Saksafanien kokoontumisajot

  • 74 259
  • 545

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onpa mennyt mjr:llä ja muaddibilla munuaispiirakka syvälle sieraimeen. Tosiasia nyt vain on, että Iso-Britannia Irlanteineen on perseestä verrattuna keskiseen Eurooppaan, vaikka toki paljon edellä monia muita paikkoja. Ranskaa tässä nyt ei viitsi edes mainita sen kummemmin kuin että hyviä ruokia, mutta pesköön joskus kainalonsa.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Onpa mennyt mjr:llä ja muaddibilla munuaispiirakka syvälle sieraimeen.

Olisivat kiitollisia saksalaisille. Ilman heitä saattaisivat tällä hetkellä posmittaa venäjää. Tietokoneet + internet, kännykät ja muu sälä olisi vain harvojen luksusta kotona. Jossain kirjaston koneella saisivat jonotella päästäkseen nettiin avautumaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Onpa mennyt mjr:llä ja muaddibilla munuaispiirakka syvälle sieraimeen.

No, pitääkös tässä nyt kuitenkin jatkaa nokittelua, ihan mielelläni sen teen, kuin tikkareita veisi lapsilta, mutta kun täällä toiset nahkahousufanit kieltävät pilaamasta fanipiknikkiä!
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Hampurista joku kyseli, kyllä kannattaa poiketa. Todella erilainen paikka kuin Berliini, mutta omalla vauraalla tavallaan hyvin viehättävä kaupunki. Joulun alla keskustassa ja varmaan muuallakin oli lähes joka aukiolla Christkindlmarkt, joissa oli mukava nautiskella gluhweinia ja ostaa jouluaiheista krääsää. Risteily satama-alueella jäi mieleen; oli hauska ja erilainen kokemus, tosin marraskuun viimeisen viikonlopun iltana tuppasi vähän paleltamaan vaatekerroksista ja sormikkaista huolimatta.

Hampurissa on kelpo keskitysleiri eli Neuengammen leiri. Kannattaa käväistä. Erittäin laaja perusnäyttely ja iso alue, tuolla meni juuri heinäkuussa reilut neljä tuntia. Paikallisjunalla ja -bussilla tuonne pääsee kätevästi.

Hampurissa on erittäin toimiva paikallisliikenne, pakko kehua tuota. Tuon tason joukkoliikennettä käyttäessä ei ole kovin suurta tarvetta yksityisautoiluun. Suomessa sen sijaan tuntuu olevan käytössä kepin ja porkkanan sijasta keppi ja keppi: autoilun hintaa nostetaan jatkuvasti samalla kun joukkoliikenne tuntuu menevän aina vain heikompaan ja/tai kalliimpaan suuntaan. Kaipa pitäisi satsata tulevaisuuteen ja ostaa Histamiini-poni tai vanha kaakki, jolla ratsastaa kohti auringonlaskua.

Saksa on hieno maa, vaikka toistaiseksi en olekaan käynyt kuin kolmessa saksalaisessa kaupungissa (Berliini, Hampuri, Lyypekki) ja sen lisäksi Itävallassa Wienissä, mikä lasketaan melkein Saksaksi - olihan Aatukin itävaltalainen.

Kesäistä currywurstin makua muistellen liityn siis minäkin Saksa-fanien kokoontumisajoihin. Tosin Puola-fanien kokoontumisajotkin kiinnostavat, viimeisen viiden vuoden aikana olen käynyt Puolassa viidesti. Loistavat ruoat, hyvät juomat, paljon kulttuuria ja mukava hintataso vähän vähemmän tienaavillekin.
 

Andrew

Jäsen
työkulttuuri - välillä meinaa niin mennä hermo saksalaisiin kolleegoihin.

Pystytkö avaamaan vähän enemmän työkulttuuria ihmisen näkökulmasta, joka on tehnyt töitä saksalaisten kanssa. Mikä saksalaisissa on niin rasittavaa kollegoina?

Itse en ole saksalaisten kanssa varsinaisesti tehnyt työtä, vähän vain ollut tekemisissä työn puitteissa. Minusta ovat olleet todella mukavia, todella perusteellisia, mutta pitävät aina lupauksensa sekä ovat todella tehokkaita.
 

julle-jr

Jäsen
Itse en ole saksalaisten kanssa varsinaisesti tehnyt työtä, vähän vain ollut tekemisissä työn puitteissa. Minusta ovat olleet todella mukavia, todella perusteellisia, mutta pitävät aina lupauksensa sekä ovat todella tehokkaita.
Saksalaiset ovat tehokkaita ja pitävät lupauksensa kyllä. He ovat kuin saksalainen auto bahnalla, se kulkee jämäkästi ja moitteetta kohti valittua päämäärää. Ongelmia tulee siinä vaiheessa, kun pitäisikin reagoida nopeasti ja vaikka muuttaa hieman reittiä kun onkin paljastunut jotakin uutta tietoa. Se ei olekaan niin yksinkertaista, koska valittuun päämäärään on mentävä valittua reittiä pitkin, vaikka se ei ehkä uusien faktojen valossa olisikaan järkevin ratkaisu. Toki suomalaisillakin on tätä "läpi harmaan kiven" -mentaliteettia, ehkä sen takia suomalaiset ja saksalaiset tulevatkin hyvin toimeen keskenään. Ennalta päätetyistä tavoitteista ei lipsuta, vaikka parempiakin tavoitteita tulisi yhtäkkiä mieleen.
 
Viimeksi muokattu:

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Joo Hampurin reissu edessä keskiviikkona ja kiesi pitäis hakea sieltä. Tietääkö kukaan mitään siitä Puttgardenin satamassa olevasta uudesta isosta tuliaiskaupasta? Onko siellä hintataso samaa luokkaa kuin Rostockin satamassa? Takakontillinen saksalaista olutta olisi tarkoitus lastata saksalaiseen laatufarkkuun. Viimeksi kun Rostockista ostin, niin oluet oli Viron hinta -30% suunnilleen. Siis tarjouksessa taisi olla joku merkki 6,90€/24tlk.

Löytyi rohkaisevaa tietoa. Tarjouksessa Carlsberg 4,6% maksaa 7,5€/salkku ja joku mulle tuntematon merkki oli 5,8€/salkku. Lapin Kulta normihinta 10,7€ jne..
 
Viimeksi muokattu:

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Joo Hampurin reissu edessä keskiviikkona ja kiesi pitäis hakea sieltä. Tietääkö kukaan mitään siitä Puttgardenin satamassa olevasta uudesta isosta tuliaiskaupasta? Onko siellä hintataso samaa luokkaa kuin Rostockin satamassa? Takakontillinen saksalaista olutta olisi tarkoitus lastata saksalaiseen laatufarkkuun. Viimeksi kun Rostockista ostin, niin oluet oli Viron hinta -30% suunnilleen. Siis tarjouksessa taisi olla joku merkki 6,90€/24tlk.

Löytyi rohkaisevaa tietoa. Tarjouksessa Carlsberg 4,6% maksaa 7,5€/salkku ja joku mulle tuntematon merkki oli 5,8€/salkku. Lapin Kulta normihinta 10,7€ jne..

Itse ostin osan Lyypekin satamasta (sama Bernerin viinakauppa kuin Rostockissa) ja osan Cittimarkt-nimisestä marketista hieman Lyypekin ulkopuolelta. Noissa Cittimarkteissa saa pantit pois kassalla ja osa juomista oli halvempia siellä ja valikoima hiukan erilainen. 4,80 oli halvin laatikko tanskalaista kaljaa. Puttgardenissa en käynyt kaupoilla, mutta en ihmettele vaikka sielläkin olisi tuo Cittimarkt.
 
Viimeksi muokattu:

lebak

Jäsen
Kiitoksia vinkeistä ja kokemuksista Hampuriin liittyen!
Kuten aiemmin mainitsin, reissuun vajaa pari viikkoa ja täältä on saatu paljon uusia ideoita miten aikaa käytettäisiin. Myöskin HSV-Werder peliin liput saapuivat jo postissa!
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Itse ostin osan Lyypekin satamasta (sama Bernerin viinakauppa kuin Rostockissa) ja osan Cittimarkt-nimisestä marketista hieman Lyypekin ulkopuolelta. Noissa Cittimarkteissa saa pantit pois kassalla ja osa juomista oli halvempia siellä ja valikoima hiukan erilainen. 4,80 oli halvin laatikko tanskalaista kaljaa. Puttgardenissa en käynyt kaupoilla, mutta en ihmettele vaikka sielläkin olisi tuo Cittimarkt.
Ei muuten sitten ole Puttgardenissa. Cittymarktit on entisiä tukkuja, joissa tosiaankin saa pantittomia vientiin tarkoitettuja tölkkejä, mutta saanee valituista paikoista useimpien rajanylityspaikkojen kohdalta muualtakin.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Kiitoksia vinkeistä ja kokemuksista Hampuriin liittyen!
Kuten aiemmin mainitsin, reissuun vajaa pari viikkoa ja täältä on saatu paljon uusia ideoita miten aikaa käytettäisiin. Myöskin HSV-Werder peliin liput saapuivat jo postissa!
Jos perussaksalainen ruuan jälkeen alkaa tuntua halu jonkinmoisen vaihteluun niin kannattaa menna hieman pohjoiseen rautatieasemasta vaikka Lange Reihelle. Varsinkin kesällä hieno paikka katsella maailman menoa hieman monikansallisemmassa ruokaympäristössä.

Muuten viimeaikoina olen siirtänyt itseni takaisin nuoruuteeni tehokkaasti kyseisen Saksahittin avulla Bosse - Schönste Zeit
 

DeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT
Täältä nousee yhden Saksa-fanin käsi pystyyn. Jonkun verran tuolla käyneenä täytyy todeta että Räty oli kyllä totaalisen pihalla kommentteineen... Eräs asia johon olen kiinnittänyt huomiota saksalaisissa on se, että yleinen mielikuvahan heistä on että ovat aurinkoa tarkempia ja säntillisiä, työssään ehkä, mutta vapaa-ajalla tuntuvat olevan melko välinpitämätöntä sakkia. Muutenkin saksalaisista on jäänyt sellainen vaikutelma että vaikka sääntöjä ja direktiivejä on ihan yhtä paljon mitä Suomessa niin ei niitä kuitenkaan noudateta samalla tarkkuudella mitä täällä. Tuosta paikallisesta byrokratiasta ei (onneksi) ole kokemuksia, se on paikallistenkin mielestä melkoista showta. Palkathan normitöissä tuolla pyörii aika samoissa mitä täällä, mutta kokonaisveroaste ja muut elämisen peruskulut on alemmat. Eräs erikoisuus tuolla on se, että vaikka käteen jää enemmän niin silti väki asuu vuokralla, omistusasuminen on yllättävän harvinaista.
Flensburg, Hampuri, Bremen, Essen, Gelsenkirchen, München, Füssen,... Noissa kylissä on tullut kulutettua aikaa, Berliini tarvisi kyllä joskus mennä tarkistamaan ja oikein ajan kanssa. Enemmän olen jotenkin pitänyt tuosta Baijerista, en tiedä miksi, mutta osasyyllinen saattaa olla tuo olutkulttuuri joka on Baijerissa jotenkin kokoajan arjessa läsnä, pohjoisempana ei niinkään. Ja kyllähän Baijerissa tuo sapuskakin on jotenkin äijämäisempää,.. Tosin Füssenissa aivan alppien juurella myös maisemat alkaa olemaan aika totaalisen muuta mihin tällainen tasamaantallaaja on tottunut.
Hieno maa! Kohta lähdetään taas Baijerin kiertueelle!
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Tässä ketjussa on Saksassa asuvia ja asuneita joilta lukisin mielelläni mietteitä Saksan eilisistä vaaleista ja ilmiöstä nimeltä Angela Merkel.

Minusta Merkel vaikuttaa kaikkea muuta kuin karismaattiselta johtajalta. Mistä ihmeestä hänen suosionsa nousee? Siitä ettei uskottavia haastajia ole? Osaisiko joku valottaa mikä tuossa harmaassa naisessa vetoaa saksalaisiin?

Itse vaalituloksesta sen verran, että kun CDU/CSU ei kuitenkaan saanut sitä enemmistöä ja sen apupuolue FDP putosi valtiopäivältä päädyttänee koalitioon CDU + demarit. Kukaan ei sitä halunnut, ovathan nuo toistensa päävaihtoehdot (vaikka voikin kysyä tarjosiko SDP kunnollista vaihtoehtoa Merkelille). Demarien alamäen voi odottaa jatkuvan CDU/CSU:n hallituksen apupuolueena.

Periaatteessa vaalitulos mahdollistaisi myös Merkelin syrjäyttämisen ja punavihreän hallituksen, mutta demarit ovat kieltäytyneet kaikesta yhteistyöstä Itä-Saksan entisten kommunistien ja puolueloikkari Lafontainen edustaman Die Linken kanssa. Olisiko muuten mitenkään mahdollista että Merkell muodostaisi enemmistöhallituksen vihreiden kanssa jolloin oppositio muodostuisi vasemmistosta?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kai se tämän ketjun kamaa on, että Saksa varmisti eilen paikkansa ensi kesän World Cupiin, 3-0-kotivoitolla Irlantia vastaan.

Toki paikka kisoissa oli tätä ennen käytännössä jo muutenkin varma.

Ensi kesänä olisi tarkoitus olla Saksassa kisojen aikaan ja sen verran optimisti olen, että matka olisi tarkoitus aloittaa vasta puolivälierävaiheessa, sinne nyt ihan vähintään Mannschaft astelee.

Itse tosin odotan kyllä sitä pyttyä kisoista, mielestäni täyttä realismia.

Voisi olla aika makea fiilis juhlia mestaruutta Berliinissä!
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Ensi kesänä olisi tarkoitus olla Saksassa kisojen aikaan ja sen verran optimisti olen, että matka olisi tarkoitus aloittaa vasta puolivälierävaiheessa, sinne nyt ihan vähintään Mannschaft astelee.

Itse tosin odotan kyllä sitä pyttyä kisoista, mielestäni täyttä realismia.

Voisi olla aika makea fiilis juhlia mestaruutta Berliinissä!

Vähän samanlaiset suunnitelmat. Minulle tosin riittäisi olla Saksassa (eli käytännössä Berliinissä) jo kisojen ekojen matsien aikaan. Kyllä siellä silloinkin kunnon kisafiilikseen pääsisi. Sekä lentojen että majoitusten hinnat varmasti kallistuvat kisojen lähetessä joten hyvissä ajoin kannattaa olla liikkeellä.

Uudella mantereella ei ole eurooppalainen joukkue voittanut vielä koskaan mestaruutta ja ainakin viime kesän Copa American perusteella Brasilia vaikuttaa mestarusuosikilta numero 1.

Suoraan sanottuna ei hirveän luottavaiset ole fiilkset. Itse olisin antanut Löwille kenkää viime kisojen jälkeen. Parissa viime arvokisoissa hänen joukkueensa ovat kyllä esittäneet viihdyttävää peliä alkulohkossa mutta sulaneet täysin ratkaisevissa peleissä. Viime kertainen Italiamatsi oli täysi pannukakku. Ja näissäkin karsinnoissa se järkyttävä sulaminen 4-0 johtoasemassa Ruotsipelissä. Mutta katsotaan nyt miten onnistuu tämän uuden mahdollisuutensa käyttämään.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Siunaantui mahdollisuus ilmaiseen pitkään viikonloppuun Berliinissä ensi keväänä, eikä masenna tämä juttu ollenkaan. Tosin matkaseura hiukan rajoittaa aktiviteetteja, nimittäin leirikoulusta on kyse. Hyvää tuossa on kuitenkin se, että hommaa johtaa opettaja, joka on asunut Berliinissä ja tuntee paikat hyvin, ja tietysti se, että matka ja majoitus on ilmainen. Hyvä mahdollisuus siis ottaa tuntumaa kaupunkiin. Jonkin verran vastuuta on tiedossa yleisen valvonnan lisäksi, mutta historiakohteet menevät jo oman kiinnostuksen piikkiin, joten kovin työläänä en tuota seikkaa näe.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Suoraan sanottuna ei hirveän luottavaiset ole fiilkset. Itse olisin antanut Löwille kenkää viime kisojen jälkeen...

Niin, moni tuntemani saksalainen on itse asiassa todennut, että Löw olisi pitänyt kenkiä pois tuon skandaalinkäryisen Italia-fiaskon jälkeen. Itse ottelussahan Löwin pokka ei pitänyt, vaan sekoitti oman hienosti toimineen pelin mm. sillä, että laittoi Kroosin päällystakiksi Pirlolle.

Itse olenkin jossain toisessa ketjussa kirjoittanut, että Löw on se "das Risiko" tämän jengin menestykselle. Pelaajamateriaalihan alkaa kokonaisuudessa olla koko maailman paras, kun hyökkäykseenkin on tullut uutta verta.

Ennen kaikkea pidän kuitenkin siitä, että Saksa pelannee tällä hetkellä maailman luovinta ja kauneinta futista (tjeu: viime Ruotsi-pelin maalikooste ja highlightit).

Itse olen alkanut pelitavallisessa mielessä puhua jonkin sortin Bayern-Dortmund-hybridistä, jota se luonnollisesti pelaajamateriaalin takia osin käytännössäkin on.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Pystytkö avaamaan vähän enemmän työkulttuuria ihmisen näkökulmasta, joka on tehnyt töitä saksalaisten kanssa. Mikä saksalaisissa on niin rasittavaa kollegoina?

Näin lyhyesti niin totaalinen joustamattomuus tilanteessa kuin tilanteessa.

EDIT: julle-jr summasikin sen hyvin.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Berliinissä ollaan, päätin tehdä päiväreissun kun ei ollut muutakaan tekemistä tänään. Täytyy käydä pari perus turistinähtävyyttä läpi, kun ei ole aiemmin tullut sitä tehtyä.
 

scholl

Jäsen
Kai se tämän ketjun kamaa on, että Saksa varmisti eilen paikkansa ensi kesän World Cupiin, 3-0-kotivoitolla Irlantia vastaan.

mihin ihmeen World Cupiin? Hourit.

Näin lyhyesti niin totaalinen joustamattomuus tilanteessa kuin tilanteessa.

ruotsalaisetko nyt puhuvat? Saksalaiset ovat valmistautuneita hyvin. Ne asiat on alun perin jo käyty läpi ja analysoitu, sen jälkeen kun toinen osapuoli tulee sinne vain hengailemaan mitenkään valmistautumatta, hänelle saattaa tulla kuva, että saksalaiset sanelevat. Se ei pidä paikkansa, vaan näiden sluibailijoiden pitäisi katsoa peiliin ja valmistautua myöskin etukäteen.

Sovitaanko, että tässä ketjussa ei mainita Britanniaa tai Englantia ollenkaan? Maailman perseestä on ikävä keskustella. Itseasiassa olisi melko mukavaa, jos emme muistaisi ollenkaan, että sellainen saari on edes olemassa.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Saksalaiset ovat valmistautuneita hyvin.

Toki, mutta mihinkään asiaan ei voida valmistautua niitä hyvin, että se toimisi aina, pysyvästi ja maailman tappiin asti. Tällöin pitäisi löytyä joustavuutta että kykyä muuntautua. Se on saksalaisen työntekijän heikkous minun kokemukseni mukaan.

Toki saksalainen yrittää sanella mutta menee hiljaiseksi siinä vaiheessa, kun sanotaan että töitä tehdään sille logolle mikä on rinnuksessa eikä sille nimellä mikä on selässä-näin jääkiekkojargonia käyttääkseni.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Onko muuten Helsingissä baaria/baareja johon yleensä arvokisojen aikaan on kokoontunut erityisen paljon Saksan kannattajia seuraamaan pelejä eli FF2-kieltä käyttääkseni mieshuoraamaan? Mielellään jonnekin sellaiseen eksyisin.
Ajattelin kyllä olla ensi kesänä joitakin päiviä Berliinissäkin aistimassa kisatunnelmaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös