Tai mitä olisi käynyt jos Kiiskistä ei olisi ikinä otettukaan kuukauden stintille? Olisiko Tero saanut kenkää jo marraskuussa sen sijaan että leimattiin passi seuraavaksikin vuodeksi? Sen jälkeisiä tilanteita tietysti hyvin vaikea ennustaa, mihin olisi vaikka joku Tami mahdollisesti vienyt SaiPan vararikon lisäksi..
Hyvin on vaikea tilanne jääkiekkojoukkueella nimeltä SaiPa seuraavana kymmenen vuoden aikana kun hallikin jäi rakentamati ja maailma muuttuu eri suuntaan ja siellä lätkä ei ole ykkösprioriteetti.
Onneks on se sähly, johon fuusioiduttiin.
Vähän pelkään, että korona vei ainakin mahdollisuuden keskusta-areenaan. Se vaatisi toteutuakseen sen, että Venäjän talous kohenisi niin paljon, että varakkaat itäturistit palaisivat, liiketilaa ja hotellikapasiteettia tarvittaisiin keskustaan lisää. Ja tuo taas vaatisi, että öljyn hinta nousisi merkittävästi ja ehkä myös sen, että Krimin valtauksesta annettuja pakotteita kevennettäisiin.
Suomessa koronalasku on niin iso, että puhtaasti kotimaisella rahalla sitä ei rakenneta, ja kaupungin kassavaje on niin paha, että kaupungin ei ole järkeä ottaa 50 miljoonan areenaa riesakseen.
Veikkaan, että meille tulee se noin 30-35 miljoonan euron jäähalli, johon yritetään hintatietoisesti pusertaa mukaan niin paljon muita toimintoja (tapahtumat, konsertit, ravintolat, muut lajit) kuin mahdollista. Sen paikka voi olla kisapuisto, mutta teoriassa se voi olla myös joku muukin.
Jos saa harrastaa ajatusleikkejä, niin yksi asia, mistä on spekuloitu pitkään, on Lappeenrannan lentoaseman kohtalo. Vähän veikkaan, että koronan myötä lentomatkailuun tulee muutoksia: se vähenee, hinnat nousevat, päästötietoisuus lisääntyy, kotimaanmatkailun kasvu vähentää matkustajia, ym. Nyt nähty jäähallihankkeen peruuntuminen voi osoittatua lottopotiksi, jos käykin niin, että parin vuoden sisällä tulee päätös lentoaseman lakkauttamista. Siinä vapautuisi sitten aivan loistava tontti kaikelle mahdolliselle. Esimerkiksi lentoaseman Prisman puoleiseen päätyyn voisi saada loistavasti jäähallin, johon olisi todella hyvät yhteydet ero suunnista, kun lähellä olevat kutostien liittymä syöttäisi väkeä, läntisestä Lappeenrannasta tultaisiin helsingintie-lavolankatu -reittiä ja muualta sitten snellmaninkatu-puhakankatu -reittejä.
Tuo tontin pääty olisi niin suuri, ettei ympäristö aseta hallille rajoitteita ja siten lisäkustannuksia. Myöskään kalliit hallipysäköintipaikkoja ei pitäisi rakentaa, koska vieressä on jo paljon parkkitilaa Prisman ja Lidlin luona ja kentän yhteyteen olisi helposti tehtävissä paljon kenttäpysäköintipaikkoja. Joukkoliikenteen kannaltakin tuo on aika hyvä paikka, koska kaikki läntisen kaupungin bussit kulkevat jo valmiiksi siitä vierestä ohi Helsingintietä pitkin ja Mattila-Mäntylä-Kuusela -bussitkin menevät kesämäen ohi.