SaiPa kaudella 2011–2012

  • 490 152
  • 1 280

aHab

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Hyviä tekstejä edellä.

Odotukset ovat täällä aika olemattomia ennen kauden alkua, mutta täytyy myöntää ettei tuo omaa mielenkiintoa ole tiputtanut yhtään niin SaiPan kuin torstain kauden avauksenkaan suhteen.

Minusta SaiPan hyökkäyksestä löytyy useampiakin kavereita, joilla on potentiaalia 15-20 maaliin. Useille kavereille on tulossa jääaikaa siihen malliin, että sieltä löytyy kaikki edellytykset läpimurtoon. Hyökkäyksen suhteen on maalailtu melkoisen synkkiä kuvia, mutta ollaanko tässä kumminkaan niin kaukana joidenkin aikaisempien kausien kokoonpanosta lähtökohtaisesti?

2006-07 esimerkkinä: Koskenkorvalla aiemmalta kaudelta uran parhaat tehot 11 maalia ja 31 pistettä, Immosella 7 maalia ja 13 pistettä. Ryhäsellä vasta 22 liigapeliä pelattuna.... Lundbergin ennätys 50 pelistä 11 pistettä.... Oli Holmaa, Hakkaraista, Vilenin Jaskaa. Sijoituksena 11, 5 pinnaa 10 sijan takana.

Mutta edellämainittuakin oleellisempaa oman mielenkiinnon kannalta ensi kaudella on se, että nyt tosiaan SaiPa keskitti pienen pelaajabudjettinsa puolustukseen. Ja kuten taisi jo jossain vaiheessa aiemmin tulla todettua, niin tätähän minä olen toivonut useamman edellisen kauden ajan.

Onhan tuo ikävää, että Lintneriä pitää odotella noinkin kauan, mutta Salcido sentään saapuu aikaisemmin apuihin. Ja vahvistuksia odotellessa puolustuksessa onkin aika hyvä kilpailutilanne.

Eiköhän sitä tule taas otteluiden jälkeen tilitettyä yhdestä jos toisestakin epäkohdasta ja tilanteesta kuin rikkinäinen levy, vanhoista pinttyneistä tavoista on vaikea päästä eroon.
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Hyvää tekstiä mirasanelta ja siihen on helppo yhtyä.
Minä luulen, että nuo estareissa SaiPaa mollaavat eivät edes käy pelejä katsomassa, sellaisilta tahoilta esimerkiksi minä olen kuullut eniten arvostelua.
"Mitä sinäkin siellä käyt sitä paskaa katsomassa" on kysymys kun sanon meneväni SaiPan peliä katsomaan,mennyt olen kuitenkin, jo kohta 50 vuotta, enkä kyllä ole aikonut ainakaan aivan heti lopettaa käymistä.
Ennen viime viikon harjoituspelejä kaverini sanoi yhdelle henkilölle, että "lähde sinäkin katsomaan peliä", arvatkaa mikä oli vastaus?
-"Minä en lähde niitä SaiPan tappioita makselemaan", eipä kylläkään ollut aiemminkaan peleissä käynyt, tiesi kuitenkin hyvin kuinka paskasti SaiPa pelaa.

No se siitä, nyt on uusi kausi ovella ja odotukset on ristiriitaiset, lähteekö peli kulkemaan ja saadaanko maaleja tehtyä, yllätysmahdollisuus on kyllä olemassa ja toivottavaa on,että yleisö tulee runsain joukoin paikalle.
Kun/ jos selvitään alkukierrokset ilman tappioputkea, niin Salcidon ja etenkin Lintnerin tulon jälkeen voittomahdollisuudet vain paranevat.

Ei muuta kuin torstaina kaikki areenalle!!
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Toivoisin, että mahdollisimman moni SaiPa-fani olisi jossain vaiheessa elämäänsä joutunut tilanteeseen, jossa hän asuu toisessa kaupungissa kuten minä.

Virtuaalituoppi täältä mirasanelle, ehkäpä konkretisoituu joskus oikeaksikin tuopiksi jos vastakkain satutaan sopivissa ympyröissä. Olen täysin samaa mieltä kirjoittamastasi ja lisäksi alleviivaan myös omin kokemuksin tätä lausettasi. Vasta muutto kokonaan toiselle paikkakunnalle avasi silmiä sille että Lappeenrannassa ei täysin ymmärretä SaiPan merkitystä itselle, kaupungille, Etelä-Karjalalle ja muille paikkakunnille. Luulin itsekin että palatessani joitakin vuosia sitten Lappeenrantaan ajat ovat täälläkin muuttuneet ja SaiPasta osattaisiin olla oikeasti ylpeitä, mutta näin ei jostain syystä tänäkään päivänä ole vaan kuvitellaan että liigaseura on jotenkin asiaan kuuluva juttu eikä sitä että ei suinkaan ole mitenkään sattumaa että Lappeenrannan SaiPa pelaa SM-liigaa. Se tarkoittaa, että monia asioita on tehty oikein ja matkan varrella on saavutettu monia voittoja. Vaikka menestys onkin pääsarjatasolla jäänyt saavuttamatta, niin ei tässä silti kaikkea olla myöskään hävitty, yhtälailla liigaa voisi pelata moni muukin itäsuomalaisista joukkueista.

Mellä on oikeasti hieno ja perinteikäs seura. Ehkä kaikki vika ei olekaan menestymättömyydessä, vaan siitä että tuohon hienoon seuraan ei osata ehkä suhtautua sen ansaitsemalla tavalla. Moni tällä palstalla kirjoittelevista osaa, mutta ehkä sitä silti voi pohdiskella että mitäs jos SaiPa ei pelaisikaan liigassa - paljonko se sitten vituttaisi?

Muistutan myös kaikkia siitä että niin pitkään kun pelataan liigassa, on olemassa myös mahdollisuudet menestyä liigassa. Sitä ei ehkä tapahdu tällä kaudella tai ensi kaudella, mutta väistämättä meillekin koittaa aikamme. Sitä odotellessa, päätä pystyyn! Kenen tuohon joukkueeseen sitten voi enää odottaa uskovan jos ei "kannattajatkaan"? Asennetta huudetaan pelaajiltakin kaukalossa ilta toisensa jälkeen ja vaikka voidaan perustella että yleisö on vapaa kokemaan ottelut miten itse haluaa niin siitäkin huolimatta toivoisin että sitä samaa asennetta alkaisi löytymään myöskin katsomoista. Olkoon se sitten Willimiesten hienon työn tulosta, rivikatsojien heräämistä, uuden kannattajasukupolven kasvamista, gloryhuntterilauman löytymistä tai mitä tahansa - jostain sen asenteen on pakko alkaa kasvamaan. Perus-Lappeenrantalaisella "me on hävitty tää kausi" -asenteella ei joukkuetta paljoa auteta.

SaiPa kuitenkin merkitsee paljon kuitenkin kaupungissa, siitä kertoo kipakat mielipiteet ja muut lieveilmiöt menestymättömyyden kurimuksessa. Kun tuo asenne vain kanavoituisi oikein...
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mellä on oikeasti hieno ja perinteikäs seura. Ehkä kaikki vika ei olekaan menestymättömyydessä, vaan siitä että tuohon hienoon seuraan ei osata ehkä suhtautua sen ansaitsemalla tavalla. Moni tällä palstalla kirjoittelevista osaa, mutta ehkä sitä silti voi pohdiskella että mitäs jos SaiPa ei pelaisikaan liigassa - paljonko se sitten vituttaisi?
Onko sinulla tarkkaa tietoa siitä, että miten kauttaaltaan muissa liigakaupungeissa suhtaudutaan joukkueeseen/joukkueisiin?

Se on nimittäin sillä tapaa, että jos joukkue vuodesta toiseen jää siitä ns. minimitavoitteestaan, eli pudotuspeleistä, niin se kyllä lyö epäuskoa massakannattajien pariin. Minulla ei ole nyt tilastoja tukena tässä tällä haavaa, mutta uskaltaisin veikata, että jos katsotaan 2000-luvulla joukkueiden sijoituksia, niin SaiPa on takuulla viimeinen siinä listassa. Eli vähiten kertoja pudotuspeleissä (1) ja mitaleita ei luonnollisestikaan yhtäkään. Ei toki taida olla mitaleja ihan kaikilla muillakaan tuolta ajalta, mutta suurimmalla osalla silti. Pudotuspelipaikkoja sitten jokaisella SaiPaa enemmän.

Jos joku väittää, ettei tuo vaikuta voimakkaasti asiaan, niin vaadin perusteluja...

Eli se on ihan sama mistä kaupungista on kyse, mutta jos kymmenen vuoden aikana ollaan pudotuspeleissä yhden kerran, niin kyllä se into laimenee katsojien parissa. Monellakaan paikkakunnalla tätä murhetta ei ole, koska sieltä kiivitään jatkopeleihin suhteellisen tiiviisti ja moni joukkue voi olla yhtenä kautena ihan pohjamutaa ja toisella kaudella erittäin vahva (vrt. Ässät). SaiPa harvemmin saa tuollaisia "kramppeja".

Turha tässä on siis lappeenrantalaisuutta yksiselitteisesti syyttää. Joukkue ei vaan ole pärjännyt. Aivan sama ilmiö voi käydä jossain muuallakin ja yleisö äänestää jaloillaan jotka ei vie ainakaan hallille. Ei kaikkea voi karjalaisen kateuden ja pessimismin piikkiinkään laittaa.

Niin, kyllähän tässä etä-SaiPana joukkuetta seurataan ja annetuin rahkein kannustetaan, ei se mihinkään muutu vaikka oltaisiin jumbona joka kausi (mikä nyt ei ole onneksi sentään toteutunut). Tai vaikka pudottaisiin Mestikseen. Tämä esittämäni seikka kuitenkin on sellainen joka painaa vaakakupissa paljon ja ei yleisöä kyllä voi ihan noin mielivaltaisesti syyttää.

Enkä todellakaan ihmettele yhtään jos ihmiset ei seiso joukkueen takana. Kaikki ei ole henkeen ja vereen faneja ja enemmistö on kiinnostunut menestyvästä kiekosta ja staroista. Näin on ollut aina ja tulee olemaan. Piste.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Se on nimittäin sillä tapaa, että jos joukkue vuodesta toiseen jää siitä ns. minimitavoitteestaan, eli pudotuspeleistä, niin se kyllä lyö epäuskoa massakannattajien pariin. Minulla ei ole nyt tilastoja tukena tässä tällä haavaa, mutta uskaltaisin veikata, että jos katsotaan 2000-luvulla joukkueiden sijoituksia, niin SaiPa on takuulla viimeinen siinä listassa. Eli vähiten kertoja pudotuspeleissä (1) ja mitaleita ei luonnollisestikaan yhtäkään. Ei toki taida olla mitaleja ihan kaikilla muillakaan tuolta ajalta, mutta suurimmalla osalla silti. Pudotuspelipaikkoja sitten jokaisella SaiPaa enemmän.

Jos joku väittää, ettei tuo vaikuta voimakkaasti asiaan, niin vaadin perusteluja...

Toinen näkökanta on se, että viimeisestä 15 liigakaudesta SaiPalla on ilmeisesti 12-13:lla ollut koko liigan pienin pelaajabudjetti. Silti tuona aikana SaiPa on vain kahdesti jäänyt runkosarjan viimeiseksi.

Jääkiekossa rahalla on ikävä kyllä merkitystä sen verran, että pienimmillä taloudellisilla resursseilla operoivalla joukkueella pitää tapahtua pienoinen miracle on ice että pelit jatkuu keväälläkin. SaiPan MOI:t ovat se Jokerien kaataminen pudotuspeleissä ja pronssiotteluun pääseminen sekä se 2000-luvun kevät, jolloin HIFK:lle pantiin kunniakkaasti kampoihin playoffeissa.

Jos fanit vaativat SaiPan resursseilla operoivalta seuralta vastaavaa menestystä kuin seuralta, joka voi vuosittain käyttää miljoona euroa enemmän rosteriinsa, voivat nämä fanit katsoa peiliin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos fanit vaativat SaiPan resursseilla operoivalta seuralta vastaavaa menestystä kuin seuralta, joka voi vuosittain käyttää miljoona euroa enemmän rosteriinsa, voivat nämä fanit katsoa peiliin.
Todelliset, siis sellaiset aktiivifanit varmasti pysyvät mukana paatissa, kävi miten kävi. Nuo henkilöt on SaiPan kohdallakin todella pieni prosentti. Heidän syytämänsä rahat ei pidä sitä paattia pinnalla tai riitä. Totta kai tuo pieni keltamusta prosentti on elintärkeä tietyn jatkuvuuden ja paikallisen jääkiekkokulttuurin kannalta, mutta tätä asiaa ei vaan voi ajatella pelkästään sen porukan kannalta.

Eli se isompi prosentti, sanottakoon heitä sitten gloryhuntereiksi tai miksi ikinä, niin se nyt on aivan taatusti paikkakunnalla kuin paikkakunnalla, eritoten pienemmillä (Helsingissä jo ihan silkan asukasluvun kauttakin löytynee innokkaita faneja varsin paljon), että tuota katsojaosaa kiinnostaa se menestys. Heitä ei kiinnosta mistä se joukkueen johto rahansa hyviin pelaajiin, huippuvalmentajiin ja ylipäätään toimivaan joukkueeseen repii. Kunhan se saadaan kasaan ja joukkue voittaa pelejä, niin tuo massa tulee sinne hallille pienellä viiveellä. Tämä asia tuntuu edelleen olevan niin sanotuille kovan luokan kannattajille kovin vaikeata ymmärtää. Ei osata asettua tuohon perttiperuskatsojan rooliin.

Niin, SaiPalla on se pienin budjetti lähes poikkeuksetta ja tästäkin ollaan väännetty peistä vuosikaudet. Se on toki valitettavaa ja olosuhteiden muodostama fakta, mutta sen taakse ei voida piiloutua ja samalla sitten osoitella sormella katsojia, kun ne ei tule sinne hallille. Ei ne tosiaan säälistä sinne saavu. Ei heilläkään välttämättä ole älyttömästi rahaa. Jos ei jääkiekkoviihde miellytä, he käyttävät sen rahansa johonkin mikä viihdyttää.

Edelleen, sitä porukkaa ei kiinnosta siis nuo realiteetit. Rahalle halutaan vaan vastinetta.

Jos halutaan, että yleisöä on paljon, se on äänekästä ja rahaa virtaa kassaan, niin kasvua on vaan oltava. Muuten se on ihan tätä samaa mitä se on lähes poikkeuksetta ollut liiganousun jälkeen. On vaan tyydyttävä, että roikutaan liigassa mukana, ollaan ehkä keskimäärin 1-2 kertaa kymmenessä vuodessa pleijareissa ja muuten komeasti taistellaan tien pois karsinnoista.

Ne kiihkeimmät fanit, joita me varmasti kaikki tänne kirjoittelevat ollaan ei siis joukkuetta hylkää ja jaksaa tsempata kävi miten kävi. Meidän ei vaan pidä liikaa raivota kun sitä tunnelmaa ei hallilla ole. Syyt luettelin edellä.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Onko sinulla tarkkaa tietoa siitä, että miten kauttaaltaan muissa liigakaupungeissa suhtaudutaan joukkueeseen/joukkueisiin?

Tarkkaa tietoa ei ole kenelläkään. Minulla on jonkinlainen käsitys ja se perustuu siihen tosiasiaan että SaiPa on liigajoukkue, ei Mestis-joukkue. Ero pääsarjatason joukkueen imagolla verrattuna alemman sarjatason jengiin on selkeä ja jo pelkän liigaseuran statuksella on tietty arvo missä tahansa. Aina löytyy yksittäisiä pelkkää menestystä tuijottavia "kiekko-ihmisiä" jotka sitten avaavat sanaisen arkkunsa SaiPan menestyksestä mutta todellisuudessa suuri enemmistö kuitenkin näkee SaiPan liigajoukkueena ja se itsessään on jo arvo sekin. KooKoo ei ole liigajoukkue, TuTo ei ole liigajoukkue, Sport ei ole liigajoukkue, Jukurit ei ole liigajoukkue. SaiPa on liigajoukkue ja on ollut sitä jo pitkään. Siinä on sinullekin Ted, kaikessa ystävyydessä, hieman ajateltavaa. :)
 

Kundi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa
Olen ihmetellyt sitä, että milloin Saipassa ymmärretään valmentajan merkitys koko seuralle, ja sen uskottavuudelle. Saipa on aina ollut ihan samalla tavalla valmentajien kehittymiskeskus, kuin pelaajienkin. Jonkun pitäisi joskus tajuta, että palkataan kunnollinen ja jo meriittejä saanut valmentaja, vaikka olisikin kalliimpi. Se luo ensinnäkin uskoa koko organisaatioon, kannattajiin, sponsoreihin, pelaajiin, ihan koko toimintaan, ja mitä se taas tarkoittaa, lisää rahaa. Nostan hattua tuonne Lahden suuntaan, jossa asia on ymmärretty. Oli Aravirta, Toivola (tosin kenkää), nyt Suikkanen. Kyseisten valmentajien palkka pyörii jossain 120-150 tuhannen välillä, ja meillä maksetaan jollekin Selinille reilut 80000 euroa kaudesta, ei mitään järkeä. Sanotaan täällä mitä tahansa, niin on todella paljon helpompi houkutella myös pelaajia joukkueeseen, kun seurassa on coach jolla on koko liigan pelaajien arvostusta takanaan, toki raha on merkittävin tekijä, mutta tiedän varmaksi sanoa, että jotkut pelaajat ovat valmiit tinkimään palkastaan päästessään tietyn valmentajan joukkueeseen, sanonta "joukkue on valmentajansa näköinen" ei ole kovin kaukaa haettu. Toivon sydämmestäni, että ensi keväällä Saipaa lähdetään rakentamaan tätä tietä.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Hyvä Ted Raikas. Olen kanssasi täysin samaa mieltä. 15 vuotta olen asunut jo kaupungin ulkopuolella enemmän tai vähemmän kilometrejä välissä ja kannatukseni SaiPaa kohtaan ei ole muuttunut miksikään. Olen ollut ylpeä tästä kaupungin perinteikkäästä ja mahtavasta joukkueesta pikkupojasta lähtien. Seuraa on johdettu sen aikana riskillä ja tuloksiin nähden hyvin, mutta on mahtunut myös huonoja aikoja, jotka sitten on oikeilla ihmisillä korjattu. Samaa ei voi sanoa viimeisestä 10 vuodesta. Siinä Ted on aivan oikeassa, että suurelta yleisöltä tällainen toiminta on vienyt hengen kannattamisesta pikku hiljaa. Eikö siihen syyhyn voitaisi tehdä jotain? Mirasane on oikeassa kun sanoi, että 2000-luvun seuralla on ollut pienein pelaajabudjetti ja osittain se vielä 2000-luvun alussa johtui isojen velkojen maksamisesta. Mutta kyllä 2000-luvun lopulle tultaessa ne velat alkoi olla kuitattu aika lailla, jolloin uusia riskejä olisi pitänyt aikasemmi ottaa. No viime vuonna kyllä vihdoin viimein, mutta sen kaikki tietää miten siinä kävi. Ja nyt ollaan taas lähtöpisteessä, siinä 1990-luvun lopun velkahelvetissä jolla yritetään kituutella ja toivoa, että meidän valmentaja saisi jotain aikaa, nyt 5 valmentamisvuodellaan.

Toki uusi kausi on uusi kausi ja toivoa täynnä. Niin itsekin yritän uskoa nyt vaikka paskalta näyttää. Vaikka itse kriitiikkiä annan niin se ei tarkoita sitä että hylkään joukkueeni josta pikkupojasta olen ollut ylpeä. Mitä fanittamista se on jos seruan ympärillä olevia ihmisiä ja niiden tekemisiä ei kritisoida silloin kun siihen on aihetta? Katsokaa mitä tosijalkapallofanit tekevät etelä-euroopassa kun seurajohto on munaton tai tekee virheitä. Se on todellista fanittamista, että eletään tilanteen mukana täysillä ja annetaan mielipiteitä mielenilmauksin tai vaikkapa täällä paskaajauhamalla. Älkää hyvät herrat viittikö väittää muuta ja syyttää suurta yleisöä. Hehän maksavat suurimmalta osin tämänkin lystin josta me olemme ylpeitä. Ja suuri yleisöhän on kuin rahansijoittajat että sijoitetaan kun siihen nähdään hyvä hetki sijoittaa.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Älkää hyvät herrat viittikö väittää muuta ja syyttää suurta yleisöä.

Ethän vain minun viestiäni näin ymmärtänyt, koska sitä ei tarkoitettu? Ei tässä syytetä ketään, vaan todetaan tilanne että SaiPalla on parempi kuva muualla kuin Lappeenrannassa jos jätetään ääripään (aktiivikannattajat, jollaisia Jatkoajasta suurimmaksi osaksi löytyy sekä vieraspaikkakuntien pelkkään tulokseen tuijottajat) mielipiteet huomiotta. Se on aika mystinen tilanne. Ketään syyttämättä, esitän kysymyksen, onkohan suuren yleisön mielikuva ihan oikea? Myönnetään ilman muuta, että vuosien menestymättömyys varmasti tässä taustalla on mutta siksi juuri tässä kyselen sen asenteen perään ja huomautan että jostain sen täytyisi lähteä kasvamaan. Faktaa ilman syyttelyitä myöskin on se, että katsomoiden asenteettomuus ei ainakaan auta joukkuetta mihinkään.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Ethän vain minun viestiäni näin ymmärtänyt, koska sitä ei tarkoitettu?

En tarkoittanut sinun tai kenenkään muunkaan viestiä henkilökohtaisesti, vaan yleistin mitä esim täältä olen lukenut vuosien varrella.

Kuten sanoin edellisen viestini lopussa, lappeenrantalainen suuri yleisö on kuin sijoittaja, joka miettii tarkkaan mihin ja milloin rahansa pistää. Aivan varmasti muilla paikkakunnilla on samanlainen tilanne. Ja jääkiekko on valitettavasti tulosurheilua, missä ei tyylipisteitä jaella ja tämä näkyy sitten yleisömäärissä ja näissä "sijoittajissa". Viime kauden suurin tappio tuli juuri tältä ihmismassalta, joka sitten ei kokenut saavansa rahoilleen vastinetta. Ja voiko heitä siitä syyttää? Ellei me paskanjauhajat täällä tai SaiPan fanitoiminnan ytimessä aleta puuhailemaan AFC Wimbledoneita, niin tämä fakta pysyy tällaisena peikkona SaiPan yleisömäärissä niin kauan kun löytyy sellainen valmentaja joka tuo tuloksellisen menestyksen takaisin Lappeenrantaan. Selin voi olla vielä se tulevalla kaudella tai sitten ei. Jokaisella on varmasti oma luotto/näkemys siitä asiasta.

SaiPa kuuluu mielestäni ehdottomasti liigaan koska mitään heittopusseja tässä ei olla oltu, mutta ei sen jälkeen kyllä paljon muutakaan viime vuosina. Tämä on ainakin tullut selväksi ettei tällainen houkuttele katsomohenkeä takaisin. On keksittävä muita keinoja ja näytettävä, että ollaan tosissaan. Jos ei mene hyvin on uskallettava tehdä äärimmäisiä keinoja, kuten viime vuonna olisi pitänyt. Se olisi voinut pitää osan yleisöstä katsomoissa ja tuoda tälle kaudelle jatkuvuuden heti alusta asti?
 

Leitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wild, SaiPa, RM
Kyllä toi ylimmällä tasolla pelaaminen on lannistanut monia Lappeenrannassa. Jos joukkue olisi tahkonnut nyt vaikka 7 vuotta mestistä ja nousisi liigaan, tämä kaupunki menisi varmasti aivan sekaisin. Nykyään kun juttelen kavereitten kanssa jotka eivät sm-liigaa seuraa, sanovat suoraan että Saipa tulee jäämään viimeiseksi ja se on ihan paska. Olen yrittänyt sanoa, että täällä on sentäs sm-liiga kiekkoa, eikä mestistä. Se on itselleni todella tärkeä asia, että joukkue pelaa ylimmällä tasolla ja kisapuistoon pääsee näkemään pelaajia kuten, MG, Ruutu, Filppula... etc.

Joukkueen pelaajia myös rakastetaan täällä todella paljon. Dalen paluusta näki sen hyvin ja se fiilis mikä hallissa oli pelissä Pelicanssia vastaan oli aivan mahtava. Nyt seura on tuonut kaupungille uuden ''lemmikin'' Linterin, jonka avulla on mahdollisuudet päästä jopa kympin sakkiin(!), ainakin itse näkisin asian niin.

Se on totta jos kynnetään poffien ulkopuolella 10 kautta, niin silloin ei ainakaan tule uusia faneja ja vanhojakin alkaa hävitä hallista, koska viime kaudellakin peli näytti harvinaisen paskalta ja kun joitain pelaajia surffaili vain kentällä.

Aion käydä katsomassa pelejä tulevaisuudessa yhtä paljon kuin ennenkin vaikka joukkue olisi seuraavat viisi vuotta poffien ulkopuolella. Mestis ei kiinnosta yhtään tasoero on niin paljon suurempi ja jos Saipa tippuu jonain päivänä mestikseen, seuraaminen kyllä jatkuu mutta ei ikinä paikan päältä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aina löytyy yksittäisiä pelkkää menestystä tuijottavia "kiekko-ihmisiä" jotka sitten avaavat sanaisen arkkunsa SaiPan menestyksestä mutta todellisuudessa suuri enemmistö kuitenkin näkee SaiPan liigajoukkueena ja se itsessään on jo arvo sekin. KooKoo ei ole liigajoukkue, TuTo ei ole liigajoukkue, Sport ei ole liigajoukkue, Jukurit ei ole liigajoukkue. SaiPa on liigajoukkue ja on ollut sitä jo pitkään. Siinä on sinullekin Ted, kaikessa ystävyydessä, hieman ajateltavaa. :)
No tuo suuri enemmistö ei ilmeisesti Lappeenrannassa näe SaiPaa liigajoukkueena, koska yleisökatoa on? Tai ehkä ajattelevat sitä kyllä liigajoukkueena, mutta suhteellisen vaatimattomana ja menestymättömänä sellaisena. Jos ei kehtaa olla erityisen ylpeä. Se on ihan totta, että Lappeenrannassa ja lähiseuduilla omia tykätään morkata ja puukottaa selkään. Uskallan silti väittää, että tuota tapahtuu muuallakin jos oma joukkue pelaa vuosikausia ilman konkreettista menestystä (lue: pudotuspelit). Kuten aiemmin totesin, käytännössä muut joukkueet liigassa on tuon pudotuspelipaikan saavuttanut SaiPaa useammin ja se pitää suuret massat luottavaisempina joukkueen menestysmahdollisuuksiin. Ei tuota mielestäni ole niin vaikea hahmottaa?

Mielestäni siis hiukan turha nyt ruveta tässä kohtaa vertailemaan SaiPaa ja Mestisjoukkueita ja käyttää sitä jonain verukkeena jollekin. Oikea vertailukohta on nyt kuitenkin ne jotakuinkin samankokoiset muut liigapaikkakunnat (Hämeenlinna, Pori, Rauma ehkä Lahti myös).

Jos lisäksi viittasit minuun tuollaisena "kiekko-ihmisenä" joka tuijottaa yksinomaan menestystä, niin totta kai menestys kiehtoo, ketäpä ei? Ei kai kukaan loppujen lopuksi ole tyytyväinen, että joukkue kunhan vaan pelailee liigassa, kun se on niin hieno status. Kyllä niitä pudotuspelejä tulee toivoa ja vaatia ihan joka kausi. Se on lajin idea. Yhtä kaikki, saavutetaan ne pleijarit tai ei, niin joukkuetta ei hylätä, minä en ainakaan hylkää. Kuten todettua, asun itse muualla kuin Lappeenrannassa, niin paikan päälle ei pelejä erityisemmin pääse katsomaan.

Voin tosin luvata, että yritän pistää parhaani kannustuksessa tällä tulevalla kaudella pääkaupunkiseudulla. Rahat toki menee vieraiden seurojen kassaan, mutta jos oma pieni vaatimaton olemukseni siellä yleisössä jotenkin SaiPaa auttaa, niin hhyvä. =)


P.S. Saltilta tosi hyvää tekstiä ja samanlaisia ajatuksia kuin itsellänikin. Suosittelen oikeasti lukemaan noita juttuja ihan ajatuksella ja miettimään tuota toista puolta asiasta.
 
Suosikkijoukkue
Broadstreet Bullies, Scott Stevens, Wendel Clark
Pikaisella selaamisella SaiPan sivuilta: Kumpikaan ei pelaa täyttä kautta vaan liittyvät vahvuuteen syyskuun lopussa (Salcido) ja lokakuun alussa (Lintner). Kesken kaudenhan molemmat SaiPaan tulivat. Jossain taisi olla tarkat päivämäärät, mutten enempää jaksanut selailla. Toivottavasti vastaa kysymyksiisi.

Jääkiekkolehdestä tai jostain muusta kausiennakosta ymmärsin että molemmat olis tulleet vasta ns. verorajalla eli joskus lokakuun puolella. Ilmeisesti viime kevään maassaolopäivät ratkaisevat ja Salcido paranteli itseään keväällä Suomen rajojen ulkopuolella?
 

stuba

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, St. Louis Blues
SaiPan entinen toimitusjohtaja Sami Koikkalainen on kirjoitaanut Etelä-Saimaan lukijapalstalle varsin oivan kirjoituksen. Pystyn kyllä olemaan Samin kanssa täysin samaa mieltä hänen kirjoittamistaan asioista. Voisi jopa sanoa, että ikävä kyllä tilanne on tuo mitä Sami kirjoittaa. Alla vielä linkki Etelä-Saimaan sivuille kirjoitukseen.

SaiPaa arvostetaan jo muualla enemm-Saimaa
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
SaiPan entinen toimitusjohtaja Sami Koikkalainen on kirjoitaanut Etelä-Saimaan lukijapalstalle varsin oivan kirjoituksen. Pystyn kyllä olemaan Samin kanssa täysin samaa mieltä hänen kirjoittamistaan asioista. Voisi jopa sanoa, että ikävä kyllä tilanne on tuo mitä Sami kirjoittaa. Alla vielä linkki Etelä-Saimaan sivuille kirjoitukseen.

SaiPaa arvostetaan jo muualla enemm-Saimaa

Hyvä kirjoitus. Allekirjoitan täysin ja ihan samansuuntaisia ajatuksia kirjoitin itsekin vuodatuksessani edellisellä sivulla. Eiköhän kohta kuitenkin taas Estarit-lennä ja Koikkalainen saa kritiikkiä.
 

ahal

Jäsen
Ihan asiallinen juttu ja pitänee paikkansa. Tässä kohdin voi myös kysyä, mitä SaiPa on puolestaan tehnyt imagonsa eteen? Tai onko tehnyt riittävästi. Nykypäivänä ei välttämättä enää riitä, että pelaa suht' hyvin illasta toiseen, jos voitot valuvat kaverille. Voittoja halajava "keskiverto yleisö" äänestää jaloillaan.

Eli ajan takaa sitä, että seuran ja etenkin sen edustuksen tekemisistä tulisi tiedottaa monipuolisesti ja melkoisen tiuhaan, liigan alkaessa kierroksia lisäten. Olen ymmärtänyt, että esim. E-S:n uutisoinnissa on parantamisen varaa, ja se on sääli. Mallia voisi hakea esim. Porista, missä Ässät on SK:n ykkösaiheita läpi vuoden.

Ja kun sputnik-pelaajista ei ole monellakaan suuria (kannu/poika) sankaritekoja vyöllään, näkökulmaksi voisi valita "arjen sankaruuden". Tuoda hienovaraisesti esiin sellaisia tekoja ja tarinoita, joita me tavalliset taavit emme tiedä mutta joita kuitenkin olisi helppo ymmärtää ja joihin voisi jopa samaistua. Ei mitään tirkistely- eikä 7-päivää-juttuja, vaan jotain minkä pelaaja voi itse julkisesti paljastaa menettämättä kasvojaan.

Radiossa on mennyt pitkään esim. sarja "Miten minusta tuli minä", jossa julkisuutta saaneet kertovat tarinoitaan juontajan johdatuksella. Sama konsepti soveltaen käyttöön. Uskon että useimmilta löytyisi monenlaisia muistoja nuoresta iästään huolimatta. Hakalin pommittaja Paalanenkin voisi saada ison joukon faneja lisää, jos tuhannet lappeelaiset lukisivat kaverin tarinan paikallislehdestä.

En moiti tässä kohdin SaiPan organisaatiota, sillä mitä nyt itse tietoa olen kaivannut, sen yleensä ennemmin tai myöhemmin olen saanut. Nettiviestintä on ajantasalla. Mutta kaupungissa ja seudulla on yhä paljon "punaviivakerhoväkeä", joka ei nettiä seuraa, joten myös printtimedia pitäisi olla aktiivisesti käytössä. Oletan, että seuran viestintävastuulliset miettivät kaiken aikaa keinoja imagonsa kohottamiseen.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Ihan asiallinen juttu ja pitänee paikkansa. Tässä kohdin voi myös kysyä, mitä SaiPa on puolestaan tehnyt imagonsa eteen?

Mielestäni SaiPa on tehnyt paljon. Esimerkiksi monien mielestä SaiPalla on liigan parhaisiin kuuluvat nettisivut tai ehkä jopa ne parhaat. SaiPan harkkapelien liveseurannat ovat monena vuonna olleet paremmin hoidettuja kuin millään muulla liigaseuralla, ym.

Tuolla mediaketjussa Daywalker nosti esiin Etelä-Saimaan roolin. Itsekin voisin pistää palautetta sinne suuntaan. Jääkiekko on Suomen seuratuin laji ja SaiPa on Lappeenrannan ja koko Etelä-Karjalan (ES:n levikkialue) ehdottomasti suurin, kiinnostavin ja seuratuin urheiluseura. Vaikka ES tekee SaiPasta paljon juttuja on tuntumani sellainen, että esimerkiksi Keskisuomalainen tekee JYPistä tai Etelä-Suomen Sanomat tekee Pelicansista suhteessa enemmän juttuja ja suurempia juttuja.

Toinen ilmiö Etelä-Saimaassa on ajoittain ollut rivien välistä näkyvä SaiPa-kriittinen sävy. Eli kun SaiPa voittaa kotonaan Ässät saattaa otsikko olla, että "SaiPa yllätti Ässät" ikään kuin toimittajankin mielestä se on suuri yllätys, että SaiPa voi voittaa keskikastin liigajoukkueen kotikentällään.
Jos SaiPa voittaa HIFK:n, saatetaan jutussa kertoa, että HIFK oli väsynyt tai pelasi heikolla asenteella, ym. Eli siinäkin annetaan ymmärtää, että SaiPa ei ollut hyvä, vaan HIFK oli huono.

Etelä-Saimaan rooli joukkueen imagon rakentajana on keskeinen, koska kyseessä on alueen suurin media. Jos ainakin osasta lehden jutuista paistaa rivien läpi asenne, että "paskahan tämä SaiPa on vaikka nyt voittikin", ei ole ihme, jos sama näkyy estareissa ja torikeskusteluissa.

Ja tuo imagohaitta on SaiPan kannalta ikävä, koska SaiPa ei pysty vaikuttamaan siihen, miten lehtitalo seuraa käsittelee, vaikka hoitaa muuten oman julkisuuskuvansa seuran resursseihin nähden hyvin (nettisivut, omat uutiset, liveseurannat, yhteyspäällikön palkkaaminen, ym).
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
No kun omien lasien läpi asiaa vaan katsotaan niin eihän sitä millään voikaan ymmärtää muiden mielipiteitä. Siis ihan yleensä. En viittaa tällä nyt keneenkään henkilökohtaisesti enkä esitä mitään kritiikkiä.

Eiköhän SaiPa vihastuta tällä hetkellä suurta eteleä-karjalaista yleisöä juuri niiden seikkojen takia, mistä Koikkalainen itsekin kysymyksillään mietti: Ei menestystä eikä mielekkäitä elämyksiä. Koikkalaisen kirjoitus on tyypillinen seuran johtokunnassa puuhailleen palopuhe, missä ei ole kuitenkaan mitään kriitikin aihetta. Toki pientä kärjistämistä tämän hetkiseen tilanteeseen löytyy suunnattuna yleisölle. Enemmänkin hän yrittää kuitenkin saada mielestäni suuren yleisön takaisin joukkueen puolelle, antamalla mainosta näin kauden alusta, mikä on hyvä asia. Uusi kausi ja uudet kujeet alkakoon.
 

Daywalker-75

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, JäKi
SaiPa-Kärpät 1-4

Pureskellaan hieman tilannetta. Kärpillä on kyllä oikeasti hyvä joukkue tänä vuonna. Ensimmäinen erä oli kyllä todella huono SaiPalta, mutta onneksi oli ensimmäinen liigamatsi niin yhtä jännittäviä taisi olla Kärpätkin. Kuokkaan tuli, mutta en vaipuisi synkkyyteen. Ensimmäisen erän koomailun jälkeen peli oli ihan mukiinmenevää rosteriin nähden. Tasoero oli kuitenkin huomattava....

Sitten ne huolet.
Vaikka miten tuo Pukan Mikko on minun makuun, niin ylivoimaan hän ei kuulu! Hiukan hidas ja ikinä ei ole varmasti viivassa YV:tä pelannut, niin oli aina kusessa kun vastustaja pääsi karvaamaan kiekon yli siniviivan. Salcidoa odotellessa...
ihmettelin, miksi ei Backman saanut ylivoima-aikaa? Vai näinkö väärin? Ja toinen huoli oli, että Pauli kyllä oli todella ulkona pelistä. En ihmettelisi, jos lokakuun alussa Pauke sirklalisi mestiksessä. Napanderi oli hyvä. Sanoisinko, että käyrä on ollut nouseva ja tänäänkin tuli hirveitä kuteja. Hitto, kun ne pitäisi saada vielä kohti maalia..
Hyökkäys parani loppua kohden ja voisin sanoakkin, jotta kun saadaan vahvistukset alakertaan ja nämä ex-mestis miehet saavat jonkun liigamatsin alle, niin kyllä tasapäin lähdetään joka matsiin...

Älkää siis huoliko, kyllä tällä porukalla se kymmenen pistettää rikotaan heittämällä...
 

aHab

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Sitten ne huolet.
Vaikka miten tuo Pukan Mikko on minun makuun, niin ylivoimaan hän ei kuulu! Hiukan hidas ja ikinä ei ole varmasti viivassa YV:tä pelannut, niin oli aina kusessa kun vastustaja pääsi karvaamaan kiekon yli siniviivan. Salcidoa odotellessa...

Läpi harjoituskauden varsin varmaa peliä esittänyt Pukka oli tänään todella heikolla pelipäällä sekä kiekollisena että kiekottomana. Suorastaan järkyttään suuri muutos. Liekkö niitä kehuja sitten tullut jo liikaakin, vai mitähän tässä oikein tapahtui?

Pulli puolestaan pelasi kokonaisuutena erittäin hyvän pelin. Tokihan siellä virheitä tuli, mutta mielummin niitä katselee tällaiselta itsevarmasti pelaavalta nuorelta lupaavalta pelaajalta, kuin noilta joukkueen veteraaneilta. Mikäli tällainen jatkuu, Pulli ei ole se kaveri joka tekee tilaa Salcidon ja Lintnerin tullessa joukkueen vahvuuteen.

Flinck... Todella vahvaa pelaamista, paras sentteri tänään minusta. Löfman ja Flinck löytävät toisensa kaukalossa hienosti, Flinck pelaa fyysisesti ja tänään alkoi tippumaan aloitusvoittojakin mukavasti. Jekimovs ei ihmeitä esittänyt paria väläystä lukuunottamatta. Ja vaikka kiekollista tonttia Jekimovsille tryoutin ajaksi toivoinkin, niin Kaksosen toipuessa pelikuntoon pistäisin häneet Jekimovsin tilalle Flinckin ketjuun.

Koiviston tilalle ykköseen voisi kokeilla Mankista. Koivisto on kyllä työteliäs kaveri, mutta tänään jäi ainakin minulle aika näkymättömäksi tuossa ketjussa. Ykkönen ei muutenkaan pelannut niin hyvin, kuin tuo kakkosketju. Onneksi kuitenkin saivat maalin tehtyä, tiputtaa vähän peikkoa selästä. Tältä ketjulta kun odotetaan aikas paljon...
 

teeveemies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En ihmettelisi, jos lokakuun alussa Pauke sirklalisi mestiksessä.

Hmm, olen tästä hieman eri mieltä - oikeastaan aika paljonkin. Mielestäni Levokari pelasi hyvän ottelun. Oli alakerran isäntä ja tuskin mieheltä tarvitsee enempää vaatia. Jopa muutama hyvä laukaus lähti varsin mallikkaasti suoraan syötöstä hyökkäyspäässä. Tulihan sieltä myös heikkoja ratkaisuja kiekollisena, mutta en lähtisi niistä tuomitsemaan kaveria mestikseen. Pauli muuten pelasi eilen 24.07 mikä on selvästi eniten koko SaiPan joukkueesta. +/- näyttää nollaa ja laukauksia kuusi kappaletta. En usko että Selin on ihan heti pistämässä Paulia mestikseen!

Ja samaa mieltä Pukasta. Kaikki meni päin persettä. Ei ole edelleenkään kiekollinen pakki.
 

Machulda

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja samaa mieltä Pukasta. Kaikki meni päin persettä. Ei ole edelleenkään kiekollinen pakki.

Joo Pukalla oli eilen huono päivä. Treenipelit kuitenkin osoittivat, että hän on mennyt kiekollisessa pelaamisessa selkeästi eteenpäin. Lintner kun tulee taas kaveriksi, ni Mikko saa sit keskittyä enemmän peruspelaamiseen.
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Kun Salcido ja Lintner tulee, niin valmennuksella on positiivinen ongelma, ketkä pelaa?
Pukan pelipaikka ei varmaan ole kiveen kirjoitettu, eilen huonoja ratkaisuja, eikä nopeuskaan riittänyt kärppäpelaajia vastaan.
Backmankaan ei vielä ole siinä loukkantumista edeltävässä kunnossa, mutta nousee varmaan pelien jatkuessa vielä hiukan paremmalle tasolle.

Ja, ykkösketju ei tuossa muodossa toimi, kuka Koiviston tilalle, Mankinen ei kyllä ainakaan eilen minua vakuuttanut.

Eikös voisi perustaa jo kauden seurantaan oman ketjun, ei turhaan jatketa joukkueen rakennusketjussa enää?
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Paikoin hyvää yritystä oli nähtävissä ja välillä se meni ylikin. Pulli on ilmeisesti ajatellut ottaa uutta kiekollista roolia kun lähtee harhauttelemaan hyökkäyksen kärkenä vastustajan sinisellä kiekon kanssa. Hauskaa oli myös toisella kertaa kun Levokari syötti Pullille, molemmat olivat SaiPan ylimmät miehet hyökkäyksessä. Ei se haittaa jos Pulli tuosta ottaa huimia harppauksia myös kiekollisessa pelissä, mutta todella typerät hyökkäyspään jäähyt pitää jättää pois (Viuhkolan torppaaminen maaliin). Myllyniemen seikkailut näyttää jatkuvan, ei noita vaan voi jatkossa tehdä kun meidän nallipyssy-osasto ei saa kuin 1-2 maalia per peli tehtyä. Oliko tänään vain huono ilta Mankiselta vai jääkö seuraava askel ottamatta? Jekimovs oli mukavan pirteä. Miksei Lippojoki saa yv-aikaa? On kuitenkin tehnyt maalejakin.

Ehkä hieman aikaista dumata yhden pelin perusteella, mutta ei ollenkaan niin pirteä esitys ollut kuin Riikan turnauksen pelissä jonka näin, puristetaanko mailaa tälläkin kaudella kotikaukalossa niin paljon ettei veri kierrä? Pois lukien Jekimovs olivat muut yllättävän nihkeällä jalalla liikenteessä.

Markkinointi-kikkaa voisi lainata JJK:lta futiksen puolelta ja tehdä viikonloppujen peleihin "maalintekotakuun", jos ei SaiPa tee vähintään kahta maalia pelissä niin seuraavassa arkipelissä SaiPa tarjoaa kahvit kaikille viikonlopun peliin ostaneille esim 17.30-18.00 välisenä aikana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös