Mainos

SaiPa Oy:n tulevaisuus

  • 1 479 672
  • 6 245

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Voisitko kertoa esimerkin? Itse kun en ole mikään autourheilun harrastaja. Ennen kun ei tv.sta tullut liigapelejä, kun jokunen vuodessa, eikä radiostakaan tullut selostusta, vaan ennakolta juttua etelä saimaassa, niin johan oli porukkaa hallilla. Miksi näin ei olisi nytkin? Meinaatko että maksukanavalla halpaan hintaan katsottuna myös katsomot täyttyvät? Ennen muinoin sitä odotettiin kuin kuuta nousevaa näyttääkö urheiluruutu pätkän saipan pelistä ja aamulla oli kova taistelu kuka kerkee ensimmäiseksi lukemaan lehdestä, mitä edellisen illan pelistä kirjoitetaan..

Eräs siivetön kotkanpoika sen hyvin aikanaan kiteytti "Aika entinen ei koskaan enää palaa...". Nykyisin jääkiekko kilpailee monen muun viihteen/vapaa-ajan aktiviteetin kanssa ihmisten huomiosta, kun erilaista urheilua ja muuta viihdettä on saatavilla monipuolisesti suoraan kotisohvalle. Ei se ainakaan pitkässä juoksussa tuo ihmisiä hallillekaan jos jääkiekon saatavuutta heikennetään verkossa.

Formulat taisivat olla kovin suosittuja ilmaisina, mutta maksukanaville siirtäminen vei suuren yleisön lajin piiristä ja jäljelle jäi vain "fanit".
 

ahal

Jäsen
Konkreettinen esimerkki yleisökadosta on myös raviurheilu. Radoilla riitti väkeä, kun etäpelit olivat vasta tulossa. Vermossakin kävi säännöllisesti useampi tuhat henkeä, keskiverto liigahallin yleisömäärä, mutta nyt vain innokkaimmat fanit/pelaajat (1000-2000) vaivautuvat radalle. Maakuntaradoilla tuhannen hengen katsomot ovat myös arkipäivää. Toki suurten, ns. nimiajojen vetovoima kantaa paremmin ja huippuna on tietysti kuninkuusravit, joihin osallistuu normaalisti 30 - 50 000 henkeä. Mutta se on vain kerran vuodessa. Nykyään kaikki ravit voi seurata onlinena ja samoin käy pelaaminen. Rahaa kyllä liikkuu yhä paljon, mutta kenen taskuun se sitten lopulta päätyy ja ketkä siitä eniten hyötyvät.
 

DripL

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Voisitko kertoa esimerkin? Itse kun en ole mikään autourheilun harrastaja. Ennen kun ei tv.sta tullut liigapelejä, kun jokunen vuodessa, eikä radiostakaan tullut selostusta, vaan ennakolta juttua etelä saimaassa, niin johan oli porukkaa hallilla. Miksi näin ei olisi nytkin? Meinaatko että maksukanavalla halpaan hintaan katsottuna myös katsomot täyttyvät? Ennen muinoin sitä odotettiin kuin kuuta nousevaa näyttääkö urheiluruutu pätkän saipan pelistä ja aamulla oli kova taistelu kuka kerkee ensimmäiseksi lukemaan lehdestä, mitä edellisen illan pelistä kirjoitetaan..
Nyt ei valitettavasti elätä enää 90-luvulla.
 

Kämmenrumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston
Voisitko kertoa esimerkin? Itse kun en ole mikään autourheilun harrastaja. Ennen kun ei tv.sta tullut liigapelejä, kun jokunen vuodessa, eikä radiostakaan tullut selostusta, vaan ennakolta juttua etelä saimaassa, niin johan oli porukkaa hallilla. Miksi näin ei olisi nytkin? Meinaatko että maksukanavalla halpaan hintaan katsottuna myös katsomot täyttyvät? Ennen muinoin sitä odotettiin kuin kuuta nousevaa näyttääkö urheiluruutu pätkän saipan pelistä ja aamulla oli kova taistelu kuka kerkee ensimmäiseksi lukemaan lehdestä, mitä edellisen illan pelistä kirjoitetaan..

Esimerkiksi mm-ralli, aikanaan Yle näytti tv:stä keräsi isot katsojamäärät, myös kansallisten kisojen penkoille ihmiset jaksoivat raahautua kun tv:stä tuota kuningaslajia näkivät..

Sitten maikkari osti oikeudet ja siirtyi rallit maksukanaville.. Hiipui kiinnostus maksullisuuden johdosta ja sitä kautta lajin näkyvyys heikkeni, mikä näkyy kansallisten kisojen näkyvyydessä ja katsojamäärissä paikanpäällä.

Nyt Yle sai oikeudet kun ilmeisesti maikkari ei nähnyt olevan tarpeeksi kannattavaa sijoitukseen nähden.. Jos siitä alkaisi katsojamäärien ja lajin nousu taas..
 

Kämmenrumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston
Ennen kun ei tv.sta tullut liigapelejä, kun jokunen vuodessa, eikä radiostakaan tullut selostusta, vaan ennakolta juttua etelä saimaassa, niin johan oli porukkaa hallilla. Miksi näin ei olisi nytkin? Meinaatko että maksukanavalla halpaan hintaan katsottuna myös katsomot täyttyvät? Ennen muinoin sitä odotettiin kuin kuuta nousevaa näyttääkö urheiluruutu pätkän saipan pelistä ja aamulla oli kova taistelu kuka kerkee ensimmäiseksi lukemaan lehdestä, mitä edellisen illan pelistä kirjoitetaan..

Sitä vaan että hintoja jos liikaa nostetaan niin katsojat kaikkoaa, sekä paikanpäältä että tv:n äärestä. Ja se heikentää mainostajien kiinnostusta, mikä johtaa kuitumiseen.
 

Reinhart

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Sitä vaan että hintoja jos liikaa nostetaan niin katsojat kaikkoaa, sekä paikanpäältä että tv:n äärestä. Ja se heikentää mainostajien kiinnostusta, mikä johtaa kuitumiseen.
Kyllä sitä ottelutapahtumaa ja seuran palveluja pitää kehittää sinne sellaista sisältöä, joka kiinnostaa ja myy. Se on vaan se megatrendi, että nämä sähköiset kanavat ja palvelut kasvaa ja paikan päälle tulee entistä harvempi. Tuossa nykyisessä areenassa vaan ei varmaan voida kovin paljoa erilaisia lisäjuttuja, temppuja, myyntejä tehdä, kuten näkisi mediakuutiolta sisältöjä, ravintolatoiminnot, etc...muut palvelut. Seurat joutuu siis raapimaan niitä euroja jostain muualta lisää jos "paikan päällä" katsominen vähenee ja/tai sitten on leikattava niitä menojakin ja sekin on se kuihtumisen tie.
 

Mctavish85

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin nykyisin on vaikea myös liigan kilpailla yleisömäärissä kun meillä kaikilla on mahdollisuus saada koko maailma sinne kotisohvalle. Joskus 90-luvulla nuoretkin viettivät aikaa säännöllisesti peleissä mutta nykyisin on niin paljon kaikkea muuta ettei väkeä vaan saada halliin tarpeeksi, ihmisillä on paljon tarjontaa ja muitakin harrastuksia. Nyt tuli vielä tämä koronakin sotkemaan asioita. Jotakin on vaan keksittävä kun mennyt aika ei palaa ja maailma muuttuu. Sen takia liigaseurojenkin on muututtava maailman mukana. Ei käy kyllä kateeksi seuran johtoa ja markkinointihenkilöitä. Joutuvat miettimään päänsä puhki mitä keksisi, että yleisöä saataisiin houkuteltua peliin. Itse olisin kyllä valmis maksamaan vaikka ylimääräistä nykyisestä Telian/Cmoren liigapassista jos siitä menisi suoraan rahaa myös SaiPan kassaan. Toki meneehän sitä sitäkin kautta TV-oikeuksien kautta. Ostin kyllä kausikortinkin, joten olen yrittänyt tukea seuraa kaikin mahdollisin tavoin. Toivottavasti nyt ihmiset uskaltautuisivat peleihinkin tai tukisivat seuraa muulla tavalla. Tai olisiko Telian/Cmoren kautta mahdollista tukea seuraa jos peliin ei uskalla Koronan takia mennä? Voisiko seurat miettiä jotakin tulonlähdettä itselleen yhteistyössä Cmoren/Telian kanssa. Kyllähän se olisi nimittäin palveluntarjoajankin etu, että liigaseurat pyörisivät myös tulevaisuudessa.
 

ahal

Jäsen
Kyllä sitä ottelutapahtumaa ja seuran palveluja pitää kehittää sinne sellaista sisältöä, joka kiinnostaa ja myy. ...Seurat joutuu siis raapimaan niitä euroja jostain muualta lisää jos "paikan päällä" katsominen vähenee ja/tai sitten on leikattava niitä menojakin ja sekin on se kuihtumisen tie.
Niinpä, urheilullisella puolella saattaa olla vaikea tuloja lisätä, mutta jollain keinolla rahoituspohjaa pitää laajentaa. Sitten tulee kyseeseen esim. ravintolatoiminta, jotain palvelun tarjontaa, osuuksia isommista vakavaraisista yrityksistä, yhteistyötä muiden kanssa jne. Esimerkkinä vaikka paljon puhuttu ja parjattukin Lukko (+ RTK) tahi Kärpät (+ musiikkifestarijärjestäjä Qstock Oy ja työvoimavuokrausyhtiö Työtahti Oy). Toissa kaudella Kärppien lisukkeet toivat kassaan kolmanneksen konsernin liikevaihdosta, Kärpät 2/3.
 

Reinhart

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Niin nykyisin on vaikea myös liigan kilpailla yleisömäärissä kun meillä kaikilla on mahdollisuus saada koko maailma sinne kotisohvalle. Joskus 90-luvulla nuoretkin viettivät aikaa säännöllisesti peleissä mutta nykyisin on niin paljon kaikkea muuta ettei väkeä vaan saada halliin tarpeeksi, ihmisillä on paljon tarjontaa ja muitakin harrastuksia. Nyt tuli vielä tämä koronakin sotkemaan asioita. Jotakin on vaan keksittävä kun mennyt aika ei palaa ja maailma muuttuu. Sen takia liigaseurojenkin on muututtava maailman mukana. Ei käy kyllä kateeksi seuran johtoa ja markkinointihenkilöitä. Joutuvat miettimään päänsä puhki mitä keksisi, että yleisöä saataisiin houkuteltua peliin. Itse olisin kyllä valmis maksamaan vaikka ylimääräistä nykyisestä Telian/Cmoren liigapassista jos siitä menisi suoraan rahaa myös SaiPan kassaan. Toki meneehän sitä sitäkin kautta TV-oikeuksien kautta. Ostin kyllä kausikortinkin, joten olen yrittänyt tukea seuraa kaikin mahdollisin tavoin. Toivottavasti nyt ihmiset uskaltautuisivat peleihinkin tai tukisivat seuraa muulla tavalla. Tai olisiko Telian/Cmoren kautta mahdollista tukea seuraa jos peliin ei uskalla Koronan takia mennä? Voisiko seurat miettiä jotakin tulonlähdettä itselleen yhteistyössä Cmoren/Telian kanssa. Kyllähän se olisi nimittäin palveluntarjoajankin etu, että liigaseurat pyörisivät myös tulevaisuudessa.
Mielestäni niinkauan kun pelit kiinnostaa niin se on hyvä juttu kaikille ja mainostajille. Väitän, että nykyisin peliä näkevät useammat kuin ennen maksukanavilta ja/tai baareissa ja paikanpäällä katsottuna siis yhteensä. Nythän noita sarjoja, pelejä, elokuvia pyörii eri kanavista jokseenkin kokoajan ja voit katsella vielä pelien nauhoituksiakin jälkikäteen. Se mihin noiden seurojen tulisi päästä mukaan on sitten ihan siihen että aina kun joku heidän matsejaan ja mainoksiaan katselee niin siitä tulee sitten osuus suoraan myös seuroille. TV-sopimuksessa pitäisi olla jonkilainen suora ansaintamalli seuroille, jossa on se perusmaksu ja sitten katselujen & passien mukaan tulisi sitten seuralle vielä proviosiota. Tällöin voisi juurikin kohdistaa maksuja myös seuralle, jos jostain syystä ei hallille pääsisi tai esim. koronan takia. Tätä mietin jo ennen kauden alkua että nyt tuollaiselle mallille olisi käyttöä vaikka siinä esim. pelipassin hinta nousisi 9.9->15 tai jopa 20e niin senkin voisi vielä yhdestä pelistä maksaa jos tietäsi että seura saa vaikka siitä puolet kun kotona voi olla 2-3 katsojaakin paikalla tai sitten ostaisi joukkueen kausi-passin 200e tai jotakin tuon suuntaista, jolla voi katsoa kaikki seuran kauden ottelut.
Tuo on tietysti hankala kesken kauden purkaa TV-sopimus ja tehdä uusi malli, mutta jotakin tarttis varmaan tehdä jos joudutaan pelaamaan lähes tyhjille katsomoille ...
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
TV-sopimuksessa pitäisi olla jonkilainen suora ansaintamalli seuroille, jossa on se perusmaksu ja sitten katselujen & passien mukaan tulisi sitten seuralle vielä proviosiota.
Veikkaisin että SaiPa on niitä seuroja, jotka hyötyvät tasajaolla tulevista televisiorahoista. Aika ison televisiosopimuksen seurat ovat jo nyt Telian kanssa onnistuneet neuvottelemaan, joten tuskin se Telia kasvattaisi seuroille maksettavaa määrää. Eiköhän katsojamääriin perustuva maksu seuralle kääntäisi rahavirtaa pieniltä seuroilta isommille.
 

Kämmenrumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston
Mielestäni niinkauan kun pelit kiinnostaa niin se on hyvä juttu kaikille ja mainostajille.

Kyllä, mutta jos hintaa kuluttajalle nostetaan liikaa, loppuu se kiinnostus ja sitä myöten mainostajien kiinnostus..
Sanoisin että esim. Lokakuun Saipa-peliin liput ylittivät kipukynnyksen (oma mielipide) ja moni varmaan siirtyy kotikatsomoon pitkäksi aikaa.
 

npc

Jäsen
Niinpä, urheilullisella puolella saattaa olla vaikea tuloja lisätä, mutta jollain keinolla rahoituspohjaa pitää laajentaa. Sitten tulee kyseeseen esim. ravintolatoiminta, jotain palvelun tarjontaa, osuuksia isommista vakavaraisista yrityksistä, yhteistyötä muiden kanssa jne. Esimerkkinä vaikka paljon puhuttu ja parjattukin Lukko (+ RTK) tahi Kärpät (+ musiikkifestarijärjestäjä Qstock Oy ja työvoimavuokrausyhtiö Työtahti Oy). Toissa kaudella Kärppien lisukkeet toivat kassaan kolmanneksen konsernin liikevaihdosta, Kärpät 2/3.
SaiPahan tässä laajensi repertuaariaan just hierontabisneksen puolelle. Ei varmaan kiva uutinen muille alueen hierojille. Tämä ja ravintoloiminen, onko vain pisaroita meressä?

Halliasia on sitten oma murheensa sekin. Haasteelliseen ajankohtaan kyllä sijoittuu tämä pyörittely nyt, enkä tarkoita pelkästään koronaa vaan ylipäätään maailman kovaa vauhtia muuttumista: käydäänlö 15 vuoden kuluttua ylipäätään missään urheilumatseissa? Ja nyt pitäisi tehdä kymmenien miljoonien suunnitelmat seuraavaksi 50 vuodeksi.
 

ahal

Jäsen
SaiPahan tässä laajensi repertuaariaan just hierontabisneksen puolelle. Ei varmaan kiva uutinen muille alueen hierojille. Tämä ja ravintoloiminen, onko vain pisaroita meressä?
No kaakonkulmalla riittää kyllä hierottavia muillekin. Mutta ei se muu toimeliaisuus aina onnistu. Pelicanseista on juttua uudessa Jääkiekkolehdessä, ja siinä todetaan, että sekä ravintolatoiminta että tapahtumajärjestäminen notkahtivat pahasti koronan alkaessa. Alkusyksystä sponsorimyynti laahasi 600 000 euroa viime vuotta jäljessä.
Lappeenranta ja SaiPa siinä ohessa on profiloitunut vihreäksi kaupungiksi ja seuraksi. Ja mikäs siinä. Sen voi varmuudella todeta, että kaikenlainen vihreys ja ekologisuus on ilmastonmuutoksen ohella ykkössijalla lähitulevaisuudessa. On kyse maapallon, kasvillisuuden, eliökunnan ja ihmisen hengissä säilymisestä. Siinä olisi paikka iskeä myös urheiluseuroilla. Ainakin osalla. Nyt vaan viisaita päitä yhteen miettimään, että miten tutkimus, talous ja urheilu (liikunta) voidaan yhdistää. Taannoin uutisoitiin YLEllä mm. tällaisesta: Sellutehtaiden savuissa muhii Suomen uusi kultasuoni. LUT on ollut tutkimuksessa avainroolissa. Odotan mielenkiinnolla jatkoa.

Edit. Konkreettisempi ja nopeampi tapa toimia on ryhtyä ilmaston puolestapuhujaksi ja vaatia uuden jäähallin katolle aurinkopaneelit, jolla pienennetään sähkölaskua.
 
Viimeksi muokattu:

Tupaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa ja Saimaan Kurra.
Vanhemmat katsoo telia tv.ä ja sieltä SaiPan peliä, välillä käy jääkaapilla puraisemassa palan sipulitee makkarasta ja ottaa matkalla mäyräkoirasta karjalan oluen. Juniori istuu pelikoneella ja väillä somessa kavereiden kanssa funtsii ottasko piriä vai maria... Isännällä on sauna lämpenemässä ja hävityn pelin jälkeen murheen murtamana kömpii lauteille ja korkkaa kossupullon... Juniori häipyy yön selkään ja palaa vasta seuraavana iltana, kun pirihöyryt on hävinnyt päästä... Kyllähän parasta on ottaa se jannu mukaan ja viedä itse paikanpäälle hallille ja syöttää sille huiluntuhdit, rynärit ja vedy, sekä pelin jälkeen kiikuttaa tuen grillille. Ottakoon mukaan vaikka sen naapurin Kaisan, josta on uneksinut koko edellisen vuoden...
 

Kämmenrumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston
Vanhemmat katsoo telia tv.ä ja sieltä SaiPan peliä, välillä käy jääkaapilla puraisemassa palan sipulitee makkarasta ja ottaa matkalla mäyräkoirasta karjalan oluen. Juniori istuu pelikoneella ja väillä somessa kavereiden kanssa funtsii ottasko piriä vai maria... Isännällä on sauna lämpenemässä ja hävityn pelin jälkeen murheen murtamana kömpii lauteille ja korkkaa kossupullon... Juniori häipyy yön selkään ja palaa vasta seuraavana iltana, kun pirihöyryt on hävinnyt päästä...


Tupaukon gameday?
 

Camo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitenköhän jatkossa vaikuttaa SaiPan tilanteeseen, kun seuran puheenjohtaja lopettaa rautakauppiaan hommat Lappeenrannassa. Sieltä on kuitenkin Tersan mukana tullut K-Raudan lisäksi muitakin sponsoreita rakennustarvikevalmistajista.
 

dingus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Chicago Blackhawks
Nyt olisi suotavaa tehdä jotain toimia, ja yrittää edes kääntää tätä hommaa johonkin suuntaan. Joojoo, kaikki tietää, että kausi jää suurella todennäköisyydellä kesken, mutta elämää on koronan jälkeenkin. Eihän tonne viiti kohta kukana mennä katsomoon saati suhtautua vakavasti otettavana peli (työ-)paikkana, kun tyylilaji on kaudesta toiseen farssi ja komedia.
Tero mäkeen, tai c-junnujen valmentajaksi tms., ja asennetta kehiin. Tätäkään tynkäkautta ei ole vielä menetetty, jos mittarina on uskottavuus. Menestyksen suhteen voipi olla niin ja näin.

Haluan takaisin sen SaiPan, minkä peliin uskalsi mennä, eikä jokaisen pelipäivän aamuna vituttanut heti herätessä.
 

juice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen sanonut aiemmin että joko Tuomenoksan tai Lehterän on lähdettävä kauden jälkeen. Tarkennetaan nyt niin että joko Tuomenoksan, Lehterän tai Tersan on lähdettävä. Jos tuo sama piiri kokonaisuudessan jatkaa niin viesti kannattajille on: millään ei ole väliä. Kuka vaan saa sekoilla mutta seuraamuksia ei ole.

Jos sama johto jatkaa kokonaisuudessaan niin alan samanlaiseksi glory-hunteriksi kuin seuran johtokin enkä Kisapuistoon astu kuin SaiPan ollessa kolmen joukossa tai mitalipeleissä.
Lainaan itseäni keväältä juuri ennen koronaa. Koska seuran tilanne on niin vaikea, en voinut pitää Kisapuistoa boikotissa vaan kävin tänään pelissä. Mutta ei tässä johtoasiassa mikään ole muuttunut vaikka taivaalta sataisi heinäsirkkoja. Tässä on nyt hassattu ainakin kaksi vuotta kun tuolla ei uskalleta tehdä päätöksiä vaan ollaan toivotaan-toivotaan linjalla.

Jos noi pelaajat oikeasti on noin huonoja niin Tuomenoksa out - oli historia mitä vaan. Jos pelaajat ei ole huonoja, mutta heistä ei saada tehoja irti - niin Lehterä on saanut ihan riittävästi mahdollisuuksia. Ja jos Tersa sählää ja sotkee nin hän sitten out. Ja jos Markkanen on kiltti nössö niin hän voi sitten tehdä johtopäätökset. Mutta tuosta hommasta ei tuolla porukalla voi tulla mitään.
 

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
Kuulinko oikein, mutta Telian lähetyksessä kuulu kun Almgren kuulutti yleisömäärän ja määrä 1758 mutta paikalla vaan 971? Surullinen lukema. Puskuriahan tossa monta kautta tekivät mut ei hyvältä kuulosta. 5 kautta siellä kävin kaljaa myymässä niin sillon jos oli edes se 3000 ei oikei kauppa käyny ni mitäs nyt...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: npc
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös