Saatanalliset sävelet

  • 7 506
  • 55

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
Viestin lähetti varjo
Maailma on aina huonompi paikka jos joku mielipidesuuntaus poistetaan.

Mielipidesuuntaus voi pitää sisällään suoraa rikollisuutta tai yllytystä rikokseen. Näin on mm. satanismin ja natsismin kohdalla. Sallitaanko ihan kaikki mielipiteenvapauteen vedoten. Tuolla logiikalla maailma ilman natseja on huonompi paikka elää. En ymmärrä.


Viestin lähetti varjo
Olen valmis boikotoimaan "bläkkäreitä" jos Eisenhower rupeaa boikotoimaan Lestadilaisia.



Ihan samankaltaista henkistä väkivaltaa löytyy myös lestadiolaisporukoista. Siellä tosin luullakseni vähemmän fyysistä. Mä pidän lestadiolaisporukkaa ajatuksia kahlitsevana yhteisönä, samoin kuten luterilaista kirkkoa, satanisteja, poliittisia puolueita ja omakotiyhdistyksiä. Kaikkia, jotka tekevät normeja ihmisyydelle ja elämälle toisarvoisista seikoista.
 

Milo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maple Leafs, DIF, Liverpool
Satanistiko??

Itselläni on todella monipuolinen musiikki maku, mutta raska musiikki on silti omaa sydäntäni lähimpänä. Kuuntelen plajon myös tätä "saatanallista" black-metallia, ja siten ihmettelen että kun en ole pukeutunut mustiin enkä ole satanisti mutta kuuntelen sitä musiikkia niin olenko minä poikkeus vai onko mustiin pukeutuneet satanistit poikkeuksia? Itse luulen että black-metal kuuntelioista suurin osa on "normaaleja" matti-meikäläisiä ja vain muutamat ovat satanisteja joten black metal ja satanismin rinnastaminen ja yleistäminen on mielestäni tyhmää ja "ehkä tärkein saatanallista riippuvuutta synnyttävä tekijä on black metal -musiikki" lause on palturia!!
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
if you're 555 I'm 666

Heti alkuun; en kuuntele black metallia enkä myöskään ole satanisti. Asiaan...

Uskomatonta kökköä se YLE jaksaa ihmisille syytääkin. Minä nauroin lähesi kippurassa koko tämän "asiaohjelman" ajan. MOT ei ole mitään muuta, kuin keskiluokan järkyttämiseen tähtäävä sensaatiohakuinen paskaohjelma. Koko tämä "Saatanalliset säkeet" oli täynnä asiavirheitä ja naurettavia yleistyksiä. Eikö MOT:n tekijöillä ole minkäänlaista itsekritiikkiä säälittäviä tekeleitään kohtaan, kun ovat noin tökeröä tavaraa käsistään päästäneet ja vielä oikein valtakunnallisella kanavalla.

Tässä muutama hauska poiminta tuosta ratkiriemukkaasta ohjelmasta:

Äiti: "Ensinäkin lasten ulkonäöllinen olemus muuttui. Se muuttui mustaksi, suttuiseksi ja tuli omituisia koruja. Ei yksinomaan alaspäin käännettyjä ristejä, vaan muita okkultisia koruja. Musiikki soi, tai örinämusiikki soi yötä päivää. Sitä ei saanut keskeyttää, muuten tuli melkeinpä turpiin tai sylki lensi mun kasvoilleni. Omituisia pitkiä poissaoloja, joihin en saanut selitystä. He vetäytyivät yhä enemmän ja enemmän siihen omaan maailmaansa".
"Ensinäkin lasten ulkonäöllinen olemus muuttui. Se muuttui mustaksi, lutkamaiseksi ja tuli omituisia koruja. Ei yksinomaan Backstreet Boysin paitoja, vaan muidenkin poikabändien tuotteita. Musiikki soi, tai tämä levy-yhtiön lapsille tuputtama muovinen kertakäyttömusiikki soi yötä päivää. Sitä ei saanut keskeyttää, muuten tuli melkeinpä turpiin tai sylki lensi mun kasvoilleni. Omituisia pitkiä poissaoloja, joihin en saanut selitystä. He vetäytyivät yhä enemmän ja enemmän siihen omaan maailmaansa".
Joopajoo, sehän voisi mennä myös näin, mutta MOT:n mielestä se olisi tuskin tarpeeksi kova juttu hätkähdyttämään keskiluokkaista katsojakuntaansa.

Sitten tämä turkulainen "Pönni" (heh, oiva nimi) on kokonaan oma lukunsa;
Myös turkulainen Anne Pönni sai tuntea pahan kosketuksen:

Anne Pönni: "mul tuli sellanen mieletön viha, joka ei lähteny musta ittestä, se sai mut niinku sellaseen transsitilaan välillä se viha, et mä en ymmärtäny itekkään et mitä mä touhuan, et mä en pystyny yhtään hallitsemaan mua itteäni, ja sit mä rupesin myöhemmin kuunteleen sitä black metalia mun kavereitten kautta, et se musiikki sai mut vaan enemmän kietoutumaan siihen pimeyden ympärille, et se veti mut mukaansa, se oli kun magneetti se musiikki".
Ok, Pönni siis myöntää jo itsekin, että Black metallilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että hänen päässään on viirannut jo aikaisemminkin.
Pönni: "... ja mun niinku tuli tosi sairaita ajatuksia, et ku mä kuulin aamulla, ku lapset tuli meidän äidin hoitoon, ku mä kuulin ku ne huusi siellä, mun tuli, et voi että, mä naulitsen noi kohta ristille ja mä revin ne palasiks ja mä palottelen ne, et miksei niit voi tappaa, et kaikki lapset sais tappaa".
Joo, sehän tuli jo edellisessä selväksi, että Pönnillä on pipi pää. No, ehkä turkulainen mielisairas ihminen sitten ottaa tosissaan nämä Black metal-bändien sanoitusten sisällöt, koska kukaan muu ei sitä todennäköisesti tee. Itse en ainakaan käsitä, kuinka joku voi olla niin heikko, että antaa sellaisten sanoitusten vaikuttaa millään lailla itseensä. Ihminen, joka ottaa Black metal-bändien sanoitukset tosissaan on jo sinällään viallinen, eikä tällaisen henkilön tulisi näin ollen mm. katsoa televisiota tai elokuvia, kuunnella musiikkia eikä lukea mitään. En kuitenkaan lähtisi syyttämään mitään musiikkityyliä tällaisen ihmisen ongelmista.

Ahorinta: Voimakas käsitys siitä, että he itse ovat itsensä jumalia ja silloin tällainen puhdistautuminen, puhdas maa puhtaalle ihmiselle, niin se on se ideologian pohja".
Tätä jäin ehkä ihmettelemään eniten koko ohjelmassa. Siis mitä vikaa siinä on, että ihminen pitää itseään itsensä jumalana?! Eikö se tarkoita juuri sitä, että osaa itse tehdä omat päätöksensä, eikä tarvitse siihen mitään kirkkoja eikä jonkun höyrypäissään kirjoittaman satukirjan oppeja tietääkseen miten selvitä elämästä?

Kaiken kaikkiaan koko ohjelma oli selkeän ennakkoasenteen pohjalta tehtyä kristityn keskiluokan järkyttämiseen kohdistettua propagandaa, jossa ei vaivauduttu uppoutumaan asiaan pintaa syvemmälle. Mitä muuta voi odottaa ohjelmalta, jossa jonkunsorttisena "asiantuntijana" kuullaan kaljuun kalloon SS- ja hakaristitatuoinnin ottanutta skinheadia?
 
Viimeksi muokattu:

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Joo, haukkuja saa joskus... Esimerkiksi mun mielestä Marilyn Manson tekee huippumusaa... Sen ulkonäön ja käyttäytymisen takia häntä leimataan ja mua myös! Monien mielestä Manson on selvästi hullu ja satanisti. Mä en välitä yhtään miltä hän näyttää, mutta hänellä on hyvää musaa. Viimeinen levy Holy Wood on loistava ja "The Nobodies" rocks!!! Kaiken huippu on se, että en ole perinteinen Manson-fani. En todellakaan pukeudu mustiin ja mulla ei ole pitkät hiukset. Sen takia monien on tosi vaikee ymmärtää, miten mä voin pitää Mansonista :confused:
 

Kaivanto

Jäsen
N.O.T.

Viestin lähetti Eisenhower
Tulinpa katsoneeksi ko. ohjelman äsken päiväuusintana. Aiemmin olin vain lukenut käsiksen netistä.

Toistan arvioni: ERITTÄIN HYVÄ OHJELMA.

Paria huvittavaa yleistystä lukuunottamatta täyttä asiaa, joka on syytä ottaa vakavasti. Tässä ketjussa esiintynyt vähättely on EDESVASTUUTONTA. Kuten ohjelmassakin todetaan, suurin osa mustasta diggariporukasta on ihan täysjärkistä, omaan ajatteluun kykenevää jengiä. Vaan entäs ne, jotka ovat vaikutukselle toisia alttiimpia? Annetaanko heidän olla oman onnensa seppiä? Hekö ovat heikkoja, jotka saavatkin tuhoutua?

Ihan varma olen siitä, että ilman Black metal -alakulttuuria maailma olisi parempi paikka elää - ja siitä tässä kaikessa pitäisi olla kyse. Vai?

Ike

Nooh, vai että pari huvittavaa yleistystä. Koko ohjelma oli yksi iso ja huolella valmistettu metonymia.

Lähtökohdiksi asetettiin saksalainen murhaajapariskunta, norjalainen murhaaja - jonka rikoksen syyksi esitettiin ahdasmielisyys eli natsismi eli… (siirry muutamaa riviä alemmas sanaan saatananpalvonta), vaikka todellisuudessa kyse oli valtataistelusta, sanoo varjo - ilmeisesti mielisairas "saatananpalvojanuori" (josta kuultiin vain huolestuneen äidin kertomus, mahdollisista ja oletettavistakin muista pimahtamiseen johtaneista taustoista ei kerrottu mitään) sekä vaatimattomasti saatanan ja jumalan välillä tuuliviireilevä teini, joka vaikutti varovaisestikin arvioiden vedätettävältä ja tasapainottamalta tapaukselta ollen edelleen psykiatrisen hoidon tarpeessa.

Edelliset esiteltiin päämäärinä (jumalan löytänyt typykkä sittemmin 'parantuneena'), joihin saatananpalvonta eli satanismi eli black metal eli heavy metal eli mustapukeisuus eli sivarius eli kasvissyöjyys eli ekoaktivistius eli Tuska-festareilla käynti väistämättä johtaa. Heavyrock-kulttuurin mittapuilla iankaikkisen vanha 'pirunsarvien' heiluttelu konsertin aikana - jossa on suunnilleen yhtä paljon asiasisältöä kuin lantion vääntelyssä samassa yhteydessä – esimerkiksi määriteltiin siten, että "Kädet nousevat hurmoksessa sarvipäätä symbolisoivaan saatanamerkkiin".

Suurimpana auktoriteettina ohjelmassa käytettiin kristillis-taustaista Ahorintaa, jonka mielipide tällaisen kulttuurihaaran olemassaolon oikeutuksesta lienee selvä jo etukäteen. Vain perusteet pitää muotoilla. Muodollisena laajakatseisuuden ’takeena’ ohjelman keskivaiheilla mainittiin, että ”eivät kaikki metallimusiikin harrastajat ole saatananpalvojia tai uusnatseja” (vaikka ohjelma muutoin antoi ymmärtää kaikkea muuta). Asiaa todistelemaan löytyi kamerakammoinen känniläinen, joka pystyi juuri kakaisemaan sanan ”infantiili” sekä pari hiukan selvämpää, joilla ei ollut yhtäkään mielipidettä.

Paitsi sanallisesti, yleistys tuotettiin television kyseessä ollen tietysti myös audiovisuaalisesti. Kuvasta toiseen vilisevät pääkallot ja verenpurskeiset kuvat mustalla pörinällä tahditettuna takasivat viimeistään sen, että päämäärä saavutettiin: nyt on keskivertokonservatiivi-kunniallinenkansalainen järkyttynyt ja ihan aidosti kuvittelee, että Nightwishin levyn ja paidan juuri kaupasta hakenut vesa horjuu juuri nyt siinä kuilun reunalla, ja pohjalla odottaa sarjamurhakierre. Ja oikeasti taustalla on usein vain se vanha tuttu kapina vanhempia vastaan.

Minä en ajatellut lähteä tuohon leikkiin, jossa kirjataan ne ei-mun –kulttuurit joita ilman maailma olisi parempi paikka palloskella.
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Kynäilinpä työpäiväni ratoksi tuollaisen palautteen MOT:n palautelootaan:


Olipas todella arveluttavalla otteella tehty, tuo teidän maanantain saatananpalvontaa ja musiikkia käsitellyt ohjelmanne. Haastateltiin äitiä joka meinasi saada lapseltaan selkään pyydettyään laittamaan musiikkia hiljemmalle... Musiikinko vika se onkin? Eiköhän tuollainen äiti-lapsisuhde johdu ihan kasvatuksesta ja ongelmista siellä päässä. Ei kai kukaan usko musiikin saavan sellaista käytöstä aikaan ihmisissä? Musiikki ja sanoitukset eivät tapa tai satuta, ihmiset sitä tekevät. Sitten tuo tuska-festivaalin kuvaus:

"Tuska-festivaaleille black metal musiikki vetää mustapukuisia, synkeitä nuoria tuhansittain joka kesä. Festivaali on Suomen heavy-musiikin ystävien vuoden suurtapahtuma.

Mutta hevareita yhdistää toki muukin kuin vain puhdas musiikki. Helsingin vehreässä Kaisaniemessä bailataan kuoleman, veren, koston ja väkivallan merkeissä."

Voi herranjestas. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Uskomatonta puppua. Elääköhän arvon toimittaja tässä maailmassa? Ei mitään järkeä. Mikä voi olla motiivina tuollaisen kirjoittamiseen? Tomittajan oma, henkilökohtainen tragedia? Vai mikä muu syy - sillä todellisuuden kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. Huomautan - enkä ole varmaankaan ainoa, että tässä(kään) ohjelmassa ei ole taaskaan tehty oleellista eroa satanismin ja saatananpalvonnan, kuten juuri muidenkaan asioiden välille. Esimerkiksi uusnatsien liittäminen ja osittainenkin vertaaminen saatananpalvojiin tai satanisteihin tuntuu tuulesta temmatulta. Näillä ääri-ideologioilla ei nähdäkseni ole yhteistä nimittäjää ihmisen ja nimenomaan oman itsen jalustalle nostamisen sekä heikkouden ja pyyteettömyyden halveksunnan lisäksi. Jos mistään, tämä asenne kielii siitä, ettei asioihin ole haluttu (tai edes viitsitty) paneutua.

"Saatanasymbolien kanssa juhlakenttää hallitsevat natsitunnukset. Ja jotta soppa olisi täydellinen, sulassa sovussa näiden pahuuden palvelijoiden kanssa metallimusiikista nauttii sivareita, kasvissyöjiä ja muita ekoaktivisteja."

Uskomatonta yleistystä, suorastaan täydellisen stereotyyppistä putki- ja likinäköisen ihmisen ahdasmielistä purkaumaa.

"sivareita, kasvissyöjiä ja MUITA ekoaktivisteja." Tuo lause kyllä kruunaa kaiken aiemman ignoranssin. Toimittajan sanoin, soppa on täydellinen. Tuohonhan on onnistuttu keräämään suurinpiirtein kaikki pelätyt tai muuten vaan epämääräiset ryhmät. Ainoastaan narkomaanit puuttuvat, ehkä nekin olisi jotenkin saanut ympättyä tuohon?

"Äiti: "... Tämä lapseni, joka oli puolivuotta siinä ollut ajoittain ihan psykoottisessa tilassa niin makasi pimennetyssä huoneessaan itsensä viillelleenä, ja ainoastaan, ei hän tullut paikalle, hänen asioistaan kuitenkin oli tarkoitus puhua. Ainoastaan sosiaalityöntekijä, jota hän oli tottunut pyörittelemään pikkusormensa ympäri, kävivät häntä vilkaisemassa ja asia jäi siihen mitään ei tapahtunut.""

Taas tätä. Kaikki on black metalin syytä. Kaikella kunnioituksella äitiä kohtaan: todellista SYYTÄ tuollaiseen käytökseen ei varmaankaan löydy lapsen kokemista asioista, traumoista, järkytyksistä? Ja näistä mahdollisista kokemuksista seuranneista kapinasta sekä epätoivoisesta muiden huomion hakemisesta? Samoista asioistahan oli osin kyse 50-luvulla rock-musiikin tullessa kuvioihin. Yhteiskuntamme muuttuu koko ajan, ja tiedonvälityksen parannuttua nuoret alkavat tulla tietoiseksi yhteiskunnassa, maailmassa, vallitsevista ongelmista ja ristiriidoista. Nämä asiat saattavat myös järkyttää nuorta, joka ei vielä välttämättä ymmärrä kaikkea ympärillään tapahtuvaa, joka ei halua tulla osaksi yhteiskuntaa joka kokee nälkää, sortoa, eläinten kidutusta, eriarvoisuutta, rahan ylivaltaa, sotaa, yksisilmäisyyttä, kaksinaismoralismia, oman edun tavoittelua, luonnon tuhoamista ja mitä lie pahoja asioita. Esim. satanismi voi olla tällaiselle nuorelle yksi keino, eräänlainen työkalu ymmärtää ja jäsentää kokemaansa maailmaa. Ehkäpä meidän esimerkiksi pitäisi katsoa peiliin ja miettiä, millaista yhteiskuntaa olemme lapsillemme jakamassa ja kysyä heiltä millaisia ajatuksia se herättää?
Maailmassa tapahtuu niin ristiriitaisia asioita että vanhempikin ihminen joutuu välillä pysähtymään ja miettimään toden teolla - maailmankuvaansa vasta luomassa olevasta nuoresta puhumattakaan.

Se taas, milloin nuo haparoivat ajatukset toteutetaan, on edelleen täysin toinen juttu. Murhamiehet, kuten nyt esimerkiksi nuo (kotipaikkakuntani) Hyvinkään "saatananpalvontasurmaajat", ovat mieleltään sairaita yksilöitä, ja he tarvitsevat apua. Jos he kuulevat päässään saatanan kutsuvan murhaleikkiin ilman vaikkapa Varg Vikernesin levyltä kuultavaa käskyäkin, lienee selvää ettei musiikkia voida syyttää siitä. Musiikin ei ole ymmärrykseni mukaan todettu aiheuttavan mielisairautta, enkä usko että musiikista sitä koskaan tullaan löytämäänkään. Jossain muussa on silloin oltava vika.
Ei tarvita kummoistakaan päätä järkeilemään esittelemäni kaltaisia, ehkä yllättäviäkin teorioita, kun kerran normaali parikymppinen nuorikin ihan omassa päässään sellaisia voi miettiä, ja odottaisinkin asiaa käsittelevältä toimittajalta jos ei nyt samanlaisia ajatuksia niin ainakin vähän kehittyneempää, johdonmukaisempaa ja syy-seuraus-orientoituneempaa ajattelua ja analyysiä kuin vain perinteistä "saatana vaanii nuorisoamme"-jeesustelua.

Äiti:"Ja sitten kun tulivat tämmöset roolipelit, joissa eläydytään hyvin voimakkaasti erilaisten ihmisten rooleihin ja hyvinkin hurjiin, dramaattisiin tunnetiloihin, jopa iäkkääksi sadomasokistiseksi raiskaajaksi, huumekauppiaaksi jne. 13 - vuotiaana, niin eihän tämä voi olla vääristämättä lapsen maailmankuvaa. Ja sitten kun roolipeleihin liittyy hyvin paljon mystiikkaa, magiaa, mustaa magiaa, oppia otetaan Egyptin, Babylonian, Tiibetin kuolleiden kirjoista lähtien."

Kannattaisikohan tälläisen ympyränkiertämisen ja ennenkaikkea samojen vanhojen isien ja äitien kauhukuvien kierrättämisen sekä kirjaimellisen pimeään sohimisen sijaan oikeasti miettiä mikä voisi olla taustalla, syynä ihmisten poikkeavaan käyttäytymiseen? Eli noin niinkun vaikka tutkivan journalismin nimissä asettua tutkimaan yhteiskunnan lieveilmiöitä syineen ja seurauksineen an sich, ilman ylimääräistä hutkimista, glooriaa tai paisuttelua? Ainakin näen keskustelun tason tällä hetkellä jumittavan pahasti paikallaan kaikkine jeesusteluineen ja moralisointeineen. Eikä tällaisten asioiden nykyisellä käsittelytavalla tulla koskaan saamaan mitään rakentavaa aikaiseksi - pikemminkin sillä päinvastoin lietsotaan pelkoa ja vihaa "tanttojen" ja "hevidiggareiden" välillä, ja kaikki tiedämme mitä sellaiset tunteet saavat ihmisissä.

24.9. Esitetty MOT toimii mielestäni nimenomaan polttoaineena tällaiselle turhalle ja tarkoituksettomalle sormien osoittelulle.
Toinen asia, joka ohjelmassa pisti silmääni oli ohjelmassa huomiotta jäänyt musiikin itsensä "diggailu". Voisiko todella olla niin, että osa - jopa suurikin - ihmisistä kuuntelee musiikkia toimittajiltakin penäämälläni tavalla: irrallaan oheisilmiöistään, arvioiden musiikkia nimenomaan musiikillisistä näkökulmista? Death- ja black metal-musiikkiin tutustuneena voin sanoa, että näistä genreistä, ihan kuin kaikista muistakin, löytyy hyviä kappaleita sekä lahjakkaita säveltäjiä ja soittajia - ja kyllä, joku saattaa ihan oikeasti pitää siitä örinästä.

Kunnioittaen,
Rappu von Rosenlew (nimi muutettu asianosaisen suojelemiseksi SUPO:n aivoskannereilta, jääkiekkoihmisten kirjepommeilta sekä vihaisten mummojen laukkujen olanyli-iskuilta)
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tämä menee taas maailmanhistorian analyysiin mutta:

Eisenhower: "Mielipidesuuntaus voi pitää sisällään suoraa rikollisuutta tai yllytystä rikokseen. Näin on mm. satanismin ja natsismin kohdalla. Sallitaanko ihan kaikki mielipiteenvapauteen vedoten. Tuolla logiikalla maailma ilman natseja on huonompi paikka elää. En ymmärrä. "

Tottakai tässä tapauksessa kyse on pääasiassa negatiivisesta asiasta mutta toisaalta kuuluuhan myös Rap-musiikkiin rikollisuutta ym. Tällä kertaa väkivalta my. purkautui "pimeiden" kanavien kautta, uskoisin että samat nuoret olisivat joka tapauksessa saattaneet tehdä vastaavanlaisia tekoja vaikka he eivät olisi koskaan BM:stä kuulleetkaan. BM on usein toiminut vain välineenä tietynlaisilla ihmistyypeillä "purkaa" angstiaan jne.
Itse mielipidesuuntaus taas ilmenee monina rauhanomaisinakin tapoina, voisit joskus kuunnella bändiä nimeltä Storm ja sen kansallisromanttisia kappaleita vaikka tekijöinä ovatkin eräät scenen isoista tekijöistä, uskoisin että ainakin muutamista kappaleista jokainen metal-musiikkia joskus kuunnellut pitäisi.

Natsien olemassaolo oli tärkeä nykyisen maailmankuvan kannalta. Ilman heidän äärimmäistä rotuajattelua maailma saattaisi olla vieläkin olla tilassa jossa mm. USA:n etelävaltioissa oltiin ennen sotaa. Eli ihmiset heräsivät suvaitsevaisuuteen juuri natsien kauhutekojen kautta. On tuhansia muitakin syitä minkä takia pidän natsismia (monet syyt liittyvät natsien synnyttämään yhtenäiseen saksaan) erittäin positiivisena asiana kehityksen kannalta. Jos tutkii tarpeeksi historiaa niin huomaa saman asian. Monesti edistys vaatii verta.

Se taas mitä nykynatsit edustavat on pelkkä naurettava irvikuva ja taas kerran tekosyy riehumiseen ym. Mutta minä mieluummin kärsin väkivallasta ym. kuin eläisin totalitäärisessä valtiossa vaikka se olisikin turvallinen kristillinen lintukoto. Moskova oli aikanaan maailman turvallisin kaupunki kun KGB ym järjestöt valvoivat sen turvallisuutta. Haluaisitko sinä elää vastaavanlaisessa maailmassa?
 

Kaivanto

Jäsen
Rapsterille täydet 666 pinnaa. Tuon jälkeen mulla on tähän ketjuun tuskin enää mitään lisättävää.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
rapster ilmaisi asian erinomaisesti.
 

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
Viestin lähetti varjo


Natsien olemassaolo oli tärkeä nykyisen maailmankuvan kannalta. Ilman heidän äärimmäistä rotuajattelua maailma saattaisi olla vieläkin olla tilassa jossa mm. USA:n etelävaltioissa oltiin ennen sotaa. Eli ihmiset heräsivät suvaitsevaisuuteen juuri natsien kauhutekojen kautta. On tuhansia muitakin syitä minkä takia pidän natsismia (monet syyt liittyvät natsien synnyttämään yhtenäiseen saksaan) erittäin positiivisena asiana kehityksen kannalta. Jos tutkii tarpeeksi historiaa niin huomaa saman asian. Monesti edistys vaatii verta.



Joopasen joo. Eihän siinä sitten mitään...:rolleyes:
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Kas, kas, muutkin kiinnittivät huomiota. Minä kynäilin myös palautetta ohjelman tekijöille, tosin hieman diplomaattisemmin kuin rapster. Minulla ei ole tekstiä nyt tähän liitettäväksi, mutta ydinkritiikki kuitenkin oli natsismisyytöksissä. MOT-miehillä oli mennyt puurot ja vellit pahasti sekaisin terminologian kanssa. Ainoa black metal -orkestereita yhdistävä tekijä kun on antikristillisyys. Varsinaisia satanisteja ja saatananpalvojia on molempia vähän, natseja vielä paljon vähemmän.

Ja minua sekä loukkasi että huvitti, että yhden suuren suosikkibändini - Death In Junen - kotisivuja näytettiin esimerkkinä saatananpalvontapropagandan levittämisestä internetissä. DIJ:n musiikki on akustisvoittoista folkkia, ei todellakaan mitään metallia.

Katsotaan tuleeko Martti-sedältä vastausta... Tuo halventava viittaus ekoaktivisteihin ja kasvissyöjiin ei yllätä minua siinä mielessä, että Backman on purkanut ennenkin, esim. Journalisti-lehdessä alkuvuodesta, julkisesti kaunojaan näitä ryhmiä kohtaan. Tässä Journalistin jutussa Martin tähtäimessä oli ympäristöuutisointi, joka hänen mukaansa ottaa kritiikittömästi vastaan kaiken kasvihuoneilmiön vakavuutta korostavan materiaalin. Artikkelissa oli kyllä monia hyviä huomioita ja perusteita, osittain voin olla samaa mieltä, mutta rivien välistä oli luettavissa, että miehellä on kenties eräitä muitakin motiiveja olla eri mieltä ympäristöväen kanssa kuin pelkästään palava halu löytää totuus...
 

Shadowplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Uskomatonta roskaa...

... tuo eilinen MOT kyllä oli, ja edellä on jo varsin ansiokkaasti käyty läpi syyt tähän. Harmi vain, että Tv1:n "tutkiva journalismi" menetti näin oivan tilaisuuden käsitellä ihan mielenkiintoista aihetta omien periaatteidensa mukaan. Seuraavassa lainaus MOT:n omilta sivuilta:

"MOT -ohjelma edustaa TV1:n tarjonnassa tutkivaa journalismia. Sen tekijöille on annettu tavallista enemmän aikaa ja mahdollisuuksia pureutua visaisiinkin aiheisiin, etsiä paljastuksia tai ainakin uusia, yllättäviä näkökulmia. MOT-raportit ovat usein hätkähdyttäviä, mutta aina ne ovat aiheeseensa perusteellisesti paneutuvia.

"MOT käsittelee ajankohtaisia asioita kriittisestä näkökulmasta: taloutta, politiikkaa, rikoksia, oikeutta, tiedettä, kulttuuria, terveyttä, ympäristöä, urheilua ja lähihistoriaa. MOT kaihtaa sovinnaisuuksia ja poliittista korrektiutta. Se pyrkii olemaan riippumaton niin eturyhmistä kuin muodikkaista ajatustottumuksistakin." (jne.)

Eihän tässä voi muuta sanoa kuin: :D :D :D

* * *
shadowplay
 

Seti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Rapster (ja muut palautetta ylen annista jättäneet) - jos laitoit tuon palautekirjeen mukaan (Suponkin uhalla) emailisi niin pistä mahdollinen vastaus ketjun jatkoksi jos sellainen joskus tulee.

Tai tiedä vaikka toimittaja sai tuosta vain uusia ideoita ja tyyppi puuhastelee jo jatko-osan kimpussa :D

Ozzy Osbourne kortti jäi ainakin käyttämättä. :)
 

Noose

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chargers, HPK, Oakland A's, Tampere Saints
Eisenhower

No enpä ole laisinkaan yllättynyt, että sinä olet ensimmäisenä jeesustelemassa tätä asiaa koskien.

Ensinnäkin, sinusta on tosiaan sovinnaista ja asiaankuuluvaa, että haastatellaan uusnatsia ohjelmassa, jossa käsitellään saatananpalvontaa ja black metallia? Mielestäni tämä ampuu way out of line, koska uusnatsismilla ei käsittääkseni ole mitään tekemistä saatananpalvonnan kanssa, koska siitähän tässä pohjimmiltaan kyse oli. Täytyy vain ihmetellä, että montakohan tuntia koko ohjelman leikkaamiseen on mennyt?

Yksi huomioistani liittyy tuohon biisien suomentamiseen. Onko siinä tosiaankaan mitään järkeä? Odottakaas, minä tuosta suomennan nopeasti yhden Sentencedin (Tuomittujen!) kipaleen.

Tuomitut: Hirttosilmukka

Ei tietä tuskastasi
Yksin kivussa ja kärsimyksessä
Makaat masentuuneena ja onttona
Yksi asia mielessäsi
- Ei huomista

Sitten olit päättänyt asian,
Ja ajattelit, että nyt on aikasi
Jätit tämän maailman itkemättä kyyneltä,
Ilman toivoa, ilman pelkoa

Ajattelit vain pistää pääsi hirttosilmukkaan,
Päästää irti
Ja niin teit, oujee, niin teit

Tulet kummittelemaan joka ilta
Kutsumaan nimeäni kunnes...
Herään tuntien tämän tuskan
Yksi ajatus mielessäni
- Minä seuraan

Otan viinaa masentuakseni
Sitten otan köyden ja ilmaisen itseäni
Jätän tämän maailman itkemättä kyyneltä,
Ilman toivoa, ilman pelkoa

Jeah, taidan laittaa pääni hirttosilmukkaan,
Päästää irti
Ja niin teen, oujee, niin teen

Otan köyden kuten sinä
Ja missä olet olen minäkin

Jeah, taidan laittaa pääni hirttosilmukkaan,
Päästää irti
Ja niin teen, oujee, niin teen

Kaikki kyseistä orkesteria kuuntelevet tietävät, kuinka naurettavalta tuo em. pätkä näyttää. Kun minä kuuntelen esim. Tuomittuja, en todellakaan ala keskittyä pelkästään siihen mitä sanomaa he levittävät, koska se on vain herrojen tapa esittää asiat ja sillä hyvä. Asiat käsittelevät lähinnä rakkautta ja kuolemaa, joskin nykyään enemmän ensimmäisenä mainittua (selvitä vaikkapa Mike lisää mikäli viihtit). Suuri osa on sitä miten tarina on esitetty. Tuo Hirttosilmukka on omasta mielestäni komeimpia tekstejä kautta aikojen, vaikka Ike haukkuukin minut nyt saatananpalvojaksi ja mitä vielä...

Tuo satanismin ja saatananpalvonnan kiteyttäminen samaan käsitteeseen oli niin huikea virhe, että vei koko jutulta koko pohjan pois. Ei sillä, etteikö siinä jutussa oltaisi jauhettu ihan riittävästi scheissea. Saisi olla sen verran ymmärrystä, että jättäisi koko jutun tekemättä ellei ole kunnolla tietoa asiasta, saatika käsitteet kunnossa.

Nojoo, eipä mulla mitään pointtia, kunhan vuodatin.
 
Viimeksi muokattu:

dgn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Ahmat & Avalanche
Noosen Kanssa samaa mieltä (ihme kyllä) :)

Kyllähän Noose asiaa puhuu. Näin kun hänet tunnen suht henk.koht niin saatananpalvojaahan siitä ei ihan ensimmäisenä tule mieleen.

Sitä muutenkin ihmettelen miksi monet Heavy-henkiset immeiset, jotka kulkevat esim. Cradle Of Filthin-paidoissa ja tummissa meikeissä ja yleensäkin mustissa kledjuissa niin mielletään varsin usein varsinkin vanhempien ihmisten keskuudessa (tai ainakin tämä on käsitykseni).
Muistan tässä taannoin, kun vietin "hiukan" rauhattomampaa ja kosteampaa elämäntyyliä ja kotona tuli sitten eräs talvipäivä kun kuuntelin tietokoneelta musiikkia ja kun kohdalle sattui Nightwish (biisiä en muista) niin johon äitini pomppasi paikalle utelemaan "mitäs saatananpalvontamusiikkia tämä on". No tilanne oli varsin huvittava omalta kohdaltani selittäessä äiteelle että tämä "saatananpalvontamusiikki" on sattumoisin eräs suomen suosituimpia heavy-bändejä. Menipä äitee harvinaisen hiljaiseksi (kerrankin :D). Ei ole sen jälkeen tarvinnut saatanapalvonnasta keskustella. Hyvä että menee sanoma edes kerran kerrasta perille.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näinhän se homma lähtee aina. Propaganda toimii tehokkaasti, kuten tästäkin ketjusta huomaa. Vaikka monet ovat itse ohjelmaa pelkkänä vitsinä pitäneetkin, silti heidänkin teksteissään satanismi yhdistetään ilman muuta saatananpalvontaan, ellei jopa puhuta yhdestä ja samasta asiasta kahdella eri termillä.

Satanismi = saatananpalvonta = sivarius = liharuoasta kieltäytyminen = luonnonsuojelu = ...
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Vanha mies ilmaisee tukensa Ikelle.

En ole toki unohtanut aikoja,jolloin TV:ssä kauhisteltiin kauheaa punk-väkivaltaviihdettä ja sen kotimaisia lipunkantajia Eppu Normaalia ja Popedaa.Aina pitää shokeerata ja kuunnella paheksuttavaa musiikkia ja pukeutua hurjasti ja herättää pahennusta.Konstit on monet.Silti Pistolsin Anarchy on edelleen parasta ikinä tehtyä rockia.Näitä aikansa huumenatsiväkivaltamiehiä ei uskallettu ensikään päästää Suomeen.

Mutta...Ohjelmahan oli typerästi tehty ja naurettava ja varmasti liioiteltu,tarkoitushakiunen ym.Mutta Ikeen yhdyn siinä,että jossain se raja on minkä kanssa leikitään.Ilmiön vaarattomista diggareista näyttää löytyvän älykkäitä ihmisiä ja taitavia sanankäyttäjiä.Millään ilveellä ja millään perusteilla en kuitenkaan pysty uskomaan,ettei tommonen saatanallinen provosointi perkeleellisellä volyymilla joihinkin kolahtaisi.Sanoisin,että onko tarpeen yllyttää hulluja.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Hohhoijaa... joka aikakaudellahan on tunnetusti omat sosiaalitanttojen järkyttäjänsä; joskus muinoin se oli lanteitaan syntisesti vatkaava Elvis, myöhemmin "rääväsuinen Sex Pistols ja nykyään maailmalla Marilyn Manson ja Eminem, Suomessa black metal. Kukakohan enää jaksaa pitää Elvistä tai Pistolsia millään lailla paheellisena? Aina täytyy ylireagoida kaikkeen, mikä tietenkin ajaa jengin keksimään aina vaan rankempia sossutätien järkytyskeinoja.
 

Seti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Laitetaan tasapuolisuuden vuoksi vielä Backmanin vastine palautteeseen (löytyy sfperkeleen keskustelusta)

--------------------------------------------------------------------------------
Palaute ohjelmaan 24.9. 2001 "Saatanalliset sävelet". Toimittajan vastaus:


Kiitän Suomen metallikansaa saamastani "Saatanalliset sävelet" -ohjelmaa koskevasta runsaasta ja suorapuheisesta kritiikistä.

Koska en pysty kirjoittamaan henkilökohtaisesti kaikille palautepostin lähettäjille, vastaan tässä kaikille yhteisesti. Se käy luontevasti, koska kirjeissä toistuvat yleensä samat vastalauseet.

Leimaaminen

Aluksi haluaisin hiukan moittia teitä, arvoisat kriitikkoni, kuullun ja luetun huonosta ymmärtämisestä. Vaikka nimenomaan totesin, että eivät kaikki, läheskään kaikki metallimusiikin harrastajat ole uusnatseja tai saatananpalvojia, niin siitä huolimatta minua arvostellaan juuri siitä, että olisin yleistämällä leimannut kaikki mustapukuiset ja pitkätukkaiset satanisteiksi. Näin siitä huolimatta, että vielä varmemmaksi vakuudeksi marssitin ruutuun kaksi erittäin fiksua ja tervehenkistä kaveria, Anssin ja Oton, todistamaan, että rajusta ulkonäöstä huolimatta he torjuvat laulujen väkivaltaisen sanoman ja natsitunnukset. Mitä vielä olisi pitänyt tehdä ?

Satanismia vai saatananpalvontaa ?

Minua on myös moitittu siitä, että en ymmärtänyt tehdä ohjelmassa eroa satanismin ja saatananpalvonnan välillä.

Tunsin ja tunnen kyllä näiden kahden käsitteen välisen eron, joskin käytännössä viivan vetäminen siihen mihin satanismi loppuu ja mistä saatananpalvonta alkaa, on vaikeaa. Itse hahmotan kentän niin, että näiden kahden ilmiön lisäksi on vielä kolmaskin saatanalaji: nuorisosatanismi. Siihen sisältyy aikuissatanismista ainakin ripaus filosofiaa. Palvontaa edustavat kultin tunnusten näkyvä kantaminen sekä metallimusiikiin liittyvät "saatanamessut". Vain harvoin, äärimuodoissaan, se yltää rankempiin riitteihin, sadomasokismiin, hautausmaiden hävityksiin yms. Ja tietysti vahvana ainesosana nuorisosatanismiin kuuluu puberteettista kapinaa, vanhempien järkyttämistä ja isän murhaa, kuten on aina ollut nuorten maailmassa.

Nuorisosatanismi on tyypillisesti eräs nuorten alakulttuuri, jossa on vähän kaikkea, sekavana ja ristiriitaisena vyyhtinä. Sellaisena halusin sitä käsitellä käyttämättä aikaa akateemiseen saivarteluun määritelmistä.

Tosissaan vai ei ?

Voitte olla varmoja siitä, että jos kysymyksessä olisi vain pelkkä kovaääninen musiikki ja törkeät sanoitukset, en olisi vaivautunut paheksumaan sitä puolen tunnin ohjelmalla. Aihe sai merkityksensä alakulttuurin takana vaikuttavista ideologioista, jotka näennäisestä ristiriitaisuudestaan huolimatta muodostavat johdonmukaisen kokonaisuuden. Mielestäni on journalistisesti perusteltua raportoida siitä aatteellisesta ilmastosta, jossa nuoret nykyisin kasvavat.

Moni kirjoittaja protestoi lausettani, että Helsingin Kaisaniemessä "bailattiin kuoleman, veren, koston ja väkivallan merkeissä".

Vietin festareilla kaksi päivää ja allekirjoitan ehdottomasti sen, että Tuskassa vallitsi leppoisan rento ilmapiiri, järjestys oli hyvä eikä väkivaltaa näkynyt.
Siksi kirjoitinkin, että Tuskassa bailattiin väkivallan merkeissä. Juhla-alueella näkyvät merkit, symbolit, signalit ja ikonit, olivat kaikki voiman ja väkivallan maailmasta. Ennen kaikkea satanistisia, toisijaisesti natsistisia.

Silti tämä huomioni tuntuu loukanneen metallikansaa syvästi. Siinä on jotakin outoa. Jos joku pukeutuu HIFK:in paitaan, istuu katsomossa HIFK-fanien joukossa ja hoilaa HIFK:in kannatuslaulua, on melko turha tulla väittämään, että ei kuitenkaan todellisuudessa ole HIFK:in kannattaja. Näin juuri nuorisosatanistit menettelevät. Kaikilla merkeillä he antavat ymmärtää olevansa saatanan kannattajia, mutta eivät kuitenkaan halua myöntää sitä.

Jos väkivalta, rasismi ja natsismi ovat metalisteille niin vastenmielisiä oppeja, niin miksi ette sanoudu irti niiden symboleista ja niitä ihannoivista bändeistä, kappaleista ja sanoituksista ? Ei pidä ihmetellä, että pidetään saatananpalvojana, jos julistaa sitä koko olemuksellaan.

No nyt te sanotte, että ei tätä pidä ottaa niin tosissaan, meillähän on kieli poskessa ja hurjat sanat sekä muut symbolit ovat vain parodiaa, satiiria ja huumoria.

Ehkä siinä on sitäkin. Ymmärrän, että överiksi heittäminen on hyperbolaa ja se on yksi huumorin muoto. Varottaisin kuitenkin sanojen merkityksen vähättelemisestä. Aluksi oli sana. Natsi-Saksan kauhutkin lähtivät liikkeelle kovista sanoista, kiihotuksesta ja vihanlietsonnasta. Koulukiusaajat puolustautuvat aina sillä, että sehän oli vain vitsiä, ja kiusaamiseen puuttujat ovat tosikoita.

Me huumorintajuiset, älykkäät ja vapaamielisethän pystymme aina suojautumaan näiltä sanoilta, vai kuinka ? Mutta miten käy niiden jo valmiiksi vammautuneiden, jotka ottavatkin nämä sanat tosissaan, joissa pahat sanat löytävät valmiiksi kynnetyn, vastaanottavan maaperän?

Heistä oli ohjelmassani kysymys, vuosittain kymmenistä, ellei sadoista nuorista, jotka tämän alakulttuurin lietsomina ajautuvat vaikeisiin mielenterveysongelmiin ja pahimmillaan itsetuhoon.

Ideologinen sekasotku ?

Moni on kummastellut sitä, että solmin black metalilla yhteen pakettiin niinkin oudot kumppanukset kuin satanismin, uusnatsismin ja ympäristöaktivismin.

Itse asiassa tässä paketissa ei ole mitään outoa eikä uutta. Jo vanhanatsit olivat aikoinaan erittäin kiinnostuneita okkultismista ja muinaisista germaanisista pakanauskonnoista. He olivat myös ympäristötietoisuuden airueita. Natsit mystifioivat luonnon ja Äiti Maan ja aloittivat luomuviljelyn. Natsit palvoivat kaikkea puhdasta ja luonnollista, koska he uskoivat juuri nykyisen luonnontilan suosivan luonnonvalinnan kautta heidän arjalaista rotuaan. Luonnosta he omaksuivat myös sosiaalidarvinistisen ideologiansa vahvemman oikeudesta. Natsit säätivät maailman ensimmäisen eläinkokeet kieltävän lain ja aloittivat sen jälkeen lääketieteelliset kokeet keskitysleiriin teljetyillä ihmisillä. Siinä on antihumanismin korkein aste.

Kaikki nämä aatehistorialliset ainekset ovat näkyvissä black metalin ympärille ryhmittyneessä nuorten alakulttuurissa. Joten natsitunnusten ja saatanasymbolien näkyminen samalla juhlakentällä ei ole sattuma. Äärienvironmentalismi taas ammentaa voimansa käsityksestä, että maailma on menossa kohti vääjäämätöntä tuhoaan ihmisen synnillisen ahneuden tähden, ja siitä taas syntyy se ihmisviha, jonka herkkä nuori purkaa satanismiin. Jos uskaltaa ajatella luontoaatteen loppuun asti, kuten Linkola on tehnyt, löytyy sen päästä vääjäämättä fasismi. Ja fasismin opillinen veli on satanismi.
Kumpikin vannoo vahvemman oikeuden nimiin.

Black metal ja riippuvuus

Black metal -musiikin osuus saatanariippuvuuden syntymisessä ei ole oma päähänpistoni, vaan kaikki taustahaastattelemani asiantuntijat, mm. kymmenkunta nuorten psykiatria, todistivat vahvasti tämän asian puolesta. Potilassuhteidensa varjelemiseksi he eivät kuitenkaan voineet esiintyä ohjelmassani.

Wicca-kysymys

Eräät katsojat ovat myös moittineet minua siitä, että asiantuntemattomuuttani olisin sekoittanut Wicca-uskonnon saatananpalvontaan. Tunnustan, en todellakaan tiennyt tällaisen uskonnon olemassaolosta, mutta en esittänytkään ko. nuoria naisia tämän uskonnon edustajina, vaan tiettyyn rooliasuun pukeutuneina fantasiahahmoina, wiccoina, kuten tietääkseni heitä konserteissa ja festareilla kutsutaan. Samoin kuin dracula-asuisia poikia kutsutaan "vampyyreiksi" ilman, että he todellisuudessa vampyyreita.

Tulkitsen, että syntynyt poru ja mielipiteenvaihto on merkki onnistuneesta, oikeilla jäljillä olevasta ohjelmasta. Yhdentekevillä tv-ohjelmilla ei ole mielestäni juurikaan arvoa.

Ystävällisesti,

Martti Backman
toimittaja, TV1 / MOT
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Ideologinen sekasotku

Backmanin ajatuksenjuoksu ei valkene minulle. Miksi natsismi, satanismi ja "äärienvironmentalismi" olisi perusteltua niputtaa yhteen siksi, että niissä on joitakin yhteisiä piirteitä? Minusta vähintään yhtä perusteltua olisi niputtaa - jos sitä on pakko tehdä - keskenään satanismi ja uusliberalismi. Myös uusliberalismi korostaa yksilöllisyyttä, vapautta ja tiettyä luonnonvalintaa, jossa rikkailla on oikeus erilaisiin asioihin kuin köyhillä. Backman voisi seuraavaksi tehdä ohjelman vaikka Tuhatkunnan kokouksesta ja taivastella, missä ideologisessa ilmapiirissä nuorisomme kasvaakaan. Sitä hän ei kuitenkaan tee, sillä pikkutakkimiehet eivät ole yhtä hurjan näköisiä kuin mustiin pukeutuneet, meikatut ja lävistetyt nuoret.

Satanismi ideologiana ei minusta muutenkaan ole erityisen kapinallinen, raju tai ylipäätään tarpeellinen valinta. Samoja arvoja maailmassa edistetään muutenkin, mutta toisenlaisin keinoin. Itsekin olin aatteesta aikoinaan kiinnostunut, mutta tämän tajuaminen lopetti mielenkiinnon vähitellen.

Jos MOT:n ohjelma olisi käsitellyt vain saatananpalvontaa ja sen aiheuttamia ongelmia, se olisi ollut minusta OK. Saatananpalvonta aiheuttaa kiistatta ongelmia, ja musiikin osuus tässä touhussa lienee aika merkittävä (mikä tosin ei ole muusikoiden syy). Tätä ideologioiden rinnastusta en kuitenkaan purematta niele - enkä muutenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ave Satanas

Mitä on tämä ns. "saatananpalvonta"? Onko se sitä, että pukeudutaan mustiin vaatteisiin ja bändipaitoihin, pidetään väärinpäin olevia ristejä tai pentagrammeja koruina ja kuunnellaan black metallia? Onko se sitä, että kännipäissään mennään potkimaan hautakiviä maan tasalle?

Kumma juttu, että vaikka kaikesta päätellen saatananpalvonta on kova sana nykyään, minä en tunne tai ole koskaan nähnytkään oman ikäistäni Belsebubia palvovaa ihmistä. Väärinpäin olevia ristejä, pentagrammeja ja mustia vaatteita toki olen nähnyt paljon. Kuuluvatko nyt nämä nuoret syntiä ja rikoksia harrastavaan jengiin, jotka harrastavat vapaa-aikanaan uhrimenoja ja mustaa magiaa?

Mitä edes tarkoittaa sana "saatananpalvonta"? Varmaankin Saatanan, Belsebubin, Pirun, Paholaisen palvontaa. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö tämä Paholainen olekin eri uskonnoissa esiintyvä olento, joka edustaa täysin vastakkaisia arvoja jumalaan verrattuna? Siis jos palvoo Saatanaa, eikö silloin ihan oletettavasti lähdekin siitä, että myös jumala (tai Jumala) on olemassa? Mitä tekemistä "saatananpalvonnan" kanssa on sitten niillä nuorilla, jotka kieltävät kaikkien "jumalien" olemassaolon?

Entä onko ihminen silloin saatananpalvoja, jos kuuntelee black metallia ja päätyy huvikseen leikkelemään kaverinsa palasiksi? Ilmeisesti, muuta vaihtoahan ei ole olemassakaan.

Saatana on keskuudessamme.
 

JanJ

Jäsen
Backmanilla on ns. toinen silmä puhki.
Veikkaanpa että kyseinen hemmo oli eilen muiden mielenvikaisten kanssa hinaamassa vaaleanpunaista ristiä eduskuntatalon ympäri.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Backman on vielä enemmän täynnä p*skaa, kuin osasinkaan odottaa.
 

Seti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuska-festarin vastine on myös luettavissa sfperkeleen laudalta. Siitä pieni lainaus:

"Kaikkia hyvien tapojen ja tekijänoikeuksien kunnioittamisen rajoja uhmaten toiminut kuvausryhmä ei vastaisuudessa kuvaa juhlassamme. Jatkossa olemme varovaisempia tällaisten arvaamattomien kiihkoiluun taipuvaisten marginaalimedioiden kanssa."

Tähän sopii vaikka :D :D ja :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös