Henkilökohtaisella tasolla ei haittaa. Onhan se tietenkin surkeaa toimintaa Sampopankilta kun ihmisten tileiltä häviää rahaa jne. mutta itse en todellakaan ole vaihtamassa pankkia tällaisten juttujen takia. Tosin käytän yleensäkin pankin palveluita sen verran vähän etten kai edes huomaisi jos jonain päivinä tili olisikin tyhjä. Pääasia kuitenkin että saavat asiat kuntoon.
Ei tuo minuakaan ole henkilökohtaisella tasolla (ainakaan vielä) juuri haitannut. Tosin johtunee myös siitä että hoidin kaikki mahdolliset maksut ja pankkiasiat etukäteen, ja olen vältellyt verkkopankin käyttöä pääsiäisestä lähtien (koska ongelmia näyttää olevan vieläkin).
Mutta silti, heti kun työkiireet välttävät, saan seulottua ehdokkaista itselleni parhaan pankin, ja saan neuvoteltua lainansiirrot uuteen pankkiin, pankki vaihtunee niin pian kuin mahdollista.
Ymmärrän päivän tai parin ongelmat uuden verkkopankin käyttöönotossa, mutta kun olen asiaa pidempään seurannut, olen todennut nykyisen verkkopankin olevan täysi susi. On sitä ensinnäkin käytettävyyden kannalta, mutta se ei ole niin merkittävää; siihen tottuu kyllä ajan kanssa. Suurempi huolenaihe on nuo "tietoturvaratkaisut", ja koko verkkopankin arkkitehtuuri.
Kun päällepäin näkee että koodia ei ole ollut vääntämässä ihan alan parhaan ammattilaiset, pikemminkin sieltä toisesta päästä, minulla ei ole mitään syytä olettaa että "pinnan alla" asiat olisivat yhtään paremmin. Vielä pahemmaksi asian tekee se että koko arkkitehtuuri on suoraan sanottuna täysi susi.
Toki myös javakikkare joka (tietoturvan nimissä???) tutkii koneeni tietoja, tallentelee koneeni kiintolevylle tiedostoja ja ajaa natiivibinääriä omalla koneellani käyttäjän oikeuksilla, on aika mielenkiintoinen "tietoturvaratkaisu". Lisäksi verkkopankki lähettelee suunnilleen joka klikkauksesta suoraan asiakkaan koneelta tietoa TNS-gallupille! Statistiikkaa ja tietoja voi kyllä kerätä (verkkopankissa sitä on asiakkaan turvallisuuden nimissä syytäkin kerätä) mutta EI VITTU EI NÄIN! Ehkä jossain irc-galleriassa voi tehdä näin, mutta ei verkkopankissa herranjumala!
Kun lisäksi Vuola puhuu julkisuudessa puutaheinää, kieltää todistettavasti olemassa olevat ongelmat, vähättelee ongelmia sekä syyttää ruuhkista asiakkaita ja muita pankkeja, luottamus pankin kykyyn hoitaa asiansa on mennyt. Joko Vuola Valehtelee tietoisesti, tai sitten on täysin pihalla siitä missä mennään. Kummassakin tapauksessa minun luottamukseni pankkiin häviää.
Luultavasti tällä hetkellä kaikki Suomen verkkopankit ovat ensinnäkin turvallisempia, toisekseen käytettävyydeltään parempia, ja lisäksi toimivat kaikilla selaimilla ja käyttöjärjestelmillä. Itse valitsin aikanaan Sammon koska niillä oli silloin mielestäni paras verkkopankki. Nykyään se taitaa olla surkein, asettaa suurimmat rajoitukset käytettäville selaimille ja käyttöjärjestelmille, ja mikä pahinta, on turvattomin.