Sanoista kummallisimmat..

  • 22 668
  • 137

jyp17

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP.
Joskus on tullut naureskeltua jos jonkinlaisimmille sanoille mitä joku joskus jossain on repäissyt, joten kertokaapas ne nyt ne parhaimmat palat täällä..
Kaverin kanssa ollaan suunniteltu Suomi-Ruokola-Suomi -sanakirjan julkaisemista, sen verran outoja snaoja sieltä aina joskus tulee.. Että kun tie PÖLISEE, kädet LÄÄMÄÄNTYY, auto VÄKYTTÄÄ, vettä SYTKITÄÄN kun on jano, ÖKKÖJÄ lentelee..:D
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pojottaa sana nauratti aikalailla ensimmäistä kertaa kuullessani. Tarkoittaa vissiin jonkinsortin (turhaa) seisoskelua.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Äidiltä opittua: "Koitahan poika akkiloija ihtiäs!" Tällä tavoin äiti yrittää viestittää, että meikäläisen pitäisi ryhdistäytyä/kontrolloida käyttäytymistäni...Äitee on Punkaharjulta kotoisin; tosin epäilen, että kyseinen verbi on mamman ihan omaa kieltä...


Siis: sanan perusmuoto kuuluu: akkiloida
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Akkiloida on ihan normaali sana eikä äitisi keksimä. Olen itse asunut neljä vuotta Kerimäellä ja isäni on sieltä kotoisin niin voin kertoa että pari kertaa on saanut nauraa tälle murteelle. Hauskan kuuloista. Sieltä on myös monta hauskaa sanontaa kuten: "Kiitos, sanoi hupsu-Laurikainen ja veti madon perseestä." Ja monia muita.

Tinttaaminenhan tarkoittaa myös lyömistä sekä juopottelua.

Joskus kyllä ahistaa kun änkyräkepulistit ei sua mittään toemimaan. Ei homma toimi supsikkaasti.
 

Brandon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat
"Turskahtaa"

Kaveri heitti tämän kommentin viime viikolla ja sain käsityksen, että se on synonyymi sanon "haista" kanssa.

Maailma on ihmeellinen.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sanalla "viruttaa" on hupaisa kaksoismerkitys, joka tuli aikoinaan ilmi pohjalaisen ystäväni komennosta "Viruta noi astiat". Andrej ei tiennyt miten kommentoida, muuten kuin että "Ei voimat riitä".

Eli siis pohjanmaaksi viruttaa = huuhdella, suomeksi viruttaa = venyttää.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti teemu_s
Akkiloida on ihan normaali sana eikä äitisi keksimä. Olen itse asunut neljä vuotta Kerimäellä ja isäni on sieltä kotoisin niin voin kertoa että pari kertaa on saanut nauraa tälle murteelle.

Ah, tätä murteiden kirjoa! En ollut tuosta akkiloimisesta 100-varma, sillä äitini sattuu olemaan aika ahkera sanailija; aina ei tiedä, mikä sana on "normaali" ja mikä ei...heh.

Jokerit-HPK -pelin jälkeen mulla on ollut vaikeuksia "akkiloida itteensä"...

;)
 

Castillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki jotka Sport kaudella 2015-2016 voittaa.
Viruttaa sanahan on pohjanmaata. Onhan noita vaikka kuinka paljon. Itsekkin olen 3wee lapualla asunut joten kokemusta löytyy... pohjan maallahan ei ole kirjainta F ollenkaan kun lausutaan esim. Fasaani on lapualla Vasaani. Ainut sana missä on F on pesufati...
 

Rolle

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jossain syksyn maajoukkue turneessa joku suomen pelaajista pelas "törmäkkäästi" ylen selostajan mukaan(en muista kuka selostamassa oli, mut ei ainakaan mertaranta).
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Mutta kuinka moni bruukaa syödä kakkoa tai jotain looraa?
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähän hätään en muista kyseisiä sanoja, mutta varsin omituiselta ja täysin ymmärtämättömältä saivat raumalaiset kuulostamaan tulen tekemisen takkaan.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Battleaxe
Kyllähän viruttaa on ihan normaali suomalainen sana...siis astioiden pesun yhteydessä.

Nimenomaan. Porin seudullakin virutetaan, kun huuhdellaan. Viruttaa tai virauttaa (nopeasti) voi yhtä hyvin astiat ja pyykin, mutta myös esim. shampoon hiuksistaan.

Meillä kotona on puhuttu villasukista tai -räteistä, mutta Rauman seudulla jalkaan laitetaan tillukkaat. Käteeni olen pakkasella muuten pukenut vanttuut (vantus).

Arnold, tuore kakko on herkullista.
 
Viimeksi muokattu:

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Arnold
Mutta kuinka moni bruukaa syödä kakkoa tai jotain looraa?

Nämä alkavat tuntua tutuilta. Bruukaa voi olla myös ruukaa. Keski-Pohjanmaalla käytetään paljon ruotsin kieleen pohjautuvia sanoja kuten hantyyki, viissata ja kahveli (käsipyyhe, osoittaa ja haarukka).
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuli vielä mieleen eräs sana, jonka merkitys tuntuu vaihtelevan: "kehdata".

Meillä Kaakkois-Suomessa "emmie kehtaa" tarkoittaa sekä "minua ei huvita" että "minua hävettäisi tehdä niin". En nyt muista tarkkoja kielialueita, mutta jossain päin on käytössä vain toinen em. merkityksistä, ja jossain muualla se toinen.

Joskus olen kuullut myös työntekoa tai toimimista tarkoittavan sanan "rapottaa", joka siis tulee venäjänkielen sanasta "rabota". Tuo ei kuitenkaan nykykielessä ole käytössä.

Tuosta viruttamisesta: vaikka muuten komporomissihaluinen ja ystävällinen ihminen olenkin, niin tässä asiassa länsirannikkolaisten TÄYTYY alkaa käyttäytyä kunnolla, ja muuttaa murretaipumuksiaan. Nonih, aivopesuun siitä.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Murteet ovat elämän suola. Vaikka Jyvääskyläässä kuljetaankin käet taskussa.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Äitini on Torniosta kotoisin ja hänellä tuo ruukata tulee pruukaa -muodossa. Toinen vaihtoehto on häätyy...eli häätyy lähteä...

Sitten koillismaalla sanotaan tuo virauttaminen siten, että lisätään vielä h eli virhauttaa.

Tunnetaanko muualla vinkkeleitä? Minä käytin pikkupoikana vinkkeleitä jalassa eli niitä varrellisia huopatossuja. Olivat muuten parhaat talvikengät mitä jalassani olen pitänyt.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Andrej, meinaatko, että meidän pitäisi viruttaa aivojammekin...

Länsirannikolla kehtaaminen liittyy yksinomaan häpeämiseen. Se, ettei huvita on sitä, ettei viitsi (viitti).

Yleisesti ottaen voi muuten sanoa, että porilainen poraa ja raumalainen parkuu.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Stone Cold
Sitten koillismaalla sanotaan tuo virauttaminen siten, että lisätään vielä h eli virhauttaa.

Oletko kotoisin Päätalon Kallen maisemista? Koillismaan murrehan on todella rikasta. Sen olen huomannut totisesti Päätalon Iijoki-sarjaa lukiessa. Ei vain taida enää nykyisin murre niin kovasti olla esillä normaalissa puheessa, kuten ei ole kaiketi enää muillakaan murrealueilla. Todella sääli. Itse olen tuollaisen kehityksen tuote myös. En osaa puhua mitään murretta puhtaasti vaan kalkatan lähinnä yleiskieltä. Syytkin ovat moninaiset: 1) asunut siellä ja täällä 2) vanhemmat eri murrealueilta 3) Keski-Suomessa puhe on hyvin neutraalia.

Mutta niihin sanoihin:

Kymenlaaksossahan tunnetusti mennään "jonnee" ja "minnee".
"Miä en mee minnee" tai "miä meen jonnee". Ei sanota "mie" vaan nimenomaan "miä".

Ehkä hauskin on kuitenkin Etelä-Savon ja kaiketi myös Pohjois-Karjalan "kaho", jolla ei suinkaan tarkoiteta päästään viallista kuten muualla vaan kehotetaan katsomaan. Kun vuosia sitten asuin Etelä-Savossa Pohjois-Pohjanmaalta tulleena, oli pokan pitämisessä vaikeuksia, kun ihmiset kehottivat katsomaan tyyliin "kaho, tuolla on auto".

Onhan noita paljon muitakin...
 

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
Raumalla menin kerran marketin leipätiskille ja pyysin tytöltä yhden leivän. Tyttö pyöritteli päätään:
- Leip o loppu. Ei o enää ku kakoi ja limpui.

Ja kuitenkin hyllyt ihan notkuivat leipää. Siitä sitten sormella osoittelemalla homma viimein onnistui.

Vaan otetaanpas kysymys hollolan murteesta. Miten mahdatte vastata, kun talon emäntä tarjoaa peräriettiä ?

Ike
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Malone#32
No, kuinkas moni on pillannut? Eli verbinä pillata.
Anyone???

Jos itkemistä tarkoitat, niin täältä löytyy sellainen, joka on tainnut pillata. Äh, kova tunnustus karskilta mieheltä...Toisaalta myös korvata voivata pillata eli "soida". Tarkoittaa pillaaminen jossain päin Suomea vielä jotakin muuta?

Se pruukata on mullekin tutumpi kuin bruukata. Ja kyllä Kokkolassakin kuljetaan "käet taskussa" (oon saanut kuulla tästä kohtalaisen usein).

On muuten aika metka huomata, kuinka paljon oma kieli on muuttunut sen jälkeen, kun on muuttanut pois synnynsijoilta. Olen ollut "maailmalla" 15 vuotta, ja paljon on tarttunut matkan varrelta muuta. Silloin tällöin paljastun kokkolalaiseksi joistakin omituisista sanonnoista. Kun menen Kokkolaan, alkaa "vanha" kieli tulla pintaan, ja myös maakunnan murteet aktivoituu.
Joskus joku huomautti täällä JAssakin, kun totesin "Enpä taija..." -tämä johtuu siitä, että Kokkolan seudulla ainakin sanotaan "taija" (taitaa), viejä (viedä), kajun yli (kadun yli) jne...eli d:t muuttuvat usein jiiksi.
Nykyisin, kun porukat muuttavat kohtalaisen ahkeraan opiskelujen ja työn perässä, alkavat murteet sekottumaan aika lailla. Meikäläinen ainakaan ei puhu puhdasta Kokkolan-murretta, vaan hämäläisiä sanoja ja ehkä nuottiakin on tullut mukaan. Kuten "kiakko"...
 

Malone#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Wolverhampton Wolves
Viestin lähetti mauri


Jos itkemistä tarkoitat, niin täältä löytyy sellainen, joka on tainnut pillata. Äh, kova tunnustus karskilta mieheltä...Toisaalta myös korvata voivata pillata eli "soida". Tarkoittaa pillaaminen jossain päin Suomea vielä jotakin muuta?

'

Ainakin Kanta- Hämeessä PILLATA on tarkoittanut läikyttämistä, yleensä kai kahvin läikyttämisestä tassille!
Näin ainakin vanhemmat ihmiset puhuvat.
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Johan on..

Jokatoisesta minulle _täysin tuntemattomasta_ sanasta sanotaan 'se on ihan perus suomenkielinen sana' :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös