Mainos

Sampo / Danskebank integraatio

• 94 689
  • 492

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onneksi ei ole erääntyviä laskuja muutamaan päivään, mutta jos olisi niin voisiko tiskillä maksaa ilmaiseksi? Pankki on "pakottanut" asiakkaan asioimaan tiskille. Maksaisitko itse 8 e palvelumaksun 10 e laskusta vai odottaisitko pari päivää ja maksaisit sitten viivästyskoron mukaisen summan ?

Sampo on jo ilmoittanut korvaavansa kaikki tuommoiset kustannukset.

Silvio tuossa taas ilmoitti kaiketi ensimmäisenä, että kaikki toimii loistavasti. Niinhän se valitettavasti menee, että hyvästä palvelusta ei juuri kerrota, mutta muusta kuullaan kyllä.

MetalMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nederland, Amsterdam, Sudden Death (RIP)
Kaikki on sujunut minullakin ilman suurempia ongelmia verkkopankin osalta. Pientä kangertelua oli alkuun, mutta saldot yms on ollut toistaiseksi täysin normaalit. Pankkikortti, tai tarkemmin siru on tökkinyt nyt noin viikon verran syystä tai toisesta. Useamman kerran olen joutunut etsimään taskusta toisen luottokortin, jotta voin maksaa ostokset. Kortti on n 2 viikkoa vanha, ja epäilen, että sirussa on jotain hämminkiä, eikä se liity tähän jupakkaan millään tavalla.

Kyllä silti puheet tietoturva-aukoista ja saldojen heittelyistä pistää hieman mietityttämään.

Viljuri

Jäsen
Suomalainenhan osaa pikkuasioissa vaihtaa parturia, kioskia tai kebab-putkaa, mutta esimerkiksi sähköyhtiöiden ja pankkien tapauksessa vaihtaminen on sitten jo huomattavasti harvinaisempaa. (vaikkakin asuntoluottojen korkomarginaalien kilpailuttaminen on tuonut ihan kivaa värinää vähittäispankkisektorille)

Tämä kovin suomalainen piirre ei ole osoitus järjestä, tai edes solidaarisuudesta, sillä esimerkiksi sähkön vähittäismarkkinahintakin huitelee ties missä, kun hintajoustoa ei vain esiinny. :(

Tosin Nokiaa en kännyköiden puolella vaihtaisi kovin helpolla.

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Juuttaan juuttipankki

Eikös nyt kuitenkin ollut niin, että tämä The IT-projekti koostui lähinnä suuren luokan migraatiosta Danske Bankin järjestelmiin ja niiden lokalisointiin sekä käyttöönottoon. Eli esimerkiksi TE ei ole ollut virittelemässä näitä tietoturvallisuuden tyyssijoja, vaan ovat ilmeisesti olleet jo ennalta Danske Bankilla käytössä. Toki TE:n kyykytys lämmittää aina ja satun toimimaan sen verran lähellä ko. putiikkia että voin yleisesti olettaa kaikkien huonojen huhujen pitävän aina paikkansa.

Jos tosiaan nyt otettiin käyttöön DB:n olemassaolevia järjestelmiä, niin ei voi kuin ihmetellä Danske Bankin verkkopankin arkkitehtuuria ja toteutustapoja. En nyt jaksa listata tai kaivella sen enempiä, mutta sanotaan että vaikkapa se satunnaisluvun nysväys on lätkäsaittivertausta yrittäen sama kuin pitkän kiekon vetämisen yrittäminen oman maalin tolpan kautta. Nooh, toki ne natiivirajapinnat ja TIEDOSTOJEN käsittelyt! Voiko joku kertoa minkä takia verkkopankkisovellus käsittelee tiedostoja käyttäjän työasemalla? Ei saa selvää sanoisi Ämpäripää.

Tuon luokan migraatiossa voikin tosiaan mennä hyvinkin pedattuja asioita pieleen, mutta ihmetyttää miten myös uudet transaktiot voivat mennä "migraatiovirhemäisesti" pieleen. Toisaalta aikoinaan tanskalaisessa firmassa työskennelleenä tiedän kuinka paljon perusjuuttia kiinnostaa esimerkiksi suomalainen näkemys jostain: ei hevon helvetin vitun saatanan paskaa. Näin keskimäärin. Hymyileviä poikkeuksia toki löytyy, kannattaa varoa. Haukkamatermi Pohjolan <tietyn uskontokunnan edustajat tähän monikossa> pitää kyllä paikkansa. Ja mitäpä juutti-sm0rrebr00deillä olisikaan vaikkapa nyt suomalaisilta IT-opittavaa, kun eihän täältä ole toistaiseksi tullut kuin Linux, MySQL ja Nokia.

Yhtä kaikki, voin kuitenkin arvata että tämäkin projekti on vedetty nykytrendien mukaisesti "liiketoimintalähtöisesti" prosess-powerointit projektorien valokeiloissa kajastaen, vaikka tällä kertaa kyseessä on nimenomaisesti IT-projekti: siirrä data, vaihda järjestelmää. Siinä on kuulkaa vähän turhaa mennä exeucutive steering committeelle kertomaan jostain verkkosivujen tietoturva-phishing-kikkareista. Ei nyt voi minnekään kalastamaan lähteä kun on projekti käynnissä, me tosin mennään johtoryhmän kanssa Saariselälle viikoksi visioimaan jatkoprojektia. Ja jos on tollasia teknisiä juttuja niin Intian kehityskeskus korjaa ne.

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Hei oikeesti. Oletteko tosissanne tän "mulla ei ole ollut ongelmia niin olen tyytyväinen" asenteen kanssa? Järjestelmä on aivan kammottava, täynnä reikiä, johto valehtelee asiakkaille, haukkuu asiakkaat täysin syyttä ja lopuksi todettuaan tilanteen täysin menetetyksi yrittää peitellä jälkiään ja pyytää jopa anteeksi.

"Ei vaikuttanut muhun, ei siis ongelmaa."

Jos ette suostu tutustumaan asian taustoihin sen enempää vaan teille riittää se että teillä näennäisesti asiat toimivat ja suljette silmät ongelmilta jotka piilevät pinnan alla niin ansaitsette Sampo Pankin. Itse arvostan rehellisyyttä, suoraa puhetta ja toimivaa tuotetta. Yksikään noista kohdista ei tällä hetkellä liity Sampo Pankkiin.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos ette suostu tutustumaan asian taustoihin sen enempää vaan teille riittää se että teillä näennäisesti asiat toimivat ja suljette silmät ongelmilta jotka piilevät pinnan alla niin ansaitsette Sampo Pankin.
En ole mitään mainittavia ongelmia havainnut omalla tilillä. Saldo näyttää siltä kuin pitääkin, silti koko homma aiheuttaa sen verran suuria epäilyksiä ja epävarmuuden tunnetta, että vaihdan pankkia.

Tuollaista hölmöilyä ei vaan voi tukea.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hei oikeesti. Oletteko tosissanne tän "mulla ei ole ollut ongelmia niin olen tyytyväinen" asenteen kanssa?

Käytän verkkopankkia ehkä puoli tuntia kuussa tai mitä ikinä. Se alkaa toimimaan kunnolla joskus ensi viikolla ja se riittää minulle. Mahdat itse olla melkoinen suurkuluttaja, kun pikkuinen downtime noin kovasti häiritsee? Vai viekö voro rahasi?

Huonoon palveluun törmää kaikkialla ja minulle se sopii oikein hyvin. Huomenta sanovat bussikuskit voisi mielestän erottaa saman tien (ja tämä ei ole mikään vitsi, mihin tarvitsen jotain pinnallisia huomenia tuntemattomilta?) Voi kauheata, onko asiakkaalle oikein valehdeltu? En usko, että sitä tapahtuisi missään muualla.

Edelleen, olen itse IT-alalla ja tällä hetkellä erittäin läheisesti juuri vastaavien asioiden kanssa tekemisissä, mutta en tämän sopan kanssa ollenkaan. Ymmärrän siis mistä on kyse, mutta ehkä juuri siksi en koe asian vaativan mitään toimenpiteitä.

Reikiä on, mutta rahat eivät tule tililtäni katoamaan, jos en niitä itse rahareikään laita. Minulle on muutenkin oikeastaan ihan sama minkä pankin asiakas olen, ei niissä niin ihmeellisiä eroja ole. Eli voisin tietysti vaihtaakin ja minulla onkin toisessa pankissa tili mitä en juurikaan käytä, antaa sen olla siellä.

Ender00

Jäsen
Linkki ei toiminut, mikä ketjua yritit linkittää?

Itselläni linkki toimii.

http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/forum.jspa?forumID=21

Eli kauppalehti.fi:n keskustelu, Yleistä keskustelua, Sampopankki kävi vastaiskuun

Siellä oli eräs henkilö vuolaasti kehunut Sampopankkia, kiitellyt tätä uudistusta, kehunut toimivuutta yms.
Mutta joku oli huomannut lukea tän tyypin profiilin, josta oli käynyt ilmi nimi ja se, että hän oli Sampopankissa töissä rahoituspäällikkönä..

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Edelleen, olen itse IT-alalla ja tällä hetkellä erittäin läheisesti juuri vastaavien asioiden kanssa tekemisissä, mutta en tämän sopan kanssa ollenkaan. Ymmärrän siis mistä on kyse, mutta ehkä juuri siksi en koe asian vaativan mitään toimenpiteitä.

Reikiä on, mutta rahat eivät tule tililtäni katoamaan, jos en niitä itse rahareikään laita. Minulle on muutenkin oikeastaan ihan sama minkä pankin asiakas olen, ei niissä niin ihmeellisiä eroja ole. Eli voisin tietysti vaihtaakin ja minulla onkin toisessa pankissa tili mitä en juurikaan käytä, antaa sen olla siellä.

En minäkään usko rahojen häviävän minnekkään mutta eiköhän tässä suurempi ongelma ole XSS jonka kautta voidaan linkiittää väärenetyille sivuille jossa sitte voidaan "khalastaa" tietoja, kuten luotokorttinumeroa. Toinen epäilyttävä juttu on tuo Java-mokkula joka kerää kaikennäköistä tietoa.
Mutta jos tietoturva on omalla koneella kohdallaan ja ei klikkaile epäilyttäviä linkkejä ei pitäisi olla ongelmia. Sinä IT-ammattilaisena tajuat tämän mutta kuinka moni tavallinen käyttäjä taajuaa?

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En minäkään usko rahojen häviävän minnekkään mutta eiköhän tässä suurempi ongelma ole XSS jonka kautta voidaan linkiittää väärenetyille sivuille jossa sitte voidaan "khalastaa" tietoja, kuten luotokorttinumeroa. Toinen epäilyttävä juttu on tuo Java-mokkula joka kerää kaikennäköistä tietoa.
Mutta jos tietoturva on omalla koneella kohdallaan ja ei klikkaile epäilyttäviä linkkejä ei pitäisi olla ongelmia. Sinä IT-ammattilaisena tajuat tämän mutta kuinka moni tavallinen käyttäjä taajuaa?

Niin niin, tuohan se iso ongelma onkin. Mutta miten minun pankinvaihtoni tuota ongelmaa poistaisi? Minulla ei ole lähipiirissä vanhuksia mistä joutuisin huolehtimaan ja vähän nuoremmatkin ovat tietääkseni eri pankin asiakkaita. Muut joutuvat valitettavasti hoitamaan asiansa miten parhaaksi näkee.

Java-mokkula on tosiaan melkoisen kestämätön ja siitä olisi kivaa ja tarpeellista saada lisätietoja nimenomaan pankin taholta. Muiden lisätiedothan meillä jo on. Vaan jäähän sitä monenlaista jälkeä muutenkin ties minne. Jos Sampo haluaa tietää millä koneella surfailen, niin ei kai se niin vakavaa ole, koska tiedoista ei liene kaupallista hyötyä ole. Muunmuassa tuosta syystä minulla ei ole ainuttakaan plussakorttia.

Meitä valvotaan, mutta suojeleeko meitä kukaan? (Heh, minusta tuo on hyvä sarja.)

EDIT: typo

Viimeksi muokattu:

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Käytän verkkopankkia ehkä puoli tuntia kuussa tai mitä ikinä. Se alkaa toimimaan kunnolla joskus ensi viikolla ja se riittää minulle. Mahdat itse olla melkoinen suurkuluttaja, kun pikkuinen downtime noin kovasti häiritsee? Vai viekö voro rahasi?

Et ilmeisesti osaa sisäistää lukemaasi ollenkaan. En ala vääntämään rautalangasta. Yritä ajatuksen kanssa uudelleen. Itse en ole henkilökohtaisesti edes Sampo Pankin asiakas, sen sijaan yksi työnantajistani on. Et tässä mistään downtimeista ole kyse..

Hienoa jos asia on sinulle näin ruusuinen. Sinä todellakin ansaitset Sampo Pankin. Ilmeisesti minun pitäisi löysätä propellihattuani ja vaihtaa foliot? Ei kukaan objektiivinen "erittäin läheisesti juuri vastaavien asioiden kanssa tekemisissä" oleva henkilö voi oikeasti olla tuota mieltä. Tietysti tekemisissä oleminen ja asioiden ymmärtäminen ovat kaksi eri asiaa. Haiskahtaa SampoPankin edustajan trollilta kyl niin pahasti etten jaksa sen kummemmin jatkaa.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Jos Sampo haluaa tietää millä koneella surfailen, niin ei kai se niin vakavaa ole, koska tiedoista ei liene kaupallista hyötyä ole.

Mutta se Javahärpäke saa siis luvan ajaa koodia sun koneella selaimen ulkopuolella. Ja kun kerran olet sen luotettavaksi pistänyt, voi sitä kautta ovela viruksenkirjottaja hypätä koneellesi huomaamattasi.

Täysin kestämätön tietoturvaongelma. Ja vaikka ei pelkäisi trojalaisia, niin minä ei aio kyllä minkään toisen tahon antaa suorittaa ohjelmakodia itseni tietämättä omissa tiatsikoissani. Ja tätähän tuo Sammon uusi verkkopankin käyttö edelyttäisi.

Sampo on ulkoistanut tietoturvaongelmat ja palvelimen CPU tehotarpeen asiakkaalle ovelasti. Sammon asiakkaana minä käytän nyt vain tätä tekstipohjasita versiota

mobiili.sampopankki.fi

ja vaihtanen pankkia, jos Operalla en voi pankkia ilman pankille annettavia ohjelmasuoritusoikeuksia käyttää.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hienoa jos asia on sinulle näin ruusuinen. Sinä todellakin ansaitset Sampo Pankin. Ilmeisesti minun pitäisi löysätä propellihattuani ja vaihtaa foliot? Ei kukaan objektiivinen "erittäin läheisesti juuri vastaavien asioiden kanssa tekemisissä" oleva henkilö voi oikeasti olla tuota mieltä. Tietysti tekemisissä oleminen ja asioiden ymmärtäminen ovat kaksi eri asiaa. Haiskahtaa SampoPankin edustajan trollilta kyl niin pahasti etten jaksa sen kummemmin jatkaa.

Niin, en siis tosiaan ole kuitenkaan itse tietoturvan kanssa tekemisissä. Voi kyllä olla, että tuosta sai semmoisen kuvan, pahoitteluni. En myöskään ole superpropellihattu, joten sinulla on taatusti syvällisempi ymmärrys tästä asiasta kuin minulla.

Eihän tässä ole mitään sen kummempaa jatkamista, minä saan tarvittavat palvelut tuosta järjestelmästä, sinä jostain muualta. Täytyy toki tutustua tuohon mobiilipalveluun ja jos sillä voi pankkipalvelut hoitaa, niin ei tietenkään ole mitään syytä olla käyttämättä sitä.

Morgoth

Jäsen

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joopa joo. Hyvin näkyy homma Sampopankissa toimivan. Minulla on siellä käyttötili jota tulee hyvin harvoin käytettyä. Nyt sitten sattuneesta syystä tiliä tuli pääsiäisenä käytettyä. Kyseiseen tiliin minulla on vain Visa Electron kortti. Näköjään tällä pystyy tilin miinukselle saamaan, kun viikon vanhat ostokset alkavat vasta nyt tilin saldossa näkymään.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mitenköhän ymmärtäisiä yritykset ovat Sampoon? Ei varmaan kiva, kun maksuliikenne on melkoisen sekaisin.

Joo, olen nyt käyttänyt tämän päivän aika pitkälti tutustuakseni paremmin järjestelmään ja siitä tehtyihin havantoihin. Alkaahan tuolta löytymään todellakin niin hurjia juttuja, että kuulostaa enemmänkin elokuvatouhulta.

Ei tarvitse ollenkaan olla .jarska huomatakseen, että nyt ollaan menty todella pahasti metsään. En kai silti ole järjestelmää koskaan varsinaisesti kovin hyvin toimivaksi edes väittänytkään.

Voi tosiaan vain olla, että ei niitä omiakaan asioita tuolla kannattaisi hoitaa.

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Ei tuo homma toimi vieläkään. Ensinnäkin en pidä siitä että minun pitäisi asentaa ohjelmia pystyäkseni käyttämään verkkopankkia.

Suurempi ongelma nyt ainakin itselleni on se että eräältä kortilta ovat kaikki maksutapahtumat kateissa 2 viikon ajalta. Joukossa myös sellaisia joita pitää laskuttaa eteenpäin. Toki kuitit ovat tallella mutta ainakin minä haluan varmistaa asian myös tuolta.

No, olin ajatellut tuossa keväämmällä kilpailuttaa pankkipalveluni. Taitaa olla yksi pankki lisää johon en aio olla yhteydessä.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Se että pitää asentaa ohjelmia koneelleen pelkän verkkopankin käyttämiseksi on jotain aika uskomatonta, tulee mieleen 90-luvun tekstipohjaiset pankkiohjelmat. Termos.

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Avovaimon pitäisi asuntolainan kuukausierä maksaa. Ei ole vaan mitään hajua paljonko pitäisi maksaa. Verkkopankissa ei näy mitään maksuun tulevista lainanlyhennyksistä. Myöskään edellisiä maksettuja eriä ei näy maksuhistoriassa. Tässähän alkaa tosissaan mennä hermot Sampopankkiin..

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Se että pitää asentaa ohjelmia koneelleen pelkän verkkopankin käyttämiseksi on jotain aika uskomatonta, tulee mieleen 90-luvun tekstipohjaiset pankkiohjelmat. Termos.

Täysin samalla kannalla jääkiekossa samaa ja politiikassa eri mieltä olevan palstaveli Daespoon kanssa.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävin nyt sitten ensimmäistä kertaa hämmästelemässä uutta verkkopankkia. Ja mitäs vittua, mozillalla en päässytkään puusta pitkään, kun vaihtuvaa tunnuslukua kysyttäessä mitään kohtaa, johon se luku syötetään, ei näkynyt. Aikana rynkytettyäni kokeilin explorerilla ja jo toimi. Aika hankalan ja sekavan oloinen on tuo käyttöliittymä, enkä oikein ymmärrä miksi hyvästä ja toimivasta vanhasta piti luopua. Tilitiedot ja muut oli kuitenkin kohdillaan.

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Kävin nyt sitten ensimmäistä kertaa hämmästelemässä uutta verkkopankkia. Ja mitäs vittua, mozillalla en päässytkään puusta pitkään, kun vaihtuvaa tunnuslukua kysyttäessä mitään kohtaa, johon se luku syötetään, ei näkynyt. Aikana rynkytettyäni kokeilin explorerilla ja jo toimi. Aika hankalan ja sekavan oloinen on tuo käyttöliittymä, enkä oikein ymmärrä miksi hyvästä ja toimivasta vanhasta piti luopua. Tilitiedot ja muut oli kuitenkin kohdillaan.
Mulla kotikoneella sama homma, kun piti maksaa liput viidenteen välierään. Ei auttanut selaimen vaihtokaan. Avainlukua ei vaan voi syöttää. Nyt alkaa huumorintaju oikeasti loppumaan tuon paskan kanssa.

Luonnollisesti edelleen on tilin tiedot aivan persiillään. Mutta ei kai auta valittaa, koska tilillä on enemmän rahaa kuin siellä pitäisi olla.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy