Mainos

SaiPan fanitoiminta

• 39 298
  • 232

Gennadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, R.I.P M-juna, Ketterä
Tämäkin on sellainen asia, jossa vieraskannattajana saa käyttää maalaisjärkeä. On tullut kaikki liigahallit kierrettyä läpi ja monet kaupungit useampaan kertaan. Et sä nyt vaan mene siihen kotijoukkueen kannattajakatsomon läheisyyteen. Ihan sama mikä kaupunki, niin sut ajetaan pois sieltä.
Täyttä shittiä, sua mihinkään ajeta. Tai no riippuu miten sä olet itse käyttäytynyt, ilmeisesti huonosti? Mä olen ollut SaiPan ja Ketterän vermeet päällä Espoon, Turun, Rauman, Tampereen ja Jyväskylän kannattajakatsomoissa ja ihan hyvässä sovusssa oltu siellä.

Kari Tappio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Reippaat pojat
Täyttä shittiä, sua mihinkään ajeta. Tai no riippuu miten sä olet itse käyttäytynyt, ilmeisesti huonosti? Mä olen ollut SaiPan ja Ketterän vermeet päällä Espoon, Turun, Rauman, Tampereen ja Jyväskylän kannattajakatsomoissa ja ihan hyvässä sovusssa oltu siellä.
No minä en ole niissä pyörinyt, kun arvostan omaa nenää sen verran.

Onko nämä kyseiset vierailut tapahtuneet viime vuosina vai silloin kultaisella 80-luvulla. En meinaa suosittele esim Tampereella vierailemaan enää päädyssä.

(1)
  • Tykkää
Reactions: KOLT

KovaT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, seurannassa TPS, sympatiat HIFK
Tämäkin on sellainen asia, jossa vieraskannattajana saa käyttää maalaisjärkeä. On tullut kaikki liigahallit kierrettyä läpi ja monet kaupungit useampaan kertaan. Et sä nyt vaan mene siihen kotijoukkueen kannattajakatsomon läheisyyteen. Ihan sama mikä kaupunki, niin sut ajetaan pois sieltä.
Saa ja pitää käyttää maalaisjärkeä. En vaan kyllä millään nää mitään väärää siinä jos asiallinen henkilö tai muutama menee samaan päätyyn, läheisyyteen, ei toki minnekään keskelle "ydintä". Kyllä kaikki lähtee käyttäytymisestä ja miten kukin ottaa toisen vastaan ja huomioon. Kaikki fanit ei ole mitään chanttienhuutajia. Enpä minä tästä viiti toisaalta alkaa vääntämään. Ei ole omaa kokemusta kuin pelin katsomisesta ja tyyliin maaleihin reagoimisesta. Koen voivani mennä vaikka Tampereella istumaan Ilves-päätyynkin jos haluan. En toki halua. Ei ajettu tätä ystäväänikään sillon meidän seisomakatsomosta pois.

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mä olen ollut SaiPan ja Ketterän vermeet päällä Espoon, Turun, Rauman, Tampereen ja Jyväskylän kannattajakatsomoissa ja ihan hyvässä sovusssa oltu siellä.
Boldaus oma, oli pakko osallistua keskusteluun kun tätä on tässä seuraillut vierestä.

Noinkohan olet? Ei ole meidän katsomossa ainakaan pyörinyt yhtäkään vastustajan jengin kamat päällä kannattajaryhmän luona. Enkä kyllä usko noihin muihinkaan paikkakuntiin, ellei tosiaan sitten joskus 80-luvulla. Tässä on myös hyvä erottaa katsomot toisistaan, esimerkiksi täällä Jyväskylässä on nuo kusiset kulmat tolpan takana, mitkä ei kotipäädyssä ole mitään kannattajakatsomoita.

Kyllä jokaisella paikkakunnalla nykyisin on järjestyksenvalvojien tehtävä ohjeistaa ihmiset heille tarkoitettuun katsomoon, jos joku pyörii väärillä paikoilla. Istumakatsomo luonnollisesti on asia erikseen, mutta ei samaan katsomoon kannattajaryhmän kanssa päästetä vastustajan vermeissä, kuten ei kuulukaan. Ja jos sinne onnistuu "livahtamaan", niin ohjataan kyllä muualle. Tai näin se on lähtökohtaisesti ollut täällä ja kaikkialla Suomessa, eikä sen puoleen että tulisi uhmattua tuota.

Kari Tappio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Reippaat pojat
Kyllä jokaisella paikkakunnalla nykyisin on järjestyksenvalvojien tehtävä ohjeistaa ihmiset heille tarkoitettuun katsomoon, jos joku pyörii väärillä paikoilla. Istumakatsomo luonnollisesti on asia erikseen, mutta ei samaan katsomoon kannattajaryhmän kanssa päästetä vastustajan vermeissä, kuten ei kuulukaan. Ja jos sinne onnistuu "livahtamaan", niin ohjataan kyllä muualle. Tai näin se on lähtökohtaisesti ollut täällä ja kaikkialla Suomessa, eikä sen puoleen että tulisi uhmattua tuota.
Ja tosiaan syy ei ole se, että ollaan ensimmäisenä vetämässä turpaan toisiaan vaan ehkäisemässä edes sellaisen tilanteen syntymistä. Nämä pelit yleensä sattuu olemaan viikonloppupelejä ja siellä on yhdellä jos toisella vauhtijuomaa alla. Kynnys provosoitumiselle ja nenähommille on siis paljon pienempi.

Totta kai sitä toivoisi, että pelejä voitaisiin katsoa ihan kenen kanssa ja missä tahansa vaikka letkajenkassa, mutta ei se valitettavasti toimi ihan noin.

RR41

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pakko kommentoida itse myös nyt tätä. Asiassa on monta puolta. Positiivista se, että nuorempiakin faneja on, kuten itsekin olen nuoremmasta päästä. Saipa herättää kiinnostusta myös nuoremmissakin, hyvä näin. Ei silti ikinä tulisi mieleen käydä provosoimaan pieniä lapsia, kannatti sitten mitä joukkuetta tahansa. Samoin keskareiden näyttely ja vastaavanlainen käytös voisi jäädä juuri Lahteen, Tampereelle tai mihin lie. Ei tarvitse Kisapuistoon tällaista kulttuuria luoda.

Kuitenkin, kyllä tunnetta pitää olla mukana mutta se pitää kanavoida oikein. Iän, kokemuksen ja keskustelujen myötä tulee uusia näkemyksiä ja varmasti nuoremmat kannattajat oppivat, että mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Toivon, että nuoremmat kannattajat osaavat ottaa tätä palautetta oikein ja mukauttaa käytöstään, eikä jankata vastaan kaikessa. Samoin myös "vanhempi" kannattajapuoli ottaa vastuuta nuoremmista ja opastaa, kuten täälläkin on jo mallikkaasti ja ei niin mallikkaasti tehty.

Täällä on moni koittanut jo asiallisesti opastaa ja oikeasti toivon, että nuoremmat "ultrat" myös asiallisesti analysoi omaa käytöstään eikä väitä vastaan kaikessa.

Mikään kannattajien keskeinen kina ja vittuilu ei edistä asiaa suuntaan. Toivon, että nuoremmat ottaa opiksi ja oikeasti suostuu kuuntelemaan niitä kannattajia, joilla on vuosien ja kymmenien vuosien kokemusta tästä touhusta.

Suosikkijoukkue
SaiPa, Alasarjojen kylmät katsomot
Vieraskannattajana kotijoukkueen kannattajakatsomossa tai edes sen läheisyydessä pelin seuraamista voisi verrata ex-puolison viereen merkitystä istumapaikasta juhlissa. Yhtä vaivaannuttavaa ja kiusallista siitä tulisi.

(1)
  • Tykkää

juza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En tosiaan ole vielä lopullisesti tuomitsemassa, on hienoa ja jopa elintärkeää, että nuorta voimaa nousee huolehtimaan Kisapuiston ainutlaatuisesta tunnelmasta. Ihan aiheellisia huomioita myös vieraskannattajien pääsystä turhan lähelle core-kannattajia. Mutta Tappara-peli oli loppuunmyyty, istumapaikat jo aiemmin, Kisapuiston kapasiteetista yli 40 % on seisomakatsomoa, eli siellä on aivan kaikenlaista kansaa. Olen yhä sitä mieltä, että on todella moukkamaista karjua ja pelotella lapsiperhettä ja lapsia ylipäätään.

Tässä nyt vaan on lähdetty sille uralle kannattajina, jota en halua tukea, vaan kitkeä. Yleinen käyttäytyminen ja ulkoiset tunnusmerkit (lipussa kommando-pipoon pukeutunut Willimies) viestivät tosiaan roadman-ilmiön tyyppisestä toiminnasta.

Mielestäni todella harmillinen ilmiö tähän muuten niin hienoon huumaan, jos osa pitkäaikaisista kannattajista jää nyt hurmion aikaan katsomosta pois, kun kokevat tilanteen ahdistavaksi.

Eli summa summarum, nyt on oikeasti hyvä hetki kääntää kannustus positiiviseen suuntaan, että Kisapuisto on inhottava paikka vain vastustajan joukkueelle

Gennadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boldaus oma, oli pakko osallistua keskusteluun kun tätä on tässä seuraillut vierestä.

Noinkohan olet? Ei ole meidän katsomossa ainakaan pyörinyt yhtäkään vastustajan jengin kamat päällä kannattajaryhmän luona. Enkä kyllä usko noihin muihinkaan paikkakuntiin, ellei tosiaan sitten joskus 80-luvulla. Tässä on myös hyvä erottaa katsomot toisistaan, esimerkiksi täällä Jyväskylässä on nuo kusiset kulmat tolpan takana, mitkä ei kotipäädyssä ole mitään kannattajakatsomoita.

Mun puolesta olkoon usko sun ja ylä- tai alakerran Herrojen asioita. Mutta näin kävi, olikohan 2008 vai 2009, SaiPa otti vielä nollilla kuokkaan. Siellä oltiin ja hyvässä hengessä muiden Valtrojen kanssa. Vedettiin hyvät päädyt Jyväskylässä opiskelijakavereiden kanssa.

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja tosiaan syy ei ole se, että ollaan ensimmäisenä vetämässä turpaan toisiaan vaan ehkäisemässä edes sellaisen tilanteen syntymistä. Nämä pelit yleensä sattuu olemaan viikonloppupelejä ja siellä on yhdellä jos toisella vauhtijuomaa alla. Kynnys provosoitumiselle ja nenähommille on siis paljon pienempi.

Totta kai sitä toivoisi, että pelejä voitaisiin katsoa ihan kenen kanssa ja missä tahansa vaikka letkajenkassa, mutta ei se valitettavasti toimi ihan noin.
Nimenomaan näin. Turvallisuusohjeet ja -järjestelyt ovat ennaltaehkäisyä varten.

Tunteikas matsi, kotijoukkueen kannattajien seisomakatsomo ja alkoholi. Jäällä joku törkytaklaus, tuomarivirhe, oma jengi pelaa paskasti ja kaveri rokottaa, tai mitä tahansa mitä voi tapahtua. Siinä voi olla hyvin äkkiä soppa valmis konflikteille, kun varmasti jokainen tietää, että seisomakatsomoon sijoittuu yleisesti ne ihmiset, jotka erityisesti elävät tunteella mukana pelissä. Pelkkä odottamaton tuuppaisukin tuollaisessa katsomossa ja ihmisjoukossa voi olla kohtalokas, saati että tosiaan menisi ihan tappeluksi. Nämä yksinkertaisesti pitää ajatella sitä kautta, mitä voi tapahtua. Erilaisia skenaarioita. Eikä niin, että hälläväliä ja sitten reagoidaan, jos jotain tapahtuu. Kyse on kaikkien turvallisuudesta.

Ihan älyvapaata, että pitäisi päästää tuollaiseen katsomoon vastustajan kannattajia, kun heille on oma katsomo heitä varten.

Kari Tappio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Reippaat pojat
Mun puolesta olkoon usko sun ja ylä- tai alakerran Herrojen asioita. Mutta näin kävi, olikohan 2008 vai 2009, SaiPa otti vielä nollilla kuokkaan. Siellä oltiin ja hyvässä hengessä muiden Valtrojen kanssa. Vedettiin hyvät päädyt Jyväskylässä opiskelijakavereiden kanssa.
Vuosiluvut kertoikin vastauksen. Tuosta kymmenen vuotta eteenpäin ja järjestysksenvalvonnan ohjeistukset halleissa on nykyisin ihan erilaiset. Samalla kannattajakulttuureissa on valovuoden ero. Sitä kinaa en jaksa edes aloittaa onko se nykyisin parempi vai huonompi. Jokaisella on siihen oma mielipide.

(1)
  • Tykkää

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jotenkin suloista, kun mennään näin kirjaimellisesti "uskon asioihin". Mutta joo, tuohan jo selittää paljon. Järjestelyt ja ohjeistukset tuosta on kehittyneet järkevämpään suuntaan ja hyvä niin.

krk607

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Malaga CF, Uusi Refla
Erityisesti Vaasassa järjestyksenvalvojien toimesta ystävällisesti ohjeistettiin aikanaan, ettei nyt ihan ehdoin tahdoin kannata kotipäätyyn tunkea, kun vieraskatsomon yhteydestä löytyy kaikki tarvittavat palvelut ja oma katsomonosa.

Tietysti jotkut Turku ja Jyväskylä ovat olleet oma lukunsa, kun kotikannattajien on tarve tunkea vieraskatsomoon repimään naamaansa. Jyväskylässä vielä järkkärit vain tuijottivat kuin vajaaälyiset. Turussa sentään puututtiin nopeasti.

Espoo ja Oulu ovat toki käymättä, etten omaa täydellistä näkökulmaa.

Tirilän tori

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mun mielestä tälläiset pellehermannit voisi setämiesten puolesta hoidella siinä parkkipaikalla ennen peliä. Monta vuotta saanut hävetä SaiPan touhua ja nyt saa hävetä vielä omia kannattajiakin. Tämä täytyy heti kitkeä pois SaiPa:n leiristä!
Eikös me juuri puhuttu omien uhkailusta ja mitä juuri itse teet... :DD

Mutta ei hätää ei me ultras apinat oteta tosissaan näitä, päinvastoin kyllä me voidaan parkkipaikalla keskustella asioista jos niin haluat.

Tirilän tori

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä jotain on näiden fanien ajattelumaailmassa pahasti vinksallaan, jos äitinsä kanssa otteluun saapunutta Tappara-lippua kantanutta pikkutyttöä kutsutaan vakavissaan "merkittäväksi turvallisuusriskiksi".
Jokin on myös pahasti sinullakin vinksallaan jos useista selkiyttämis viesteistä ja kertaalleen taisin pahoitellakkin käytöstä jos se on jotain loukannut ja edelleen jatkat tätä samaa asiaa eteenpäin... onko tämä sitten ''parempien ihmisten'' aikuismaista toimintaa?

PS. Pikkutyttö tuntuu olevan sulle kauhean läheinen siitäkin huolimatta että kohteena on koko ajan ollut hänen äitinsä :DD

Tirilän tori

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kannattaa ehkä hieman miettiä sitä omaa asennettakin. Nyt kirjoituksistasi paistaa läpi "miulla on oikeus, mutta vitut muiden oikeuksista ja mielipiteistä" -ajattelu.
Niin kuin aikaisemminkin sanottu ei me tuolla olla palvelemassa ketään, me tehdään omaa juttua tietenkin pikkuisella filtterillä.

Sen verran pitää sanoa mikä pisti itseäni tänne palstalle kirjoittamaan oli nuo pöyristyttävät syytökset jotka oli selkeästi ladottu yli totuudesta, meillä on kaikenjärjen mukaan oikeus puolustautua jos koetaan että jossakin palstalla meidät heitetään ojaan ''kuulemien'' juttujen perusteella.

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Mitä nyt näitä selityksiä lukenut, jos sinne joku Tappara-äityli nyt väkisin on fanikatsomoon ängennyt eikä suostu siitä mihinkään lähtemään vaikka on sanottu ettei ehkä ole paras paikka seurata peliä, niin saa kyllä tämä kyseinen matamikin katsoa peiliin.

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille ja IFK:lle
Mitä nyt näitä selityksiä lukenut, jos sinne joku Tappara-äityli nyt väkisin on fanikatsomoon ängennyt eikä suostu siitä mihinkään lähtemään vaikka on sanottu ettei ehkä ole paras paikka seurata peliä, niin saa kyllä tämä kyseinen matamikin katsoa peiliin.
Eikä välttämättä edes ole Tappara-äityli. Tunnen useita perheitä, joissa perheenjäsenillä on eri suosikkijoukkueet. Ties vaikka olisi SaiPa-äityli, jonka tytär tykkää Tapparasta, jos vaikka isänsä on Tampereelta.

Omakin poikani tykkäsi pienenä Tapparasta, koska oli oppinut, että se on kova, vaikka perheessä ei mitään Tappara- tai Tampere-yhteyttä ollut.

dingus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Chicago Blackhawks
Meidän juttuna on kannattaa SaiPaa ja edistää kannattajatoimintaa meininkiä ja hulinaa pois jättämättä tykkäsitte te siitä tai ette.
Selvä homma.

Eipä asialliseen kannattajatoimintaan tarvitse keltään lupaa kysyä, eikä harmittomalle toiminnalle varmasti löydy myöskään vastustusta.

Barney

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL-SaiPa
Meidän juttuna on kannattaa SaiPaa ja edistää kannattajatoimintaa meininkiä ja hulinaa pois jättämättä tykkäsitte te siitä tai ette.
En tiedä oletko itse huomannut, mutta jokaisessa viestissäsi on tällaista yllä lainatun kaltaista vastakkainasettelua, mikä ei välttämättä ole ihan optimaalisin keino sen kannattajatoiminnan edistämiseen. Tokikaan ei ole ollut myöskään toiselta puolelta kaikki kritiikki kovinkaan rakentavaa, mutta jos tarkoituksena on edistää kannattajatoimintaa, niin ei kannata käydä tekemään omista vihollisia.

Se on hyvä, että on intoa ja uhoa (tiettyyn pisteeseen asti), mutta sitä omaa toimintaa on hyvä oppia myös arvioimaan kriittisesti, jotta sitä voi kehittää yhä paremmaksi. Virheitä ja ylilyöntejä sattuu kaikille, mutta ne on hyvä osata myös myöntää, jotta niistä voi oppia ja niitä ei tarvitse toistaa.

Yksityiskohtia en itse tiedä siitä, mitä kaikkea katsomossa on tapahtunut ja kuinka perusteltua kritiikki on, mutta ihan yleisenä kommenttina, niin mikään väkivalta, sen uhka tai muu epäasiallinen käytös ei sovi kyllä jääkiekkokatsomoon. Siellä on kuitenkin tarkoitus kannattaa sitä omaa joukkuetta eikä vittuilulla vastustajille* tai käyttäytyä epäasiallisesti vastustajien kannattajia kohtaan.

* Jotain yksittäisiä tilanteita on, jolloin vastustajille vittuilu on enemmän kuin sallitua (esim. case-Glenn)

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
RaiPen reippaat pojat
PS. Pikkutyttö tuntuu olevan sulle kauhean läheinen siitäkin huolimatta että kohteena on koko ajan ollut hänen äitinsä :DD
Tässä on selkeesti sellainen sukupolvien välinen ero. Te koette pikkutytön äitin uhkana, me hieman varttuneemmat mahdollisuutena.

Gennadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eikös me juuri puhuttu omien uhkailusta ja mitä juuri itse teet... :DD

Mutta ei hätää ei me ultras apinat oteta tosissaan näitä, päinvastoin kyllä me voidaan parkkipaikalla keskustella asioista jos niin haluat.
Olet oikeassa, mulla keitti aamulla yli, pahoittelut siitä. Mutta silti olen ihmeissäni tästä teidän "agendasta". Mitä te niin kuin haette tällä, siis huomion lisäksi? Mainetta, kunnioitusta, debiilinä olemista?

Tirilän tori

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En tiedä oletko itse huomannut, mutta jokaisessa viestissäsi on tällaista yllä lainatun kaltaista vastakkainasettelua, mikä ei välttämättä ole ihan optimaalisin keino sen kannattajatoiminnan edistämiseen. Tokikaan ei ole ollut myöskään toiselta puolelta kaikki kritiikki kovinkaan rakentavaa, mutta jos tarkoituksena on edistää kannattajatoimintaa, niin ei kannata käydä tekemään omista vihollisia.

Se on hyvä, että on intoa ja uhoa (tiettyyn pisteeseen asti), mutta sitä omaa toimintaa on hyvä oppia myös arvioimaan kriittisesti, jotta sitä voi kehittää yhä paremmaksi. Virheitä ja ylilyöntejä sattuu kaikille, mutta ne on hyvä osata myös myöntää, jotta niistä voi oppia ja niitä ei tarvitse toistaa.

Yksityiskohtia en itse tiedä siitä, mitä kaikkea katsomossa on tapahtunut ja kuinka perusteltua kritiikki on, mutta ihan yleisenä kommenttina, niin mikään väkivalta, sen uhka tai muu epäasiallinen käytös ei sovi kyllä jääkiekkokatsomoon. Siellä on kuitenkin tarkoitus kannattaa sitä omaa joukkuetta eikä vittuilulla vastustajille* tai käyttäytyä epäasiallisesti vastustajien kannattajia kohtaan.

* Jotain yksittäisiä tilanteita on, jolloin vastustajille vittuilu on enemmän kuin sallitua (esim. case-Glenn)
Te olette ihan itse ensimmäisestä viestistä lähtien sen vastakkainasettelun jo luoneet kutsumalla meitä mm. ''ultras apinoiksi'' ''roadmaneiksi'' ja ''tappeluporukaksi'' ja meidät on heitetty ojaan porukalla täällä ilman että meitä on asioissa edes kuunneltu se kertoo jo tarpeeksi tuosta, puhumattakaan täysin perättömistä syytöksistä.

Me ei arvosteta myöskään sitä että anonyyminä annetaan näin suoraa palautetta jossain palstalla (toki jotkut palautteet olleet ihan asiallisiakin) mutta arvostettaisiin jos nyymit tulisivat antamaan kaiteelle kasvotusten palautetta ehkä me saataisiin ihan asiallinen keskustelu aikaiseksi.

Ja ehkä tämä naljailukin viesteissäni johtuu aivan juuri tuosta yllämainitusta syystä, takaisin tulee jos keskustelun aloittaa tuollaisilla kommenteilla miten keskustelu on aloitettu tällä palstalla meistä puheenollen.

(1)
  • Tykkää
Reactions: ode
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy