Viestin lähetti Lapa
20 kysymystä Vladimir Machuldalle:
Vladimir Machulda rauhoittelee itäsuomalaisia fanejaan:
Pelaan SaiPassa ensi kaudella
Vladimir Machulda on erittäin tyytyväinen päästessään kamppailemaan Suomen mestaruudesta Jokereiden paidassa.
Lappeenrantalaisen SaiPan tämän kauden paras pistemies Vladimir Machulda siirtyi Helsinkiin ja Jokereihin tammikuun lopussa. Hänen vuokrasopimuksensa kestää kauden loppuun asti, jonka jälkeen hän palaa Itä-Suomeen voimassa olevan sopimuksen mukaisesti.
Siirto herätti vilkasta keskustelua, mutta SaiPan toimitusjohtaja Ilkka Kaarna perusteli siirtoa "itsekkäillä syillä". SaiPa ei pääse pudotuspeleihin ja se sai Jokereilta tarjouksen, josta "ei voinut kieltäytyä".
Machulda on tyytyväinen, koska hän sai mahdollisuuden taistella Suomen mestaruudesta. Kaarnakin on tyytyväinen, koska SaiPa sai lisää euroja ensi kautta varten.
Kiekkolehden haastattelussa tulkkina toimi Machuldan uusi joukkuetoveri Pavel Rosa, joka puhuu erittäin sujuvaa englantia.
1. Seurasit varmasti Salt Laken olympialaisten jääkiekkoturnausta. Yllättikö lopputulos?
-Suurin yllätys oli ottelun Ruotsi-Valko-Venäjä tulos. Välierissä, joissa joukkueet olivat pakkovoiton edessä, oli kysymys enemmänkin onnesta. Lopputulos ei yllättänyt minua.
2.Kuinka pettynyt olit, kun Tshekki jäi mitalipelien ulkopuolelle?
-Tshekki pelasi hyvin, mutta sillä ei vain ollut riittävästi onnea. Venäjän maalivahti Habibulin oli kieltämättä loistava. Paljon oli kysymys myös siitä, että Venäjällä oli sinä päivänä parempi päivä ja parempi fiilis.
3. Ehdit pelata SaiPassa melko pitkään. Millaisella aikataululla sait tietää siirrostasi ja miten otit tiedon vastaan?
-Eräänä perjantaiaamuna manageri kysyi, haluaisinko tulla tänne (Jokereihin). Minulla oli iltaan asti aikaa päättää mitä teen. Päätin lähteä tänne. En todellakaan odottanut, että Jokerit olisi halunnut minut.
4. Millainen ensimmäinen kuukautesi Jokereissa on ollut?
-Kaikki on ok. Olimme voitto-putkessa, ja olen pelannut itsekin hyvin. Olen tyytyväinen.
5. Sinut hankittiin korvaamaan loukkaantunutta Ville Peltosta. Millaisia ajatuksia tämä herätti, tuliko lisää paineita?
-Olin hermostunut. Minua auttoi se, että Raimo Summanen (valmentaja) antoi minulle ensimmäisessä ottelussa paljon peliaikaa, jotta sopeutuisin uuteen joukkueeseen. Tein maalin toisessa ottelussa. Se antoi hyvän sykäyksen!
6.Vertaa Helsinkiä ja Lappeenrantaa toisiinsa. Kummassa kaupungissa viihdyt paremmin vai onko sillä mitään merkitystä työsi kannalta?
-Helsinki on tottakai isompi kaupunki, jossa on enemmän mahdollisuuksia tehdä kaikenlaista. Lappeenrannassa totuin rauhallisempaan elämäntapaan. Ero on iso, mutta viihdyn myös Helsingissä. (Machulda asuu Kannelmäessä)
7. Mitä mieltä olet uudesta kotihallista ja -yleisöstäsi?
-Fanit ja Jokereiden pelaajat ovat ottaneet minut hyvin vastaan. Isossa hallissa on kiva pelata.
8. Olet nyt SM-liigan pistepörssissä neljäntenä. Kuinka tärkeää sinulle on sen voittaminen?
-Tiedän tilanteen, koska seuraan tilastoja. Kaikki pelaajat haluavat voittaa pistepörssin. Mutta voitanko sen, se selviää pian.
9. Missä, miksi ja milloin aloitit jääkiekon?
-Isäni pelasi jääkiekkoa Tshekin pääsarjassa Litvinovin joukkueessa. Hän vei minut hallille mukanaan, kun olin pieni. Jääkiekkoilun aloitin kolmevuotiaana.
10. Olet pelannut ennen Suomeen tuloasi vain Tshekissä. Miksi päätit lähteä pelaamaan Suomeen?
-Pelasin maani pääsarjassa kymmenen vuotta. Halusin nähdä uusia asioita ja kokeilla pelaamista muualla. Agenttini kanssa katsoin, että paras paikka on Suomi.
11. Oletko huolestunut SaiPan tilanteesta? Palaathan sinne tämän kauden jälkeen.
-Minulla on kolmivuotinen sopimus SaiPan kanssa. Jos en haluaisi pelata SaiPassa, en olisi tehnyt niin pitkää sopimusta. Toivottavasti se on parempi joukkue ensi kaudella kuin nyt ja kamppailee paremmista sijoituksista. Tämä kausi ei ollut hauska. Olisi paljon mukavampi pelata pudotuspeleissä.
12. SaiPan nettisivuilla fanit keskustelevat vilkkaasti siitä, palaatko Lappeenrantaan vai et. Jotkut ovat sitä mieltä, että Jokerit lyö sellaiset rahat eteesi, että jatkat pelaamista Jokereissa.
-Koskaan ei voi tietää, mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Juuri nyt tilanne on se, että pelaan SaiPassa ensi kaudella.
13. Lähes kaikkien kiekkoilijoiden tavoitteena on NHL. Millaisia ajatuksia se sinussa herättää?
-Minua ei koskaan draftattu, ja olen nyt siinä iässä, että mahdollisuudet NHL:ään ovat pienet. En tosin koskaan ajatellut NHL:ää vakavasti.
14. Olet juuri täyttänyt 31 vuotta. Millaiset tulevaisuuden suunnitelmat sinulla on?
-Haluan pelata niin kauan kuin mahdollista. Toivottavasti terveyteni säilyy yhtä hyvänä kuin tähänkin asti. Täytyy koputtaa puuta...
15. Millainen perhe sinulla on?
-Minulla on vaimo ja 15 kuukautta vanha Vladimir-poika.
16. Kuinka vietät vapaa-aikaasi?
-Perheen kanssa usein kaupungilla tuhlaamassa rahaa. Lappeenrannassa luonto oli lähellä. Vietimme siellä paljon aikaa myös kauniilla satama-alueella.
17. Kuinka tarkasti seuraat kotimaasi asioita? Kiinnostavatko ne sinua lainkaan?
-Kyllä ne kiinnostavat, erittäin paljon. Netin kautta seuraan Tshekin tapahtumia päivittäin.
18. Millainen on kotikaupunkisi Most?
-Se on 80 000 asukkaan kaupunki, joka on melko uusi. Historialliseksi kaupungiksi sitä ei oikein voi kutsua. Viimeksi vietin siellä kymmenen päivää joulutauon aikana perheeni kanssa.
19. Mitkä ovat kolme tärkeintä asiaa elämässäsi?
-Terveys, terveys ja terveys.
(Hyvä vastaus, kommentoi Pavel Rosa, joka on myös kotoisin Mostista.)
20. Liittyykö Jokereiden pelinumeroosi 90 jonkinlaista tarinaa tai historiaa?
-Ei, ei mitään erikoista. Se sattui vain olemaan vapaana. Pelasin SaiPassa numerolla 24, mutta se on Jokereissa jäädytetty(Waltteri Immonen).
Siinäpä se.