhteen. Yksi mammuttijärjestelmä, joka sitouttaa toimijan ikuisesti yhden järjestelmäntoimittajan varaan on järjetön. Helsingin Apotti, Keski-Suomen & kumpp. Aster -hanke ovat uskomattomia modernin ajan ulospuhalluksia missä on ostettu markkinointihöpinää ilman, että oikeasti oltaisi edes mietitty fiksua ratkaisua toteuttaa kustannustehokasta järjestelmää. Tämä ulina hajallaan olevista tehottomista järjestelmistä on legendaa mikä on kansainvälisestikin osoitettu silkaksi harhaksi. Viron ”kahdeksan miljoonaa” maksanutta järjestelmää en edes viitsi kommentoida, koska kyseessä on täysin toimimaton järjestelmä suomalaiseen terveydenhuoltoon ja muistuttaa perunaa toteutukseltaan ja ominaisuuksiltaan.

Lisäksi olen huomannut sen, että yhtenäinen järjestelmä ei takaa sujuvia poikittaisuuntaisia hoitoprosesseja jos niitä ei toiminnassa muuten suunnitella.

Ja noista lääkäreistä. Kysehän ei ole välttämättä lääkäriliiton vastustuksesta suojella työpaikkoja ja palkkoja vaan kyse on lääkäriliiton vastustuksesta suojella laadukasta koulutusta. Tilanne on 10 vuotta ollut sellainen, että luennoilla väki istuu portailla kun penkeille ei mahdu ja opetusryhmässä klinikoilla kaikki eivät pääse tekemään harjoitteita kun muutama pääsee tekemään ja muut katsoo vierestä. Siinä on hankala tuplata aloituspaikkoja ja Suomessa on lääkäreitä enemmän kuin ikinä.

Ja hammaslääkäreissä on se paska puoli, että ne tarvitsee koulutustansa varten sen hammaslääkärituolin ja niitä ei noin vain vedetä hatusta lisää klinikoille.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itse väittäisin, että Sote-palveluiden timanttinen ydin on tuotteena kunnossa ja todella kireälle viritetty, mutta Sote-laiva vuotaa tukipalveluiden kautta ja miksi näin on, niin en tiedä. Ja tässä kohtaa se työntekijä on tehokas ja kustannuksiltaan halpa, mutta bisnesdiilit siinä ympärillä ovat kustannuksiltaan hunajaa.

Hallinto, hallinto, hallinto... Hallinnon tehottomuus voi osaltaan johtua siitä, että hallinnossa on ihmisiä joilla ei ole täyttä ymmärrystä substanssista eikä mitään käsitystä tuotannon suuruusluokista. Tällöin on helppo puuttua lillukanvarsiin, mutta kymppitonni lentää ikkunasta. On helppoa sortua helppoihin ratkaisuihin.
En tuosta työntekijöiden tehokkuudesta tai kustannuksista ole eri mieltä. Ongelma ei ole se, että miten tehdään, vaan mitä. Eikä siinäkään missään banaanitasavallan tasossa olla, mutta terveydenhuolto niinkuin julkinen sektori yleensäkin on sellainen, että siellä pitää tehdä kaikkensa, että rajallisilla resursseilla saadaan maksimaalinen lopputulos.

Siitä kun opiskelin on jo parikymmentä vuotta, mutta silloin ongelmia oli tieteellisen tutkimustiedon jalkauttamisessa. Erilaisten hoitojen vaikuttavuutta on tutkittu, mutta sitä tietoa ei hyödynnetty tarpeeksi. Kovat (ja kalliit) keinot olivat suosittuja, mutta pehmeät (ja edulliset) eivät. Esim medihelit saattoivat etelä-suomessa säästää 15 minuuttia tai olla säästämättä, jolloin pahimmassa tapauksessa potikas saattoi päästä jonottamaan vain 15 minuuttia pidemmäksi ajaksi. Niiden suurien kustannuksien kohdentaminen ennakoivaan työhön olisi säästänyt reippaasti elinvuosia, mutta toisaalta onhan top gun mieletön elokuva. Samaten leikkaukset vaikkapa iäkkäille ihmisille saattoivat olla EV- valintoja. Saatettiin parantaa tietty vaiva, mutta leikkauksesta toipumisen aikana potilaan yleiskunto heikentyy jolloin elämänlaatu ei parantunut. Jotkut ammattilaiset jopa kieltäytyvät keskustelemaan priorisoinneista, vaan hommia tehtiin FIFO-järjeyksessä sen harhan vallassa, että kaikki mahdollinen on mahdollista tehdä, vaikka järjestelemällä tapaukset niin että aluksi hoidetaan tapaukset joissa voidaan pienellä työllä saada suurin vaikutus olisi kiistatta järkevämpää (ja jättämällä suosiolla osa tekemättä).

Jos muuten yksi asia pitäisi tehdä, niin apteekkien vapauttaminen laskisi lääkkeiden hintoja ja kaikille sitä vastusville desanteille ja lobbareille pitäisi antaa potkut. Myäs vähintään osan ei-reseptilääkkeistä vapauttaminen vähittäiskauppaan pitäisi ottaa harkintaan.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itse asiassa tuo järjestelmien KanTa yhteensopivuus on se juttu millä järjestelmät saadaan ja on jo saatu koplattua yhteen. Yksi mammuttijärjestelmä, joka sitouttaa toimijan ikuisesti yhden järjestelmäntoimittajan varaan on järjetön. Helsingin Apotti, Keski-Suomen & kumpp. Aster -hanke ovat uskomattomia modernin ajan ulospuhalluksia missä on ostettu markkinointihöpinää ilman, että oikeasti oltaisi edes mietitty fiksua ratkaisua toteuttaa kustannustehokasta järjestelmää. Tämä ulina hajallaan olevista tehottomista järjestelmistä on legendaa mikä on kansainvälisestikin osoitettu silkaksi harhaksi. Viron ”kahdeksan miljoonaa” maksanutta järjestelmää en edes viitsi kommentoida, koska kyseessä on täysin toimimaton järjestelmä suomalaiseen terveydenhuoltoon ja muistuttaa perunaa toteutukseltaan ja ominaisuuksiltaan.
Nuo tietojärjestelmät ovat sitten sellainen matopurkki, että oksat pois. Paskastihan se puoli on hoidettu siitä ei kahta sanaa, mutta samaan hengenvetoon on sanottava että ei ole sellaista tahoa joka ne osaisi helposti kuntoon laittaa. Olen joskus eräälle sairaanhoitopiirille yhtä tai kahta aivan marginaalista järjestelmää ollut käyttöönottamassa, ja silloin ollut tekemisessä heidän tietohallinnon kanssa ja nähnyt sitä maailmaa. Jos en nyt väärin muista, niin he silloin mainitsivat että piirin käytössä on tunnistettu olevan 1200 erilaista järjestelmää. Kyllähän se melko paljolta kuulostaa, mutta määrä ei ole se isoin ongelma, vaan juuri nuo potilastietojärjestelmät ja niiden kompleksisuus.

Joskus USA:ssa on päivitelty sitä, että suurimmassa osassa osavaltioissa parhaiten palkattu julkisen sektorin työntekijä on yliopiston futis tai korisjoukkueen päävalmentaja. Vastaavasti on sanottava, että jotta minä suostuisin alkamaan potilastietojärjestelmäbusinesstä tekemään, niin siitä pitäisi maksaa about samaa luokkaa kuin sosiaali ja terveysministeri saa palkkaa (en nyt jaksa googlata tarkkaa summa). Helpompana hommana minä sen ministerin tehtävän näen ainakin normaaliaikana (sote ja korona voivat pientä maustetta tuoda). Jonkun lainsäätäjänkin on aika helppo keksiä kaikenlaisia gdpr, saavutettavuus tai muita vaatimuksia, mutta niiden toteuttaminen voi sitten käytännössä maksaa kymmeniä miljoonia. Tai satoja.

edit: googlasin nyt kuitenkin. Saa sekin tunari 13,5k. Ehkä voisin siitä hieman hieman tinkiä.
 
Viimeksi muokattu:

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Itse asiassa tuo järjestelmien KanTa yhteensopivuus on se juttu millä järjestelmät saadaan ja on jo saatu koplattua yhteen. Yksi mammuttijärjestelmä, joka sitouttaa toimijan ikuisesti yhden järjestelmäntoimittajan varaan on järjetön. Helsingin Apotti, Keski-Suomen & kumpp. Aster -hanke ovat uskomattomia modernin ajan ulospuhalluksia missä on ostettu markkinointihöpinää ilman, että oikeasti oltaisi edes mietitty fiksua ratkaisua toteuttaa kustannustehokasta järjestelmää. Tämä ulina hajallaan olevista tehottomista järjestelmistä on legendaa mikä on kansainvälisestikin osoitettu silkaksi harhaksi.
Hyvä jos tilanne on menossa parempaan. Olen itsekin kuullut että esim. ohjelmistorobotiikan firmoille on kysyntää kun eri tietojärjestelmiä naitetaan yhteen. Migraatiot ei ole helppoja. Sipilän hallituksella oli myös se Digisote firma, mutta ilmeisesti onnistuivat lähinnä polttamaan rahaa?

Ja noista lääkäreistä. Kysehän ei ole välttämättä lääkäriliiton vastustuksesta suojella työpaikkoja ja palkkoja vaan kyse on lääkäriliiton vastustuksesta suojella laadukasta koulutusta. Tilanne on 10 vuotta ollut sellainen, että luennoilla väki istuu portailla kun penkeille ei mahdu ja opetusryhmässä klinikoilla kaikki eivät pääse tekemään harjoitteita kun muutama pääsee tekemään ja muut katsoo vierestä. Siinä on hankala tuplata aloituspaikkoja ja Suomessa on lääkäreitä enemmän kuin ikinä.
Kyllähän sen pitäisi olla määräävä tekijä paljonko niitä lääkäreitä tarvitaan, eikä sen miten koulutus järjestetään. Ei ole tullut mieleen että voisi olla vaikka yksi luennoitsija lisää tai vaikka streami luennolle tai esimerkin näyttäjä leikkaussaliin? Ei tuo ole argumentti.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Minusta tätä ajatusta voisi ja pitäisi viedä pidemmälle.

Tulkaas nyt kaikki sairaahoitajat ja muut kertomaan, että miten terveydenhuollon kustannuksia saadaan vähennettyä?
Mistä säästetään ja miten hommaa tehostetaan? Mitä työt ovat täysin turhia ja missä on löysää?

täällä on kuulemma niin kovia osaajia, että odotan saavani runsaasti kattavia listauksia.

Ikävä fakta on se, että millään toimenpiteillä ei terveydenhuollon kustannuksia saada vähenemään (ainakaan vuosikymmeniin), sen sijaan mitä voimme tehdä, on pitää kustannusten nousu minimissä.

Miksi kustannuksia ei saada vähennettyä? Merkittävimpiin kuuluva kustannuksia lisäävä tekijä on väestön ikääntyminen, yhtälöä heikentää osaltaan se, että samalla kun väestö ikääntyy, pystymme hoitamaan entistä paremmin ikääntyvien ihmisten sairauksia (= lisää elinikää ja kustannuksia). Samalla (osin lainsäädännöstä johtuen) hoidamme potilaita (ja myöhemmin asiakkaita), joiden hoitoon ei vuosikymmeniä sitten olisi uhrattu markkaakaan - tai jos olisikin uhrattu, saatu elinajanodote ei kuitenkaan olisi tuonut merkittäviä lisäkustannuksia.

Ja vaikka tuossa edellä totesin, että kustannuksia ei saada vähenemään, samalla totean, että on olemassa keinoja, joilla niitä on pitkässä juoksussa (vuosikymmeniä + vuosia) mahdollista jopa vähentää tai ainakin pitää kustannukset maltillisella tasolla. Ensinnä, Suomessa ei oikein tunnuta ymmärrettävän omaishoidon antamia mahdollisuuksia väestön ikääntyessä. Monissa kunnissa omaishoitajat uupuvat taakan alle, mikä saa aikaan sen, että entistä harvempi haluaa ryhtyä omaishoitajaksi > potilas/ asiakas kunnan vastuulle, mikä tuo merkittävästi lisää kuluja vrt. onnistunut omaishoito ja siihen räätälöidyt kohdennetut palvelut.

Omaishoito ja räätälöidyt palvelut on ymmärtääkseni kokonaiskustannuksiltaan halvin vaihtoehto, sitä on tietenkin täydennettävä muilla ratkaisuilla (laajennettu kotihoito, henk.koht.avustajat ja lopulta palvelutalot tms.) koska monissa tapauksissa jossain vaiheessa raja tulee vastaan eli ei voida enää hoitaa kotona tai kodinomaisessa tilassa. Mutta jos omaishoidon ja räätälöityjen palveluiden avulla voidaan siirtää siirtymistä muihin yksiköihin (palvelutalot tms.) vuosia, säästöt voivat olla merkittäviä ainakin suuremmissa kunnissa, sh-piireissä jne.

Mitä tämä sitten vaatii onnistuakseen? Asennemuutoksen ohella sen, että omaishoitajien korvausta hiukan nostetaan (mikä tuo alkuun kuluja kunnille tms.), mikä lisää halukkuutta omaishoitoon ja samalla huolehditaan, että nämä omaishoitajat saavat omat lakisääteiset vapaansa ja lomansa. Ei kukaan jaksa loputtomiin 24/7 tehdä töitä omaishoitajanakaan. Ja vaikka alkuun kunnille ja sh-piireille voi koitua ylimääräisiä kustannuksia, onkin järkevää tarkastella hiukan pidemmällä tähtäimellä ja ymmärtää se, että säästöjen ohella saadaan myös muita hyötyjä, alkaen siitä, että asiakas saa asua kotona kauemman aikaa ja päätyen siihen, että kuntiin tarvitaan ehkäpä merkittävästi vähemmän tiloja palvelutaloja jne. varten.

Tämä nyt on vain yksi osa-alue, mutta koskapa kello huitelee puoli kolmea ja muutaman tunnin kuluttua on herättävä ylös, jotta jaksan mennä töihin, niin jätän tällä erää käsittelemättä tietohallinnan ja tietojärjestelmien suunnittelusta ja (usein ongelmallisista) käyttöönotoista johtuvat lisäkustannukset, osaamattoman järjestelmäsuunnittelun, työajan ja työntekijöiden kohdentamisen työtehtäviin (esim. onko järkeä laittaa sh pesemään pyykkiä tai keittämään kahvia - tätäkin näkee tehtävän, myös yksityisellä), kykenemättömyyden todellisten kannustimien luontiin (työntekijät ovat voimavara ja heillä on ideoita, jos ne vaan a) huomioitaisi b) tarvittaessa myös palkittaisi), myös johtamiskulttuuria sopisi kehittää (joko minulla on ollut paska tuuri, tai sitten yksityisellä puolella nämä suuret firmat, kuten Attendo, ovat järjestään sysipaskoja pääomasijoittajien temmellyskenttiä ja vastaavasti pienemmät olennaisesti toivampia ja motivoivampia ympäristöjä myös työntekijöille). Usein on myös merkittävää osaamisvajetta sopimusneuvotteluissa, ostopalveluiden suunnitteluissa, kilpailutuksessa jne. mikä todella usein tuottaa lisäkustannuksia (pitkässä juoksussa) ja tuohtuneita asiakkaita, kun hoitotavoitteet jne. eivät toteudu.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Jos muuten yksi asia pitäisi tehdä, niin apteekkien vapauttaminen laskisi lääkkeiden hintoja ja kaikille sitä vastusville desanteille ja lobbareille pitäisi antaa potkut. Myäs vähintään osan ei-reseptilääkkeistä vapauttaminen vähittäiskauppaan pitäisi ottaa harkintaan.
Mahtavaa löytää vannoutuneen keskustelija vastustajan kanssa jotain yhteisiäkin ajatuksia.

Esim medihelit saattoivat etelä-suomessa säästää 15 minuuttia tai olla säästämättä, jolloin pahimmassa tapauksessa potikas saattoi päästä jonottamaan vain 15 minuuttia pidemmäksi ajaksi.
Sensijaan kyllähän medihelit ovat omasta mielestä aivan tarpeellisia juuri tuon 15 minuutin säästön vuoksi. Lisäksi kun miettii millaisia keinoja se tuo eräalueille esimerkiksi Lapissa ja saaristossa lisää niin onhan niillä henkiäki pelastettu.

Ongelma 8: digijärjestelmät maksaa liikaa. Miksi joka pienellä sairaalalla pitää olla oma järjestelmä? Ainakin potilasdata järjestelmä pitäisi olla koko suomen laajuinen, johon sitten käyttöliittymää voi tehdä päälle jos haluaa. 5miljoonaa ihmistä ei ole niin paljoa ettei niiden tiedot saisi käsiteltyä samalla järjestelmällä.


Tämä ihmetyttää ja kummastuttaa pientä sairaanhoitajaa. Vielä ku miettii mitä nämä järjestelmät maksavat. Aina voi miettiä pientä foliohattua, että onko päättävissä elimissä henkilöitä jotka jotenkin hyötyvät ja ovat samoissa positioissa lobbaamassa tietojärjestelmiä sote yksiköille? Virossahan on tietääkseni vain yksi järjestelmä toimittaja.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Mitenkä porukka muuten hoitaisi tuon HUSin joulunajan hoitajapulan? Nythän on niin, että muissa sairaanhoitopiireissä on työntekijöiden kanssa sovittu paikallisesti varallaoloista ja reservissä ja niistä saatu myös ihan kohtuullisia korvauksia. HUS huutaa valmiuslain perään joka on hieman läpinäkyvää, kun eivät ole valmiita porkkanan avulla hoitamaan henkilökuntaa joulun ajaksi. Olisko esim @dana77 mietteitä tästä :)

Ja vähän taustaa eiliseltä liittyen HUSiin. Kopioitu Tehyn sivuilta.

HUS-valtuusto naulasi eilisessä kokouksessaan viimeisen naulan paikallisen sopimisen arkkuun. SDP ryhmä/valtuutettu Maija Anttila teki kaksi esitystä, joista äänestettiin:

A) budjettiin varataan 5miljoonaa euroa valtioneuvoston sairaanhoitopiireille lupaamista koronan hoitoon tarkoitettujen kustannusten kattamisen määrärahoista. Näillä turvataan kriittisen joulun/vuodenvaihteen työvoiman saatavuus, ettei tarvitse käyttää pakkotoimia.
B) HUS-johto valmistelee esityksen valtuustolle, miten palkitaan henkilöstöä poikkeuksellisen vaativassa, ja suurta joustavuutta vaatineessa tilanteessa tms.

Molemmat esitykset äänestettiin nurin. SDP ja vasemmisto olivat esityksen takana. Kokoomus, vihreät ja RKP äänestivät vastaan.

Valtuuston viesti on vahva; mitään ekstraa ei tarvitse hoitajille korvata, eikä HUS näköjään tule korvaamaan hoitajille senttiäkään ylimääräistä koronatilanteen vaatimasta lisävenymisestä
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Molemmat esitykset äänestettiin nurin. SDP ja vasemmisto olivat esityksen takana. Kokoomus, vihreät ja RKP äänestivät vastaan.

Valtuuston viesti on vahva; mitään ekstraa ei tarvitse hoitajille korvata, eikä HUS näköjään tule korvaamaan hoitajille senttiäkään ylimääräistä koronatilanteen vaatimasta lisävenymisestä

HUS on neuvotellut ammattijärjestöjen kanssa hiljattain sopimukset ylimääräisistä työvuoroista, hälytysrahasta ja myös vuosiloman perumisesta ja yhteisymmärryksessä nämä sopimukset on allekirjoitettu. HUS maksaa myös ylityökorvaukset ja muut lisät. HUS:ssa on päätetty ottaa käyttöön lisätyökorvaus ja jatkaa hälytysrahan maksamista joustavammin.

Tehylle tämä ei enää riitä, mutta hyvä ettei Kokoomus, Vihreät ja RKP taipuneet.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
HUS on neuvotellut ammattijärjestöjen kanssa hiljattain sopimukset ylimääräisistä työvuoroista, hälytysrahasta ja myös vuosiloman perumisesta ja yhteisymmärryksessä nämä sopimukset on allekirjoitettu. HUS maksaa myös ylityökorvaukset ja muut lisät.

Tehylle tämä ei enää riitä, mutta hyvä ettei Kokoomus, Vihreät ja RKP taipuneet.
HUS on neuvotellut joka vuosi saman sopimuksen hoitajien kanssa ja tämä on riittänyt Tehylle aivan hyvin ennenkin. Tällähän ei ole koronapotilaiden hoidon kanssa mitään tekemistä. Kaikenlisäksi, jos kerran hyvä sopimus on neuvoteltu ja henkilöstöä riittävästi sen perusteella niin miksi vinkua valmiuslakia käyttöönotettavaksi?
 
K

kiwipilot

Sensijaan kyllähän medihelit ovat omasta mielestä aivan tarpeellisia juuri tuon 15 minuutin säästön vuoksi. Lisäksi kun miettii millaisia keinoja se tuo eräalueille esimerkiksi Lapissa ja saaristossa lisää niin onhan niillä henkiäki pelastettu.

Kopteriasiaan liittyen lainaan tässä itseäni:

Fiksuin ratkaisu kopterin suhteen olisi se, että koko rahalla perustettaisiin hoitotason maayksiköitä ja unohdettaisiin haihattelu koko valtakunnan kattavasta FinnHEMS -järjestelmästä. Kopteriasia on pelkästään (alue)politiikkaa ja äänten kalastelua valheellisella turvallisuudentunteella. Asialla sitten tietenkin ratsastavat kansanedustajat ja kuntapoliitikot, jotka eivät siitä mitään ymmärrä: ajatus henkiä pelastavasta ilma-avusta toki uppoaa ihmisiin, varsinkin kun aina löytyy joku kertomaan tarinan elvytetystä ja kopukalla kuljetetusta sukulaisesta. Se onko kuusi miljoona moiseen vuodessa per kopteri järkevää onkin ihan toinen juttu...

Oikeastihan tuo vekotin on käytännössä lentävä ruumisarkku joilla pääasissa köijätään erittäin huonoennusteisia potilaita - tämä eräältä kopterissa työskentelevältä kaveriltani kuultuna. Lisäksi kopterin kuljetuskoodi on liian usein X-0 eli liikennöintieste - mikä tarkoittaa käytännössä aina huonoa keliä. Tukikohtaanhan kopteri kyllä pääsee jolloin ongelmaksi koituu navigointiapujen puute itse kohteesta.

Koko FH-keskustelua leimaa tunteisiin perustuva kiihko eikä järjelle jää tilaa: kuudella miljoonalla saisi moneen pienempään kuntaan ympärivuorokautisen hoitotason ambulanssin, jotka käytännössä tekevät sen kovimman työn kentällä. Ja nykyään vaativakin hoito voidaan aloittaa ambulanssin takaloosterissa; happea, huopaa ja hanaa -ajat ovat jääneet pysyvästi 90-luvulle. Lisäksi useasti keikoilla kopterin odottelu vain lisää ambulanssin lähtöviivettä: esimerkiksi traumapotilaita ei kentällä pelasteta vaan leikkurissa.

Kopterin hyviä puolia oman duunin kannalta on se, että tarvittaessa löytyy päivystävä ensihoitolääkäri jota konsultoida. Toki eipä se konsultoinnin onnistuminen vaadi sitä kuuden millin härveliä siihen viereen...

Ohessa vielä anestesiologian ylilääkäri Heikki Laineen asiallinen pohdiskelu - hänkin muuten ilmailun harrastaja.

Lisää koptereita vai sairaalapäivystyksiä?

@MENTALSPORT , selvästikään et ole ihan hirveästi kopterin kanssa työskennellyt?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
HUS on neuvotellut joka vuosi saman sopimuksen hoitajien kanssa ja tämä on riittänyt Tehylle aivan hyvin ennenkin. Tällähän ei ole koronapotilaiden hoidon kanssa mitään tekemistä. Kaikenlisäksi, jos kerran hyvä sopimus on neuvoteltu ja henkilöstöä riittävästi sen perusteella niin miksi vinkua valmiuslakia käyttöönotettavaksi?

Minusta HUS:n johto on typerä vinkuessaan valmiuslakia. Mutta ei se tee työsopimusta päivityksineen tyhjäksi. Yksityisellä puolella työvoima joustaa koronan takia lomautuksiin ja kortistoon. En oikein näe tässä tilanteessa fiksuna käyttää koronaa keinona vaatia julkisella puolella lisää ohi sovittujen sopimusten olkoonkin, että varmaan sairaanhoitajat periaatteessa enemmän ehkä ansaitsevatkin. Mutta miksi ei sitten opettajat, palomiehet, kunnan lukuisat työntekijät ja yksityinen sektori - painetaanko kaikille 200 euroa käteen + 200 euroa kuukaudessa lisää?
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
@kiwipilot kiitos näkemyksistä. Itsekkin olen vähän sitämieltä ettei niitä nyt ihan kokomaahan tarvitsisi ja esimerkiksi juuri tuo maatason päivystävä yksikkö olisi varteenotettava vaihtoehto. Lisäksi eikö rajavartiolaitokselle ole aika hyvä katealue kopterilla etelä ja länsirannikolla ainakin ja tätähän käytetään joskus potilastyössäkin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin sinähän käänsit sen niin että työsopimuksen päivitys ei riitä nimenomaan Tehylle. Vaikka oikeasti asiahan on niin, että tämä päivitys ei riitä nimenomaan työnantajapuolelle.

Näyttää olevan ay-poliitikko asialla. Väitätkö tosissasi, että HUS ei noudata solmimaansa työehtosopimusta? Kyse on siitä, että Tehylle sopimus ei enää riitä, vaikka sopimus on voimassa ja hyväksytty.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Näyttää olevan ay-poliitikko asialla. Väitätkö tosissasi, että HUS ei noudata solmimaansa työehtosopimusta?
En väitä. Hus noudattaa varmasti sopimusta niinkuin tekee Tehykin. HUSin johto tietää että heidän solmimansa työehtosopimuksen parannus ei takaa eikä riitä tässä tilanteessa. Tästä syystä he haluavat valmiuslain käyttöön, jottei heidän neuvottelemaansa ja TYÖNTEKIKÖIDEN hyväksymää työehtosopimusta tarvitsisi noudattaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En väitä. Hus noudattaa varmasti sopimusta niinkuin tekee Tehykin. HUSin johto tietää että heidän solmimansa työehtosopimuksen parannus ei takaa eikä riitä tässä tilanteessa.

Kuten totesin, en näe valmiuslakia sellaisena, että HUS:n johdon tulisi sitä vinkua. Pyhät mennään normaalisti eteenpäin. Jos tilanne yhtäkkiä pahentuisi merkittävästi - mistä ei ole viitteitä - HUS kutsuu väkeä töihin ihan kuten on kutsunut 50 vuotta aiemminkin. Jos joku maalailee virustartuntojen räjähtävän käsiin tms, siihen toki on oikeus, mutta HUS:n alueella tartunnat ovat todellisuudessa (14 vrk) kaikkea muuta kuin räjähtämässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös