Sampo / Danskebank integraatio

• 94 613
  • 492

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Itse sekä Sampo Pankin että Nordean asiakkaana olen enemmän huolissani siitä, että Nordean asiakaspalvelu kertoi puhelimitse tilitietojani annettuani heille vain henkilötunnukseni! Pankkisalaisuus tuntuu olevan siellä melkoisen hataralla pohjalla. Sampo Pankin puhelinpalvelussa tunnistetaan asiakkaat käyttäjätunnuksen, salasanan ja turvakortin avulla ennen kuin mitään tietoja heruu.

Vähän ihmetyttää. Itse ainakin Nordean asiakkaana saan tilitietojani vasta tunnistauduttuani käyttäjätunnuksien avulla, sekä yritys- että yksityisasiakasasioissa. Mitkään henkilötunnus-, osoite- ym. tunnistukset eivät riitä.

Vähän ihmetyttää. Itse ainakin Nordean asiakkaana saan tilitietojani vasta tunnistauduttuani käyttäjätunnuksien avulla, sekä yritys- että yksityisasiakasasioissa. Mitkään henkilötunnus-, osoite- ym. tunnistukset eivät riitä.

Tänään puhelun alussa Nordean vastaaja pyysi näpyttelemään käyttäjätunnuksen tai sitten painamaan ruutua. Painoin ruutua, ja sitten keskusteltiin henkilön kanssa,jolle riitti henkilötunnukseni.

Riittikö sulle pelkkä käyttäjätunnus?

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse sekä Sampo Pankin että Nordean asiakkaana olen enemmän huolissani siitä, että Nordean asiakaspalvelu kertoi puhelimitse tilitietojani annettuani heille vain henkilötunnukseni!.

Oletko kenties Sampo "Pankissa" töissä? Tuo mitä kirjoitit on silkkaa paskaa eikä pidä paikkaansa. Luulitko oikeasti, että joku uskoisi?

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Luotettavuus on yksi tärkeä asia, jota minä ainakin pankiltani haluan. Konkreettinen hyöty minulle olisi se, että pystyisin luottamaan pankin erittäin suurelta osin automaattisten järjestelmien olevan siinä kunnossa, että minun ei itse tarvitse tarkistaa ja varmistaa kaikkia tilini tapahtumia. Yksinkertaisesti minusta vain olisi pienempi vaiva vaihtaa pankkia. Lisäksi minusta on periaatteen tasolla tyhmää tukea Sampon/Danskebankin amatöörimäiseen puuhasteluun verrattavaa toimintaa.
Lasketaanko luotettavuuteen myös se että Tanskan tiukemman lainsäädännön myötä Sammon asiakkaat saavat rahoilleen kattavamman talletussuojan kuin suomalaisten pankkien asiakkaat?

Minä vaihdan pankkia heti kun ammattimaisesti toimivat pankit antavat paremman tarjousen kuin amatöörimäisesti puuhastelevat.

Kuten sanoin, olen sekä Nordean että Sampon asiakas. Onnistuin vain lukitsemaan pankkitunnukseni ja otin yhteyden Nordean puhelinpalveluun. Tilasin jopa uudet tunnukset. Niks naks.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Oletko kenties Sampo "Pankissa" töissä? Tuo mitä kirjoitit on silkkaa paskaa eikä pidä paikkaansa. Luulitko oikeasti, että joku uskoisi?
Oletko kenties Nordeassa töissä kun tiedät tuon niin varmasti?

Viimeksi kun pankista soitettiin ja pyydettiin henkilötunnusta tunnistusta varten niin olin lähellä sanoa, että TE soititte minulle, joten TE voisitte aloittaa kertomalla ensin oman henkilötunnuksenne. Miksi minä kertoisin henkilötunnustani jokaiselle joka soittaa ja sitä kysyy. Lähtökohtaisesti he saisivat varmistaa itse että kenelle soittelevat.

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Lasketaanko luotettavuuteen myös se että Tanskan tiukemman lainsäädännön myötä Sammon asiakkaat saavat rahoilleen kattavamman talletussuojan kuin suomalaisten pankkien asiakkaat?

Minä vaihdan pankkia heti kun ammattimaisesti toimivat pankit antavat paremman tarjousen kuin amatöörimäisesti puuhastelevat.

Minulle ei ainakaan 25t euron ja 40t euron talletussuojien eroilla ole mitään väliä. Saan tarvittaessa rahani sijoitettua näiden pankkien tarjoamia tuotteita parempiin kohteisiin joka tapauksessa.

Minusta pankin tarjoamaan palvelupakettiin kuuluu olennaisena osana luotettavuus ja se on Sampo Pankilla niin paljon huonompi kuin muilla, että jonkun muun tekijän tulisi olla huomattavasti muita pankkeja parempi, että valitsisin Sampon tarjouksen.

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Viimeksi kun pankista soitettiin ja pyydettiin henkilötunnusta tunnistusta varten niin olin lähellä sanoa, että TE soititte minulle, joten TE voisitte aloittaa kertomalla ensin oman henkilötunnuksenne. Miksi minä kertoisin henkilötunnustani jokaiselle joka soittaa ja sitä kysyy. Lähtökohtaisesti he saisivat varmistaa itse että kenelle soittelevat.

Niinhän ne varmistavatkin, eli kysyvät soitettavalta henkilötunnuksen ja katsovat koneeltaan täsmääkö. Sillä kai ne varmistaa kuka on toisessa päässä.

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Itse sekä Sampo Pankin että Nordean asiakkaana olen enemmän huolissani siitä, että Nordean asiakaspalvelu kertoi puhelimitse tilitietojani annettuani heille vain henkilötunnukseni! Pankkisalaisuus tuntuu olevan siellä melkoisen hataralla pohjalla.

Tämän mukaan pelkkä henkilötunnus riitti. Miten se nyt olikaan?

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Niinhän ne varmistavatkin, eli kysyvät soitettavalta henkilötunnuksen ja katsovat koneeltaan täsmääkö. Sillä kai ne varmistaa kuka on toisessa päässä.
Nii-in. Entä millä tavalla minä varmistan että siellä toisessa päässä oikeasti on pankin täti tai setä eikä joku rikollinen joka haluaa varastaa minun sotuni. Phishing on termi moiselle toiminnalle.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...

Luuletko tosiaan, että Sampo Pankki suomessa noudattaa tiukempaa Tanskan lakia? Veikkaanpa, että jos tämmöinen talletussuoja joskus realisoituu, niin suomessa noudatetaan edelleen suomen lakia, riippumatta minkä maalainen omistaja jollain pankilla on.

Melko huono veto.

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Bullshit

Itse sekä Sampo Pankin että Nordean asiakkaana olen enemmän huolissani siitä, että Nordean asiakaspalvelu kertoi puhelimitse tilitietojani annettuani heille vain henkilötunnukseni! Pankkisalaisuus tuntuu olevan siellä melkoisen hataralla pohjalla. Sampo Pankin puhelinpalvelussa tunnistetaan asiakkaat käyttäjätunnuksen, salasanan ja turvakortin avulla ennen kuin mitään tietoja heruu.
Aivan totaalista paskapuhetta. Nuurdean palvelusta on kuluneelta keväältä ei niin hyviä kokemuksiakin, mutta pankkisalaisuus pitää. Satuimme arkistoimaan jonnekin vaimoni pankkilainojen korkotositteen, jota olisikin tarvittu pikaisesti: Solo-tunnuksilla tehdyn tunnistautumisen ja kaiken maailman lisäkyselyjen jälkeen sain sitten hyvän(?) asiakkaan paveluna haluamani tiedon. Siis suomeksi: sanoin kaiken tunnistautumisen keskellä, että lainaa ja korkoa maksettu n. tämän verran, voitko kertoa sen tarkan summan.

Ei se Nordea sentään mikään Danske Katastrof ole. Kyllä siellä perusperiaatteet ovat hallussa. Aivan turhaa tulla kertomaan propagandaa toiseen suuntaan. I will not join the dark side.

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuten sanoin, olen sekä Nordean että Sampon asiakas. Onnistuin vain lukitsemaan pankkitunnukseni ja otin yhteyden Nordean puhelinpalveluun. Tilasin jopa uudet tunnukset. Niks naks.
Nykytilanteesta en tiedä, mutta kyllä n. vuosi sitten ihan sama onnistui Sammossakin. Onnistuin minäkin lukitsemaan verkkopankkitunnukseni, ja puhelimitse tilasin uudet. Samalla kyselin viimeisimmät tilitiedot, kun en kerran verkkopankkiin päässyt. Eikä siinäkään kyselty minulta mitään muuta kuin henkilötunnus.

Mutta eiköhän tämä verkkopankin tunnuksien lukkiutuminen ole erikoistapaus. Muussa tapauksessa noita tietoja tuskin saa mistään pankista ongittua pelkällä henkilötunnuksella.

jussi_j kirjoitti:
Luuletko tosiaan, että Sampo Pankki suomessa noudattaa tiukempaa Tanskan lakia? Veikkaanpa, että jos tämmöinen talletussuoja joskus realisoituu, niin suomessa noudatetaan edelleen suomen lakia, riippumatta minkä maalainen omistaja jollain pankilla on.
Suomen lakiahan Sampo noudattaa joka tapauksessa, oli emämaa mikä tahansa. Talletussuojan suuruus riippuu oikeastaan lähinnä siitä, onko Sampo Dansken sivukonttori vai tytäryhtiö.
Käsittääkseni integraatiosta lähtien Sampo on ollut Dansken sivukonttori, eli siitä lähtien Sammon talletukset ovat kuuluneet Suomen lain mukaan Tanskan talletussuojajärjestelmän piiriin.

Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Rata tuntuu luulevan:
"Suomessa toimivan ulkomaisen pankin sivukonttorin talletukset kuuluvat sen valtion suojajärjestelmän piiriin, mistä pankki on kotoisin. Siten esimerkiksi islantilaisen pankin täällä olevan sivukonttorin suojasta vastaaminen kuuluu Islannin talletussuojarahastolle ja Ruotsista tulleen pankin sivukonttorin suoja kuuluu Ruotsin talletussuojarahastolle. "

"Danske Bank on ilmoittanut suunnitelmistaan muuttaa Suomen-toiminnot eli Sampo Pankki Danske Bankin sivukonttoriksi keväällä 2008"
http://www.rahoitustarkastus.fi/Fin/Tiedotus/Lehdistotiedotteet/2007/talletussuoja_tiedote.htm

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Kyllä on, Sammolla on ainakin käytössä tunnistaminen niin, että kesken puhelun annetaan käyttäjätunnus+kertakäyttöinen tunnusluku puhelimeen näppäilemällä jolla tunnistetaan soittaja.

Entäs jos ne eivät ole saatavilla sillä hetkellä, kun puhelu tulee?

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uskomatonta toimintaa Sampopankilta. Töihini liittyy rahaliikenne meidän ja asiakkaiden välillä. Nyt runsaan viikon sisään kolme tapausta joissa Sampopankki sössii urakalla.

Tapaus 1:

Rahat ovat menneet Sampopankkiin ajoissa, mutta asiakkaan tilille ne saapuvat vasta viisi päivää sen jälkeen, kun niitten pitäisi olla tilillä. Kyseessä on pankin sisäinen rahaliikenne.

Tapaus 2:

Asiakkaan rahat maksettiin Sampotilille. Asiakas oli sitten vaihtanut tilinsä toiseen pankkiin. Sammon olisi pitänyt ohjata rahat uuteen pankkiin tai sitten palauttaa ne meille. No eipä tehnyt kumpaakaan ja rahat ovat ties missä.

Tapaus 3:

Asiakkaan tilinumero ei ole muuttunut. Rahat olivat lähteneet ajoissa asiakkaalle, mutta olivat sitten palautuneet meille. Miten ihmeessä saadaan rahat asiakkaalle, kun entinen toiminut tili ei enään toimi?

zorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Jok, Jokerit
On kai vaan todettava, että Sampopankki on ottanut uudet toimintatavat käyttöön. Työtä tehdään ilmeisesti jonkinsortin "free-jazzin" soidessa ja ties mitä kakkuja popsien. Vai lottokoneko niillä siellä on?

-REDS-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K, ULUVFC #54
Eipä pääse taas vaihteeksi kirjautumaan verkkopankkiin "teknisen vian" vuoksi. Miten vitussa loistavasta pankista on saatu tällainen paskakasa? Urheasti olen koittanut mennä eteenpäin "kyllä se siitä" periaatteella, mutta ei voi mitään, tämä pankki on kyllä suolesta.

N^Miksu

Jäsen
Onkos muilla Sampo Pankin asuntovelallisilla niin, että asuntolainan tapahtumiin ilmestyy kuukausittain 1,50€:n maksuja? Pitkän säätämisen ja 10 erilaisen vastauksen jälkeen on tapahtumien syyksi selvinnyt (ilmeisesti) suoraveloitussopimus. Eli jos Sampo Pankin kanssa on tehnyt suoraveloitussopimuksen omista asuntolainoistaan, peritään tästä kuukausittain 1,50€:n maksu. Jos sopimuksen purkaa ja haluaa laskut paperilla kotiin, nousee kustannus 3€:n.

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aikoinaan vajaa 3 vuotta sitten mulle sanottiin että asuntolainat menee automaattisesti suoraveloituksella, eikä niitä saa edes manuaalisesti maksuun. Aiemmin eikä nykyäänkääm mene erillistä 1.50e/kk palvelumaksua.

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muistutan arvon Sammon asiakkaita, että vapaamatkustus päättyy elokuun lopussa. Siitä lähtien pitää taas kiltisti suorittaa mm. nettipankin käytöstä kk-maksu, jotta saa Sammon laadukasta palvelua osakseen. Muistutan siis nyt myös itseäni, että muistan sanoa tilin lopullisesti irti. Siellä on sentään 9 euroa vielä rahaa...siis ainakin pitäisi olla...

Edelleen vaadin, että Hannu Vuolasta tehdään Pohjois-Korean tiedotusministeri!

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy