Riz kirjoitti:
En tieda milla tasolla aikoinaan pelasit, mutta tietaakseni nykypaivana edelleen tuolla alemmilla sarjatasoilla pidetaan fyysinen peli vahan tiukemmin kurissa tuomareiden toimesta. Lahinna kysymys kun on siita etta huipputasolla kontaktin molemmat osapuolet todennakoisesti osaavat ottaa/antaa tuota kontaktia kun taas alemmilla tasoilla sita vauhtia ja voimaa voi piisata samalla tavalla mutta kontrolli onkin sitten ihan eri planeetalta.
Mutta kylla naissa salibanyn huippupeleissa alkaa nakemaan nykyaan keskimaarin enemman taklauksia kuin kotoisessa kiekkoliigassa. Vahan se toki pistaa kummastuttaaan.
Niin tai oikeammin kysymys on siitä, että alasarjoissa ei sitä kontaktia osata ottaa puhtaasti.
Itse pelasin kohtuullisen korkealla tasolla aiemmin ja kuluneella kaudella otin jäähdyttelykauden ja pelasin vitosta kavereiden tiimissä. Siellä sen huomasi todella selkeästi kuinka suuri ero on oikealla fyysisyydellä ja alasarjoissa esiintyvällä "fyysisyydellä".
Vähän sama kuin kiekossa ei muuten oltaisi iholla kiinni lainkaan, eikä taklattaisi puhtaasti, mutta kulmassa/laidan vieressä ajettaisiin kaveria joka kerta selkään.
Eli kyllä niissä alasarjoissakin saa sitä kontaktia ottaa, kunhan sen tekee reilusti olkapää olkapäätä vasten. Toki tuli vastaan joitakin tilanteita, joissa taklaajan ja taklattavan fysiikassa oli niin iso ero, että tuomarit ylireagoivat. Varsinkin kun alasarjoissa on usein alasarjatuomarit.
Ja itse kisoistakin nyt hiukan, eli nyt Suomella on "The Mahdollisuus" kun Tsekki kaatui ja välieriin päästään Sveitsiä tai Norjaa vastaan (pelasivat keskinäisen pelinsä tasan 6-6) ja Ruotsi on kaatunut kisojen välissä jokaisessa pelissä.
Lisäksi Suomella ovat nyt joukkueen huiput aikalailla parhaassa iässä, sekä Suomella pelaa maailman paras salibändäri Mika Kohonen.
Tsekilläkin olisi ollut taannoisessa Suomi-pelissä ihan hyvät saumat päästä vielä peliin mukaan ja jopa kääntää peliä, mutta ratkaisupelaajien vähyys (käytännössä vain Cepek ja Zalesny) ja ratkaisevissa paikoissa tulleet syväjäätymiset (Cepekin rankkari ja sitä seurannut tilanne) ratkaisivat sitten pelin Suomelle.
Itse olisin odottanut Tsekeiltä vieläkin kovempaa fyysistä peliä ja parempaa juoksupeliä, kun kuitenkin potentiaalia olisi ollut. Itse joskus pelasin eräässä kesäturnauksessa näistä Tsekin mj-jannuista kerättyjä tiimejä vastaan ja heidän fysiikkansa ja eritoten juoksukuntonsa oli parempaa luokkaa kuin useilla Suomalaisilla huippujoukkueilla.
Tähkästä kommentaattorina vielä, oli kyllä välillä vähän vaisu, mutta on ensimmäisiä kommentaattoreita joka pystyy antamaan omillekin tarvittaessa kunnolla ruoskaa. Kuten tilanteessa, jossa Suomen jannu AV:lla yritti jotakin aivan käsittämätöntä jalkakikkaa. Ja osansa tässäkin on siinä, että selostaja ei ole vielä oikein lajista perillä, vaan toistaa fraaseja kuten: "Todella hieno kikka" ja "todella komea pyöräytys".