Onhan tuo SaiPan viestintä ollut todella surkeaa viime aikoina. Kun kausi on jälleen ohi ennen joulua (tällä kaudella jo ennätysaikaisin), niin silloin edes pienille virheille viestinnässä ei ole varaa. Ja kun niitä virheitä sattuu jatkuvasti, niin negatiivinen kierre seuran ympärillä vain kasvaa.
Sinänsä on ihan positiivista, että SaiPan uusi viestintäpäällikkö yrittää kehittää jotain uutta, mutta olihan tuo bingo nyt ihan kuolleena syntynyt idea. Sen jälkeen vielä provosoituminen siitä, kun paskasta ideasta tuli kuittailua. Sen jälkeen tuo Markkasen ulostulo, jonka kruunasi kommentti "jäätkö tuleen makaamaan vai nousetko ylös. Se jää nähtäväksi". Ihan älytön määrä virheitä pienen ajan sisään tilanteessa, jossa yhdellekään virheelle ei olisi varaa. Kautta on vielä puolet jäljellä ja ainut mitä SaiPa voi enää tavoitella on jumbosijan välttäminen. Jos tuossa tilanteessa halutaan kannattajia hallille, niin viestinnän pitää olla ihan eri tasolla kuin nyt on nähty.
Onko siitä strategiastakaan tiedotettu mitään? Aikaisemmin on luvattu, että strategian kanssa tullaan ulos, mutta kun halliasian myötä tuli mahdollisia muutoksia strategiaan, niin siitä ollaan oltukin hiljaa. Jos seurajohto on luvannut kannattajille julkaista seuran strategian kesäkuussa ja aikatauluun tuli muutoksia, niin kannattajille pitäisi ilmoittaa miksi luvattu strategian julkistus on viivästynyt ja milloin se julkaistaan. Nämähän pitäisi olla ihan perusasioita.
Turha tässä on kuitenkaan uutta viestintä- ja markkinointipäällikköä heittää bussin alle, vaikka tuo bingoidea olikin huono ja reagointi kuittailuihin vielä huonompi. Ne ongelmat löytyvät sieltä toimitusjohtajan ja hallituksen suunnalta, jos viestintä- ja markkinointipäällikkö edes suunnittelee jotain bingoa, kun hänellä pitäisi olla paljon isompia asioita työpöydällä tällä hetkellä.
Nyt SaiPan pitäisi onnistua vakuuttamaan kannattajat siitä, että ensi kaudella on tiedossa jotain parempaa. Miksi ihmeessä joku satunnaiskatsoja tai edes kannattaja menisi enää tällä kaudella katsomaan SaiPan peliä? Joukkue pelaa huonosti, häviää, SaiPassa ei ole kovinkaan kiinnostavia yksilöitä eikä ottelutapahtumassakaan ole mitään kovin kiinnostavaa katsojille. Ehkä toivo paremmasta tulevaisuudesta voisi tuoda katsojia hallille, mutta ainakaan minulla sitä ei ole.
Minä olen melko varma siitä, että ensi kaudella SaiPaa valmentaa Ville Hämäläinen ja joukkueen on rakentanut Jussi Markkanen. Kaikella kunnioituksella molempia kohtaan, mutta eihän noilla lähtökohdilla tavoitteena voi olla mikään muu kuin jumbosijan välttäminen. Miksi SaiPa pärjäisi ensi kaudella, jos Markkanen ei ole kertaakaan onnistunut rakentamaan hyvää joukkuetta ja Hämäläisellä ei ole käytännössä mitään näyttöjä valmentamisesta? Miten noista lähtökohdista kannattajat voivat olla innostuneita ensi kaudesta? Tuo on ihan toivoton yhtälö.
Yleensä kesä on SaiPa-kannattajien parasta aikaa, kun aina on edessä uusi kausi, jolla voi onnistua. Mutta jos joukkue on Markkasen rakentama ja Hämäläisen valmentama, niin onnistumisen todennäköisyys on niin hävyttömän pieni, että itse en ainakaan jaksa innostua ensi kaudesta yhtään. Jos SaiPaa valmentaa ensi kaudella joku muu kuin Hämäläinen, niin tässä kohtaa seuran kannattaisi vuotaa nämä tiedot medialle. Jostain pitäisi saada positiivisia uutisia, jotka toisivat uskoa tulevaisuuteen. Itselläni ei ole ainakaan tällä hetkellä mitään odotuksia ensi kautta kohtaan ja tuskin olen ainut.