Onko mitään mahista kopioida tekstiä tänne, koska maksumuuri blokkaa lukumahdollisuuden itseltä ja varmaan useammalta muiltakin. Kiitos jo etukäteen!
Parhaat palat!
Rehellisyys ja reilu mahdollisuus kaikille, mutta älä petä luottamusta. Siinä oli SaiPan päävalmentajan Pekka Virran sanoma, kun hän kohtasi ensimmäisen kerran uuden joukkueensa.
– En mä aloita yhteistyötä niin, että joku pettää mun luottamukseni. En ymmärrä, jos pelaaja ei sitoudu tähän ja ennen kaikkea ymmärrä, että tekee tätä itselleen.
– Kaikkien moraalin pitää olla sillä tasolla, että kaikilla on hauskaa ja kaikki tukevat toisiaan. Vain hyvin pelaavat pelaajat voittavat, ja joukkue, joka voi hyvin.
– Ei kukaan suorita paremmin haukuista tai ole luova ja rohkea. Meidän helvetinmoinen pyrkimys on tehdä tästä parempaa.
Sen hän teki kaikille selväksi, että ensimmäisestä päivästä lähtien pelataan Virran kiekkoa.
Virta haluaa olla kehittämässä koko seuraa, sillä varsinkaan sisäisiin ristiriitoihin pienellä seuralla ei ole varaa.
– Jos me emme kunnioita itse itseämme, miksi joku muu sitä tekisi. Mutta realisti pitää olla.
Voivottelukulttuurista ja negatiivisten asioiden ympärillä vellomisesta hän ei pidä, mutta on urallaan ehtinyt sitä itsekin kokea. Hän tietää, että näyttöjä joukkueelta odotetaan alkaen päivästä yksi.
Ensikosketus tiimin työhön ja pelaajien harjoitusmoraaliin ovat ilahduttaneet päävalmentajaa.
Ulkomaalaisia ja loukkaantuneita lukuun ottamatta sopimuspelaajat ovat olleet harjoituksissa mukana. Torstaina SaiPa kertoi Tshekkipuolustaja Filip Pyrochtan liittyvän joukkueeseen, minkä jälkeen ryhmä on koossa. Mukana ovat Jarno Koskirannan ja David McIntyren kokemus, mutta myös erittäin paljon nuorta kaartia.
Ryhmä on ennen karsintaa suuri, 35 pelaajaa. Virta kuvaa sitä arvoitukselliseksi, sillä hänen kokemuksensa useimmista pelaajista on vielä ohut. Kaikki eivät liigapaikkaa saa.
Ydinajatus on kuin sipulin kuorinta. Kolmen vuoden aikana ryhmän ytimen pitäisi pysyä kasassa ja imeä selkäytimeensä Virran haluama pelitapa. Sen jälkeen puutteita parannetaan askel askeleelta sopivilla vahvistuksilla. Sama resepti kuin mestari Lukossa.
– Annan ihmiselle mahdollisuuden toimia ja jos hän ei pysty siihen, sitten pitää tehdä ratkaisut.
Sitä ajatusta Virta ei hyväksy, että SaiPaan voi tulla hakemaan paikan kärkiketjusta, kun jossain muualla olisi ollut tarjolla nelosketju. Tai joku tähti tulisi kertomaan, mihin aikaan joukkueen pitäisi lähteä aamulenkille.
Virran olemus ja historia ovat tosin sellaiset, ettei se ensimmäisenä tule pelaajalle tai edes hänen agentilleen mieleen.
– Te tulitte nyt SaiPaan, meillä on tää tyyli ja te sopeudutte tähän, hän kuvaa.
15 vuotta on myös opettanut, ettei oppimisprosessissa pelaajia voi hoputtaa. Ensin on saatava kaikki faktat jokaisen lähtökohdista.
– On kaiken kokenut Koskiranta ja sitten on pelaaja, joka harjoittelee harjoittelemista, Virta vertaa.
– Kaikki lähtee rehellisyydestä. Kaikki tekevät parhaansa, toisilla on vain isompi palkka.
– Olen ylpeä pelitavasta. Hyökkäämällä voittaa mestaruuden ja kaikki saavat pelata samaa jääkiekkoa nelosketjua myöten.
Virran mukaan pelitavan iskostaminen uusille pelaajille on haastavaa, koska pelaajilla ei ole vielä esimerkkejä omasta tekemisestään. Toiset oppivat sen nopeammin, toiset hitaammin, jotkut eivät pysty siihen koskaan.
– Opitaan menemään etuperin ja paikkaa vaihtamalla niin, että siinä on joku idea. Ettei vain koohoteta.
Kuumalle valmentajalle olisi ollut varakkaampiakin houkuttelijoita kuin Jussi Markkanen ja SaiPa, mutta Virran mukaan mitään "Sveitsiä" ei pöydällä ole ollut. Hän muistuttaa, että moni valmentaja haluaisi työskennellä maailman parhaisiin kuuluvassa Liigassa.
– Ajatusmaailmani on vanhemmiten mennyt ihmisten kanssa olemiseen ja pelaajien auttamiseen. Projektit kiehtovat. Matkan varrella olen oppinut, että se on mun tapani elää.