Toimintamatkat suhteessa latausaikaan eivät ole riittäviä isolle osalle autoilijoista.
Painakaa nyt tuo lause kalloonne. Paljon pitää tapahtua kehitystä että sähköauto olisi vaihtoehto. Älkää huumassanne nyt olko tyhmiä.
Otetaan talteen, kiitos, nää on ihan parhaita =DSähkö se ei tule olemaan pohjoisilla leveysasteilla. Voit ottaa talteen.
Tuo Mersu riittäisi jo maalaistaksiinkin. Kuusamostakin pääsisi viemään asiakkaan vaikka OYSiin ja voisi ajaa vielä takaisinkin lataamatta. Ei se minullakaan 300 km päivä ollut mitenkään poikkeus kun taksin ratissa olin. Pisimmät reissut oli reilun 500 km päähän, eikä siinä oikein olisi voinut asiakkaalle sanoa, että nyt pitää ladata puoli tuntia. Autohan ei tuota mitään silloin kun se on latauksessa, joten hyvä olisi päästä vuoro läpi lataamatta.Tässä ensimmäisessä sukupolvessa on jo peruskäyttöön toimivat ID3, ID4, Enyaq, Ioniq 5 ja vaikkapa mersun rangehirmu EQS (WLTP range 756 km).
En ole koskaan ajanut Lappiin ja 300km päivämatkoja tulee ehkä kerran vuodessa. Minkä takia tarvisin pidemmän rangen sähköauton? Nykyiset riittävät mainiosti, kun kotonakin pääsee lataamaan.
Muita käyttötapoja tullaan verottamaan siihen tahtiin, että sähköautoilu halpenee kovaa vauhtia tulevina vuosina suhteessa polttomoottoreihin. Vety tulee aikaisintaan 30-luvulla.
Ja en ole hankkinut sähköautoa, mutta on harkinnassa.
Kuten tuossa edelläkin todettiin, sähköautohan on todella hyvä ratkaisu suurimmalle osalle Etelä-Suomessa asuville, jotka pystyvät lataamaan autoaan kotona ja työpaikalla.
Niin eihän se sähköauto ehkä ole optimaalisin sille joka päivittäin ajaa 300-500km, mutta kuinka paljon sellaisia autolijoita mahtaa olla jos ei oteta huomioon esimerkiksi maaseututakseja, suomalaisen autoilijan keskimääräinen ajosuorite vuorokaudessa taitaa olla reilusti alle 100km. Mä en oikein ymmärrä tuota miksei sähköauto toimisi Etelä-Suomen ulkopuolella.
Mainitussa jutussa oli kaksi asiaa kohdallaan. Tuo Volvo on aivan jäätävä energiasyöppö, ja se tuli hyvin ilmi. Käytännössä mitään muuta sähkäriä et saa kuluttamaan noin paljon. Toinen asia, joka siinä oli kohdallaan oli se, että Lapin infra on jonkin verran jäljessä muuta maata (ja Norjan Lappia). Sen sijaan jos saman reissun tekisi nyt, siinä varressa on viisi (5) uutta HPC-laturia Lapin alueella, joten ongelmaa ei olisi - toisaalta siinä oli myös käytetty kummallisesti mm. Ionityä, että saatiin hintaa lisää.
Myöskään vastaava Volvo ei varmasti mene noilla bensakuluilla, mitkä oli esitetty, mutta se on toinen juttu. Ei sähköautoilustakaan tuolla välillä tarvitse maksaa noin paljon, eikä toisaalta ladata noin hankalasti kuin jutun kirjoittaja teki.
Ei liene mikään tyyppimatka tai millään tavalla edustava autoilutarpeesta myöskään tällainen ”kusematta Nordkappiin ja takaisin”-tyyppinen reissu, kun suomalaisella keskimääräisellä ajossa olevalla autolla ajetaan 52 km päivässä. Olipahan taas tarve vain toimittajalla keulia.
Mutta vielä kerran, jutussa puhuttiin pitkän matkan ajamisesta (esim. loma-aikoina), tässä kohtaa on siis turha ottaa esille keskivertosähköautoilijan päivittäistä kilometrimäärää.
En ole asiantuntija, mutta arvelisin, että akkua ei laiteta siihen ihan samasta syystä kuin bensatankkikaan ei ole siinä, eli sen kohdan kuuluu mennä kolarissa kasaan ja niin ollen syttyvä kama on aika nounou.
Voisin kuvitella, että tuosta keulilta se 100 kiloa akkua tulee aika tehokkaasti syliin kolarissa. Etuboksi on ihan hyvä lisä muutenkin.
Itsellä monia pitkiä matkoja takana vailla mitään ongelmia ja matka-ajat täysin vastaavat taukoineen polttomoottoriaikoihin verrattuna. Hintakin max. 4€/100km. Tiedän myös monia sähköautoilijoita, joilla takana useita reissuja Lappiin vailla pienintäkään ongelmaa.
Se on kyllä edelleen totta, että sähköautoilu vaatii kyllä enemmän suunnitelmallisuutta, mutta esimerkiksi meidän perhe suunnitteli jo bensa-autolla liikkuessa samalla tavalla reissut (esim. Ne pakolliset ruoka-tauot) ja samalla tankattiin auto. Nyt auto latautuu ruokailun ajan ja matka jatkuu taas sen 2h.
Mahdollisesti, en tiedä tarkalleen. Ei kuitenkaan syliin. Totta puhuakseni ei mitään hajua lopullisesta syystä, kunhan tuli mieleeni, että kuulostaa epäterveelliseltä tuollainen iso ja kiinteä mötkäle suoraan nokalla. Tapaan ajatella, että kilpailevien yritysten lukuisat insinöörit olisivat tuollaisen lisäakuston mahdollisuuden jo huomanneet, ja koska yksikään sitä ei ole hyödyntänyt toistaiseksi, jokin painava syy siihen on olemassa.Ja polttomoottori katoaa nokkakolarissa kuin savuna ilmaan?
Juuri tuota energian hintaa eniten säikähdin, onko pikalatauspisteilläkin siis mahdollista päästä tuohon noin viiteen euroon/100 km?
Otetaan talteen, kiitos, nää on ihan parhaita =D
Sähköautot on parhaita talviautoja, kyllä säkin sen vielä tulet huomaamaan kunhan lapsellisesta ennakkoasenteellisuudestasi pääset eroon.
Mulla ei ole ennakkoasennetta. Omiin tarpeisiini vaan täytyy paljon muuttua, oleellisimpana latausinfran laajentuminen ja latausajat. Todellakaan pohjoiseen mennessä ei ole aikaa tuollaiseen tupeloimiseen kahden tunnin välein.
Mutta niinkuin sanoin. Ostakaa ylihinnoiteltua tavaraa ketä kiinnostaa. Autonvalmistajaa ei Suomi sinällään kiinnosta vaikka täällä autoilu loppuisi. Niin pieni on meidän markkina.
Eli sähköautot kuitenkin kiinnostaa hieno homma. Et ole kuitenkaan vieläkään vastannut siihen että mikä se 5-10 vuoden kuluessa yleistyvä käyttövoima on.
Kiire tulee jos vetyä haikaillaan henkilöautojen käyttövoimaksi 2030-luvulla, siihen noin kymmenen vuotta aikaa ja infra on tällä hetkellä totaalisen nollassa.
Sähköautoja ne vetyautotkin ovat ja tarvitsevat toimiakseen sen akun eli ei me luonnonvarojen käyttöä pystytä lopettamaan autoja ostamalla.
Ei kai Mattilan Ilkka mikään fossiili ole. Ja ei siinä kyllä pelkillä kusitauoilla pyritty etenemään. Mutta varmasti olisi löytynyt kulutuksen kannalta parempiakin vaihtoehtoja, ns. keskiarvoauto on aina paras tällaisiin juttuihin.
Mutta vielä kerran, jutussa puhuttiin pitkän matkan ajamisesta (esim. loma-aikoina), tässä kohtaa on siis turha ottaa esille keskivertosähköautoilijan päivittäistä kilometrimäärää.
Itsellä monia pitkiä matkoja takana vailla mitään ongelmia ja matka-ajat täysin vastaavat taukoineen polttomoottoriaikoihin verrattuna. Hintakin max. 4€/100km. Tiedän myös monia sähköautoilijoita, joilla takana useita reissuja Lappiin vailla pienintäkään ongelmaa.
Se on kyllä edelleen totta, että sähköautoilu vaatii kyllä enemmän suunnitelmallisuutta, mutta esimerkiksi meidän perhe suunnitteli jo bensa-autolla liikkuessa samalla tavalla reissut (esim. Ne pakolliset ruoka-tauot) ja samalla tankattiin auto. Nyt auto latautuu ruokailun ajan ja matka jatkuu taas sen 2h.
Synteettiset polttoaineet fossiilisten ohella kattavat se 75% autoista V.2030. Sitten tulee vety.
Sähköllä ajelee suurten kaupunkien kakkosautoilijat eivät juuri muut. Maailmalla tullaan huomaamaan ettei rajalliset luonnonvarat riitä kattamaan kysyntää akuissa. Kun kysyntä kiihtyy niin tiedetään miten hinnan käy ja se valuu lopulta tietenkin ostajalle.