Avataan nyt tämä homma kerran pelaaja on julkistettu.
SaiPa etsi koko kesän sentteriä, aluksi tähän varattiin SaiPamaiseen tyyliin noin 80-140k. Neuvotteluja oli pelaajien kanssa mutta ne eivät tuottaneet loppujenlopuksi tulosta. Tämän jälkeen aika nopeasti huomattiin, että muut seurat ovat isolla rahalla liikenteessä ja tähän on reagoitava. Pelaajaan käytettävä raha muutettiin 80-230k. Muutaman yhteistyökumppanin kanssa sovittiin, että jos ns. iso kala on tulossa niin rahaa löytyy yhteistyökumppaneilta. Neuvotteluja käytiin jälleen paljon ja siellä oli koviakin pelimiehiä neuvotteluissa mutta niistä mikään ei tuottanut tulosta. Tämän on vahvistanut myös Markkanen.
Sitten tuli tämä toimitusjohtajan raportti videon muodossa, jossa kerrottiin että hieman vaikeuksia on ollut saada pelaajaa. Tämän jälkeen etsinnät laitettiin hetkeksi jopa tauolle ja mietittiin erilaisia ratkaisuja. Vaihtoehtona on ollut myös, se että aloitettaisiin näillä ja katsotaan syksyllä uudestaan. Pekka Virta ei tähän suostunut. Mutta toki hänkin ymmärtää realiteetit ja mikä tilanne on.
Etsintöjä jatkettiin ja neuvotteluja käytiin eri pelaajien kanssa hintahaarukka 80-230k, mutta ne kuivuivat kasaan kerta toisensa jälkeen. Sitten tulikin esille tämä Morand, jonka kanssa sopimukseen päädyttiin hyvinkin nopeasti. Rahaa tähän ei ole kovin paljoa mennyt ja se voi tietysti tässä tilanteessa olla ihan hyvä. Tilanne on nyt rauhoitettu joukkueen osalta ja sitten jos on tarvetta niin pelaajaa etsitään pelipaikalle johon tarvetta olisi.
Pari viikkoa sitten minulle tuli tieto, että pelaaja on hankittu mutta nimestä ei kerrottu mitään. Ilmeisesti silloin sopimusta ei ollut vielä valmiina mutta tämän Morandin ja tämän Saksalaisen seuran kanssa oli hyvä keskusteluyhteys asioista. Sain sen käsityksen, että pelaajaan olisi käytetty lähes kokonaan tuo maksimi mitä siihen on varattu ja kirjoitin sen myös tänne palstalle. Näin ei kuitenkaan ollut ja minä nostan käden ylös virheen merkiksi, jos olisin tiennyt pelaajan nimen niin en olisi tietenkään tälläista kirjoittanut.
Markkanen kertoi silloin siinä toimitusjohtajan raportissa, että pelaajia on mennyt ohi koska sieltä on tullut Nhl- sopimuksia yms. Mielestäni tämä jo vahvistaa sen että kyllä sielä ihan kovaa sentteriä haettiin. Samoin myös kaukaan pääsyn podcastissa kerrottiin, että hankintaan on varattu noin 200k, heilläkin on suhteellisen paljon suhteita organisaation sisällä. Mielestäni jo nämä ovat tarpeeksi suuria todisteita siihen että tällä palstalla ei ole hirveästi keulittu, vaan tilanne on oikeasti ollut se mitä on puhuttu. Toki se, että tämä päättyi näin on pieni pettymys mutta annetaan Morandille reilu mahdollisuus.
Minä pahoittelen jos joillakin on lähtenyt ajatukset laukalle minun kirjoituksieni pohjalta, mutta olen kertonut tänne asiat täsmälleen niinkuin ne on minulle kerrottu. Ja kerta toisensa jälkeen tämän lähteeni kertovat asiat ovat käyneet todeksi joten minulla ei ole mitään syytä epäillä miksi näin ei kävisi myös jatkossa. Hän osasi kertoa myös Okuliarin tilanteen ja minä kerroin sen tänne, loppujenlopuksi Markkanen todisti senkin tarinan todeksi.
Pelaajia joita on mennyt ohi on todella paljon. Niitä on ehkä turha tänne ruveta listaamaan, mutta moni täällä mainittu pelaaja on ollut myös Markkasen papereissa.
Edit.
Lisään vielä, että SaiPalla oli pieniä keskusteluja Morandin kanssa jo alkukesästä, Morand meni kuitenkin Saksaan. Sitten kun tuli tilanne, että Morand on jäämässä ylimääräiseksi hyökkääjäksi niin yhteys SaiPaan avattiin uudelleen ja sekä Morand, että tämä Saksalainen seura pitivät Markkasta ajantasalla tilanteesta jo hyvissä ajoin elokuussa. Nyt sitten syyskuun alussa kävi selväksi, että Morand jää ylimääräiseksi hyökkääjäksi niin SaiPan oli tehtävä ratkaisu suhteellisen nopeasti. Loppujenlopuksi hyvä, että tämä tilanne tuli eteen koska muussa tapauksessa kausi olisi hyvinkin varmasti aloitettu ilman tätä yhtä hyökkääjää. Tämä voi olla voittava arpa tai sitten huti. Se nähdään syksyn aikana nopeasti. Mutta leveyttä tuo jokatapauksessa joukkueeseen.
Ja kun Markkanen sanoo, että budjetin kanssa ollaan aika tapissa niin se on totta. Jos sentteriin oltaisiin laitettu 230k kiinni niin budjetti olisi jo ylittynyt. Nyt siinä budjetissa on tilaa ehkä se 100k ja sen päälle sitten se kuinka paljon sen yli ollaan valmiita menemään. Eli noin yhden pelaajan verran on nyt tilaa niinkuin tässä vaiheessa kautta pitääkin olla.