Taustalla pyöri tuo Lehterän haastattelu, kun tein samalla muuta, mutta sen mitä kuuntelin tuota haastattelua, niin ihan hyviä huomioita Lehterältä. Itsekritiikkiä oli ihan hyvin mukana ja toivottavasti nuo viime kauden ongelmakohdat (sentteriosasto ja pakisto) pistetään ensi kaudeksi kuntoon, jos Liigaa pelataan. Kyllä minä ainakin uskon, että Lehterä olisi mielellään ottanut tuohon joukkueeseen jonkun kovan sentterin Saaren loukkaantumisen jälkeen. Sellaista ei kuitenkaan tullut, joten mielestäni se ei ole Lehterän tehtävä alkaa analysoimaan sitä, että minkä takia seura ei saanut hankittua koko kauden aikana kärkisentteriä, vaikka loukkaantumisia keskikaistalla olikin erittäin paljon.
Sen verran olen eri mieltä, että Lehterän mielestä SaiPa taisteli ennen kauden alkua sijoista 10-12, mutta minun mielestäni objektiivisesti tarkastellen SaiPan materiaali oli sijoilla 12-14. Kauteen lähdettiin tilanteesta, jossa ykkössentterinä oli käytännössä puhdas hyökkäyspään pelaaja, kakkos- ja kolmossentterinä oli kaksi ihan potentiaalista kaveria, joilla oli kuitenkin vielä melko ohuet näytöt liigatasolta ja nelossentterin paikasta taistelivat vuosi vuodelta heikentynyt Koho ja Iso-Mustajärvi. Tuosta putosi melko nopeasti vielä kakkos- ja kolmossentteri pois, joten keskikaista oli surkea. Pakistossa luotettiin myös liikaa potentiaaliin, joka ei ikävä kyllä realisoitunut. Aution taso laski merkittävästi edellisestä kaudesta, Seppälä oli kaukana siitä mitä odotettiin ja kolmikolta Kojo, Sneck ja Riikola ei nähty oikeastaan minkäänlaisia tasonnostoja.
Pelitapaan liittyvistä asioista olen paljon kritisoinut Lehterää, mutta kyllähän materiaali vaikuttaa siihen myös paljon. On lähes mahdotonta rakentaa hyvää pelitapaa, jos sekä pakisto että keskikaista ovat heikkoja. SaiPan puolustusalueen avaaminen oli viime kaudella lähinnä sitä, että pakit heittivät vain kiekkoa alueelta pois. Tuollaisia ihan perusjuttuja, kuten esimerkiksi avauksia sentterille omalla alueella ei nähty käytännössä ollenkaan. Oliko tuo valmennuksen toive vai johtuiko se pakiston ja sentteriosaston heikkoudesta? Itse epäilen jälkimmäistä.
Sentteriosasto ainakin parantuu ensi kaudeksi, jos ja kun Koskiranta tulee SaiPaan. Koskiranta on ihan eri tasoa kuin laiska Ramstedt. Lisäksi hidas Koho on vaihtunut aktiiviseen Petmaniin, monipuolinen Lantta on tullut joukkueeseen ja Saarikin kestää toivottavasti kasassa. Keskikaista tulee siis olemaan ihan eri tasoa kuin viime kaudella, mikä tulee helpottamaan noita SaiPan hyökkäyksiinlähtöjä. Pakisto pistetään toivottavasti myös kuntoon, sillä jos siellä on joku Riikola avaamassa peliä, niin se on ihan sama kuinka paljon aikaa ja tilaa hänellä on.
Vähän skeptinen olen myös SaiPan ensi kauden suhteen, mutta viime kauden osalta pitää Lehterää sen verran puolustaa, että ei kukaan pysty luomaa hyvää pelitapaa, jos sekä pakisto että sentteriosasto ovat heikkoja. Pakeilla ei ollut puolustusalueella tarjolla helppoja syöttöjä (etenkään senttereille) ja Salo, Vainio sekä Grman olivat oikeastaan ainoat SaiPan puolustajat, jotka pystyivät jalalla pelaamaan kiekon keskialueelle. Muut pakit olivat sitten enemmän tai vähemmän ongelmissa, kun helppoja syöttöpaikkoja ei ollut tarjolla, mistä seurasi sitten roiskaisuja keskialueelle vastustajan antaessa painetta.