Kirjotellaanpa tänne vaihteeksi pari ajatusta, vähän kriittisiäkin huomioita mutta loppujen lopuksi posin kautta kuitenkin. Koskirannan ja Zabon johdolla on hyvä lähteä uutta kautta kohti, ja ihan vaan vähän väkisin vääntämällä sain vahvistettua uskoani valmennukseenkin.
Lehterän ensimmäinen kausi oli lupauksia herättävä, mutta kaksi seuraava menivät pieleen. Tästä huolimatta ja juuri tästä syystä uskon, että Teron neljäs tulee olemaan hyvä. Yksi syy Teron toisen ja kolmannen kauden epäonnistumisiin oli luultavasti Tertsin liian kova kunnianhimo. Kun varman päälle keskinkertaisen hyvä ei riittänyt, niin liian vaikeita (mitä lienevätkään olleet, miun ymmärrys ei riitä pelikirjahienouksien analysoimiseen) systeemejä yritettiin liian pitkään, kunnes lopulta pakon edessä jouduttiin tekemään isoja muutoksia. Ja oli siellä tietysti huonoa tuuriakin mukana, ainakin joskus.
Syksyllä alkaa Teron neljäs ja (oletettavasti) viimeinen kausi SaiPan valmentajana, ja samalla alkaa Jarno Koskirannan (ja mahdollisesti Kari Martikaisen) SaiPan rakentaminen. Tässä tilanteessa Tertsi fiksuna tyyppinä varmasti lähtee ajamaan joukkueelle suhteellisen vähäriskistä pelitapaa, muun valmennusjohdon ja kokeneiden pelaajien ajatuksia herkällä korvalla kuunnellen ja aiempien kausien virheitä välttäen. Nyt ei nimittäin kaikki-tai-ei-mitään -riskiä voi ottaa. Jos SaiPa kyntää syksyllä kuukauden pituisen tappioputken ja joukkueen sisältä kantautuu viestiä pelikirjaongelmista, niin aika äkkiä Martkaisesta tulee päävalmentaja. Ja Tertsin CV on sen näköinen, että seuraavan duunipaikan löytäminen ei ole ihan helppoa.
SaiPalla on ollut johtamisongelmia. Tertsin kakkoskaudella oli kuppikuntaitumisia, ja viime kaudella sekoiltiin lippu-lappusten kanssa. Syitä voi ja varmasti pitääkin hakea monesta suunnasta: joukkueen rakentaminen, joukkueen valmentaminen ja "henkilöstöjohtaminen", ja kapteenisto. Tertsin rooliin ei voi ottaa kovin paljoa kantaa jos ei ole SaiPan pukukopissa kertaakaan käynyt, mutta tapaus Perssonia kyllä vähän ihmettelin. Jos joukkueen runkopelaajaksi hankitaan NHL-taustainen tekijämies, jonka pelaaminen jumiutuu hyvän alun jälkeen täydellisesti, niin kuinka on mahdollista ettei päävalmentaja ollut palaveerannut tämän pelaajan kanssa pitkään ja hartaasti?
Itse olen myös ihmetellyt kapteenien valitsemista äänestämällä, puhumattakaan siitä Vaasan reissun lappusekoilusta. Vanhan maailman autoritaarinen johtaminen ei varmasti toimi vuonna 2020, Petteri Sihvosella oli
hyvä kirjoitus maailman muutoksesta. Mutta ei johtaminen voi minun mielestäni olla mitään gallup-demokratiaakaan. Hmm, onneksi minun ei tarvitse johtaa jääkiekkojoukkuetta, en nimittäin tiedä miten se tehdään.