Mainos

Sähköautoilu

  • 557 215
  • 4 925

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Toki kaikissa sähköautoissa ei käytetä noin isoja tuumakokoja renkaissa, joten vähän väärin verrata erikokoisia renkaita keskenään.
Saman kokoluokan autoista sähköautoissa on isommat pyörät juuri lisääntyneen painon aiheuttavan suuremman kantavuuden vuoksi. Tämän vuoksi vertasinkin perus-Passatille vaihtoehtoa, joka perhekäytössä on esim. ID4.
Jos katsot jonkun pienemmän sähköauton renkaita, niin verrokki pitää ottaa sitten saman kokoluokan polttomoottoriautosta, jossa varmaankin on taas pienemmät (=halvemmat) pyörät.
Ei ole siis mitenkään epäreilua verrata erikokoisia renkaita jos niitä käytetään vakiorenkaina suunnilleen mitoiltaan (ei massa) saman kokoluokan autoissa. Pointti oli siis se, että isompi massa lisää rengaskuluja.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Saman kokoluokan autoista sähköautoissa on isommat pyörät juuri lisääntyneen painon aiheuttavan suuremman kantavuuden vuoksi.
Kyllä se syy on lähinnä ulkonäkö. 17" tuuman vanteelle saa kyllä jo semmoisia renkaita ison valikoiman missä kantavuus riittää isoonkin sähköautoon. Nykyajan trendi vain tuppaa olemaan, että vannekokoa halutaan kasvattaa.
 

Tuamas

Jäsen
ID4 on SUV, joissa perinteisesti käytetään isoja vannekokoja.

Esimerkiksi ID4:n kanssa vastaavanlaisen normiauton, eli VW Tiguanin rengaskoot ovat 18”-21”, eli käytännössä samat kuin ID4:ssä.

Kyllähän sitä kaikenlaisia vertailuja saa rakennettua, kun ottaa sopivat vertailtavat, se kuinka kestävää on tehdä vertailua SUV:in ja farmarin välillä vieläpä keksien päästään renkaiden käyttöiät on sitten eri asia.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
ID4 on SUV, joissa perinteisesti käytetään isoja vannekokoja.

Esimerkiksi ID4:n kanssa vastaavanlaisen normiauton, eli VW Tiguanin rengaskoot ovat 18”-21”, eli käytännössä samat kuin ID4:ssä.

Kyllähän sitä kaikenlaisia vertailuja saa rakennettua, kun ottaa sopivat vertailtavat, se kuinka kestävää on tehdä vertailua SUV:in ja farmarin välillä vieläpä keksien päästään renkaiden käyttöiät on sitten eri asia.
Jos se toinen vertailtava kuitenkin on Passat, niin pitääkö sitä sitten verrata ID3:n kanssa? No, ID3:n rengaskoot alkavat 18-tuumaisista ja Passatin alkavat 16-tuumaisista. Ei ole kovin vaikea arvata kumman rengaskulut ovat pienemmät.

Se on sitten eri asia kuinka kestävää on vertailla farmari-Passatia ja Golfin kokoista kauppakassia.

En silti todellakaan usko että yhdelläkään autonostajalla rengaskulut ratkaisisivat valinnan polttomoottori- ja sähköauton välillä.
 

hege

Jäsen
Nyt tuli Konaa testattua reilu viikko ja ei jatkoon, tosin auton omistaja sanoikin jo etukäteen ettei usko meidän ajoihin Konan toimivan vaan pitäisi olla pidemmällä rangella varustettu auto.

Meillä vaimo oli kokeilijana ja hänen ajoihin Kona ei oikein hyvin toiminut, ongelma lähinnä siinä kun työpaikka ei ole tässä lähistöllä ja kakkos-asunnolla ei ole edes hidaslataus mahdollisuutta niin testijaksolla aikaa meni ”hukkaan” latauspisteissä autoa ladattaessa. Ongelmaa pahensi vielä se, että normaaliin työhön kuuluu myös säännöllisesti sellaisia 120-160 km siirtymiä eli jos ensin ajoit työpaikalle sen 130 km (siellä on 22 kW type 2 latausmahdollisuus) ja et siellä pystynyt jostain syystä lataamaan ja sitten asunnolle ja seuraavana jos seuraavana päivänä piti lähteä sitten heti ajamaan taas 160 km niin ilmeisesti joutui sitten ottamaan ”turhaan” ylimääräisen stopin lataamista varten jotta olisi päässyt takaisin kotiin/asunnolle/toimistoon. Käytännössä vaikka hänellä oli töissä latauspiste niin ongelma siinä, että kahden pistokkeen systeemissä joutui seuraamaan appista milloin ne on vapaana ja sitten siirtelemään autoa sen mukaisesti työpäivän aikana. Toisaalta ilmeisesti huoltoasemilla oli aika hyvin tarjolla eritehoisia latauspisteitä kun kävi kahvilla mutta sitten 15-25 min latausajalla ei sitten paljoa kilometrejä tule akkuun. Eli pidempi range pitäisi olla tai sitten kakkosasunnolla pitäisi olla latausmahdollisuus.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
ID4 on SUV, joissa perinteisesti käytetään isoja vannekokoja.

Esimerkiksi ID4:n kanssa vastaavanlaisen normiauton, eli VW Tiguanin rengaskoot ovat 18”-21”, eli käytännössä samat kuin ID4:ssä.

Kyllähän sitä kaikenlaisia vertailuja saa rakennettua, kun ottaa sopivat vertailtavat, se kuinka kestävää on tehdä vertailua SUV:in ja farmarin välillä vieläpä keksien päästään renkaiden käyttöiät on sitten eri asia.
jännästi vaan niihin sähköautohin tehdään oikeasti omia renkaita, jota et varmaan tiennyt.
Niiden kantavuudet ovat useasti luokkaa isompia kuin tavallisen auton ja näin niiden hinnat ovat myös korkeampia kun valmistusmäärät ovat pienempiä.
Tuumakoko ei kerro mitään renkaan rakenteesta siitä kertoo enemmän kantavuus ja nopeusluokka kuten myös muut merkinnät kuten se onko kyseessä parmman kuormitusluokan rengas XL yms.
Tiguanissa on todella yleisesti käytössä 16" renkaita, joten kyseessä ei todellakaan ole käytänössä samat renkaat ja siihen päälle se todella iso kantavuus ero kun Tiguanin koko luokassa kantavuudeksi riittää se 96-99 niin sähköautossa se käytänössä aina reippaasti yli 100.

Eli todellakaan kyse ei ole käytännössä samasta renkaasta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
100€ per gummi näyttää olevan hintaero uuden Tiguanin ja uuden ID.4:n välillä, Hakkapeliitta 10. Jos siis ihan oletusrenkaat ottaa Nokianin rengasvalitsimesta, Tiguan R17, ID.4 R19. Kantavuudessa ei ollut isoa eroa (103XL vs 105XL) Varmaan moottorivalintakin vaikuttaa, koitin ottaa jonkun keskimääräisen.

Minusta se vertailu Passatiinkin on ihan ok. Varmaan joku voi verrata vaikka tavallista Outlanderia plugari Outlanderiin, mutta eihän sillä ole todellisuuden kanssa juuri mitään tekemistä, vaan plugariin siirrytään jostain tavan henkilöautosta joka vastannut tarvetta. Sama juttu täyssähköissä, ihmiset pakotetaan ostamaan ahtaita SUV:eja kun ei muita teknisten rajoitteiden takia ole saatavilla. ID.4 painaa 33% enemmän kuin Passat ja silti siinä on 20% pienempi tavaratila.
Puhumattakaan Sepon lapin reissuista peräkärryllä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jape

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllähän ne renkaat enemmän vastaavaan sähköautoon maksavat, jos siis vaihtoehtona on hybrid/bensa-farmari vs sähkö suv, mikä on ihan validi vertailu kun sähköjä ei ole farmareina. Ainakin itse tätä olenkin jo miettinyt, vaikka en olekaan laskuja tehnyt. Toki isommat renkaat näyttävät hyvältä ja SUV on monelle ulkonäöllisesti ja turvallisuusmielessä parempi valinta, mutta puhtaasti kustannusmielessä tuo kyllä lisäkustannuksia kun vrt bensafarmariin, jossa on vielä enemmän tilaakin.

Tietenkin sähkön bensaa matalampi hinta korvaa rengaskustannukset myöskin helposti.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sähköautojen käyttövero aiotaan tuplata - Autot - Ilta-Sanomat (is.fi)
" Yli kaksinkertaistuvan ajoneuvoveron perusveron tarkoituksena on kattaa sähköautojen autoveron poistamisesta valtion kassaan aiheutuvaa verovajetta. "

Tästä se alkaa. Eiköhän nuokin käyttökustannukset ole kohta samalla tasolla polttomoottoriautojen kanssa. Kyllä oikeasti jossain kohtaa kävi mielessä jos hommaisikin hybridin/sähköauton mutta taidanpa ihan vittuillakseni ajella polttomoottorien kanssa niin kauan kun niitä löytyy.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Polttomoottorilla ajo sallittakoon sinulle ja kaikille muillekkin, minun käyttäytymiseen tuolla ei ole vaikutusta. Tuo otsikko on taas kerran sitä paskalehdistön klikkien keräilyä.

Kun tuon uutisen avaa niin huomaa että tuo on vasta esitys ja mikäli menee läpi kyseessä on siis 65€ lisäkulu per vuosi 1.10.2021 jälkeen rekisteröidyille täys-sähköautoille. Korotus tulisi voimaan aikaisintaan 1.10.2023 eli pari vuotta on aikaa säästää. Toi 65€ on tän hetken bensan hinnalla noin 36 litraa siitä voi miettiä kuinka suuresta summasta on kysymys kun ajattelee autoilun kokonaiskustannuksia.

Selvää on että sähköllä autoilu tulee kallistumaan nykyisestä, mutta niin ne kallistuvat muutkin polttoaineet.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sähköautojen käyttövero aiotaan tuplata - Autot - Ilta-Sanomat (is.fi)
" Yli kaksinkertaistuvan ajoneuvoveron perusveron tarkoituksena on kattaa sähköautojen autoveron poistamisesta valtion kassaan aiheutuvaa verovajetta. "

Tästä se alkaa. Eiköhän nuokin käyttökustannukset ole kohta samalla tasolla polttomoottoriautojen kanssa. Kyllä oikeasti jossain kohtaa kävi mielessä jos hommaisikin hybridin/sähköauton mutta taidanpa ihan vittuillakseni ajella polttomoottorien kanssa niin kauan kun niitä löytyy.


Uutisessa ei tosin ole mitään uutista, vaan se on budjettiriihen toimeenpanoa, vaikka, sillä hölmöiltä klikkejä kerätäänkin. Autovero poistui 1.10. alkaen ja se tällä ajetaan 20 vuoden käyttöveroksi - aivan kuin tuolloin päätettiin ja täälläkin keskusteltiin. Ei ole kyse mistään ylimääräisestä yllättävästä uudesta verosta.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ei ole kyse mistään ylimääräisestä yllättävästä uudesta verosta.
Ai jaa. Sähköautoihin liittyvästä verostako ei ole kyse uudesta verosta. Mitä nyt en ymmärrä?
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ai jaa. Sähköautoihin liittyvästä verostako ei ole kyse uudesta verosta. Mitä nyt en ymmärrä?

En itsekään muistanut kuinka tuo menee, mutta tässä aiheesta uutinen syyskuulta. Eli ei ole ylläri.

 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
100€ per gummi näyttää olevan hintaero uuden Tiguanin ja uuden ID.4:n välillä, Hakkapeliitta 10. Jos siis ihan oletusrenkaat ottaa Nokianin rengasvalitsimesta, Tiguan R17, ID.4 R19. Kantavuudessa ei ollut isoa eroa (103XL vs 105XL) Varmaan moottorivalintakin vaikuttaa, koitin ottaa jonkun keskimääräisen.

Minusta se vertailu Passatiinkin on ihan ok. Varmaan joku voi verrata vaikka tavallista Outlanderia plugari Outlanderiin, mutta eihän sillä ole todellisuuden kanssa juuri mitään tekemistä, vaan plugariin siirrytään jostain tavan henkilöautosta joka vastannut tarvetta. Sama juttu täyssähköissä, ihmiset pakotetaan ostamaan ahtaita SUV:eja kun ei muita teknisten rajoitteiden takia ole saatavilla. ID.4 painaa 33% enemmän kuin Passat ja silti siinä on 20% pienempi tavaratila.
Puhumattakaan Sepon lapin reissuista peräkärryllä.
Tuo Hakka on sinänsä ihan ok referenssi rengas. Tosin suurin osa esim Tiguan kuskeista pääsee sillä halvemmalla versiolla kun kantavuus vaade ei ole niin kova.
Toki osa käyttää noita isoimpia tarjotuista renkaista mutta yleensä ihmiset käyttävät kapeampia versioita.
Isomman tuumakoon myötä tulee yleensä myös leveämpi rengas, Suomen teillä taas leveämpi rengas on varsinkin talvikeleillä huomattavasti epämukavampi ajettava se osuu sinne minne perushenkilöauto ei osu ja rekka menee yli.
No nämähän ovat luonnollisesti sähköautossa melkeinpä ominaisuuksia.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli mieleen että mun EC4 sitikassa on todella mukava rengastus. Vanne on 18 tuumaa, mutta leveys 195 ja korkeus 60, eihän se noilla mikään urheiluauto ole, mutta ei ole tarkoituskaan.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Tuli mieleen että mun EC4 sitikassa on todella mukava rengastus. Vanne on 18 tuumaa, mutta leveys 195 ja korkeus 60, eihän se noilla mikään urheiluauto ole, mutta ei ole tarkoituskaan.
Ei toki ole mutta tuollakin se rengassarjan hinta on jotain ihan muuta kuin sillä perinteisellä 195/65/15 tai 205/55/16.
Lisäksi se, että vanne koko lisää käytännössä aina myös hintaa vanteisiin 50-100€ per sarja.
No sähkäriporukka on muutenkin reippaasti paremmin tienaavaa ja muutenkin parempaa tämänkin ketjun jutuista päätellen niin ei kait tuolla mitään väliä.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei toki ole mutta tuollakin se rengassarjan hinta on jotain ihan muuta kuin sillä perinteisellä 195/65/15 tai 205/55/16.
Lisäksi se, että vanne koko lisää käytännössä aina myös hintaa vanteisiin 50-100€ per sarja.
No sähkäriporukka on muutenkin reippaasti paremmin tienaavaa ja muutenkin parempaa tämänkin ketjun jutuista päätellen niin ei kait tuolla mitään väliä.

Nopealla haulla näyttivät olevan noin 50€/kpl kalliimmat noi 195/60/18 kuin 205/55/16, Michelin Primacy 4 oli rengas jota katsoin. Eli onhan niissä eroa.

Aika harvassa nykyautossa muuten on enää 15 tuumaisia vanteita, ehkä joissain pienemmissä mutta Golf-kokoluokassa ei taida enää olla.

P.S. Tuskin me parempia ihmisiä ollaan. :) ja en minä ainakaan ole mikään massikuningas, käytän autoon rahaa about saman verran kuukaudessa kuin silloinkin kun käyttövoima oli bensiini tai diesel. Nyt sitä fyrkkaa menee enemmän autoon kuin energiaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Nopealla haulla näyttivät olevan noin 50€/kpl kalliimmat noi 195/60/18 kuin 205/55/16, Michelin Primacy 4 oli rengas jota katsoin. Eli onhan niissä eroa.

Aika harvassa nykyautossa muuten on enää 15 tuumaisia vanteita, ehkä joissain pienemmissä mutta Golf-kokoluokassa ei taida enää olla.
Ne nopeat haut tunnetusti.
Eniten noissa eroa tekee se kantavuus kun hypätään sieltä 94-96->100+ luokkaan niin se hinta nousee.

Se nykyajan epävirallinen standardi on käytännössä tuo 205/55/16 tai 205/60/16.
Siitä toki ne sallitut ilman katsastusta tehtävät muutokset eli leveydestä max se 30mm.
Profiilin suhteen siihen vaaditaan enemmän laskemista.
Suurimpaan osaan autoista tuon 205/55/16 saa ilman erillistä katsastusta.
 
Viimeksi muokattu:

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Joskus ihmettelin rengastusta kun motarilla BMW i3 karautti ohitse.

Vierintävastuksen minimoimiseksi BMW i3 on varustettu halkaisijaltaan suurilla mutta suhteellisen kapeilla renkailla. Vakiorengaskoko on 155/70 R19. Range Extenderilla varustettujen versioiden takarenkaat ovat eturenkaita leveämmät. Optiona on molempiin versioihin saatavilla myö 20-tuumaiset renkaat.
Aika villi rengaskoko.

Lähde: BMW i3 – AutoWiki
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En mä noista kantavuuksista osaa sanoa, sen tiedän että sähkö C4:n kokonaismassa on 2000kg kun painavimmassa polttis versiossa vastaava luku on 1795. Eli en osaa sanoa pitääkö olla eri kantavuudella olevat kumit.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Joskus ihmettelin rengastusta kun motarilla BMW i3 karautti ohitse.


Aika villi rengaskoko.

Lähde: BMW i3 – AutoWiki
Tässä on hyvä esimerkki siinä vain sähköautoja varten tehdyistä renkaista.
Näitä ei vain saa kertoa julkisesti, että vähän sitä ja tätä pitää tehdä jotta päästään sopiviin tuloksiin.
Tuo i3 on niitä autoja, joita varten koko rengasteollisuus on tehnyt omat renkaat.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eniten noissa eroa tekee se kantavuus kun hypätään sieltä 94-96->100+ luokkaan niin se hinta nousee.

Pakkohan se oli käydä katsomassa, 96H on sitruunan alkuperäisrenkaiden kantavuus ja kappalehinta jonka löysin nopealla haulla oli juurikin tuo 96H. Toki se 205/55/16 jonka hintaan vertasin oli jotain muuta.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Pakkohan se oli käydä katsomassa, 96H on sitruunan alkuperäisrenkaiden kantavuus ja kappalehinta jonka löysin nopealla haulla oli juurikin tuo 96H. Toki se 205/55/16 jonka hintaan vertasin oli jotain muuta.
Nämä ovat niitä asioita joita sähköauto porukka ei ymmärrä tai ei halua ymmärtää.
Lisäksi tähän sez että ei se auton iskunvaimennus+jouset toimi samalla tavalla kuin siitä polttomoottori autossa niin ongelma on valmis.
Mutta eihän siinä sähköautossa ollut mitään ylimääräisä kustannuksia
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös