CHL-tuote hakee vielä itseään, mutta suurin virhe CHL-konseptissa oli antaa "perustajajäsenille" varma paikka turnaukseen vuodesta toiseen. Ymmärrän, että ensimmäisellä kaudella näin olisi voinut toimia, mutta sen jälkeen paikka CHL:ssä pitäisi ansaita ja joukkueen pitäisi pystyä aidosti hyötymään jotain siitä, että menestyy CHL:ssä. CHL-tuote ei vain nykyisellään ole hyvä, eikä kiinnostava, mutta tämä on mahdollista jatkossa muuttaa.
Mitä tulee JYPin erilaisiin ratkaisuihin, jotka ovat ehkä vähentäneet yleisömääriä, niin mielestäni suurin virhe oli laittaa istumakatsomo D-päätyyn. Ai miksikö? Kaksi syytä:
1. Tunnelman katoaminen, kun seisomakatsomo pieneni tuntuvasti, sekä jakautui kahtia.
2. Istumapaikat ovat selvästi seisomapaikkoja kalliimpia, jonka lisäksi jäljelle jääneet seisomapaikat ovat aiempaa huonompia.
Eli koko hallin laajuinen lipunmyynti kärsii tunnelman katoamisesta, koska hyvä tunnelma on iso osa live-otteluiden viehätystä. Lisäksi määrällinen lipunmyynti vähenee, kun paikkoja on vähemmän ja ne ovat kalliimpia, joka aiheuttaa myös esimerkiksi oheismyynnin laskemista.
En tiedä onko kukaan kanssani samaa mieltä tästä, mutta tätä mieltä olin jo silloin kun tuo muutos toteutettiin, eikä mieli ole muuttunut. Olen ollut katsomassa istumapaikoilla D-katsomossa pelejä, joten voin todeta että paikat ovat toki hyvät, mutta tunnelmaa ei ole nimeksikään, jos vertaa seisomakatsomon aikoihin. Istumassa olevat ihmiset eivät vain lähde mukaan fanijoukkojen kannustukseen sitten millään.
Seisomakatsomon pienentämistä toki perusteltiin sillä, että seisomaliput eivät mene kaupaksi. Kylläpä siellä silti oli hiljaisimmissakin peleissä porukkaa ja ääntä, vaikka lippuja olisikin myyty vähemmän. Tuskin lipunmyynti ainakaan määrällisesti kasvoi istumapaikkojen tuomisen jälkeen.