Sähköautoilu

  • 498 325
  • 4 586

Undrafted

Jäsen
Nämä ovat niitä asioita joita sähköauto porukka ei ymmärrä tai ei halua ymmärtää.
Lisäksi tähän sez että ei se auton iskunvaimennus+jouset toimi samalla tavalla kuin siitä polttomoottori autossa niin ongelma on valmis.
Mutta eihän siinä sähköautossa ollut mitään ylimääräisä kustannuksia
Vaikka bensa-autolla ajan, niin ihan hepreaa renkaisiin liittyvät jutut. Toki olen joskus automyyjälle vastannutkin kun kyseli millaiset vanteet haluan, että ihan sama. Pyysin valkkaamaan jotkut tavalliset, eikä räikeät. En osaa nykyisestä autostani sanoa edes vannekokoa, saati renkaiden mittoja.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta eihän siinä sähköautossa ollut mitään ylimääräisä kustannuksia

Tätä mä en nyt ymmärrä, mitä ylimääräisiä kuluja, erikokoiset ja erilaiset renkaat maksaa eri määrän euroja ja erilaisissa autoissa on erilaisia renkaita.

Esimerkiksi mun kohdalla siinä polttomoottori cee-nelosessa samoilla varusteilla on samankokoiset kumit. Se joka laskee esim. rengaskulutkin tarkkaan ja jos hänelle on sillä jotain merkitystä niin sallittakoon se hänelle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ai jaa. Sähköautoihin liittyvästä verostako ei ole kyse uudesta verosta. Mitä nyt en ymmärrä?

Siinähän se minun viestissäni kerrottiin, mistä on kyse. Luet sen ja vaikka tuon Bat79 linkkaaman uutisen sen jälkeen niin jo selvinnee.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Tätä mä en nyt ymmärrä, mitä ylimääräisiä kuluja, erikokoiset ja erilaiset renkaat maksaa eri määrän euroja ja erilaisissa autoissa on erilaisia renkaita.

Esimerkiksi mun kohdalla siinä polttomoottori cee-nelosessa samoilla varusteilla on samankokoiset kumit. Se joka laskee esim. rengaskulutkin tarkkaan ja jos hänelle on sillä jotain merkitystä niin sallittakoon se hänelle.
Sähköautossa ne "vastaavat" renkaat maksavat merkistä riippuen 100-800€ enemmän jos haluaa sellaiset joilla ajaa seuraavankin sesonkina.
Se Bemarin i3 on yksi hyvä esimerkki siitä kuinka ne sähköauton renkaat pitää tehdä erillisinä verrattuna perinteisiin autoihin.

Silloin kun kilometrejä tuli se reilut 30000 vuodessa ja työpaikka oli hyvin vahvasti renkaisiin liittyvä niin näihin pieniinkin juttuihin alkoi kiinnittää huomiota.
Tämän hetken kilometri määrä on tippunut puoleen mutta siltikään en en noita pahimpia tapauksia mitä tuli nähtyä suosittelisi kenellekään. Varsinkaan sellaisessa tilanteessa jos on päästävä liikkumaan päivittäin.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tän viestin jälkeen mä lopetan jankkaamisen.

Tuossa mun viestissä nopealla haulla löydetty rengas oli mun autoon täysin oikea, vertasin hintaa saman renkaan "yleisempään" kokoon jossa kantavuusluokka oli pienempi, hintaero 50€ / rengas...missä tein virheen?

Nyt siirryn katsomaan Kummelin jaksoa numero 50, hejdå
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Lisäksi tähän sez että ei se auton iskunvaimennus+jouset toimi samalla tavalla kuin siitä polttomoottori autossa niin ongelma on valmis.
Nyt pitää kysyä miten sähköauton ja polttomoottoriauton jousitus eroaa? Ei kai se jousitus tiedä mennäänkö sähköllä vai nestemäisellä polttoaineella?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Nyt pitää kysyä miten sähköauton ja polttomoottoriauton jousitus eroaa? Ei kai se jousitus tiedä mennäänkö sähköllä vai nestemäisellä polttoaineella?
Ei sinänsä mitenkään mutta toisessa on useampi sata kiloa enemmän massaa päällä.
Se vaikuttaa siihen miten jousitus toimii ja on se suurin syy siihen miksi toinen vaatii merkittävästi isommat kantavuudet renkaita.
Massa ratkaisee ei polttoaine, mutta polttomoottorilla saa enemmän tilaa samoilla painoilla.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Tän viestin jälkeen mä lopetan jankkaamisen.

Tuossa mun viestissä nopealla haulla löydetty rengas oli mun autoon täysin oikea, vertasin hintaa saman renkaan "yleisempään" kokoon jossa kantavuusluokka oli pienempi, hintaero 50€ / rengas...missä tein virheen?

Nyt siirryn katsomaan Kummelin jaksoa numero 50, hejdå
Niin 50€*4=200€ per sarja.
Eli mikä oli se kysymys?
Ainakin minun mielestä 200€ enemmän rengassarjasta on iso kustannus, joka pitää laskea mukaan.
Ihan samalla tavalla kuin vakuutus tai ajoneuvovero.
Toki renkaita saa sähköautoihin vaikka 40€/rengas jos laadulla ei ole väliä. Silloin tosin ei kannata olla sellaisessa homma jossa on liikuttava päivittäin ja kellonajasta välittämättä.
Sama pätee mihin tahansa renkaaseen, halvalla et saa hyvää ja ne neljä reilun kämmenen kokoista pistettä määrittää sen kuinka hyvä pito tiehen on.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Ei sinänsä mitenkään mutta toisessa on useampi sata kiloa enemmän massaa päällä.
Se vaikuttaa siihen miten jousitus toimii ja on se suurin syy siihen miksi toinen vaatii merkittävästi isommat kantavuudet renkaita.
Massa ratkaisee ei polttoaine, mutta polttomoottorilla saa enemmän tilaa samoilla painoilla.
No niin. Auton (akseli)paino määrittää renkaiden kantavuuden ja auton huippunopeus renkaiden nopeusluolituksen.

Ei sillä voimalaitteella ole väliä vaikka kiulu liikkuisi ydinreaktorilla. Sähkövekotin painaa enemmän ja tarvitsee järeämmät (kalliimmat) renkaat. Voihan tuon sitten pistää kalkyyliin mukaan sähkö vs. fossiili vertailussa. Tosin renkaat lienee aika pieni kulukomponentti autoilun kokonaiskuluista.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin 50€*4=200€ per sarja.
Eli mikä oli se kysymys?
Ainakin minun mielestä 200€ enemmän rengassarjasta on iso kustannus, joka pitää laskea mukaan.
Ihan samalla tavalla kuin vakuutus tai ajoneuvovero.
No ei tuo 200€ kyllä oikeasti ole iso kustannus, en tiedä kauan suomalaiset keskimäärin ajaa samalla autolla mutta jos vaikka joka toinen/kolmas vuosi pitäisi tuo 200€ maksaa ”ekstraa” sähköautolla niin ei montaa tankillista menisi polttoainetta kun tuo on jo ylitetty. Ja niiden tankkaamiseen tuskin menee ihan samaa aikaa?
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eihän tää suoraan sähköautoihin liity, mutta tuli mieleen että jos tarkoitus on mahdollisimman halvalla autoilla mistään muusta asiasta välittämättä niin eiköhän se menee niin että ostaa sen "tonnin Punton" ajaa sillä niin kauan kun se pysyy nipussa ja menee katsastuksesta läpi. Sitten kun se leviää niin uusi katiska alle ja homma jatkuu.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
No niin. Auton (akseli)paino määrittää renkaiden kantavuuden ja auton huippunopeus renkaiden nopeusluolituksen.

Ei sillä voimalaitteella ole väliä vaikka kiulu liikkuisi ydinreaktorilla. Sähkövekotin painaa enemmän ja tarvitsee järeämmät (kalliimmat) renkaat. Voihan tuon sitten pistää kalkyyliin mukaan sähkö vs. fossiili vertailussa. Tosin renkaat lienee aika pieni kulukomponentti autoilun kokonaiskuluista.
Niin sähköautoissa pitää olla painon takia huomattavasti järeämmät renkaat mutta nopeusluokan osalta taas voisi olla vaikka piikkinastat.

Ei olekkaan mutta se kokonaismassa nyt vaan sattuu vaikuttamaan ennen kaikkea siihen tarvittavaan kantavuuteen ja joissakin sähköautoissa myös nopeusluokituksen osalta suurin osahan noista nykyään mopoautoja.

Kuten sanoin renkaita saa mistä hintaluokasta haluaa jos ostaa halpoja kiinalaisia ei kannata olla sellaisessa tilanteessa, että pitää päästä paikkaan kuin paikkaan aikaan kuin aikaan.
Eli toistit sen saman mitä sanoin.
Ainakin allekirjoittaneen osalta autoissa renkaat on vaihtuneet suunnilleen kahden vuoden välein silloin tuo ylimääräinen vähintään 200€ per sarja alkaa vaikuttaa.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainakin allekirjoittaneen osalta autoissa renkaat on vaihtuneet suunnilleen kahden vuoden välein silloin tuo ylimääräinen vähintään 200€ per sarja alkaa vaikuttaa.
Tuskin kukaan on eri mieltä siitä että hyvät renkaat on paremmat kuin huonot. Mutta jos oletuksena on vaikka 20 000km ajosuorite/vuosi, polttoainekulut olisi n. 2000€. (6l/100km, hinta 1,7€/l) Sähköllä sama n. 800€ (23kwh/100km, 0,17€/kwh). Erotus 1200€/vuosi, oikeasti ainakin minulla selkeästi isompi. Eli renkaissa 100€/vuosi ei ole mitään, muita syitä voi toki olla.
 

Undrafted

Jäsen
Niin sähköautoissa pitää olla painon takia huomattavasti järeämmät renkaat mutta nopeusluokan osalta taas voisi olla vaikka piikkinastat.
Skoda Octviassa painoero pienimmän bensakoneen ja suurimman dieselkoneen välillä noin 400kg. Ioniq5 painaa taas noin 100kg enemmän kuin tuo diesel Ostavia. Menee muistikuvien varasssa, mutta aikoinaan kun piti Octaviaan ostaa renkaat, niin myyjä ei kysynyt mitään autoni painosta.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Eilen viimeiset ajelut bensalla tähän kauteen. Pientä polttoa, 25sek ja takaläskit vaihtokuntoon. En käyttänyt sähköä. Kohtuu hömelöä vääntää jostain 200€:n rengaskustannuksista. Tuon säästää jo huoltokustannuksissa.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Skoda Octviassa painoero pienimmän bensakoneen ja suurimman dieselkoneen välillä noin 400kg. Ioniq5 painaa taas noin 100kg enemmän kuin tuo diesel Ostavia. Menee muistikuvien varasssa, mutta aikoinaan kun piti Octaviaan ostaa renkaat, niin myyjä ei kysynyt mitään autoni painosta.
Taitaa se paino ero olla enemmän korkeintaan 300kg ja siinä on toinen neliveto ja toinen etuveto, joten siellä on hiukan erilaista tavaraa alla.
Samalla lailla se hybridi 100-150kg painavampi kuin vastaava polttomoottori auto.

Miksi kysyisi kun saa ne tiedot rekkarin perusteella ja jos et anna sitä niin auton merkin ja moottorin perusteella. Lisäksi ne kantavuudet on lähes poikkeuksetta määritelty nimenomaan sen painavimman mallin mukaisesti.
Ne löytyvät useammasta paikasta niiden "valmiiden" kokojen kuin vastaavien osalta.
 

hege

Jäsen
Sähköpohdiskelu jatkukoon, vaikka hetken olinkin sitä mieltä että Kona ei jatkoon niin periaatteessa omiin ajoihin riittäisi 90% jopa pienempi akkuinen Kona. Tosiasiassa minulle riittäisi sellainen 140kmx2 range (tuntisi vähän retardilta latailla Messilän matkalla) myös talvella jos autossa on kohtuullisen tehokas pikalaus ja sisään pitää mahtua 4 henkilöä ja katolle boxi skimboja varten. Eli hyviä vinkkejä saa edelleen laittaa.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
että Kona ei jatkoon niin periaatteessa omiin ajoihin riittäisi 90% jopa pienempi akkuinen Kona.

No jos prosentti on noin suuri niin go for it. Niihin loppuihin 10% ajoihin kun asennoituu oikein ja suunnittelee etukäteen niin tuskin tulee ylitsepääsemättömiä ongelmia.

Mulla oli tuollainen 39kWh Kona yksityisliisarina vuoden verran, kiva auto johon sopi se neljä henkeä sisälle, takaluukku ehkä hieman pienehkö niinä muutamana kertana kun tilaa olisi tarvittu, vaan eipä sekään ollut ongelma kun heitti boksin katolle. Range riitti mun ajoprofiiliin todella hyvin kun tuon energiankulutus on tosi pieni.

Huonoin puoli tuossa pikkuakkuisessa oli hitaahko pikalataus, siksi suosittelen ennemmin 64kWh versiota. Tai riippuu tietty miten paljon sitä yli 200km yhtäjaksoista ajoa tulee vuodessa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Tulin eilen ajaneeksi koeajona Huyndain Ioniq 5. Auto oli yllättävän hyvä ajaa aasialaiseksi autoksi. Melko muovinen ja halpamainen fiilis jäi kuitenkin autosta, kuten ennakko-odotus olikin. Tuostako pitäisi jopa yli 50 tuhatta maksaa? Noh, en maksaisi.

En myöskään ymmärrä tuota hypetystä sähköauton voimalinjasta. Ei ollut mikään valloittava kokemus oman bensa Golf 8:n 7-lovisen DSG-vaiheiston jälkeen.

Juu, ja triggeröitymiset tähän alle :)

ps. Oli ensimmäinen ajokokemus täyssähköautosta.
 

hege

Jäsen
Tuli sitten vielä katsottua firman työsuhdeautoilun politiikka ja näemmä olisi myös mahdollista ottaa työsuhdeautoksi (käyttöetu) sähköauto (tai PHEV, mutta verotusarvo on varsin vahvasti sähkön puolella). Hintaraja olisi 56k€+10% listahinnasta saa olla lisävarusteita joten sitäkin voisi miettiä yhtenä vaihtoehtona mutta sen kanssa joutuu olemaan naimisissa sitten 48kk vaikkakin ainakin paperilla sähköautossa saa aikapaljon vastinetta suhteessa verotusarvoon.
Yksi vaihtoehto voisi olla juurikin joku varsin pieni sähköauto tyyliin eMokka millä varmaan itse pärjäisi ja missä verotusarvo on varsin pieni tai sitten mennä toiseen suuntaan ja mietti Enyaqia tai Ioniqia (minkäköhän takia moni nimettu eunukin tyyppisesti)? Ja tosiaan katsella hommaa alkuun työsuhdeautoilijan perspektiivistä. Jos tuo Subarun Solterra joskus tulisi myyntiin niin mietintä voisi olla helpompaa...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tulin eilen ajaneeksi koeajona Huyndain Ioniq 5. Auto oli yllättävän hyvä ajaa aasialaiseksi autoksi. Melko muovinen ja halpamainen fiilis jäi kuitenkin autosta, kuten ennakko-odotus olikin. Tuostako pitäisi jopa yli 50 tuhatta maksaa? Noh, en maksaisi.

En myöskään ymmärrä tuota hypetystä sähköauton voimalinjasta. Ei ollut mikään valloittava kokemus oman bensa Golf 8:n 7-lovisen DSG-vaiheiston jälkeen.

Juu, ja triggeröitymiset tähän alle :)

ps. Oli ensimmäinen ajokokemus täyssähköautosta.
En nyt erityisemmin triggeröitynyt, koska Ioniq 5 ei vakuuta itseänikään esittelyiden perusteella pl. ulkonäkö, jossa pidän erilaisuudesta, sekä takapenkin tiloista. Varsinkin ohjaamon näyttöjen vaaleat kehykset näyttävät halvoilta. Itselläni kuitenkin on tuo sama seiskalovinen Octaviassa, ja onhan se nyt jumalauta aivan eri maaimasta ajella nuhaisella sähkölläkin vrt. perus polttisautomaatti. Tai sitten tuo Ioniq femma on aivan helvetin huono.

Vaikka dsg on oikein hyvä automaattiloota, oli kyllä erittäin ankea fiilis ajella sillä EQA:n jälkeen. Ja tuo ei edusta tehoiltaan mitään erityistä, vaikka toki varustetaso ja viimeistely oli ehkä keskimääräistä kovempi.
---
Aika paljon on tullut erilaisia esittelyvideoita katseltua sähkiksistä, vaikka ostohousut on kaapissa viikattuna. Tällä hetkellä tilanne on asuinpaikan, töiden ja tulevaisuuden suhteen ns. välitilassa, joten katsellaan ja haetaan tietoa, ja ensi kesänä voisi sitten tehdä ratkaisuja. Kivahan noilla Polestar 2:n ja Tesla Model Y:n dual motor -esittelyvideoilla on itseään kiusata.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Itselläni kuitenkin on tuo sama seiskalovinen Octaviassa, ja onhan se nyt jumalauta aivan eri maaimasta ajella nuhaisella sähkölläkin vrt. perus polttisautomaatti. Tai sitten tuo Ioniq femma on aivan helvetin huono.

No juuri tämä. Itse kun pääsin vihdoin Enyaqin rattiin tuossa toukokuussa, niin olihan se nyt helvetti sentään valovuoden edellä vm. 2019 Seat Atecaani ja juuri samaa 7-lovista DSG:tä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Juu, jos DSG ja sähköauton voimalinja ovat ”samantuntuiset”, kannattaa kyllä miettiä onko jotain vakavia aistihäiriöitä :) Ei sillä, etteikö se automaatti ihan kiva ole, sellaisella tuli aikanaan itsekin ajettua.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
"Ei ollut mikään valloittava kokemus" taisi olla se käytetty termi, ja verrokkina oli siis Golf mkVIII bensa DSG ja Ioniq 5. Näillä lähtötiedoilla esim 0-100km/h kiihtyvyydessä voi olla vaikka kolmen sekunnin ero, polttiksen eduksi siis. Uskon hyvin, ettei ole tällöin mikään valloittava kokemus.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
"Ei ollut mikään valloittava kokemus" taisi olla se käytetty termi, ja verrokkina oli siis Golf mkVIII bensa DSG ja Ioniq 5. Näillä lähtötiedoilla esim 0-100km/h kiihtyvyydessä voi olla vaikka kolmen sekunnin ero, polttiksen eduksi siis. Uskon hyvin, ettei ole tällöin mikään valloittava kokemus.

Tosin liikennevaloista se GTI ei pärjäne Ioniqille mitenkään silti. Tietysti on mahdollista, että vertailu on tosiaan tehty mopoimman Ioniq 5:n ja tykeimmän DSG:n välillä - silti kun tuossa nimenomaan puhuttiin esimerkiksi vaihteistosta (jota toisessa ei ole, ja tehokkaalla DSG:lla aikanaan paljon ajaneena kyllä lovet tuntuvat reippaasti), uudistan kommenttini vakavista aistihäiriöistä.

(Rapalahan koko viesti toki lienee ollut, mutta se on toinen asia.)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös