Salibandyn MM-kisat 21-28.2006

  • 20 924
  • 174
Tila
Viestiketju on suljettu.

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Melkein päässyt unohtumaan yksi kevään tärkeimmistä MM-kisoista. 10 maata taistelee maailmanmestaruudesta, mutta todellisia mestarisuosikkeja on vain valitettavasti kaksi. Eiköhän mestaruus ratkaista suomen ja ruotsin kesken. Itse en ainakaan jaksa uskoa että sveitsi yllättäisi tällä kertaa.

Maajoukkueen MM 2006 projekti on kestänyt 20 kuukautta. Pelaajien lukemisena on ollut mm. lokki joonatan kirja. Nyt olisi makea voittaa kultamitalit ja jättää ruotsalaiset nuolemaan näppejään. Petteri Nykyn sanoin: "mitali se on kultakin".

Eilen Suomi pöllytti Venäjän 12-2. Tänään Suomi kohtaa Tsekin ja toivottavasti
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
HABS #11 kirjoitti:
mutta todellisia mestarisuosikkeja on vain valitettavasti kaksi.

Niin, tarkalleen ottaen mestarisuosikkeja on vain yksi. Kuten jääkiekon MM kisoissakin. Hassu yhteensattuma, että kyseessä on sama maa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Brewer kirjoitti:
Niin, tarkalleen ottaen mestarisuosikkeja on vain yksi. Kuten jääkiekon MM kisoissakin. Hassu yhteensattuma, että kyseessä on sama maa.

Ei Ruotsi kyllä jääkiekossa mikään suosikki ollut kun kisat alkoivat. Salibandyssa Ruotsi tosin on suurin ennakkosuosikki, mutta ehkä Suomi tällä kertaa yllättää Svenssonit. Johan sitä tuli viisuvoitto, niin miksi ei vois tulla salibandyssa maailmanmestaruutta?
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eiköhän tässä ole tänä vuonna kolme suosikkia. Suomi ja Ruotsi tottakai. Sveitsi myös, jos pääsee MM-finaaliin Suomea vastaan, mikä vaatisi käytännössä Suomen ja Ruotsin kohtaamista välierässä.

Viime MM-kisojen jälkeen Suomi on niistänyt hurreja joka kerta, monesti vielä ilahduttavasti viimeisessä erässä ratkaisuhetkillä. Sveitsiltä ei ole voittoa tullut pitkään aikaan. Vastaavasti Sveitsi taas ottaa Ruotsilta nekkuun joka ainoa kerta. Salibandyssä maajoukkuetasolla tuntuu pääkopalla olevan iso merkitys.

Yhtä kaikki, kisat ratkeaa hyvin pitkälle maalivahtipeliin - Toivoniemen pitää loistaa.
 

wilberto

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei Ruotsi kyllä näissä kisoissa ole niin selvä ennakkosuosikki kuin aiemmissa kisoissa, vaikkakin nämä ovat ruotsalaisten kotikisat. Se vaan luultavasti tuottaa enemmän paineita Ruotsille, eikä joukkue ole tosiaankaan esittänyt hyvää peliä tämän vuoden puolella pelatuissa treenipeleissä, esim. juuri Suomea vastaan. Itse en mitenkään jaksa uskoa siihen, että tämä Ruotsin naispäävalmentaja Landgren-Carestam luotsaa hurrit maailmanmestaruuteen.

Kyllähän nyt olisi jo Suomen aika ottaa se kultainen mitali salibandyssä. Valmistautumisesta ei ainakaan pitäisi jäädä kiinni, MM-projekti on jo kestänyt lähes kaksi vuotta ja kaikkea mahdollista on tehty. Eihän se päätavoite voi olla muu kuin kulta. Itse uskon vakaasti siihen, että tänä vuonna kultamitalit tulevat tänne Suomeen, kyllä Nykky on sellainen valmentajavelho, että huhhuh.

Sveitsi voi kyllä pistää kapuloita rattaisiin, ei ole viime vuosina ollut helppo vastustaja kenellekään ja joukkueesta kyllä löytyy paljon taitoa. Erityisen vaarallisia ovat Hofbauerin veljekset, jotka kääntävät halutessaan pelin Sveitsille kahdestaan.
 

Taasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat
No jo vain, eipä ole italiaanoista ainakaan vastusta. Kahden erän jälkeen 0-15...

Juu, saisi Suomi kyllä nyt voittaa kultaa. Eilen juuri muistelin vuoden -98 kisoja ja Tähkän rankkariveiviä. Huoh...
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Tuo eilinen Tshekki-ottelu oli mielestäni ensimmäisen erän viimeistä puolikasta ihan mukavasti näppylöissä. Hieman kuitenkin hirvittää jotkut kääntösyötöt, jotka eivät välttämättä edes päädy omille, vaan aiheuttaa vaarallisen vastahyökkäyksen. Tshekki osasi ykkössyötöillä repiä noista tilanteista puolustuksen rikki ja loi vaarallisen tilanteen toisensa jälkeen.

Mitenkäs sitten, kun vastassa on Ruotsi?

Sen lisäksi päähäni ei kyllä millään iskostu se ideologia, jolla Kivilehto valittiin joukkueeseen. Tuntui ainakin Tshekkiä vastaan olevan koko ajan puolustuspäässä vaikeuksissa enkä muutenkaan paljon laskisi miehen varaan ratkaisuotteluihin siirryttäessä. Noh, tämähän voi olla yksin minunkin puusilmäisyyttä.

Edit: Jussila takonut italiaanoja vastaan vasta tehot 3+7! Normi päivä pojalla.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Taasa kirjoitti:
No jo vain, eipä ole italiaanoista ainakaan vastusta. Kahden erän jälkeen 0-15...

Juu, saisi Suomi kyllä nyt voittaa kultaa. Eilen juuri muistelin vuoden -98 kisoja ja Tähkän rankkariveiviä. Huoh...

UUH! Tasoerot ovat kyllä aivan valtavat. Eilen Tsekki pani edes pikkuisen kampoihin ja loppunumerot olivat inhimilliset. Vahingossa huomasin illalla myöhään että yle näytti kooste lähetystä ottelusta. Viikonloppuna pitäisi sitten tulla suoriakin(?) lähetyksiä...
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Katsoin eilen pitkästä pitkästä aikaa telkkarista salibandya. Hämmästys oli melkoinen. Peli oli to-del-la kovaa, siis taklausmielessä. Siihen jos olisi perään näyttänyt sen pelin jonka olin viimeksi nähnyt (herra ties koska) niin ei olisi samaksi lajiksi uskonut.

Tähkä oli muuten todella huono kommentaattori, muuten oli hauska katsella. Nukkumatti tosin iski 3-3 tilanteessa.

PS. Jos joku on lähdössä semeihin ja finaaleihin niin tiedän kellä on pari lippua joista luopuisi euroja vastaan koska ei itse pääsekään.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Twite kirjoitti:
Katsoin eilen pitkästä pitkästä aikaa telkkarista salibandya. Hämmästys oli melkoinen. Peli oli to-del-la kovaa, siis taklausmielessä. Siihen jos olisi perään näyttänyt sen pelin jonka olin viimeksi nähnyt (herra ties koska) niin ei olisi samaksi lajiksi uskonut.

Tämän kuulee yhä useammin lätkäfanien suusta, jotka eivät muuten seuraa salibandyä. Liiga-, ykkösdivari- ja maajoukkuetasolla peli on todella fyysistä ja peleissä kyllä ajellaan aika surutta. Neitilajista ei todellakaan kannata puhua.

SVT näyttää joskus Ruotsin liigapelejä, kannattaa vilkaista joskus ohimennen. Se on jo rugbyä salibandymailoilla.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Kuvernööri kirjoitti:
Tämän kuulee yhä useammin lätkäfanien suusta, jotka eivät muuten seuraa salibandyä. Liiga-, ykkösdivari- ja maajoukkuetasolla peli on todella fyysistä ja peleissä kyllä ajellaan aika surutta. Neitilajista ei todellakaan kannata puhua.

Tämä seikka on lisännyt mm. loukkaantumisten määrää melkoisesti viimeisen kymmenen vuoden syklillä. Polvet, nilkat ja silmät, vain esimerkkeinä, ovat erittäin alttiita loukkaantumisille.

Eikä nuo mattoalustojen lisääntyminen jalkavammoihin ainakaan parannusta tuo. Ne kun eivät anna juurikaan anteeksi, jos astuu "vinoon", pitonsa takia.

Eipä silti, pelaaminen on mukavampaa, kun miestä saa ottaa.
 
Viimeksi muokattu:

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pisti silmään MTV3:n jutussa Suomi-Italia -pelistä tämä kohta:
"Ottelun loppuhetkillä Suomella oli varaa jopa leikitellä, sillä J-P Lehtosen 20-0-maalin aikana Suomi pelasi ilman maalivahtia."

No huhhuh. Ovatkohan kuulleet sellaisesta asiasta kuin vastustajan kunnioittaminen? Mikä tarve on lyödä lyötyä sen takia, että saadaan kaksikymmentä häkkiä kasaan.

Tämän ei ole tarkoitus olla mikään alemmuudentuntoinen "väärin voitettu"-kommentti. Mutta ainakin minun mielestäni tuollainen toiminta on kaikkea muuta kuin urheilullista.

Koko juttu täällä:
http://www.mtv3.fi/urheilu/salibandy/uutiset.shtml/arkistot/salibandy/2006/05/447208
 

JWill

Jäsen
Suosikkijoukkue
Teppo Winnipegs
sininen kirjoitti:
Pisti silmään MTV3:n jutussa Suomi-Italia -pelistä tämä kohta:
"Ottelun loppuhetkillä Suomella oli varaa jopa leikitellä, sillä J-P Lehtosen 20-0-maalin aikana Suomi pelasi ilman maalivahtia."

No huhhuh. Ovatkohan kuulleet sellaisesta asiasta kuin vastustajan kunnioittaminen? Mikä tarve on lyödä lyötyä sen takia, että saadaan kaksikymmentä häkkiä kasaan.

Tämän ei ole tarkoitus olla mikään alemmuudentuntoinen "väärin voitettu"-kommentti. Mutta ainakin minun mielestäni tuollainen toiminta on kaikkea muuta kuin urheilullista.

Koko juttu täällä:
http://www.mtv3.fi/urheilu/salibandy/uutiset.shtml/arkistot/salibandy/2006/05/447208

Minun mielestäni tuo oli erinomainen tilaisuus harjoitella 6v5 pelaamista ilman maalivahtia tulevia kovempia koitoksia ajatellen.
 

JHILD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Niin tyypillistä oilersmaista pelleilyä. Valmentaja joka nyt on Suomen maajoukkueen peräsimessä niin kuuluu juuri siihen sarjaan ettei vastustajaa kunnioiteta ollenkaan vaan nöyryytetään aina viimeiseen saakka. Eli juuri sellaista ylimielistä pelleilyä.

Mutta kuitenkin toivotaan että maajoukkue onnistuu ottamaan mestaruuden tänä vuonna. Kaikki mahdollisuudet siihen!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Twite kirjoitti:
Katsoin eilen pitkästä pitkästä aikaa telkkarista salibandya. Hämmästys oli melkoinen. Peli oli to-del-la kovaa, siis taklausmielessä. Siihen jos olisi perään näyttänyt sen pelin jonka olin viimeksi nähnyt (herra ties koska) niin ei olisi samaksi lajiksi uskonut.

Onhan tuo salibandy muuttunut paljon niistä ajoista joilloin itse sitä pelasin ja jolloin joudun ottelussa kuin ottelussa tuomarin puhutteluun tai jäähypenkille liian fyysisen pelin takia, tänä päivänä sitten huipputasolla pelataan likimain samalla tasolla fyysisyydeltään kuin minä aikoinaan peliä pelasin.

Harmi vaan etteivät paikat enää kestä pelaamista, olisihan se mukava ottaa miehestä mittaa kaukalossa mutta tässä iässä sitä on laitettava asiat tärkeysjärjestykseen ja sen myötä terveys pelaamisen edelle.

Kaikkiaan ihan hieno laji ja vaatii hyvää fysiikkaa nykyään jos aikoo huipulla pelata, joku tietty löytää kritisoitavaa lajiin tulleesta fyysisyydestä mutta minusta vaan on ihan hyvä, että pelin on annettu muokkautua jonkin verran fyysisempään suuntaan, se tuo lisää intensiteettiä ja tunnetta peliin mutta samalla saa aikaan sen ettei huipulla todellakaan enää pärjää jos ei ole kuntopohja riittävä.

Syrjäsilmällä tulee varmasti jatkossakin seurattua näitä kisoja kuin myös vastaisuudessa kotimaamme salibandysarjaa.

vlad.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Twite kirjoitti:
Katsoin eilen pitkästä pitkästä aikaa telkkarista salibandya. Hämmästys oli melkoinen. Peli oli to-del-la kovaa, siis taklausmielessä. Siihen jos olisi perään näyttänyt sen pelin jonka olin viimeksi nähnyt (herra ties koska) niin ei olisi samaksi lajiksi uskonut.

Salibandy on tällä hetkellä todella fyysinen laji. Viimeaikoina puheet ovat olleet sen suuntaisia että kontaktit ovat jo liian kovia.
Muutama vuosi sitten ruotsissa oltiin innokkaina perustamassa salibandysarjaa jossa sai taklata aivan kuten kiekossa. Homma vaan kuihtui kasaan kun pelaajat loppuivat kesken. Halukkaita taklausten vastaanottajia ilman mitään suojavarusteita ei enää löytynytkään...
 

Spiit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
JHILD kirjoitti:
Niin tyypillistä oilersmaista pelleilyä. Valmentaja joka nyt on Suomen maajoukkueen peräsimessä niin kuuluu juuri siihen sarjaan ettei vastustajaa kunnioiteta ollenkaan vaan nöyryytetään aina viimeiseen saakka. Eli juuri sellaista ylimielistä pelleilyä.

Mutta kuitenkin toivotaan että maajoukkue onnistuu ottamaan mestaruuden tänä vuonna. Kaikki mahdollisuudet siihen!

Nykyn toinen bravuurihan on ottaa selvässä pelissä aikalisä aivan ottelun lopussa. Nähtiin mm. muutamassa syksyn Ruotsi-pelissä.

Mitä tulee taas maalivahdin poisottamiseen tämäniltaisessa ottelussa, en pidä sitä minään vastustajan nöyryyttämisenä, vaan nimenomaan 6vs5-pelin harjoittelemisena pelitilanteessa...ihan fiksu veto, kun se kerran tilanteen puolesta oli mahdollinen. Toki samaa voi treenata ihan harjoituksissakin, mutta eihän se koskaan ole aivan sama asia kuin itse käytännön pelitilanteessa.

Ja kuten sanoint, toivotaan että kultaa tulee tänä vuonna. Nyt siihen näyttäisi olevan paremmat mahdollisuudet ja lähtökohdat kuin koskaan aikaisemmin.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
vlad kirjoitti:
Onhan tuo salibandy muuttunut paljon niistä ajoista joilloin itse sitä pelasin ja jolloin joudun ottelussa kuin ottelussa tuomarin puhutteluun tai jäähypenkille liian fyysisen pelin takia, tänä päivänä sitten huipputasolla pelataan likimain samalla tasolla fyysisyydeltään kuin minä aikoinaan peliä pelasin.
Olen melkoisen varma että luulet itsestäsi fyysisyyden osalta aika paljon liikoja.
 

Riz

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers
vlad kirjoitti:
Onhan tuo salibandy muuttunut paljon niistä ajoista joilloin itse sitä pelasin ja jolloin joudun ottelussa kuin ottelussa tuomarin puhutteluun tai jäähypenkille liian fyysisen pelin takia, tänä päivänä sitten huipputasolla pelataan likimain samalla tasolla fyysisyydeltään kuin minä aikoinaan peliä

En tieda milla tasolla aikoinaan pelasit, mutta tietaakseni nykypaivana edelleen tuolla alemmilla sarjatasoilla pidetaan fyysinen peli vahan tiukemmin kurissa tuomareiden toimesta. Lahinna kysymys kun on siita etta huipputasolla kontaktin molemmat osapuolet todennakoisesti osaavat ottaa/antaa tuota kontaktia kun taas alemmilla tasoilla sita vauhtia ja voimaa voi piisata samalla tavalla mutta kontrolli onkin sitten ihan eri planeetalta. Jossain aladivarissa saattaa antavana osapuolena olla joku hieman turhautunut 100+ kiloinen keharaakki ja vastassa ehka puolet pienempi junnu tai muu aloitteleva ns. taitopelaaja, jolloin on aika selvaa etta fyysista pelia katsotaan erilaisten lasien lapi.

Mutta kylla naissa salibanyn huippupeleissa alkaa nakemaan nykyaan keskimaarin enemman taklauksia kuin kotoisessa kiekkoliigassa. Vahan se toki pistaa kummastuttaaan.
 

Tuamas

Jäsen
Riz kirjoitti:
En tieda milla tasolla aikoinaan pelasit, mutta tietaakseni nykypaivana edelleen tuolla alemmilla sarjatasoilla pidetaan fyysinen peli vahan tiukemmin kurissa tuomareiden toimesta. Lahinna kysymys kun on siita etta huipputasolla kontaktin molemmat osapuolet todennakoisesti osaavat ottaa/antaa tuota kontaktia kun taas alemmilla tasoilla sita vauhtia ja voimaa voi piisata samalla tavalla mutta kontrolli onkin sitten ihan eri planeetalta.

Mutta kylla naissa salibanyn huippupeleissa alkaa nakemaan nykyaan keskimaarin enemman taklauksia kuin kotoisessa kiekkoliigassa. Vahan se toki pistaa kummastuttaaan.

Niin tai oikeammin kysymys on siitä, että alasarjoissa ei sitä kontaktia osata ottaa puhtaasti.
Itse pelasin kohtuullisen korkealla tasolla aiemmin ja kuluneella kaudella otin jäähdyttelykauden ja pelasin vitosta kavereiden tiimissä. Siellä sen huomasi todella selkeästi kuinka suuri ero on oikealla fyysisyydellä ja alasarjoissa esiintyvällä "fyysisyydellä".
Vähän sama kuin kiekossa ei muuten oltaisi iholla kiinni lainkaan, eikä taklattaisi puhtaasti, mutta kulmassa/laidan vieressä ajettaisiin kaveria joka kerta selkään.

Eli kyllä niissä alasarjoissakin saa sitä kontaktia ottaa, kunhan sen tekee reilusti olkapää olkapäätä vasten. Toki tuli vastaan joitakin tilanteita, joissa taklaajan ja taklattavan fysiikassa oli niin iso ero, että tuomarit ylireagoivat. Varsinkin kun alasarjoissa on usein alasarjatuomarit.

Ja itse kisoistakin nyt hiukan, eli nyt Suomella on "The Mahdollisuus" kun Tsekki kaatui ja välieriin päästään Sveitsiä tai Norjaa vastaan (pelasivat keskinäisen pelinsä tasan 6-6) ja Ruotsi on kaatunut kisojen välissä jokaisessa pelissä.
Lisäksi Suomella ovat nyt joukkueen huiput aikalailla parhaassa iässä, sekä Suomella pelaa maailman paras salibändäri Mika Kohonen.

Tsekilläkin olisi ollut taannoisessa Suomi-pelissä ihan hyvät saumat päästä vielä peliin mukaan ja jopa kääntää peliä, mutta ratkaisupelaajien vähyys (käytännössä vain Cepek ja Zalesny) ja ratkaisevissa paikoissa tulleet syväjäätymiset (Cepekin rankkari ja sitä seurannut tilanne) ratkaisivat sitten pelin Suomelle.
Itse olisin odottanut Tsekeiltä vieläkin kovempaa fyysistä peliä ja parempaa juoksupeliä, kun kuitenkin potentiaalia olisi ollut. Itse joskus pelasin eräässä kesäturnauksessa näistä Tsekin mj-jannuista kerättyjä tiimejä vastaan ja heidän fysiikkansa ja eritoten juoksukuntonsa oli parempaa luokkaa kuin useilla Suomalaisilla huippujoukkueilla.

Tähkästä kommentaattorina vielä, oli kyllä välillä vähän vaisu, mutta on ensimmäisiä kommentaattoreita joka pystyy antamaan omillekin tarvittaessa kunnolla ruoskaa. Kuten tilanteessa, jossa Suomen jannu AV:lla yritti jotakin aivan käsittämätöntä jalkakikkaa. Ja osansa tässäkin on siinä, että selostaja ei ole vielä oikein lajista perillä, vaan toistaa fraaseja kuten: "Todella hieno kikka" ja "todella komea pyöräytys".
 
Viimeksi muokattu:

JHILD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Spiit kirjoitti:
Nykyn toinen bravuurihan on ottaa selvässä pelissä aikalisä aivan ottelun lopussa. Nähtiin mm. muutamassa syksyn Ruotsi-pelissä.

Niin nähtiinhän se toinenkin bravuuri eilisessä Italia-ottelussa. Nimittäin tilastojen mukaan Suomi oli ottanut aikalisänkin ottelun loppupuolella.
 

Spiit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
JHILD kirjoitti:
Niin nähtiinhän se toinenkin bravuuri eilisessä Italia-ottelussa. Nimittäin tilastojen mukaan Suomi oli ottanut aikalisänkin ottelun loppupuolella.

Ok, tätä en huomannut katsoa aikaisemmin, mutta niinpä näyttää tehneen. Varsin tyypillistä Nykkyä.. ruotsalaisia vastaan tämän vielä ymmärtäisi, mutta olikohan aivan tarpeellista tässä Italia-ottelussa. 6vs 5 pelaamisen harjoitteleminen oli mielestäni ihan okei (kuten jo aiemminkin sanoin), mutta tämä aikalisä-homma on jo hieman perseilyä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Spiit kirjoitti:
Ok, tätä en huomannut katsoa aikaisemmin, mutta niinpä näyttää tehneen. Varsin tyypillistä Nykkyä.. ruotsalaisia vastaan tämän vielä ymmärtäisi, mutta olikohan aivan tarpeellista tässä Italia-ottelussa. 6vs 5 pelaamisen harjoitteleminen oli mielestäni ihan okei (kuten jo aiemminkin sanoin), mutta tämä aikalisä-homma on jo hieman perseilyä.

Koutsi taisi vaan käskyttää jakamaan palloa näille uusille ennätysmiehille, että saavat mahdollisimman paljon pisteitä.

Sunnuntaina Globeniin. Saas nähdä onko millainen meisinki. Kuulin villiä huhua, jonka mukaan Globenissa saa juoda bisseä katsomossa (hallista ostettua tottakai). Pitääkö paikkansa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Twite kirjoitti:
Olen melkoisen varma että luulet itsestäsi fyysisyyden osalta aika paljon liikoja.

Olen melkoisen varma, että olet väärässä - kokemusta on nimittäin kertynyt kuitenkin salibandyn parista sen verran paljon ja useammalta sarjaportaalta. Takana on ykkös- ja kakkosdivari peleistä lähtein useita kymmeniä sarjaotteluita. Lopulta sitten alempien divareiden ja puulaakimatsien kautta ura päättyi vammoihin.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Riz kirjoitti:
En tieda milla tasolla aikoinaan pelasit, mutta tietaakseni nykypaivana edelleen tuolla alemmilla sarjatasoilla pidetaan fyysinen peli vahan tiukemmin kurissa tuomareiden toimesta. Lahinna kysymys kun on siita etta huipputasolla kontaktin molemmat osapuolet todennakoisesti osaavat ottaa/antaa tuota kontaktia kun taas alemmilla tasoilla sita vauhtia ja voimaa voi piisata samalla tavalla mutta kontrolli onkin sitten ihan eri planeetalta. Jossain aladivarissa saattaa antavana osapuolena olla joku hieman turhautunut 100+ kiloinen keharaakki ja vastassa ehka puolet pienempi junnu tai muu aloitteleva ns. taitopelaaja, jolloin on aika selvaa etta fyysista pelia katsotaan erilaisten lasien lapi.

Kuten tuossa jo Twitelle viittasin niin kokemusta löytyy toiseksi korkeimmalta sarjaportaalta lähtien, sen jälkeen on tullut pelattua pari kautta kakkosdivarissa ja sitten alemmilla tasoilla ja lopulta puulaakisarjassa työpaikkajoukkuessa. Puulaakisarjat nyt ovat täysin oma maailmansa ja niissä sai toisinaan pelata niin kovaa kuin sielu sieti, divaritasolla joutui kuitenkin kontrolloimaan fyysisyyttä koska tuomarit olisivat muutoin olleet kaiken aikaa kimpussani.

Nykyään kun tasoja alkaa olla jo niin paljon ettei ole ihmekään, että alemmilla tasoilla katsellaan tuota fyysisyyttä vähän tarkemmin ja tarvittaessa siihen sitten puututaan jottei peli mene liian kovaksi, toisaalta sitten tuomareiden tasokin voi olla mitä sattuu ja sen myötä linja heittelehtiä huomattavan paljon ottelusta toiseen. Silloin kun minä pelasin divaritasolla (tarkoitan ykköstä ja kakkosta) niin meillä oli otteluissa usein samoja tuomareita jotka tuomitsivat liigaa ja linja oli hyvin pitkälti sama kuin liigassakin.

Kokemusta on minullekin kertynyt korkeammilta tasoilta useamman kauden verran ja sitten alemmilta portailta parin kauden verran, joten noin mutu-tuntumalla voin sanoa, että aika hyvä kuva muodostui tuolloin linjasta ja siitä mitä sallittiin ja mitä taasen ei sallittu ja millaista oli tuolloin parhaimmillaan fyysinen peli. Jos tuomari antoi "löysää" niin kyllä tuolloinkin osattiin pelata kovaa ja valmiuksia siihen riitti monilla joukkueilla. Fyysisimmillään alasarjoissa peli on edennyt nyrkkimatsi asteelle saakka jo minun aikanani, (joku viisastelija voi olla sitä mieltä ettei tappelu ole fyysisyyttä mutta minusta se on se fyysisyyden äärimmäisin jatke).

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös