Sami Helenius

• 335 706
  • 1 512

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minä veikkaan että Doug Smith on ensi kaudeksi tulossa HIFK:n pelaamaan ja Q vain vihjaisi siihen etukäteen :P ("Muistaakseni tämä tarina on lähtöisin erään HIFK:n piirissä vaikuttavan kynästä.")

Pitää kysyä näiltä Sean Gagnon faneilta, että onko Bryan Marchment vielä Gagnoniakin parempi jätkä? Tai oliko McSorleyn kirveslyönti miehekäs teko?

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti dana77
Pitää kysyä näiltä Sean Gagnon faneilta, että onko Bryan Marchment vielä Gagnoniakin parempi jätkä? Tai oliko McSorleyn kirveslyönti miehekäs teko?
Onko tämä Marchment sama kaveri joka pelasi/pelaa San Josessa ? Mikäli näin on, niin on kaveri ainakin San Jose fanien suosiossa. Itse olen sitä mieltä, että ei mailalla huitominen ole koskaan hyväksyttävä juttu, Gagnonin puolustukseksi on toki sanottava se, että pääsääntöisesti kaveri huitoi mailalla Suomessa siksi, että näin löytyi tappelukaveri. Tästä hyvänä esimerkkinä legendaarinen Lukko-ottelu, jossa Gagnon ei muuten saanut tappelukaveria, kuin käyttämällä mailaansa Lukon veskaria vastaan.

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Kiesustelua

Viestin lähetti dana77
No emmä mitään tuommoisista faneista tiedä, mutta kun täysin irrelevanttien vertausten paskalinjalle lähdit, niin oliko Jere äijä vedettyään Alankoa vihellyksen jälkeen poikittaisella niskaan? Tai Allu? Oliko Allu fiksu ja filmaattinen herrasmies hakattuaan jäässä makaavalta juniori-Lampiselta leegot sisään?

Ja Oil/Windy City Hitman sekä McSorley ovat aina ja takuuvarmasti olleet joukkueensa suosikkipelaajia. Ihan ilman Gagnonia tai meitä taitokiekko-jokerikannattajia. Tai pitäishän sun kanadalais-helsinkiläisen joukkueen kannattajana tietää.

Q:lle terveisiä täältä! Harvinaisen objektiivista ja rehtiä tekstiä napuurileiristä. Ei ihme, että naapurin perinnejengissä palaa hihoja ko. herran kirjoitustyyliin.

Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaikka...

...tässä ketjussa on tullut hienoa faktaa ja hyvää keskustelua aiheesta niin siltikään en ole vielä valmis allekirjoittamaan Samin todellista hyötyä joukkueelle. Yhä edelleenkin NHL ja SM-liiga ovat kaksi tietyissä asioissa hyvinkin erilaista liigaa ja esim. roolitus, kuten Samin tapauksessa, ei vain toimi samalla tavalla täällä kuin Atlantin toisella puolen.

En halua että hanskaukset loppuvat, eikä niin varmaan tule käymäänkään mutta pelaajien hankkiminen jollain pelkällä ex-gooni-taustalla (mitä Samin SM-liigassa on) ei vain sovi minun ajatusmaailmaani... ehkä sitä vain odottais tällaiselta pelaajalta sitten jotain Wendel Clark -tyyppistä, mursuviiksistä power-forwardia tai sitten Ed Jovanovski- tyylistä, kovaa pelaavaa mutta myös pisteiden tekoon pystyvää pakkia eikä vain nyrkkien heilutus taitoa. Sean oli kovin raakile Suomeen tullessaan mutta hän kehittyi kuitenkin jo kauden aikana valtavasti ja tätä ei Samin kohdalla pahemmin ole käynyt.

Halpa mies ei Sami voi Jokereille olla, vai onko jollain esittää faktaa? Itse toimin mutu-periaatteella... ja yhä edelleen myös kysyn, että eikö kovuus hokissa ole muutakin kuin vain hanskausta...? Kovia taklauksia, fyysistä kulmavääntöä...? Ei se kelpaa vahvistukselta, ettei ehdi ollenkaan vauhtiin ja esim. viljelemään Hulkkosen tyylisiä taklauksia avojäällä tai että kulmaväännöissä keskittyy ainoastaan vastustajan naaman/kypärän vääntelyyn... Helenius edes kovaa taklaavana (ts. oikein taklaavana) pakkina olisi meille tärkeämpi kuin nyt jäällä esiintyvänä pelotteena.

Suosikkijoukkue
IFK, respektit suomalainen Jokerit
Re: Vaikka...

Viestin lähetti The Mighty Treasure

Halpa mies ei Sami voi Jokereille olla, vai onko jollain esittää faktaa? Itse toimin mutu-periaatteella... ja yhä edelleen myös kysyn, että eikö kovuus hokissa ole muutakin kuin vain hanskausta...? Kovia taklauksia, fyysistä kulmavääntöä...? Ei se kelpaa vahvistukselta, ettei ehdi ollenkaan vauhtiin ja esim. viljelemään Hulkkosen tyylisiä taklauksia avojäällä tai että kulmaväännöissä keskittyy ainoastaan vastustajan naaman/kypärän vääntelyyn... Helenius edes kovaa taklaavana (ts. oikein taklaavana) pakkina olisi meille tärkeämpi kuin nyt jäällä esiintyvänä pelotteena.

Helge on varmasti palkkahaitarin yläpäästä koko liigassa, muussa tapauksessa hän tuskin pelaisi Suomessa. Nämä mainitsemasi puutteet eivät mielestäni ole olleet mitään suuria yllätyksiä. Ihmettelen suuresti, mikäli Jokerit ei tiennyt, mitä Helgeltä saattoi odottaa. Helenius on aina ollut puhdas gooni, eikä mikään kiekollinen viivamies tai peruspakki. Eikä hän muuksi muutu.

En usko, että Jokerit on hankkinut Heleniuksen täysin tietämättömänä. En usko, että häntä on voitu ajatella muuhunkaan rooliin kuin missä hän on AHL:ssa pelannut.

Kuten jo sanoin, Samia ei pidä väheksyä. Hän on erittäin yksipuolinen pelaaja, mutta kaikkine puutteineen oman alansa mestari.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Re: Kiesustelua

Viestin lähetti Barnaby
No emmä mitään tuommoisista faneista tiedä, mutta kun täysin irrelevanttien vertausten paskalinjalle lähdit, niin oliko Jere äijä vedettyään Alankoa vihellyksen jälkeen poikittaisella niskaan? Tai Allu? Oliko Allu fiksu ja filmaattinen herrasmies hakattuaan jäässä makaavalta juniori-Lampiselta leegot sisään?
Mitään Jereen tulee, niin ei todellakaan ollut. Se oli typerin temppu minkä Jere on kaukalossa koskaan tehnyt jos isku olisi kovempi tai liikerata suurempi jolloin Alanko olisi loukkaantunut, niin tuskin miehelle mitään hyvää toivoisin. Teko olisi tosiaankin nytkin saanut jäädä tekemättä. Lähteenmäen tekemistä en ole nähnyt, mutta kuvausten mukaan vielä typerämpi teko.
Viestin lähetti Barnaby
Ja Oil/Windy City Hitman sekä McSorley ovat aina ja takuuvarmasti olleet joukkueensa suosikkipelaajia. Ihan ilman Gagnonia tai meitä taitokiekko-jokerikannattajia. Tai pitäishän sun kanadalais-helsinkiläisen joukkueen kannattajana tietää.
Nimenomaan OLLEET. Itsekin olin erittäin kova McSorleyn fani ennen tätä "pimennystä". Sen jälkeen arvostus tippui todella alas, sillä tuollaiset raukkamaisuudet eivät kuulu jääkiekkoon. Tuskin sellaista kusipäätä mistään päin maailmaa löytyy, että hänen tekoaan hienona voisi pitää (no muutama varmaankin löytyyy).

Toisten pelaajien tahallinen vahingoittaminen tahallaan ei kuulu jääkiekkoon, satuttaminen sitä vastoin kuuluu. Ero on suuri, vaikka kaikki eivät sitä ymmärräkään.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Mike
Koko "poliisihomman" naurettavuus tulee tässä esille. Jos Jere Karalahti taklaa kovaa Jokereiden pelaajaa, niin Sami Helenius käy kysymässä kaveriltaan Vopatilta, että josko tätä mahdollisesti sattuisi kiinnostamaan pieni paini.

Voiko asiaa paremmin enaa sanoa.
Haloo Jarrut, kyse on kuitenkin vain Sm-liigasta.

Meidan naapurilla on muuten isommat kivekset kuin teidan hamsterilla...!

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Viestin lähetti dana77

Miksi haluat tätä kysyä Sean Gagnon faneilta ? Ajattelitko myös kysyä Mats Sundin faneilta ?

Koska eittämättä itse jonkinasteiseksi Gagnon faniksi ilmeisesti lukeudun, minä herrasmiesmäisesti tietenkin vastaan kysymyksiisi omalta osaltani. Mielestäni Marchment ei ole läheskään yhtä hyvä jätkä kuin Gagnon, eihän se ole edes pelannut Jokereissa. McSorleyn kirveslyönti ei ollut miehekäs teko, miehekästä oli selkeä katumus, virheen myöntäminen ja anteeksipyyntö, jonka Marty muistaakseni ihan julkisesti teki.

Haluaisitko lisää kysellä ?

Q

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ULUVFC (kutsuttu kunniajäsen)
Viestin lähetti dana77
Minä veikkaan että Doug Smith on ensi kaudeksi tulossa HIFK:n pelaamaan ja Q vain vihjaisi siihen etukäteen :P ("Muistaakseni tämä tarina on lähtöisin erään HIFK:n piirissä vaikuttavan kynästä.")

Missäs Cobolin Smithin alkuperäisteksti löytyy netistä, linkki ?

Ei meillä oo käyttöö tälläiselle jätkälle, liekö edes oikea DS.

HockeyDB :
Doug Smith, Right Wing
Born Dec 27 1964 -- Hanover, MA
Height 6.02 -- Weight 210 -- Shoots R

Regular Season Playoffs
Season Team Lge GP G A Pts PIM GP G A Pts PIM
1988-89 Carolina Thunderbirds ECHL 28 0 1 1 179 -- -- -- -- --
1989-90 Johnstown Chiefs ECHL 3 0 0 0 29 -- -- -- -- --
1993-94 Moncton Hawks AHL 1 0 0 0 5 -- -- -- -- --
1994-95 Phoenix Roadrunners IHL 1 0 0 0 0 -- -- -- -- --
1994-95 Springfield Falcons AHL 1 0 0 0 14 -- -- -- -- --
1997-98 Louisiana IceGators ECHL 2 0 0 0 7 -- -- -- -- --
1997-98 Springfield Falcons AHL 1 0 0 0 0 -- -- -- -- --

Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Gags
Miksi haluat tätä kysyä Sean Gagnon faneilta ? Ajattelitko myös kysyä Mats Sundin faneilta ?

McSorleyn kirveslyönti ei ollut miehekäs teko, miehekästä oli selkeä katumus, virheen myöntäminen ja anteeksipyyntö, jonka Marty muistaakseni ihan julkisesti teki.
Haluan tätä kysellä Gagnon-faneilta siksi, että minua kiinnostaa tietää onko pelaaja hyvä jätkä vain siksi että hän pelaa omassa joukkueessa vai onko hän hyvä jätkä siksi että on hyvä jätkä. Gagnonin kirvesisku on raukkamaisin cheapshot, jonka olen Suomessa koskaan nähnyt ja McSorleyn teko raukkamaisin jonka olen NHL:ssä nähnyt, joten verrastan teot aika suoraan (en tosiaan ole Lähteenmäen tekoa nähnyt, enkä Bob Boughnerin kiekolla mahaan tahallaan temppuja nähnyt). Tietenkin tiettyllä tavalla Sjögrenin tekoa voisi pitää törkeämpänä, mutta minä asetan poliiseille tiukemmat kriteerit cheapshottejen suhteen kuin muille pelaajille, joten jos sen olisi tehnyt esim Doyle, niin se menisi varmaan top-listalle.

Martyn ura oli pitkä ja loistelias, mutta tuollaista hän ei ikinä minulta anteeksi saa. Kukas McSorleyn veljeksistä se muuten puraisikaan tappelussa vastustajalta nenästä palasen...? ;D

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Viestin lähetti dana77
Gagnonin kirvesisku on raukkamaisin cheapshot, jonka olen Suomessa koskaan nähnyt

No etpä ole paljoa nähnyt. Gagnonin "kirvesisku" oli kyllä epäilemättä luja kun luita meni, mutta kohdistui kylläkin Tähtisen mailaan, jossa nyt sattui siinä osumakohdassa olemaan alakäsi välissä. Jos ei olisi ollut, niin olisiko tullut edes kakkosta?
Minä en nähnyt tv-kuvastakaan "cheapshottia" tai tahallista teloitusyritystä. Gagnon oli takaviistossa Tähtiseen nähden ja lyönti ei kohdistunut ylös, mut.. Sinä kaiketi näit jotain.
Kerro vielä, että näitkö ilmeestä kuten Hirsimäki aikanaan Ruudun polvitaklauksen, joka ei ollut polvitaklaus?

Ja kun Gagnon kertoi jo matsin aikana olevansa pahoillaan ja että kyseessä oli puhdas vahinko ja tarkoituksena oli lyödä mailaan (Westerlundin & Summasen koulussa muuten varmaan lähestulkoon ensimmäinen perusasia), niin miksi se ei sitä olisi ollut? Siksikö, Dana, että sinä kannatat tryffeleitä ja Gagnonilla oli arveluttava maine + vieläpä pelasi Jokereissa?

Oikeasti.. Jos nyt tosiaan ihan vakavissaan vertaat tätä "cheapshottia" esim. siihen Karalahden poikittaiseen ja vielä väännät tämän vahingoittamistarkoitus -aspektin näin päin kallelleen, niin taidetaan kyllä leijailla aika eri planeetoilla kanssasi luulen ma.

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Kalkun rusakko
Meidan naapurilla on muuten isommat kivekset kuin teidan hamsterilla...!
Varoituksen sana arvon ystävät !

Laittakaa lemmikkihamsterinne piiloon, jos Kalkun rusakko on tulossa kyläilemään. Kaverilla on tieteellinen tutkimus meneillään. Osanottoni rusakon naapureille... ;)

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Mike
No etpä ole paljoa nähnyt.
Jotain nyt kuitenkin. Myönnän että Gagnonin teko ei kaikista näkemistäni mene edes top-kymppiin, sillä ne sijat menevät kaikki pohjois-amerikaan, mutta liigassa en moista vastuuttomuutta vastustajan terveydestä ole nähnyt. Kaikista törkeyksistä McSorleyn jälkeen toiseksi pahin näkemäni on ehkä Tony Granato - Neil Wilkinson kirvesisku päähän. En todellakaan voi faktaksi sanoa, että mikä Gagnonin motiivi oli, voin vain kertoa mitä minä uskon ja jos siinä vahingon aineksia oli niin teon tuottamuksellisuus oli ainakin mukana - vähän tuohon tyyliin kuin Bozik ylempänä sanoi: (tuosta "puolustuksen" oikeutuksesta olen 100% eri mieltä)
"Itse olen sitä mieltä, että ei mailalla huitominen ole koskaan hyväksyttävä juttu, Gagnonin puolustukseksi on toki sanottava se, että pääsääntöisesti kaveri huitoi mailalla Suomessa siksi, että näin löytyi tappelukaveri"

Mitä Gagnoniin sanomisiin tulee, niin McSorleykin oli kovasti pahoillaan, samoin Domi vedettyään Niedermayeria kyynerpäällä täysin tahallaan - niille puhuille annan arvoa todella vähän tuollaisen teon jälkeen.

"näitkö ilmeestä kuten Hirsimäki aikanaan Ruudun polvitaklauksen, joka ei ollut polvitaklaus"
en muista tapausta.

"Westerlundin & Summasen koulussa muuten varmaan lähestulkoon ensimmäinen perusasia"
No Gagnon ei tainnut olla ihan pelkästään WS koulun tuotos.

"Siksikö, Dana, että sinä kannatat tryffeleitä ja Gagnonilla oli arveluttava maine + vieläpä pelasi Jokereissa?"

Näillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Onhan HIFK:ssakin pelannut esim Joe Fredericks joka kuuluu samaan kastiin Gagnonin kanssa minun kirjoissani.

"Oikeasti.. Jos nyt tosiaan ihan vakavissaan vertaat tätä "cheapshottia" esim. siihen Karalahden poikittaiseen ja vielä väännät tämän vahingoittamistarkoitus -aspektin näin päin kallelleen, niin taidetaan kyllä leijailla aika eri planeetoilla kanssasi luulen ma."

Vaikka kuulun jyrkästi koulukuntaan, jonka mukaan rangaistusten kuuluu tulla teon eikä seurauksen mukaan, niin olen saattanut joskus asiasta sanoa mielipiteitä jotka eivät ole olleet loppuun asti harkittuja. Jos puhutaan esim peliin kuuluvasta tilanteesta kuten huitaisu joka osuu käsivarteen (sellaista tapahtuu kun kiekkoa koitetaan ottaa pois). Kahdesta samalla liikeradalla tulleesta iskusta jotka osuvat samaan kohtaan toinen voi aiheuttaa loukkaantumisen ja toinen ei. Kuitenkin näkisin asian niin, että ero on silloin iskun voimassa joka on teon tekijän vastuulla. Käsivärsi ei peliin kuuluvasta iskusta murru, joku sormi taas helpostikin.

Karalahti ansaitsi minun mielestä teostaan pelikieltoa n. 5 peliä ja Gagnon vielä pari peliä enemmän. Sikäli tässä on hieman vaikea tilanne, kun mielestäni Levokarin 8 peliäkin oli oikeutettu samoin kuin Sihvosen 10 peliä, vaikka jälkimmäiset olivat vahinkoja minun mielestäni. Silti Jeren ja Gagnonin teot olivat tekoina minun mielestäni törkeämpiä.

Edit2: tämä toisaalta vain osoittaa ettei SM-liigassa ole mitään hirveitä törkeyksiä nähty, which is nice.

Edit: Jeren teko menisi selvästi ohitse jos isku olisi ollut niin kova, että vastustaja olisi tilanteessa vahingoittunut. Silloin se olisi ollut SM-liigan törkein.

Viimeksi muokattu:

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti dana77

Vaikka kuulun jyrkästi koulukuntaan, jonka mukaan rangaistusten kuuluu tulla teon eikä seurauksen mukaan,

Edit: Jeren teko menisi selvästi ohitse jos isku olisi ollut niin kova, että vastustaja olisi tilanteessa vahingoittunut. Silloin se olisi ollut SM-liigan törkein.
Tässä lienee jonkinlainen ajatuskatko. Rangaistukset tulisi ehdottomasti aina antaa vain teon eikä siis seurauksen mukaan, mutta esim. Jeren tapauksessa jos vastustaja olisi loukkaantunut, teko olisi ollut törkeämpi. Jos teko olisi ollut törkeämpi, eikö silloin rangaistuksenkin pitäisi olla suurempi eli oikea rangaistus riippuu sittenkin seurauksesta ? Ja vastustajan loukkaantuminen=seuraus siis määrittelee teon törkeyden ? (hvetti mitä tekstiä, tuota kohta ymmärrä itsekään, toivottavasti saatte tolkkua)

Mutta itse asiaan eli vertailuun Jere-case vs. Gagnon-case. Pakko myöntää että Gagnonin tilannetta en nähnyt, Jeren tilanteen näin paikanpäällä. Molemmat varmasti olivat täysin älyttömiä temppuja, mutta kyllä mun asteikolla poikittaisella mailalla takaapäin päähän lyöminen on jotakin käsittämättömän törkeää. Hieman huonolla onnella seuraukset olisivat voineet olla todella pahat. Eli mun mielipide pelikielloista olisi luokkaa Gagnon 5 ja Jere 10. Perusteluina tähän näkemykseen pitäisin Jere-casessa olleita seuraavia seikkoja;
- isku tapahtui pelitilanteen ulkopuolella,
- isku tuli takaa,
- vastustajalla ei ollut mitään mahdollisuutta valmistautua ottamaan iskua vastaan tai olettaa sellaisen olevan tulossa,
- tilanne oli 100% varmasti täysin tahallinen ja "harkittu" sehän tehtiin pelikatkolla ja
- isku kohdistui päähän.

Sinänsähän tämä on tässä vaiheessa enää aivan turhaa spekulaatiota, mutta sellaisenaan kivaa.

Ketjun alkuperäiseen aiheeseen liittyen, Sami taitaa poliisina olla ns. kunnon kansalainen. En ainakaan ole löytänyt netistä, artikkeleista, kuvista, videoista tai ylipäänsä mistään viittaustakaan siihen, että Sami olisi joskus syyllistynyt törkeyksiin ja halpamaisuuksiin. Tätähän ei kyllä kukaan ole väittänytkään, siitä kuitenkin pointsit Samille. Tulipahan tämäkin asia esille Samia koskevassa ketjussa.

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti bozik
Rangaistukset tulisi ehdottomasti aina antaa vain teon eikä siis seurauksen mukaan, mutta esim. Jeren tapauksessa jos vastustaja olisi loukkaantunut, teko olisi ollut törkeämpi. Jos teko olisi ollut törkeämpi, eikö silloin rangaistuksenkin pitäisi olla suurempi eli oikea rangaistus riippuu sittenkin seurauksesta ? Ja vastustajan loukkaantuminen=seuraus siis määrittelee teon törkeyden ? (hvetti mitä tekstiä, tuota kohta ymmärrä itsekään, toivottavasti saatte tolkkua)

Ajatushan on päivänselvä: sääntöjen mukaisesta taklauksesta ei tule rangaista, vaikka sen seurauksena vastustaja loukkaantuisikin. Sääntöjen vastaisesta teosta tulee rangaistuksen olla suhteessa paitsi itse tekoon, myös teon seurauksiin. No problem!

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti bozik
Tässä lienee jonkinlainen ajatuskatko. Rangaistukset tulisi ehdottomasti aina antaa vain teon eikä siis seurauksen mukaan, mutta esim. Jeren tapauksessa jos vastustaja olisi loukkaantunut, teko olisi ollut törkeämpi.
Ei ollut ajatuskatkoa. Miksi Alanko ei tilanteessa loukkaantunut? -> koska isku ei ollut "tarpeeksi" kova. Jos isku olisi ollut kovempi eli niin kova, että Alanko olisi loukkaantunut -> teko olisi ollut pahempi (isku kovempi).

Helenius löi tällä kaudella Pärssistä poikittaisella mailalla niskaan
(
- isku tuli takaa,
- vastustajalla ei ollut mitään mahdollisuutta valmistautua ottamaan iskua vastaan tai olettaa sellaisen olevan tulossa,
- tilanne oli 100% varmasti täysin tahallinen,
- isku kohdistui päähän.
).
Lyönti vain ei ollut niin kova, että Pärssinen olisi loukkaantunut, joten ei siinä minun mielestäni ollut mitään aihetta lisätoimiin. Jos isku olisi ollut niin kova, että Pärssinen olisi loukkaantunut pahasti, niin varmasti olisin itkenyt ja huutanut Samille pelikieltoa tyyliin 10 peliä. Jos isku olisi ollut kovempi eli olisi "vain" näyttäynyt todella pahalta, mutta ei niin kova, että Pärä olisi loukkaantunut, niin sellainen 5 peliä olisi riittänyt (ala Karalahti).

Viimeksi muokattu:

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti dana77
Ei ollut ajatuskatkoa. Miksi Alanko ei tilanteessa loukkaantunut? -> koska isku ei ollut "tarpeeksi" kova. Jos isku olisi ollut kovempi eli niin kova, että Alanko olisi loukkaantunut -> teko olisi ollut pahempi (isku kovempi).
Tämä saattaa nyt olla jopa turhaa pilkun viilaamista, mutta hain lähinnä sitä, että käytät loukkaantumista kriteerinä sille, kuinka vakava rike oli kyseessä ? Eli kuten kirjoitit, jos isku olisi ollut niin kova, että SEURAUKSENA on loukkaantuminen, rike on vakavampi. Tällöin siis myös seuraukselle annetaan merkitystä silloin, kun pohditaan rikkeen vakavuutta, eikä pelkästään teolle ?

Tuossa Maple Leafin viestissä on sama ajatus joka minullakin. Jos pelaaja rikkeen seurauksena loukkaantuu, loukkaantuminen on yksi tekijä, joka määrittää rangaistuksen astetta. Samaan tapaanhan rakentuu myös esim. Suomen rikoslaki.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
tottakai esim sääntöjen vastaisen mailalla lyönnin voimakkuus on suoraan suhteessa teon törkeyteen enkä minä keksi täydellistä keinoa lyönnin voimakkuuden objektiiviseen mittaamiseen. Ei taida tutkalla tai vastaavilla saada mailan nopeudesta tarkkaa m/s lukemaa. Niinpä vahingoittumisen vakavuutta voidaan mielestäni käyttää yhdessä järjen kanssa apuna teon törkeyttä / rangaistusta määriteltäessä.

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
dana77, samoilla linjoilla ollaan. Jätetään tämä vääntö ja odotellaan, että Sami tekee taas jotakin mistä päästään oikeasti vääntämään...

Samin voisi muuten ottaa maajoukkueeseen ainakin kaikkiin Venäjää vastaan pelattaviin otteluihin, siellä Samin mailankäyttö olisi suunnilleen venäläisten keskitasoa.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hyvää työtä jokerit65 ja menestystä Samin fanisivujen toiminnalle myös jatkossa!

Nyt on sitten vähitellen se aika kaudesta, jolloin Sami Helenius nousee paremmin ja paremmassa esille. Tästähän oli puhetta jo loppukesästä... Itse uskon, että Samin luutiminen maalinedustalla jämäköityy tuntuvasti ja liikettäkin löytyy annos lisää helmi-maaliskuun aikana.

Suosikkijoukkue
Jokerit
Mahtavaa optimistisuutta cobolilta mutta tässä tapauksessa jatkan yhä valitsemallani pessimistisellä linjalla... tuleepahan sitten mahdollisesti postitiivisia yllätyksiä loppukaudesta.

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, tuskinpa Samista yht'äkkiä mitään kiekollista viivapelotetta saadaan, mutta käyttöä on myös hyvälle ja varmalle oman pään pelaajalle. Kyllä minä jaksan uskoa Samin parantavan otteitaan, onhan sekin tosiasia, että kauden edetessä Sami on päässyt paremmin ja paremmin peliin mukaan. Ei varmasti ole ollut kovin helppo tehtävä hypätä aiemmasta roolista täysin toisenlaiseen rooliin ja vieläpä täysin erityyppiseen liigaan.

Varmaa on minusta ainakin se, ettei Jokerit Samiin kaadu, mutta paljon apua hänestä voi olla. Mä liityn optimistien kerhoon ja uskon otteiden parantuvan.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helenius ei ole ollut sellainen väriläiskä kuin mitä hänestä odotettiin hyvässä kuin pahassa ja nyt taitaa se polvikin taas reistailla kun kaveri ei ole tämän päivän pelaavassa kokoonpanossa lainkaan. Mieleen hiipii epäilys, että ei taida SM-liiga olla ihan oikea ympäristö tämän tyyppiselle pelaajalle. Tai jos liiga on sopiva, niin ympäristön pitäisi ehkä olla joku muu kuin perinteiseen turkulaiskiekkoon pyrkivä joukkue. Ehkä Kehä kolmosen sisäpuolelta löytyisi muitakin ottajia... Ehkä nämä eivät heti löisi C:tä rintaan ja pitäisi suureellisia lehdistötilaisuuksia superlatiiveineen, mutta Sami saattaisi päästä siihen omaan rooliinsa seitsemäntenä pakkina... Ehkä tämän uuden joukkueen kannattajat osaisivat arvostaa tätä silloin tällöin näkyvää likaista työtä... Ehkä...

Tuskin ne "taidot" kuitenkaan mihinkään ovat kadonneet vaan nykyiset otteet ja penkitykset johtunevat enemmänkin nk. elämänkatsomuksellisista erimielisyyksistä vastuuvalmentajan kanssa.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itse en viitsi rustata uutta kirjoitusta, joten tyydyn lainaamaan sanatarkasti tähän ketjuun viime vuoden marraskuussa kirjoittamaani:

"Omasta mielestäni myös Jortikka peluuttaa Heleniusta väärin. Nykyinen pakkipari Helenius-Lepistö ei ole optimi kolmosen pakkipari. Toinen puute Jortikalla on se, että hän ei roolita Heleniusta parhaalla mahdollisella tavalla. Oikeassa roolissa Samin peliaika saattaisi vähentyä, mutta peli-ilo lisääntyä. Se tekisi uskoakseni hyvää koko joukkueelle."

Näyttää siltä, että jatkossa kokeillaan myös uutta roolia Samille. Kyllä liikkuvuudessa on sen verran ongelmia, että Areenan isossa kaukalossa Sami tulee hyökkäyksen tukemisesta auttamatta liian hitaasti takaisin puolustukseen.

Itse arvostan Heleniuksen työtä ja panosta Jokereiden puolesta. Se on jatkossakin käytössä ja uskoisin niin, että mm. DDR-hallissa seuraavalla vierailulla tuiki tarpeellinen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy