Tulin eilen ajaneeksi koeajona Huyndain Ioniq 5. Auto oli yllättävän hyvä ajaa aasialaiseksi autoksi. Melko muovinen ja halpamainen fiilis jäi kuitenkin autosta, kuten ennakko-odotus olikin. Tuostako pitäisi jopa yli 50 tuhatta maksaa? Noh, en maksaisi.
En myöskään ymmärrä tuota hypetystä sähköauton voimalinjasta. Ei ollut mikään valloittava kokemus oman bensa Golf 8:n 7-lovisen DSG-vaiheiston jälkeen.
Juu, ja triggeröitymiset tähän alle :)
ps. Oli ensimmäinen ajokokemus täyssähköautosta.
En nyt erityisemmin triggeröitynyt, koska Ioniq 5 ei vakuuta itseänikään esittelyiden perusteella pl. ulkonäkö, jossa pidän erilaisuudesta, sekä takapenkin tiloista. Varsinkin ohjaamon näyttöjen vaaleat kehykset näyttävät halvoilta. Itselläni kuitenkin on tuo sama seiskalovinen Octaviassa, ja onhan se nyt jumalauta aivan eri maaimasta ajella nuhaisella sähkölläkin vrt. perus polttisautomaatti. Tai sitten tuo Ioniq femma on aivan helvetin huono.
Vaikka dsg on oikein hyvä automaattiloota, oli kyllä erittäin ankea fiilis ajella sillä EQA:n jälkeen. Ja tuo ei edusta tehoiltaan mitään erityistä, vaikka toki varustetaso ja viimeistely oli ehkä keskimääräistä kovempi.
---
Aika paljon on tullut erilaisia esittelyvideoita katseltua sähkiksistä, vaikka ostohousut on kaapissa viikattuna. Tällä hetkellä tilanne on asuinpaikan, töiden ja tulevaisuuden suhteen ns. välitilassa, joten katsellaan ja haetaan tietoa, ja ensi kesänä voisi sitten tehdä ratkaisuja. Kivahan noilla Polestar 2:n ja Tesla Model Y:n dual motor -esittelyvideoilla on itseään kiusata.