Järjestysmiehet ja viihtyvyys
Vieraisiin pöytiin huutelen, mutta palautetta tälleen ulkopaikkakuntalaisen silmin. Kävin pari vuotta sitten katsomassa Jyp-Kalpa juhlapelin kun paikkakunnalla olin ja syntyjään kalakukko. Tai siis puolitoista erää (siis peliä ei kalakukko). Ahdasta oli ja en saanut kuin seisomapaikan. Kiertelin paikkoja ja ei oikein tahtonut mihinkään mahtua. Tai no, olisi sinne kulmiin päässyt, jos olisi ensin toistakymmentä seisomapaikoilla istujaa ajanut ylös. No, huomasin Kalpan kannattajien keskuudessa tyhjää ja kun en kumpaakaan kannattanut, tuuppasin sinne.
Ensimmäisen erän seisoin ja ihmettelin peliä hissun kissun. Erityisesti ihmettelin järkkäriä joka alkoi ohjeistaa mitä saa ja mitä ei saa kentälle huutaa. Aattelin notta paree olla tässä hallissa katsomassa ilman tunteita kun kotihallissa tunteella. Voisi jäädä aika lyhyiksi pelien katsomiset. Tuli erätauko, kahvia ja pullaa.
Toinen erä kerkes alkamaan ja kestämään bout 5 min. kun samaiselle järkkärille tuli täysi paniikki kun joku huusi jopa mun standardeihin ääliömäisen huudon. Kaverin kasvoilla oli sellanen ilme, että kukaan ei liiku ennen kuin tuo huutaja on putkassa kapula suussa. Kaveri Kalpan kannattajien sekaan riehumaan: "KUKA HUUTI! KUKA HUUTI!". Kukaan ei tunnustanut, joten seuraava tapahtumasarja oli ruveta kyseleen kaikilta, oletko Kalpan kannattaja.
Tultiin mun kohdalle ja minä rehellisenä vastaamaan, notta en kannata kumpaakaan. Luulin, notta se tinttasee heti. Laski vissiin sataan ja sai ittensä rauhottumaan. Alko laukoon, etten saa olla tässä katsomon osassa. Kysyin notta hä? En kuulema saa olla tässä katsomossa kun varattu vaan Kalpan kannattajille. No, kysäsin mihinkäs menen kun täyttä on? Vastasi, notta hän katsoo jonkun istumapaikan kun kerran rehellinen olen.
Pari minuuttia meni kun ojenteli maailman rikollisimpia Kalpan faneja niin mieli muuttu. Seuraava vastaus oli mee johonkin muuhun katsomoon, tää on varattu Kalpan kannattajille. Kysyin miksi tämä menettely kun tässä on tilaa. Olin kuulemma uhka turvallisuudelle. Voi tulla häiriöitä. Tokasin kaverille, että olen seissy tässä jo yhden erän ihan sun silmien edessä, että mikä musta tekee potentiaalisen huligaanini? Kuulema olin edelleen potentiaalinen vaaratilanne. Keskustelu ei edenny tota pidemmälle.
Kysyin, notta jos ei kannata ketään, niin onko niille varattu oma katsomo kun ei tänne mahdu mihinkään. Ei kuulema kuulunut hänelle. Kysyin, notta kuuluukos se sitten sulle, että väki istuskelee seisomapaikoilla, että mahtus johonkin. Jätkä käänty just siihen suuntaan selin missä ihmiset istu seisomakatsomossa ja kysy näytä kuule mulle missä joku istuskelee niin hän ajaa ne pystyyn. Katoin epäuskoisena, notta paras vissiin poistua.
Kävelin käytävälle ja välittömästi tuli viisi vartijaa näköpiiriin joilla vissiin eilisen illan panojutut kesken. Kysyin kahdelta ensimmäiseltä, että mihin täällä kuuluu mennä kun mihinkään ei mahdu. Vastasivat että varmasti mahtuu. Tokasin siihen, että juu mahtuu jos ei väki istuisi seisomakatsomossa. Vastaus oli yhtä näsäviisas kun edelliseltä, tuuppas näyttään missä istutaan niin kyllä he sulle järjestää seisomapaikan sinne. Katoin niitä epäuskoisena, onko noi tosissaan. En saa mennä Kalpan kannattajien sekaan kun on tyhjää koska olen turvallisuusuhka, mutta vittuuntuneiden kännisten Jypin kannattajien sekaan mut voidaan pistää ihan huoleta. Tuumasin, notta pitäkää vittu tunkkinne ja läksin hotelliin.
Päätin, että seisomapaikalle tohon puljuun en enää mene. Tai ensimmäinen miete, oli etten tuu toista kertaa. Mutta kun on lähes joka toinen viikko matkaa Jyskälään niin pyörsin sen verran puheita, että en mene seisomaan. Istumapaikan hankkiminen viime kaudella pelipäivänä onkin sitten toinen juttu. Onneksi tänä vuonna on noi menemiset vähän enempi omissa käsissä niin voi ostaa pari viikkoa etukäteen noita istumapaikkoja.
Mutta summasummarum. Miksi ketussa noi järkkärit ei voi tehdä duuniaan silloin kun on täyttä. Puhallellaan vaan vehkeisiin ja puututaan jos joku antaa palautetta. Aktiivisia ei voida olla, sillä ongelmat varmasti teidetään etukäteen. En sano, että täällä takahikiällä sen viksummin toimitaan, mutta kyllä toi oli pohjanoteeraus. Ja juu, olen ollut ite järkkärinä ja ei se oo noin vaikeeta. Viittii vaikka 5 min ennen miettiä potentiaaliset ongelmapaikat ja sijoittua niihin nähden oikein. Ja erityisesti järkkärit on siellä töissä, ei panojuttuja veistelemässä. Jos ei kiinnosta niin liivi pois ja ite katsomoon.
P.S: ai nii, katotaas tänä vuonna onko tilanne muuttunu. Meinaan viime kaudella sama kaveri oli yhtä täynnä virtaskaa. Meinaan seuraavaa Jyp-Lukko peliä oon tulossa katsomaan. Liput on jo ostettu istumakatsomoon. Täytyy yrittää varmaan teipata suu kiinni ettei lennä suunsoitosta pihalle.