Käsikirjoitustiimin pitäisi saada kenkää! Tässä on nyt käsillä kaksi juonikuviota, joiden käsikirjoitus on aivan täyttä paskaa: Miolan ja Nellan murhakeissi ja Noelin ja Elinan huoltajuuskeissi. Tai no, jos ohjelmaa käsikirjoittavat oikeasti yksinkertaiset ihmiset, ei varmaan parempaan pystytä.
Murhakeissistä olisi saanut vähällä yrittämisellä huomattavasti moninaisemman, jos joku olisi viitsinyt kirjoittaa hahmoille vähän jotain muuta kuin jännäkakkaa housuun. Nella on olevinaan juonittelija, mutta ihan piippuun jää. Nuorilla naisilla ei ole minkäänlaista oikeasti järkevää suunnitelmaa tai selityksiä. Ja aikaa niiden keksimiseen on kyllä ollut. Kun nyt on ollut jo pidempään selvää, että heidän tekonsa paljastuu, olisi ollut huomattavasti viihdyttävämpää, jos olisivat hioneet selitykset kuntoon. Kertoneet likipitäen samaa tarinaa omin sanoin, mutta kuitenkin niin, että kukaan ei tunnusta ja jää riittävä epäilys, mitä itse asiassa tapahtui. Muutenkin kaikki on täysin epäuskottavaa. Linda on onneton tunari, kun yrittää jättää kokonaisia työvaiheita tekemättä, DNA-testeistä tulokset tulevat vartissa, jne. Vituttaa katsoa tuollaista.
Sitten on tämä Noelin ja Elinan keissi. Ensinnäkin, ymmärrän, että Elina on alistettu ja Noel on narsistinen hullu. Mutta ehkä pienellä suunnitelmallisuudella Elinakin olisi voinut saada paremmat tulokset? Kuten vaikkapa varmistaa ensin, että Noel on Toivon kanssa jossain, kun Elina kertoo Susulle totuuden. Susuhan tosin on ihan paska ystävä muutenkin. Mutta kuka on tosielämässä noin ääliö kuin Elina? Toisekseen, ehkä olisi kannattanut kertoa Akille ensin ja pyytää apua. Elina ja Aki tuntevat toisensa nuoruudesta asti, eikä Akilla varmasti ole vaikeuksia ymmärtää, miten häikäilemätön Noel on. Sitten mennään pikavauhtia käräjille, koska Toivo on vaarassa. Haastemies toimittaa haasteen Elinalle, joka on juuri hoitamassa Toivoa, koska lapsen isä on varmaan töissä. Käräjillä todistajina on Susu ja Gunnar. Elinan asianajaja oli ihan täysi lapanen ja itse olisin kysynyt jostain muustakin kuin siitä, että ovat avoliitossa. Olisin kysynyt ihan vaikka, että kuinka usein on tavannut itse Elinaa, ovathan he ihan ystäviä? Ja onko Toivon laiminlyönnistä ollut jotakin näkyviä viitteitä? Ja miksi Elina on saanut tavata Toivoa kahdestaan, vaikka huoli on suuri? Miksi Toivosta ei ole tehty lastensuojeluilmoitusta? Hänellähän olisi ihan virkansakin puolesta velvollisuus tehdä sellainen, jos Toivon uskotaan olevan vaarassa. Toivottavasti tässä nyt Noeliakin kuullaan vielä ja silloin kysytään, että minkä takia Noel itse on antanut Gunnarin hoitaa Toivoa, kun hänellä itsellään on ollut tarvetta, vaikka hänellä on muistisairaus?
Näissä kummassakin juonessa olisi ollut mahdollisuuksia niin paljon suurempaan. Minäkin keksin nämä ihan sarjaa katsoessani, enkä edes ole mikään käsikirjoittaja. Ihan vain tosielämän pohjalta mietin, että miten itse toimisin. Ei olisi maksanut penniäkään enempää.