Mainos

Sähköautoilu

  • 556 431
  • 4 925

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Voisin kuvitella, että tuosta keulilta se 100 kiloa akkua tulee aika tehokkaasti syliin kolarissa. Etuboksi on ihan hyvä lisä muutenkin.
 

Tuamas

Jäsen
Toimintamatkat suhteessa latausaikaan eivät ole riittäviä isolle osalle autoilijoista.

Painakaa nyt tuo lause kalloonne. Paljon pitää tapahtua kehitystä että sähköauto olisi vaihtoehto. Älkää huumassanne nyt olko tyhmiä.

A)
Sähköautoissa se kotilataus on ensisijainen lataustapa, jolloin suurimmalle osalle autoilijoista (klausuuli: ei koske niitä joilla taloyhtiö ei suostu latauspisteisiin eikä niitä jotka joutuvat käyttämään kadunvarsipysäköintiä) latausnopeus ei ole edes kovin relevantti tekijä, sitä kun ei arkiajossa suuri osa tarvitse.

B)
Latausinfraa ollaan vasta kehittämässä. Vaikka ollaan vasta tilanteessa jossa sähköautot ovat juuri early adopter-vaiheen ohittaneet, niin jo nyt päästään 30-45 min latausajoilla 80% rangeen suurteholatureilla (ja piakkoin 100 km rangen lataukseen 5 minuutissa).

Ja tosiaan suurimmalle osalle (klausuuli: ei koske kaupparatsuja eikä Lappiin vain kusitauoilla ajavia) autoilijoista se matkalla lataaminen on poikkeus, jota käytetään vain joitain kertoja vuodessa ja näissäkin reissuissa se matka-aika ei juuri keskimääräisellä autoilijalla kasva (klausuuli: jos haluaa ajaa minimitauoilla Saariselälle monta kertaa vuodessa, voi sähköautoilu olla aikasyöppö).

Sähköautoissa kun toimintalogiikka toimivalle autoilulle on se, että suurimman osan ajoista ajetaan kotona ladatulla sähköllä.

C)
Ranget ja latausnopeudet kasvavat sitä myötä kun uusia malleja ja mallisukupolvia julkaistaan.

Kuten tässä ketjussa jo miljoonaan kertaan on todettu, vasta nyt ollaan saatu ensimmäinen sukupolvi isojen valmistajien suoraan sähköautoksi suunniteltuja autoja.

Tässä ensimmäisessä sukupolvessa on jo peruskäyttöön toimivat ID3, ID4, Enyaq, Ioniq 5 ja vaikkapa mersun rangehirmu EQS (WLTP range 756 km).

Jokainen iso autovalmistaja on lyömässä miljardeja sähköautojen kehitykseen, jolloin mikään ei indikoi siihen suuntaan, etteikö sieltä tuotantolinjalta saataisi vielä selvästi nykyistä parempia (edullisempia, pidempi range, nopeampi lataus…) malleja lähivuosina.
 
Viimeksi muokattu:

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En ole koskaan ajanut Lappiin ja 300km päivämatkoja tulee ehkä kerran vuodessa. Minkä takia tarvisin pidemmän rangen sähköauton? Nykyiset riittävät mainiosti, kun kotonakin pääsee lataamaan.

Muita käyttötapoja tullaan verottamaan siihen tahtiin, että sähköautoilu halpenee kovaa vauhtia tulevina vuosina suhteessa polttomoottoreihin. Vety tulee aikaisintaan 30-luvulla.

Ja en ole hankkinut sähköautoa, mutta on harkinnassa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Sähkö se ei tule olemaan pohjoisilla leveysasteilla. Voit ottaa talteen.
Otetaan talteen, kiitos, nää on ihan parhaita =D

Sähköautot on parhaita talviautoja, kyllä säkin sen vielä tulet huomaamaan kunhan lapsellisesta ennakkoasenteellisuudestasi pääset eroon.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Glove

Jäsen
Tässä ensimmäisessä sukupolvessa on jo peruskäyttöön toimivat ID3, ID4, Enyaq, Ioniq 5 ja vaikkapa mersun rangehirmu EQS (WLTP range 756 km).
Tuo Mersu riittäisi jo maalaistaksiinkin. Kuusamostakin pääsisi viemään asiakkaan vaikka OYSiin ja voisi ajaa vielä takaisinkin lataamatta. Ei se minullakaan 300 km päivä ollut mitenkään poikkeus kun taksin ratissa olin. Pisimmät reissut oli reilun 500 km päähän, eikä siinä oikein olisi voinut asiakkaalle sanoa, että nyt pitää ladata puoli tuntia. Autohan ei tuota mitään silloin kun se on latauksessa, joten hyvä olisi päästä vuoro läpi lataamatta.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En ole koskaan ajanut Lappiin ja 300km päivämatkoja tulee ehkä kerran vuodessa. Minkä takia tarvisin pidemmän rangen sähköauton? Nykyiset riittävät mainiosti, kun kotonakin pääsee lataamaan.

Muita käyttötapoja tullaan verottamaan siihen tahtiin, että sähköautoilu halpenee kovaa vauhtia tulevina vuosina suhteessa polttomoottoreihin. Vety tulee aikaisintaan 30-luvulla.

Ja en ole hankkinut sähköautoa, mutta on harkinnassa.


Tuossa minun linkkaamassani jutussa keskityttiin juurikin pidemmän siirtymän ajamiseen lyhyessä ajassa. Eli näitä "en minä ainakaan mitään suurempaa rangea tarvitse" -kommentteja en ymmärrä, kun se ei liity tähän esille nousseeseen asiaan mitenkään. Kuten tuossa edelläkin todettiin, sähköautohan on todella hyvä ratkaisu suurimmalle osalle Etelä-Suomessa asuville, jotka pystyvät lataamaan autoaan kotona ja työpaikalla.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuten tuossa edelläkin todettiin, sähköautohan on todella hyvä ratkaisu suurimmalle osalle Etelä-Suomessa asuville, jotka pystyvät lataamaan autoaan kotona ja työpaikalla.

Niin eihän se sähköauto ehkä ole optimaalisin sille joka päivittäin ajaa 300-500km, mutta kuinka paljon sellaisia autolijoita mahtaa olla jos ei oteta huomioon esimerkiksi maaseututakseja, suomalaisen autoilijan keskimääräinen ajosuorite vuorokaudessa taitaa olla reilusti alle 100km. Mä en oikein ymmärrä tuota miksei sähköauto toimisi Etelä-Suomen ulkopuolella.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin eihän se sähköauto ehkä ole optimaalisin sille joka päivittäin ajaa 300-500km, mutta kuinka paljon sellaisia autolijoita mahtaa olla jos ei oteta huomioon esimerkiksi maaseututakseja, suomalaisen autoilijan keskimääräinen ajosuorite vuorokaudessa taitaa olla reilusti alle 100km. Mä en oikein ymmärrä tuota miksei sähköauto toimisi Etelä-Suomen ulkopuolella.

Tuolla Etelä-Suomi -kommentilla korostin vain yleisesti sitä, että suurin osa suomalaisistahan asuu 63 leveysasteen eteläpuolella, mutta toimiihan se samalla tavalla lopuillekin, jos vain latausinfra on kunnossa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tuossa Hesarin jutussa oli vedelty lopussa huippukalliilla Ionityllä ihan vain muuten vain, jotta saadaan vähän lisää hintaa. Lisäksi ilmeisesti roamingilla vedelty myös. Tuo 10€/100km on aivan helvetisti ylimitoitettu hinta ja puolet tuosta lähtee heti pois vaikka käyttäisikin HPC-latureita tuolla reissulla.

Toinen kysymys on se, että kuka saatana ajaa Nordkappiin ja takaisin mahdollisimman nopeasti ja kuka tekee tämän perusteella valintaa käyttövoimien perusteella?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mainitussa jutussa oli kaksi asiaa kohdallaan. Tuo Volvo on aivan jäätävä energiasyöppö, ja se tuli hyvin ilmi. Käytännössä mitään muuta sähkäriä et saa kuluttamaan noin paljon. Toinen asia, joka siinä oli kohdallaan oli se, että Lapin infra on jonkin verran jäljessä muuta maata (ja Norjan Lappia). Sen sijaan jos saman reissun tekisi nyt, siinä varressa on viisi (5) uutta HPC-laturia Lapin alueella, joten ongelmaa ei olisi - toisaalta siinä oli myös käytetty kummallisesti mm. Ionityä, että saatiin hintaa lisää.

Myöskään vastaava Volvo ei varmasti mene noilla bensakuluilla, mitkä oli esitetty, mutta se on toinen juttu. Ei sähköautoilustakaan tuolla välillä tarvitse maksaa noin paljon, eikä toisaalta ladata noin hankalasti kuin jutun kirjoittaja teki.

Ei liene mikään tyyppimatka tai millään tavalla edustava autoilutarpeesta myöskään tällainen ”kusematta Nordkappiin ja takaisin”-tyyppinen reissu, kun suomalaisella keskimääräisellä ajossa olevalla autolla ajetaan 52 km päivässä. Olipahan taas tarve vain toimittajalla keulia.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mainitussa jutussa oli kaksi asiaa kohdallaan. Tuo Volvo on aivan jäätävä energiasyöppö, ja se tuli hyvin ilmi. Käytännössä mitään muuta sähkäriä et saa kuluttamaan noin paljon. Toinen asia, joka siinä oli kohdallaan oli se, että Lapin infra on jonkin verran jäljessä muuta maata (ja Norjan Lappia). Sen sijaan jos saman reissun tekisi nyt, siinä varressa on viisi (5) uutta HPC-laturia Lapin alueella, joten ongelmaa ei olisi - toisaalta siinä oli myös käytetty kummallisesti mm. Ionityä, että saatiin hintaa lisää.

Myöskään vastaava Volvo ei varmasti mene noilla bensakuluilla, mitkä oli esitetty, mutta se on toinen juttu. Ei sähköautoilustakaan tuolla välillä tarvitse maksaa noin paljon, eikä toisaalta ladata noin hankalasti kuin jutun kirjoittaja teki.

Ei liene mikään tyyppimatka tai millään tavalla edustava autoilutarpeesta myöskään tällainen ”kusematta Nordkappiin ja takaisin”-tyyppinen reissu, kun suomalaisella keskimääräisellä ajossa olevalla autolla ajetaan 52 km päivässä. Olipahan taas tarve vain toimittajalla keulia.

Ei kai Mattilan Ilkka mikään fossiili ole. Ja ei siinä kyllä pelkillä kusitauoilla pyritty etenemään. Mutta varmasti olisi löytynyt kulutuksen kannalta parempiakin vaihtoehtoja, ns. keskiarvoauto on aina paras tällaisiin juttuihin.

Mutta vielä kerran, jutussa puhuttiin pitkän matkan ajamisesta (esim. loma-aikoina), tässä kohtaa on siis turha ottaa esille keskivertosähköautoilijan päivittäistä kilometrimäärää.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Mutta vielä kerran, jutussa puhuttiin pitkän matkan ajamisesta (esim. loma-aikoina), tässä kohtaa on siis turha ottaa esille keskivertosähköautoilijan päivittäistä kilometrimäärää.

Itsellä monia pitkiä matkoja takana vailla mitään ongelmia ja matka-ajat täysin vastaavat taukoineen polttomoottoriaikoihin verrattuna. Hintakin max. 4€/100km. Tiedän myös monia sähköautoilijoita, joilla takana useita reissuja Lappiin vailla pienintäkään ongelmaa.

Se on kyllä edelleen totta, että sähköautoilu vaatii kyllä enemmän suunnitelmallisuutta, mutta esimerkiksi meidän perhe suunnitteli jo bensa-autolla liikkuessa samalla tavalla reissut (esim. Ne pakolliset ruoka-tauot) ja samalla tankattiin auto. Nyt auto latautuu ruokailun ajan ja matka jatkuu taas sen 2h.
 

Redimor

Jäsen
En ole asiantuntija, mutta arvelisin, että akkua ei laiteta siihen ihan samasta syystä kuin bensatankkikaan ei ole siinä, eli sen kohdan kuuluu mennä kolarissa kasaan ja niin ollen syttyvä kama on aika nounou.

Siellä pohjan allahan se patteristo ei kärsi kolaritilanteissa mitenkään? Samalla tavalla sen voi suojata kuin muunkin patteriston.

Voisin kuvitella, että tuosta keulilta se 100 kiloa akkua tulee aika tehokkaasti syliin kolarissa. Etuboksi on ihan hyvä lisä muutenkin.

Ja polttomoottori katoaa nokkakolarissa kuin savuna ilmaan?
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itsellä monia pitkiä matkoja takana vailla mitään ongelmia ja matka-ajat täysin vastaavat taukoineen polttomoottoriaikoihin verrattuna. Hintakin max. 4€/100km. Tiedän myös monia sähköautoilijoita, joilla takana useita reissuja Lappiin vailla pienintäkään ongelmaa.

Se on kyllä edelleen totta, että sähköautoilu vaatii kyllä enemmän suunnitelmallisuutta, mutta esimerkiksi meidän perhe suunnitteli jo bensa-autolla liikkuessa samalla tavalla reissut (esim. Ne pakolliset ruoka-tauot) ja samalla tankattiin auto. Nyt auto latautuu ruokailun ajan ja matka jatkuu taas sen 2h.

Juuri tuota energian hintaa eniten säikähdin, onko pikalatauspisteilläkin siis mahdollista päästä tuohon noin viiteen euroon/100 km?

Edit. Juttu vaikuttaa siis kovin tarkoitushakuiselta, jos on ladattu "turhaan" kallista sähköä. Ja vielä lisäkommenttina, jos kotoa lähdettäessä akku on täynnä ja majapaikassa on mahdollista ladata halpaa sähköä, niin se tietysti laskee matkan hintaa. Ei siis voida laskea pelkästään noiden latausaseman hintojen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kurikassa tippui mämmit lattialle, kun tästä tulevaisuuden autojen käyttövoimasta ei kuultukaan mitään konkreettista.
Kannattaisi vinkata suurimmille eurooppalaisille autonvalmistajillekin, että ovat aivan pihalla siitä mikä on autoilun tulevaisuus Euroopassa. Vai onko meilläkin tässä ihan omat erillisautomarkkinat? Petrooli Talbotit tekevät paluun tai valtiollinen autotehdas rakentamaan biohakkeella ja jäte-etanolilla kulkevia polttomoottoriautoja?

Kunhan tässä yhä enemmän tulee markkinoille ja liikenteeseen patteriautoja, niin sekataloussuomessakin saadaan kaupalliset toimijat tarvittaessa jonkinlaisella tukimallilla laajentamaan latausverkostoa myös Jyväskylän ja Kilpisjärven välille.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja polttomoottori katoaa nokkakolarissa kuin savuna ilmaan?
Mahdollisesti, en tiedä tarkalleen. Ei kuitenkaan syliin. Totta puhuakseni ei mitään hajua lopullisesta syystä, kunhan tuli mieleeni, että kuulostaa epäterveelliseltä tuollainen iso ja kiinteä mötkäle suoraan nokalla. Tapaan ajatella, että kilpailevien yritysten lukuisat insinöörit olisivat tuollaisen lisäakuston mahdollisuuden jo huomanneet, ja koska yksikään sitä ei ole hyödyntänyt toistaiseksi, jokin painava syy siihen on olemassa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Juuri tuota energian hintaa eniten säikähdin, onko pikalatauspisteilläkin siis mahdollista päästä tuohon noin viiteen euroon/100 km?

Ei pelkästään mahdollista, vaan todennäköistä. Mahdollista sen sijaan on tuo 10€/100km. Se tosin vaatii Ionityn käyttämisen ilman mitään autonvalmistajien tarjoamia alennuskortteja, jolloin hinta muistaakseni 0,95€/min sekä auton latauksen roamingilla eli esimerkiksi K-latauksen käyttämisen Virran sovelluksella, jolloin hinta pomppaa 0,9€/min.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Otetaan talteen, kiitos, nää on ihan parhaita =D

Sähköautot on parhaita talviautoja, kyllä säkin sen vielä tulet huomaamaan kunhan lapsellisesta ennakkoasenteellisuudestasi pääset eroon.

Mulla ei ole ennakkoasennetta. Omiin tarpeisiini vaan täytyy paljon muuttua, oleellisimpana latausinfran laajentuminen ja latausajat. Todellakaan pohjoiseen mennessä ei ole aikaa tuollaiseen tupeloimiseen kahden tunnin välein.

Mutta niinkuin sanoin. Ostakaa ylihinnoiteltua tavaraa ketä kiinnostaa. Autonvalmistajaa ei Suomi sinällään kiinnosta vaikka täällä autoilu loppuisi. Niin pieni on meidän markkina.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla ei ole ennakkoasennetta. Omiin tarpeisiini vaan täytyy paljon muuttua, oleellisimpana latausinfran laajentuminen ja latausajat. Todellakaan pohjoiseen mennessä ei ole aikaa tuollaiseen tupeloimiseen kahden tunnin välein.

Mutta niinkuin sanoin. Ostakaa ylihinnoiteltua tavaraa ketä kiinnostaa. Autonvalmistajaa ei Suomi sinällään kiinnosta vaikka täällä autoilu loppuisi. Niin pieni on meidän markkina.

Eilen kirjoitit että sähköautot eivät sovellu suurimalle osalla autoilijoista ja tänään kerrot että ne ei sovellu tällä hetkellä sulle henkilökohtaisesti.

Eli sähköautot kuitenkin kiinnostaa hieno homma. Et ole kuitenkaan vieläkään vastannut siihen että mikä se 5-10 vuoden kuluessa yleistyvä käyttövoima on.

Jos Suomi on niin pieni markkina ettei se kiinnosta sähköautojen valmistajia niin kiinnostaako uuden käyttövoiman tuottajaa/jakelijaa tai sitä käyttövoimaa hyödyntävien autojen valmistajaa Suomen markkinat?
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Eli sähköautot kuitenkin kiinnostaa hieno homma. Et ole kuitenkaan vieläkään vastannut siihen että mikä se 5-10 vuoden kuluessa yleistyvä käyttövoima on.

Synteettiset polttoaineet fossiilisten ohella kattavat se 75% autoista V.2030. Sitten tulee vety.

Sähköllä ajelee suurten kaupunkien kakkosautoilijat eivät juuri muut. Maailmalla tullaan huomaamaan ettei rajalliset luonnonvarat riitä kattamaan kysyntää akuissa. Kun kysyntä kiihtyy niin tiedetään miten hinnan käy ja se valuu lopulta tietenkin ostajalle.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiire tulee jos vetyä haikaillaan henkilöautojen käyttövoimaksi 2030-luvulla, siihen on noin kymmenen vuotta aikaa ja infra on tällä hetkellä totaalisen nollassa.

Sähköautoja ne vetyautotkin ovat ja tarvitsevat toimiakseen sen akun eli ei me luonnonvarojen käyttöä pystytä lopettamaan autoja ostamalla.

Niin ja suuressa kaupungissa kakkosauto on täysin tarpeeton laite (ja usein myös se ykkösauto).
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kiire tulee jos vetyä haikaillaan henkilöautojen käyttövoimaksi 2030-luvulla, siihen noin kymmenen vuotta aikaa ja infra on tällä hetkellä totaalisen nollassa.

Sähköautoja ne vetyautotkin ovat ja tarvitsevat toimiakseen sen akun eli ei me luonnonvarojen käyttöä pystytä lopettamaan autoja ostamalla.

Voihan se helposti olla että vety tulee 2040-luvulla. Ja hieman on keskustelusta nuo ladattavat hybridit jääneet sivuraiteille. En usko että ne jäävät välivaiheeksi kuten jotkut ovat kaavailleet. Erittäin hyvä yhdistelmä sähkön ja polttomoottorin hyötyjä. Taitaa olla seuraava valintani käyttövoimista.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei kai Mattilan Ilkka mikään fossiili ole. Ja ei siinä kyllä pelkillä kusitauoilla pyritty etenemään. Mutta varmasti olisi löytynyt kulutuksen kannalta parempiakin vaihtoehtoja, ns. keskiarvoauto on aina paras tällaisiin juttuihin.

Mutta vielä kerran, jutussa puhuttiin pitkän matkan ajamisesta (esim. loma-aikoina), tässä kohtaa on siis turha ottaa esille keskivertosähköautoilijan päivittäistä kilometrimäärää.

Volvolla ei ole mitään tekemistä keskiarvoauton kanssa. Ja kuten todettua, tuo sama reitti nyt ajettuna - ei mitään ongelmaa, myös kustannukset aivan muuta kuin jutussa.

Väsyttävää lukea näitä juttuja, joissa kerrotaan kauniisti paketoitu muunneltu/vajavainen totuus. Vielä sellaisesta reitistä, jolla ei ole yhtään mitään relevanssia 99,8 %:lle autoilijoista koskaan, ikinä, milloinkaan. Ja sitten te keskiverrot mukavasti levitätte niitä pitkin nettiä. Sanotaan nyt vähän kauniimmin kuin ensiksi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itsellä monia pitkiä matkoja takana vailla mitään ongelmia ja matka-ajat täysin vastaavat taukoineen polttomoottoriaikoihin verrattuna. Hintakin max. 4€/100km. Tiedän myös monia sähköautoilijoita, joilla takana useita reissuja Lappiin vailla pienintäkään ongelmaa.

Se on kyllä edelleen totta, että sähköautoilu vaatii kyllä enemmän suunnitelmallisuutta, mutta esimerkiksi meidän perhe suunnitteli jo bensa-autolla liikkuessa samalla tavalla reissut (esim. Ne pakolliset ruoka-tauot) ja samalla tankattiin auto. Nyt auto latautuu ruokailun ajan ja matka jatkuu taas sen 2h.

Vaatii käytännössä sen verran suunnitelmallisuutta, että lataa yhden sovelluksen, joka tuntemistani sähköautoilijoista on jokaisella, eli ABRP.
 

Tuamas

Jäsen
Synteettiset polttoaineet fossiilisten ohella kattavat se 75% autoista V.2030. Sitten tulee vety.

Sähköllä ajelee suurten kaupunkien kakkosautoilijat eivät juuri muut. Maailmalla tullaan huomaamaan ettei rajalliset luonnonvarat riitä kattamaan kysyntää akuissa. Kun kysyntä kiihtyy niin tiedetään miten hinnan käy ja se valuu lopulta tietenkin ostajalle.

Hauska kuinka suuressa mittakaavassa täysin lapsenkengissä olevat synteettiset polttoaineet nähdään todennäköisempänä vaihtoehtona kuin jo markkinoilla olevat ja pienellä hionnalla toimiviksi osoittautuneet sähköautot.

Jotenkin haisee, että tässä ollaan vahvasti tunteella pelissä.

Sähköllä ajamiseen optimi (käytettävyys & kustannussäästö) on pienellä paikkakunnalla asuva omakotitaloasuja, jolla on 50-100km päivittäiset työ- ja asiointimatkat. Ei suinkaan mikään kaupunkien kakkosautoilu.

Akkumateriaalien hinta nousee kysynnän myötä, joka johtaa siihen että akkukemiaa kehitetään eteenpäin pois kalliimmista ja ongelmallisemmista materiaaleista (TJEU Tesla ja koboltin osuus) ja kah, taas saadaan halvempia akkuja. Näin kehitys on mennyt ja mikään ei indikoi muuhun suuntaan.

Sinänsä näissä keskusteluissa korostuu, että ihmiset eivät hahmota mittakaavoja. Akusto on kertainvestointi, jonka materiaalit ovat jo pitkälti kierrätettävissä. Kaikki poltettavat polttoaineet ovat tarvittavalta mittaluokaltaan aivan eri luokissa (akustojen kokonaisuus satoja kiloja, kaikissa tunnetuissa polttoaineissa samalla aikavälillä tarve vähintään toistakymmentätuhatta litraa/kiloa) ja pääsääntönä aiheuttavat käytönaikaisia päästöjä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös