Saban "taklauspeli" tarkoittaa nimen omaan sellaista olkapää olkapäätä vasten tapahtuvaa kontaktia, jossa molemmat pelaajat ovat hereillä ja valmiina tilanteeseen, esim. kun mennään kovaa vauhtia kulmaan. Minusta tuo on lajin kehityksen kannalta pelkästään hyvä juttu. Aladivareissa on hyvä oikeasti ottaa kontaktia vähän pois, sillä tuo vastaanottamisen taito ei ole ihan sitä luokkaa kuin liigassa ja divarissa. Itse kun olen ylemmissä sarjoissa aiemmin pelannut ja nyt vain pelailen alempana, niin huomaa että tällaisella 180cm / 73kg kynäniskavarrella kaatuu isompikin mies. Ja se kostoisku siltä isommalta osapuolelta tulee aika usein eikä niin sääntökirjan mukaisesti. Siinä olen yhtä mieltä, että neitilajipaskapuheet kannattaa lopettaa, ihan vaan sen takia että siinä nolaa itsensä. Vauhti on huipputasolla jotain ihan käsittämätöntä eikä television välityksellä valitettavasti kunnolla katsojalle välity. Kannattaa oikeasti joskus mennä tsekkaamaan jotain liigan huippumatsia, liput ei paljoa maksa ja kentällä todellakin tapahtuu, näkee jalkakyniä, yksilösuorituksia yms. Juuri niitä mitä ei enää jääkiekossa näe.
Mutta jotta ei mene ihan ohi aiheen, niin kyllä itse näin tuon tuloksen kuitenkin aika odotettuna. Suomesta on tulossa kyllä pian sellaista pelaajaa, jotka pystyvät Ruotsin kaatamaan isossakin paikassa, mutta ehkä näillä ns. toisen aallon huippumiehillä (JP, Hintikka yms.) on eväät jossain mielessä syöty. Parin vuoden päästä irti pääsee Kapanen, Kukkola, Johansson yms. kolmannen ja periaatteessa ensimmäisen puhtaan salibandysukupolven edustajat, ja uskon että nämä kaverit nostavat Suomen Ruotsin rinnalle ja ohikin. Paljon on hommia, sillä noita pelaajia taitaa Ruotsissa olla about kolme kertaa Suomea enemmän.
edit. Tuossa Kuvernööri mainitsikin lajikulttuurista. Se on sabassa nykyään tosiaan erittäin vahvaa ja ehkä tämä on juuri sitä mikä karkoittaa näitä "tosimiehiä" lajin parista ja antaa joidenkin mielestä tämän "homoleiman". Säälittävää sinänsä. Sen tiedän, että junnuilla on tosi hauskaa pinkkien lapojensa, hiuspantojensa ja rannenauhojensa kanssa. On mukava olla hyvä pelaaja isolla tukalla ja erottua massasta omien "sabaherkkujen" kanssa. Alakulttuuria katsokaas...