On tämäkin. Joukkue menestyy mutta katsojat eivät palaa.
Kuten Köpi yllä totesi, tätä ihmettelee niin Tyni kuin myös muutama nimimerkki tälläkin palstalla. Viime kaudella väheneviä katsojamääriä perusteltiin gloryhuntereilla, kun pelillisesti oli vaikeaa. Alkaako vähitellen valjeta, ettei kyse olekkaan siitä?
Pelillisessä tuotteessa ei ole tällä hetkellä moitteen sijaa. Lätkä on viihdyttävää, energistä ja vauhdikasta. Toimistoltakin toistellaan, että "haluamme, että itse peli on keskiössä". Fakta on vain se, että jos asiakas haluaa nähdä vain pelin, sen pelin näkee myös sieltä televisiosta. Hallille meneminen pitää tuottaa asiakkaalle lisäarvoa pelin katsomiselle, jossa ensisijaisen tärkeä on tunnelma ja ottelutapahtuman vuorovaikutteisuus. Nämä seikat tulevat vielä kauan ennen ismoleikoloita.
Omakohtaisesti JYPin sen hetkinen sarjasijoitus tai pelillinen taso ei ole kertaakaan vaikuttanut siihen päätökseen lähdenkö katsomaan peliä halliin vai en. Se on se tunne ottelutapahtuman puoleensa vetävyydestä ja sen antamasta lisäarvosta itse pelille. Olen tänä syksynä käynyt katsomassa muutaman kotiottelun (selvästi vähemmän kuin aiemmin), sekä ensimmäistä kertaa myös muutaman Akatemian kotiottelun. Voin rehellisesti myöntää viihtyneeni moninkerroin enemmän Akatemian peleissä, joissa rokki soi, ja ottelutapahtuma tuntuu muutenkin läheisemmältä. En osaa tarkemmin arvioida, mistä tämä johtuu.
JYPin ottelutapahtuma Liigan puolella aiheuttaa tällä hetkellä voimakkaita inhoreaktioita jatkuvinen mainosrallatuksineen. Ketä nämä mainokset palvelevat? Vaikea nähdä että ne mitään positiivisia mielikuvia yrityksistä herättäisivät. Mainoksilla tavoitetaan se 3 000 hallissa olevaa, kun taas sponsorin kanssa yhteistyössä toteutettu sisältö JYPin Facebookin tavoittaa lähes 40 000 JYP fania. Uskoisin, että katsojatkin katsoisivat tätä sisältöä mielummin pelien välipäivänä, kuin hallissa ollessaan.
Niin kauan kun tunnelman saa paremmaksi kotisohvalle, on turha odottaa katsojia myöskään hallille.