Salatut elämät ennakkoon (sisältää spoilereita tulevista jaksoista)

  • 146 962
  • 690

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Kuka siellä siis kuoli?

Kuinka niin? Ei vielä ainakaan kukaan. Se Honkasten poika (nimeä en nyt muista) joutui siiis Noelin yliajamaksi. Ja osin tämä näytettiin jo perjantain? jaksossa. Se yliajaja paljastettiin päätösjaksossa.

Tämä poika jouduttiin vaivuttamaan koomaan tai sitten se vaipui itse koomaan. En muista tätäkään tarkalleen kuinka meni. Mutta kukaan ei siis vielä ainakaan kuollut.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Eipä ollut hääppöinen tämä paluujaksokaan. Käytännössä tämä oli vain huono jatko-osa surkealle loppujaksolle. Eihän mikään asia edennyt mihinkään tai mitään? Eiku hei, Aki näki Mikin ja Susanna Laineen pusuttelun. Tätä piinaavaa draamaa varmaan saadaan seurata jouluun asti.

Ja mikä ihmeen järki on tässä paluussa? Siis Cmoreen tuli viime pe yksi jakso ja ensi pe tulee toinen, minkä jälkeen nähdään telkkarissa paluujaksot 1,5 tunnin pläjäyksessä, että normikatsojat saa Cmoren kiinni? Häh?
 

waida

Jäsen
Suosikkijoukkue
FPS
Eipä ollut hääppöinen tämä paluujaksokaan. Käytännössä tämä oli vain huono jatko-osa surkealle loppujaksolle. Eihän mikään asia edennyt mihinkään tai mitään? Eiku hei, Aki näki Mikin ja Susanna Laineen pusuttelun. Tätä piinaavaa draamaa varmaan saadaan seurata jouluun asti.

Ja mikä ihmeen järki on tässä paluussa? Siis Cmoreen tuli viime pe yksi jakso ja ensi pe tulee toinen, minkä jälkeen nähdään telkkarissa paluujaksot 1,5 tunnin pläjäyksessä, että normikatsojat saa Cmoren kiinni? Häh?
Siis ensi perjantaina tulloo yksi 20min pläjäys, sitten seuraavana perjantaina julkastaan neljä 20min jaksoa, ja heti maanantaina perään 9 jaksoa. Eli ei sieltä tv-katsojat saa yhtään kiinni. Cmoren omaavat näkevät siis koko viikon pläjäyksen ennen television kautta sarjaa kyttääviä.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Siis ensi perjantaina tulloo yksi 20min pläjäys, sitten seuraavana perjantaina julkastaan neljä 20min jaksoa, ja heti maanantaina perään 9 jaksoa. Eli ei sieltä tv-katsojat saa yhtään kiinni. Cmoren omaavat näkevät siis koko viikon pläjäyksen ennen television kautta sarjaa kyttääviä.

Tämä sekoitti minua vielä enemmän, mutta kai tästä jotain selvää saa, kunhan vaan avaa cmoren joka perjantai.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Joonatan Sievinen tekee paluun Pihlajakadulle. Myös Ulla ja Dahlia palaavat karanteenista.


Hyvältä kuulostaa! Oikeastaan paluun tekee kaksi lempparihahmoani. Ai että, Roinatanin paluu.
Ullan paluu on vähän njääh, koska nykyään hahmo on vähän sisällötön. Toivottavasti on jotain järkevää keksitty Ullalle.

Edit. Typo
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joonatan ja Dahlia ovat mielihahmojani, Dahlia jopa kaikkien aikojen sellaisia. Toki tuollainen överiksi vedetty yläluokkainen nenännyrpistely saa mussa elävässä elämässä aikaan inhoreaktion, mutta Salkkareiden överöintikuvioihin tuo sopii kertakaikkisen hienosti. Joonatan puolestaan tuo (tai ainakin toi) sarjaan Karin ja Talen (ja Jannen) kaltaista veijarimaista säätöä ja vähän myös surullisen hahmon ritaria, paikkansa silläkin. Ulla taas on siihen OG-Ullaan verrattuna ihan perseestä, mutta eipä hänkään voi millään ainakaan kahden näkemäni syyskauden jakson perusteella sarjan nykyisyyttä huonontaa. Kokemukseni huonoudesta voi tietenkin johtua siitä, että kesätauon aikana ehdin jo unohtamaan, millä tolalla sarja nykyään on. Joka tapauksessa lämmöllä toivotan joukkoihin palaavat sotilaat tervetulleeksi takaisin rintamalle, josko heidän paluunsa osaltaan vähentäisi kaiken maailman nollasisältösusujen, -henrikkien ja randomlasten ruutuaikaa. Luultavasti näin ei käy, mutta toivossa on hyvä elää, hope dies last.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Oliko BB Pullille potku esiintymään enemmänkin, peukku kyllä.

Dahlia tosiaan huippu hahmo, vaikka tuollaista leidiä ei tosiaan kasvotusten sietäisi.
 

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
Itse odotan suurin alla innolla, kuinka Roinatan suhtautuu Pala Productionsin rahat kavaltaneeseen majatalon osakkaaseen. Salkkarityylillä koko tapaus on laukaistu maton alle, kun Lasse sai osakkuuden ja viikon sisällä Cindy ja Roina viettää iloista perhe elämää vailla huolia ja murheita rahasta Cindyn välillä hakiessa nuoremmalta Sieviseltä kipinää makkarista. Korkeintaan muutaman jakson mykkäkoulu ja poliisilla uhkailu on ennen yhteen muuttoa jne.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Siis mitä ihmettä? Tämän viikon jaksot oli ihan hyviä. Asiat menivät eteenpäin ja saatiin päätökseen yksi turha kolmiodraama.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vähän sivusilmällä vilkuillen ja sivukorvalla kuunnellen menivät nämä tuoreimmat jaksot. Esitän siitä huolimatta muutaman hajahuomion:

- Jerelle paljastui jotenkin tuo Tomin ja Ainon suhdekuvio, miten se tapahtui meni minulta ohi, mutta pääasia että tapahtui. Tämän seurauksena Jere osoitti kattonsa alla majailevalle Tomille ovea, oikein hyvä ja samassa lähtöpassit sai tietenkin myös vaimokandidaattinsa, vielä parempi. Ainakin Tomi sai tämän myötä myös kenkää duunistaan, oikein hyvä sekin. En tähän hätään muista missä Aino on töissä, mutta mikäli Moosessa, niin fudut saanee hänkin.

- Mikin ja Marikan vispilänkauppa on viihdyttäväähköä ja Susanna Laine on yllättänyt olemalla paljon olettamaani vähemmän huono näyttelijä, GG Susanna.

- Salla on kaikessa yliampuvassa ärsyttävyydessään mielestäni ihan viihdyttävä hahmo joka katsoo oikeudekseen ja ehkä velvollisuudekseenkin puuttua muiden asioihin. Huvittavaahan se oli, kun Salla komensi Severin pois ammeestaan ja kehotti tätä siirtämään vauvauintinsa muualle, mutta silti vähän toivoisin Cindyn löytävän henkiset nyyttinsä, jotta hänellä olisi rohkeutta käskeä Sallaa huolehtimaan vain omista asioistaan. Joka tapauksessa hyvin vetää rooliaan tämä Sallan näyttelijä, on jotenkin keskivertoa salkkarinäyttelijää uskottavampi.

- Lasselle näyttäisi olevan kehittymässä suhteentapainen tähän naispoliisiin jonka nimeä en muista, kättä lippaan herra majurille!

- Kiiran ja vuokrapilluihin päin kallellaan olevan Matti Virtasen läheiset välit paljastuivat katsojille sekä Miran, Violan ja Nellan etsivätoimisto Omankädenoikeudelle. Kuviossa on potentiaalia, vaikka veikkaankin tässä olevan taas kerran ei-niin-yllättäen kyse vitunmoisesta väärinymmärryksestä. Kuvitteellisen panokseni asetan sille vaihtoehdolle, että Virtas-Matti ja Kiira ovat isä ja tytär.

- Hullu-Lellulle kehittynee suhde tähän lääkäriinsä tai mikä hoitaja olikaan, toivottavasti vältytään väsyneeltä kolmiodraamalta ja Noel saa lähteä Elinan vitamiinipurkin kera, ennen kuin lääkärihoitaja saa tulla.

- Jerelle ja Cindylle taitaa kehittyä suhde. Oikeastaan jopa toivon että kehittyy, koska paljon on viihdearvopotentiaalia siinä, kun sekä Lasse että Severi siipensä polttaneena joutuisivat katsomaan sivusta, kun sukulaismies korjaisikin potin siinä kisassa, josta Lasse ja Severi jo molemmat hylättiin. Mielestäni Lassen pitäisikin katsella eteenpäin ja panostaa siihen poliisinaiseen, Severin taas pitäisi keskittyä vaalimaan jutun positiivisia puolia; hän kuitenkin pääsi kuin pääsikin painamaan Cindyä. Ensimmäisen ja samalla oletettavasti viimeisen kerran, mutta pääsi kuitenkin.

Eivät nämä jaksot nyt mitään paskinta paskaa olleet.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
- Jerelle ja Cindylle taitaa kehittyä suhde. Oikeastaan jopa toivon että kehittyy, koska paljon on viihdearvopotentiaalia siinä, kun sekä Lasse että Severi siipensä polttaneena joutuisivat katsomaan sivusta, kun sukulaismies korjaisikin potin siinä kisassa, josta Lasse ja Severi jo molemmat hylättiin. Mielestäni Lassen pitäisikin katsella eteenpäin ja panostaa siihen poliisinaiseen, Severin taas pitäisi keskittyä vaalimaan jutun positiivisia puolia; hän kuitenkin pääsi kuin pääsikin painamaan Cindyä. Ensimmäisen ja samalla oletettavasti viimeisen kerran, mutta pääsi kuitenkin.

Eivät nämä jaksot nyt mitään paskinta paskaa olleet.

Siis jonkunhan Sievisen on pakko iskeä kunnolla Cindyyn kiinni, että Roinatan voi astella paluukohtaukseen sanoilla "mitä helvettiä?" . Itse toivoisin tämän olevan kylvyssä oleva Severi. Siinäpä olisi Roinatanilla ihmeteltävää, kun vanha vaippapöksy paneskelee Cindyä, sen sijaan, että katselisi Persikka Peteä.

Roinatanista tulikin mieleen, että törmäsin jodelissa keskusteluun missä monet veikkailivat Jokken olevan Joonatan. Jokke = Joonatan... joo kyllähän tuo on mahdollista, Joonatanilla on myös sellaista aggressiivisuus taustaa ym.
Toki mielestäni tuo kuulostaa pikkaisen kaukaahaetulta, mutta kyllähän Roinatanilla pitää olla jokin syy tulla Pihlajankadulle käymään. Ehkä vain tulee morjestamaan Jereä ja muita.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Noel vetää nappeja salaa Elinalta. Tulee vähän Markus Ekholm mieleen.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Ensi viikon jaksot katselin jo etukäteen eilen. Ja minulle ainakin tuli nyt kyllä jollain tavalla jopa Salkkarit-mittapuulla vaivaantunut fiilis noista ensi viikon jaksoista. Siellä oli montakin sellaista sanoisinko väkisin väännettyä juonikuviota joiden se ydin ei oikein avautunut ainakaan minulle. Siis tarkoitan että en oikein nyt saanut kiinni siitä miksi on perusteltua tehdä tästä juonikuviosta isompi kuvio, miksi se kiinnostaa niin paljon edes sarjan henkilöitä?

Tai en nyt tarkalleen valitettavasti osaa selittää mitä haen takaa mutta esimerkiksi voisin nostaa tuon Mikin, Marikan ja Akin kuvion jota olen ihmetellyt jo melkein alusta asti. Ja samaa ihmettelyä on kirjoitettu näemmä tuonne toiseenkin Salatut elämät-ketjuun.

Siis, ymmärtäisin tuon kovan salaamisvimman Mikin ja Marikan suhteessa jos Miki olisi yhä yhdessä Marikan siskon Susun kanssa. Mutta kun ei ne ole olleet yhdessä enää aikoihin, siis Miki ja Susu. Siksi on ihmeellistä että tuosta on tehty isompi haloo johon on jostain syystä sotkeutunut myös Aki Nikkinen. Mitä se Susullekaan enää siis kuuluu ketä Miki ja Marika tapailee? Tähän olisikin melko yllättävää jos aikanaan kun tämä kuvio selvinnee Susullekin niin Susu reagoisikin tähän niin että jaa, mitäs tuo nyt minulle enää kuului? Sama se minulle on vaikka tapailisivat valopylväitä...

Eikä tässä vielä kaikki siis koko tässä kuviossa. Vaan ensi viikon jaksoissa tämä draama vielä laajenee. Eli sitä en tajua enää ollenkaan miksi Aki tarjoaa jopa 50 000 euroa Mikille siitä että tämä lähtee pois Helsingistä? Paljon halvemmalla olisi Aki päässyt kertomalla Susulle totuuden. Ja ihmetyttää sekä huvittaa toki Mikikin murehtimassa sitä että joutuu eroamaan myös lapsistaan ja mihin hän on sitten muuttamassa, ei Akin ehdottomaan Koreaan kuitenkaan vaan Espooseen!

Joo, pitää muistaa että tämä on Salatut elämät mutta silti, nyt on sellainen juoni tosiaan että minua ainakin ihmetyttää koko kuvio jopa Salkkarit-mittapuulla. Mutta hupia nyt toki aiheutti tuo perjantain lopun pieni ennakkopätkä jossa Aki nyt sattuu löytämään taas tämän Mikin ja Marikan paneskelemasta jopa sieltä esittelyn kohteena olleesta asunnosta.

Ja oli niissä ensi viikon jaksoissa nyt muutama muukin vähän tekemällä tehty muka jännittävä juonikuvio. Mitä Aino nyt muka voittaa tuolla että aikoo mennä lähimuistinsa menettäneen Jeren kanssa naimisiin? Tuo muistin menetys voi olla jopa niin lyhytkestoinenkin että tuossa Aino ei kyllä voita yhtään mitään. Vai kuinka rikas Jere on? Kannattaako hänet huijata siksi kanssaan vihille?

Ja jotenkin ihmetytti tuo jopa Sallankin noin nopea kiinnostuminen Sampon asioista ja pyytämästään vapaapäivästä. Ei oikein riittänyt minulle ainakaan perusteluksi se että Sampo on Sallan alainen. Vaikka Sallasta puhutaankin. Tässäkin tuli minulle sellainen väkisin väännetyn juonikuvion maku suuhun, saatiin täten sitten Salla kuulemaan tuosta Ainon suunnitelmasta vihiä Jere seuraavana päivänä.

Sitä jäin kyllä sitten miettimään kuka tuon sairaalahuoneen oven avasikaan lopussa? En yllättyisi jopa vaikka tässä nähtäisiin nyt se Joonatanin paluu, joka tulee kertomaan totuuden velipojalleen.
 

Expendable

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tampa Bay Lightning
Ensi viikon jaksot katselin jo etukäteen eilen. Ja minulle ainakin tuli nyt kyllä jollain tavalla jopa Salkkarit-mittapuulla vaivaantunut fiilis noista ensi viikon jaksoista. Siellä oli montakin sellaista sanoisinko väkisin väännettyä juonikuviota joiden se ydin ei oikein avautunut ainakaan minulle. Siis tarkoitan että en oikein nyt saanut kiinni siitä miksi on perusteltua tehdä tästä juonikuviosta isompi kuvio, miksi se kiinnostaa niin paljon edes sarjan henkilöitä?

Tai en nyt tarkalleen valitettavasti osaa selittää mitä haen takaa mutta esimerkiksi voisin nostaa tuon Mikin, Marikan ja Akin kuvion jota olen ihmetellyt jo melkein alusta asti. Ja samaa ihmettelyä on kirjoitettu näemmä tuonne toiseenkin Salatut elämät-ketjuun.

Siis, ymmärtäisin tuon kovan salaamisvimman Mikin ja Marikan suhteessa jos Miki olisi yhä yhdessä Marikan siskon Susun kanssa. Mutta kun ei ne ole olleet yhdessä enää aikoihin, siis Miki ja Susu. Siksi on ihmeellistä että tuosta on tehty isompi haloo johon on jostain syystä sotkeutunut myös Aki Nikkinen. Mitä se Susullekaan enää siis kuuluu ketä Miki ja Marika tapailee? Tähän olisikin melko yllättävää jos aikanaan kun tämä kuvio selvinnee Susullekin niin Susu reagoisikin tähän niin että jaa, mitäs tuo nyt minulle enää kuului? Sama se minulle on vaikka tapailisivat valopylväitä...

Eikä tässä vielä kaikki siis koko tässä kuviossa. Vaan ensi viikon jaksoissa tämä draama vielä laajenee. Eli sitä en tajua enää ollenkaan miksi Aki tarjoaa jopa 50 000 euroa Mikille siitä että tämä lähtee pois Helsingistä? Paljon halvemmalla olisi Aki päässyt kertomalla Susulle totuuden. Ja ihmetyttää sekä huvittaa toki Mikikin murehtimassa sitä että joutuu eroamaan myös lapsistaan ja mihin hän on sitten muuttamassa, ei Akin ehdottomaan Koreaan kuitenkaan vaan Espooseen!

Joo, pitää muistaa että tämä on Salatut elämät mutta silti, nyt on sellainen juoni tosiaan että minua ainakin ihmetyttää koko kuvio jopa Salkkarit-mittapuulla. Mutta hupia nyt toki aiheutti tuo perjantain lopun pieni ennakkopätkä jossa Aki nyt sattuu löytämään taas tämän Mikin ja Marikan paneskelemasta jopa sieltä esittelyn kohteena olleesta asunnosta.

Ja oli niissä ensi viikon jaksoissa nyt muutama muukin vähän tekemällä tehty muka jännittävä juonikuvio. Mitä Aino nyt muka voittaa tuolla että aikoo mennä lähimuistinsa menettäneen Jeren kanssa naimisiin? Tuo muistin menetys voi olla jopa niin lyhytkestoinenkin että tuossa Aino ei kyllä voita yhtään mitään. Vai kuinka rikas Jere on? Kannattaako hänet huijata siksi kanssaan vihille?

Ja jotenkin ihmetytti tuo jopa Sallankin noin nopea kiinnostuminen Sampon asioista ja pyytämästään vapaapäivästä. Ei oikein riittänyt minulle ainakaan perusteluksi se että Sampo on Sallan alainen. Vaikka Sallasta puhutaankin. Tässäkin tuli minulle sellainen väkisin väännetyn juonikuvion maku suuhun, saatiin täten sitten Salla kuulemaan tuosta Ainon suunnitelmasta vihiä Jere seuraavana päivänä.

Sitä jäin kyllä sitten miettimään kuka tuon sairaalahuoneen oven avasikaan lopussa? En yllättyisi jopa vaikka tässä nähtäisiin nyt se Joonatanin paluu, joka tulee kertomaan totuuden velipojalleen.
Itse veikkaan että vanha kunnon Tomihan sieltä saapuu mielettömillä näyttelijätaidoillaan kertomaan asiasta!
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Mutta hupia nyt toki aiheutti tuo perjantain lopun pieni ennakkopätkä jossa Aki nyt sattuu löytämään taas tämän Mikin ja Marikan paneskelemasta jopa sieltä esittelyn kohteena olleesta asunnosta.

Siis, nyt en tajua mistä olen saanut päähäni että Aki olisi myös ollut löytämässä tätä kaksikkoa Miki-Marika paneskelemasta sieltä asuntoesittelyn kohteena olevasta asunnosta? Olisiko ollut kuitenkin niin että olen katsellut sivusilmällä tuon loppukohtauksen ja jotenkin tuo Mitä helvettiä-huudahdus olisi kuullostanut niin Akimaiselta huudolta?

Sitä jäin kyllä sitten miettimään kuka tuon sairaalahuoneen oven avasikaan lopussa? En yllättyisi jopa vaikka tässä nähtäisiin nyt se Joonatanin paluu, joka tulee kertomaan totuuden velipojalleen.

No niin, ei ollut vielä Joonatanin vuoro tulla sarjaan takaisin vaan oven avasi tylsästikin Kalle. Kalle ei kuitenkaan estellyt Jeren ja Ainon hääsuunnitelmia vaikka varmisti Jereltä että mies on varma mitä on tekemässä ja kenet vihimässä. No, olihan kertoimet aika korkealla sen suhteen että oven olisi avannut jo nyt Joonatan. Vaikka Joonataninkin paluu tapahtuu näissä uusissa jaksoissa jo.

Ja aika ovelasti tuo Salla sabotoi lopulta nuo Jeren ja Ainon häät. Eli kaksikko Jere-Aino ei ole virallisesti kuitenkaan naimisissa kun vihkimisseremonian hoiti Sallan palkkaama pappia näytellyt henkilö.

Tuossa varmaan yritettiin yllättää meidät katsojat suurestikin mutta en tiedä, ei tuo papin paljastuminen näyttelijäksi minua kuitenkaan niin suuresti yllättänyt. Kun Salla kuitenkin puhui että on hoitanut sen ettei Jere ja Aino mene naimisiin ja kun ei sieltä kukaan tullut hääseremoniaa varsinaisesti sabotoimaan ja estelemään niin osasi odottaa että vielä sieltä on tulossa jotain. Niin kuin sitten tulikin eli pappi paljastui vain näyttelijäksi.

Hieman särähti kyllä ainakin minun korvaani hääseremonian lopussa nuo "papin" lausumat sanat. Tuli ajatus että eihän se pappi kai nyt yleensä noin rennohkosti töksäytä jotain että nyt olette vaimo ja mies.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kattelen tässä ensi viikon jaksoja. Aivan helvetin raskasta seurattavaa tämä Noelin sekoilu Elinan suhteen.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Kattelen tässä ensi viikon jaksoja. Aivan helvetin raskasta seurattavaa tämä Noelin sekoilu Elinan suhteen.
Kaksi jaksoa katsoin eilen. Kökkö tyyppi tuo Noel tällä hetkellä. Välillä tuntuu siltä kuin katsoisi "sairasta ohjelmaa". Ulla T. on näiden rinnalla fiksu tyyppi. Milloinka Noel jää kiinni törttöilystä auton ratissa...
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
On kyllä hyvää paskaa nämä Rooma green screen viritykset. Kohta on vuosi 2022 ja tälläistä laatua tarjoaa salkkarit. Ai että, kun nauran itseni kuoliaaksi.
 

Kale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tom Laaksonen
Kaksi jaksoa katsoin eilen. Kökkö tyyppi tuo Noel tällä hetkellä. Välillä tuntuu siltä kuin katsoisi "sairasta ohjelmaa". Ulla T. on näiden rinnalla fiksu tyyppi. Milloinka Noel jää kiinni törttöilystä auton ratissa...

Noel ja Elina on aika tasapainoiset tyypit adoptiovanhemmiksi……..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös