Mainos

Sähköautoilu

  • 557 257
  • 4 925

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Tosin liikennevaloista se GTI ei pärjäne Ioniqille mitenkään silti.
Juu ei taida pärjätä tykimmälle Ioniqille. 6,2 taitaa olla Golf 8 GTI:n 0-100 ja Hyundaissa 5,2 (korkealla akun varauksella?).

Kyllä mielestäni nuo nykyiset tuplakytkin 7 loviset DSG:t ovat todella hyviä ja nimen omaan GTI:ssä. En tiedä onko lootassa eroja lussummissa Golfeissa.

Mutta joo, tuo sähköauton voimalinjan vaikuttavuus riippuu paljolti siitä mitä referenssiä käyttää fossilipuolelta, tietenkin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Juu ei taida pärjätä tykimmälle Ioniqille. 6,2 taitaa olla Golf 8 GTI:n 0-100 ja Hyundaissa 5,2 (korkealla akun varauksella?).

Liikennevaloista, en minä puhunut mistään sataseen kiihtymisestä. Tuossahan se yllätys sähköisen voimalinjan kanssa ensimmäisenä ihmisille tulee.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Liikennevaloista, en minä puhunut mistään sataseen kiihtymisestä. Tuossahan se yllätys sähköisen voimalinjan kanssa ensimmäisenä ihmisille tulee.

Jep, edellisen autoni, Seat Ateca 1.5TSI ja nykyisen Enyaqini kiihtyvyys 0-100 taitaa mennä tiukasti Atecan hyväksi (muistaakseni 8.3s vs. 8.6s), mutta kiihtyvyys 0-50 menee todella huomattavalla erolla Enyaqille. Tämä siis ihan perstuntumalla.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Tuli tuossa eilen käytyä Tampereella ja se oli ensimmäinen pidempi reissu Hyundai Ioniqillani (2019) jonka tein. Vähän eri reittiä ajoin ja mennessä ajoin niin etten ajanut metriäkään moottoritietä vaan menin pienempiä teitä pitkin ja takaisin sitten motaria pitkin (sen matkan kuin sitä reitillä oli).
Menomatka 166 km ja kulutus 13,9 kWh/100 km
Paluumatka 164 km ja kulutus 12,5 kWh/100 km
Paluumatkan pienempää kulutusta varmaan auttoi se, että Turusta lähtiessä auto oli ollut ulkona parkkipaikalla ja Tampereelta lähtiessä parkkihallissa niin lämmitystä tarvitsi käyttää vähemmän.
Tampereella ajoin Noutoparkkiin (rautatieaseman vieressä) ja siellä latasin akun täyteen ja hinnaksi tuli 6,79 €, kotona latasin autopaikallani olevasta lataustolpasta ja hinnaksi tuli 2,25 € eli yhteensä 9,04 € joten ihan mukavan edullista ajelua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kia Ev6 jakaa muotoilunsa osalta ilmeisen vahvasti mielipiteitä. Omaan makuuni tuo on kyllä niin susiruma, että kehuttu ajettavuus, suorituskyky ja muut ominaisuudet jäävät sen varjoon aivan täysin. Ei vain pysty edes ajattelemaan ajamista, varsinkin tuo pyrstö on varmaan kännissä ja läpällä piirretty.



 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kia Ev6 jakaa muotoilunsa osalta ilmeisen vahvasti mielipiteitä. Omaan makuuni tuo on kyllä niin susiruma, että kehuttu ajettavuus, suorituskyky ja muut ominaisuudet jäävät sen varjoon aivan täysin. Ei vain pysty edes ajattelemaan ajamista, varsinkin tuo pyrstö on varmaan kännissä ja läpällä piirretty.




Käy ihmeessä liikkeessä katsomassa, ei ole ruma noin niinkun livenä. Sen sijaan kontti on hassusti suunniteltu, kuormattavuus varmaan olisi muuten hyvä, mutta perä on niin viisto (nimenomaan ei ole pysty, vaikka se näyttää kuvassa siltä), että tila jää hankalan malliseksi. Aivan loistava auto muuten, mutta tuo kontin malli karsii käyttöä jos tavaraa on enemmän.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Käy ihmeessä liikkeessä katsomassa, ei ole ruma noin niinkun livenä. Sen sijaan kontti on hassusti suunniteltu, kuormattavuus varmaan olisi muuten hyvä, mutta perä on niin viisto (nimenomaan ei ole pysty, vaikka se näyttää kuvassa siltä), että tila jää hankalan malliseksi. Aivan loistava auto muuten, mutta tuo kontin malli karsii käyttöä jos tavaraa on enemmän.
Tuleen sen renkaat varmaan tässä talven aikana potkittua, sen verran kehuja lukenut.

@markusst
Honda E, Ioniq 5 ja polttiksista vaikkapa tuo mainitsemasi PT Cruiser taki Nissan Juke, jokainen itsellänikin oli hetken aikaa, eivät omaan silmääni ole olleet niin sopimattomia kuin tämä Ev6. Jotenkin liian paljon tapahtuu tuossa muotoilussa, matalaa keulaa, levotonta perää... Vähän kuin jokin riikinkukko tai taistelukala, kun oma fiilis tyylikkyydestä menee merikotkan ja järvitaimenen suuntaan.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
EV6 muotoilu on myös omasta mielestäni tyylikkäin viime aikojen uusista malleista. Eroaa massasta. Ihmettelen vain miten noin isoon autoon saa noin surkean kontin tehtyä mihin ei mahdu oikein mitään?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alla on mielenkiintoinen (vain tilaajille) artikkeli sähköautomatkasta Helsingistä Nordkappiin ja takaisin.



Ei ollut kärryä perässä Utsjoelle ajettaessa, mutta ei silti kyllä vakuuttanut alkuunkaan. Ennen kaikkea matkanteon hinta, hitaus ja jäykkyys sekä lataussysteemien epävarmuus nostattaa kysymyksiä; kuinka realistista on edes odottaa, että tilanne (pitkien matkojen suhteen) tuosta muuttuu, varsinkin kun sähköautojen määrä tulee koko ajan vain kasvamaan? Ja tämä ei ollut mikään vittuiluviesti, turha siis provosoitua. Meilläkin mennään päiväkotimatkat nykyään sähköllä, renkaita on vain kaksi neljän sijasta.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Alla on mielenkiintoinen (vain tilaajille) artikkeli sähköautomatkasta Helsingistä Nordkappiin ja takaisin.



Ei ollut kärryä perässä Utsjoelle ajettaessa, mutta ei silti kyllä vakuuttanut alkuunkaan. Ennen kaikkea matkanteon hinta, hitaus ja jäykkyys sekä lataussysteemien epävarmuus nostattaa kysymyksiä; kuinka realistista on edes odottaa, että tilanne (pitkien matkojen suhteen) tuosta muuttuu, varsinkin kun sähköautojen määrä tulee koko ajan vain kasvamaan? Ja tämä ei ollut mikään vittuiluviesti, turha siis provosoitua. Meilläkin mennään päiväkotimatkat nykyään sähköllä, renkaita on vain kaksi neljän sijasta.
Lapissa asuu viisi ihmistä. Siellä on heikko latausverkosto. Lisäksi jos lataa roamingilla tai koittaa tunkea lähes täyttä akkua piri pintaan minuuttihintaisella laturilla latauksen hinta on kallista, lisää kello 21:00 Ajankohtaisessa Kakkosessa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Eli parin keskikokoisen uusimaalaisen kunnan verran, 20 kertaa Uusimaan kokoisella alueella.

No osta vittu sahköauto ja kadu.

Olen varma että menee käyttövoimat 5-10 vuoden sisällä uusiin puihin. Ja sähköauto ei ole voittaja.

Tyhmät maksaa noita hintoja paskoista vehkeistä jotka ovat kokeiluasteella.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Perustelut olis kiva kuulla ja se mikä kyseinen käyttövoima mahtaa olla?

Kannattaa olla ajan hermolla, saatat yllättyä.

Sähkö se ei tule olemaan pohjoisilla leveysasteilla. Voit ottaa talteen.

 

Tuamas

Jäsen
Mikä on se vaihtoehto ja millä perusteella?

Mikään ei indikoi henkilöliikenteessä mihinkään muuhun suuntaan kuin akkukäyttöisten sähköautojen ylivaltaan uusissa autoissa seuraavan 10 vuoden sisään (toki todennäköisesti jo aiemmin).
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä on se vaihtoehto ja millä perusteella?

Mikään ei indikoi henkilöliikenteessä mihinkään muuhun suuntaan kuin akkukäyttöisten sähköautojen ylivaltaan uusissa autoissa seuraavan 10 vuoden sisään (toki todennäköisesti jo aiemmin).

Sitä minäkin kysyin mutta vastausta en valitettavasti saanut...katsotaan miten sun kohdalla käy.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mikä on se vaihtoehto ja millä perusteella?

Mikään ei indikoi henkilöliikenteessä mihinkään muuhun suuntaan kuin akkukäyttöisten sähköautojen ylivaltaan uusissa autoissa seuraavan 10 vuoden sisään (toki todennäköisesti jo aiemmin).

Toimintamatkat suhteessa latausaikaan eivät ole riittäviä isolle osalle autoilijoista. Infra on lapsenkengissä.

Painakaa nyt tuo lause kalloonne. Paljon pitää tapahtua kehitystä että sähköauto olisi vaihtoehto. Älkää huumassanne nyt olko tyhmiä.
 

Redimor

Jäsen
Sitä en ole vielä näissä sähköautoissa ymmärtänyt, että sinne konepellin alle järjestetään lentolaukun kokoinen tila missä voi kuljettaa jotain. Miksi sinne ei voi työntää sitä akkua lisää? Peräkonttia on käytetty ennenkin niin kai tuo kansa osaa sitä jatkossakin käyttää? 50-100 kiloa akkukennoa lisää nyt kuitenki ajokilometrejä ihan kohtuudella.
Tietenkin tähän keskustellaan sitten painojakaumasta. Moniko niillä härpäkkeillä on monzaan kisaamaan menossa että painojakauma pitää olla mahdollisimman keskellä ja massan keskipiste mahdollisimman alhaalla? Täällä nyt kuitenkin keskimäärin talvet päristellään 80 km tunnissa ja kesäisin 100, oikein kivoilla moottoriteillä sen 120. Kadetillakin on pystynyt nuita nopeuksia ajamaan niin eiköhän niitä näillä uusillä sähkökiihdyttimilläkin pystyisi vaikka olisikin vähän nokkapainoinen?

Tuli vain mieleen kun näistä etäisyyksistä aina keskustellaan.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toimintamatkat suhteessa latausaikaan eivät ole riittäviä isolle osalle autoilijoista. Infra on lapsenkengissä.

Painakaa nyt tuo lause kalloonne. Paljon pitää tapahtua kehitystä että sähköauto olisi vaihtoehto. Älkää huumassanne nyt olko tyhmiä.

Anteeksi että olen ollut tyhmä ja ajanut jo kolme vuotta täys-sähköllä. Kerro nyt kuitenkin mikä se käyttövoima on joka työntää sähkön maanrakoon?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sitä en ole vielä näissä sähköautoissa ymmärtänyt, että sinne konepellin alle järjestetään lentolaukun kokoinen tila missä voi kuljettaa jotain. Miksi sinne ei voi työntää sitä akkua lisää?
En ole asiantuntija, mutta arvelisin, että akkua ei laiteta siihen ihan samasta syystä kuin bensatankkikaan ei ole siinä, eli sen kohdan kuuluu mennä kolarissa kasaan ja niin ollen syttyvä kama on aika nounou.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös