Laitetaan tänne, koska virallinen säbä-ketju. Tuli törmättyä seuraavaan parin vuoden takaiseen uutiseen ja näköjään säännöt eivät ole muuttuneet kymmenessä vuodessa kun itse lajia harrastin:
Harvinainen jäähy salibandyssä – pelaajalle punainen kortti väärän varusteen takia « Pääkallo.fi – salibandy
Eli siis kyseessä oli eri valmistajan lavan ja varren sekoittaminen. Muistan kun itse aloin perehtymään lajin sääntöihin juniorina reilu 12 vuotta sitten, ja törmäsin tuohon typerään sääntöön. Siihen aikaan Salibandyliiton sivuilla oli lueteltuna muutama sallittu yhdistelmä, ihan vain soppaa entisestään sekoittaakseen. Mihin tuo sääntö perustuu, ja mitä järkeä siinä on? Jos joku tulee sanomaan että ruuvin reiät eivät täsmää eri merkkien välillä, niin eivät ne täsmää välttämättä valmistajan sisällä. Silti ketään ei kiinnosta jos vaikka varteen olisi porattu uudet reiät, kunhan lapa ja varsi on samalta valmistajalta. Ihmettelen sitäkin että eikö IIF voisi kehittää jotain yhteistä standardia ruuvin rei'ille että ne kävisivät huoletta keskenään toisiinsa. Vai onko tämä sääntö vain mailavalmistajien lobbauksen tulos, keino ajaa pelaajat ostamaan rikkinäisen lavan tilalle oman tehtaan tekele?
Samaa pelleilyä on mielestäni IFF:n tarra. Ei siinä mitään jos kaikissa mailoissa olisi tuo tarra, mutta ainakin takavuosina FatPipe teki hieman halvempia mailoja ilman tuota tarraa. Olikohan Excelin Extreme Duudsonit-mallisto myös "laiton" versio? Mikä järki tässä on? Ymmärtäisin jos siinä mailassa sanottaisiin rehdisti että huomaathan kyseessä olevan maila vailla IFF:n hyväksymistarraa. Ainakin siihen aikaan mitään tuollaista käytäntöä ei ollut, vaan nuo laittomat mallit tunnisti lähinnä hitusen halvemmasta hinnasta. Olikohan tuon kikkailun tarkoituksena kusettaa säbäjunnujen vanhemmilta yhden mailan hinta? Muksulle ostetaan ensimmäiseksi mailaksi se vähän halvempi, kunnes huomataan että eihän tällä saa virallisia pelejä pelata ja siksi pitää ostaa uusi laillinen maila. Vähän mietitytti myös joidenkin mailojen tarrapinta. Se tarra tahtoi kulua ajan myötä kun varteen napsahteli palloa sun muuta kolhua. Yksi maila mulla meni jo sellaisene kyseenalaiseen kuntoon, että saiko tuosta merkistä mitään selvää kulumisen takia. Saati sitten kun joissakin mailoissa tarrapinta hyväksymistarroineen meinasi lähteä kokonaan irti ja tätä kautta mailasta meinasi tulla täysin laiton.
Itse tykkäsin säbävuosieni aikana kun salibandyssä pääsee enemmän kikkailemaan mailaa oman mielen mukaiseksi kuin vaikkapa lätkässä. Silloin kun minä lopetin pelaamisen, alkoi yleistyä nuo Unihocin erikoisvartiset mailat, Bubblet, Bamboot, Curvet, Pistol jne. Mä en ymmärrä mikä sen esti valitsemasta itselle sopivaa vartta ja itselle sopivaa lapaa. Piti rajata vaihtoehtoja sen perusteella että lapa ja varsi ovat samaa valmistajaa. Sitten grippejä taas sai (ainakin siihen aikaan) sotkea miten lystää. Minä en näe tässä mitään muuta syytä kuin junnuilta (tai heidän vanhemmiltaan) rahan koijaaminen, joka taas on ikävä asia. Mutta kai se jollakin täytyy varustetoimittajien rahaa tehdä kun muuten salibandyssä niin vähän varusteita on, verrattuna esimerkiksi jääkiekkoon.