Sähköautoilu

  • 497 900
  • 4 586

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Jos täällä on jo Enyaqilla ajavia, olisi mielenkiintoista kuulla käyttäjäkokemuksia lisävarusteista eli valitsisiko nyt jotenkin toisin jne.

Mulla nuo samat HUDia lukuunottamatta ja sanon, että pidä nuo vaan! Erityisesti Travel Assist (joka käsittääkseni tulee vain tuon Assisted drive plus -paketin mukana) on aivan loistava kun siihen tottuu ja oppii käyttämään. Mulla myös Drive sport basic, jolla saa kolmipuolaisen ratin sekä progressiivisen ohjauksen. Siitä en nyt osaa sanoa juuta enkä jaata, kun en testannut ilman progressiivista ohjausta. Ratti on ainakin hieno :D

Lisäksi vaimon vaatimuksesta myös panoraamakattoluukku (ja musta väri) löytyy…
 

hege

Jäsen
Kiitokset vinkeistä, pitänee ehkä sähköautoakin harkita vielä kerran. Syyslomalla lienee juurikin mahdollisuus testata sähkö-Konaa, kun yksi tuttu ottaa mieltä Subarun lainaan Lapin reissuun.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Täällä Turussa eräs taloyhtiö laskuttaa puoli vuosittain sähköauton lataamisesta muistaakseni 385 euroa. Eräs tyyppi tuosta taloyhtiöstä on ajanut Teslallaan tuon puolen vuoden aikana 9000 kilometriä. Aika edullista sanoisin.

4,28 eur/100 km, jos oikein lasken. Aika kallista, kun oma sähköllä ajaminen maksaa aika tarkkaan kaksi euroa satasella. Polttiksiin verrattuna kumpikin toki on edullista.

Sanoisin, että kallista ajamista on, jos noin paljon maksaa per 100 km. Itseltä olisi jäänyt tuolla hinnalla latauspaikka tuosta taloyhtiöstä ottamatta ja lataisin autoni muualla. Tuli tuossa ladattua oma 2019 Hyundai Ioniq ja laskutoimituksen jälkeen 100 km maksoi 1,12 € joten lähes neljä kertaa edullisempi kuin tuossa yhtiössä ladattuna ja sama kaupunki kyseessä. Tuolla hinnalla mitä maksoin niin 1000 kilsaa maksaisi 11,20 € ja 9000 kilsaa 100,80 €.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sanoisin, että kallista ajamista on, jos noin paljon maksaa per 100 km. Itseltä olisi jäänyt tuolla hinnalla latauspaikka tuosta taloyhtiöstä ottamatta ja lataisin autoni muualla. Tuli tuossa ladattua oma 2019 Hyundai Ioniq ja laskutoimituksen jälkeen 100 km maksoi 1,12 € joten lähes neljä kertaa edullisempi kuin tuossa yhtiössä ladattuna ja sama kaupunki kyseessä. Tuolla hinnalla mitä maksoin niin 1000 kilsaa maksaisi 11,20 € ja 9000 kilsaa 100,80 €.
Onko laskussa huomioitu sähkön siirtomaksukin, vai mistä noin halpaa sähköä saa? Katselin, että Hyundain valmistajan lupaama kulutus on 13,8 kw/h satasella, mikä kuulostaa todella pieneltä. Sähkön hinta noin 6 senttiä per kw/h ja siirtomaksu 4 senttiä. Näillä spekseillä satanen kustantaisi 1,38 euroa.

edit: halpaahan se on toki silti. :)
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sanoisin, että kallista ajamista on, jos noin paljon maksaa per 100 km. Itseltä olisi jäänyt tuolla hinnalla latauspaikka tuosta taloyhtiöstä ottamatta ja lataisin autoni muualla. Tuli tuossa ladattua oma 2019 Hyundai Ioniq ja laskutoimituksen jälkeen 100 km maksoi 1,12 € joten lähes neljä kertaa edullisempi kuin tuossa yhtiössä ladattuna ja sama kaupunki kyseessä. Tuolla hinnalla mitä maksoin niin 1000 kilsaa maksaisi 11,20 € ja 9000 kilsaa 100,80 €.

Tuossa ei voi olla tosiaan enää varsinaiselle sähkölle oikein mitään hintaa. Miten päädyit noin pieneen summaan? Siirrot ja verot + perusmaksu mukana?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Sanoisin, että kallista ajamista on, jos noin paljon maksaa per 100 km. Itseltä olisi jäänyt tuolla hinnalla latauspaikka tuosta taloyhtiöstä ottamatta ja lataisin autoni muualla.

Nyt kun luin laskelmiasi ja hintavertailua, niin onhan tuo kallista. Kyllä mulla oli näemmä mieli vahvasti mukana ja vertasin bensalla kulkevaan kärryyn.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Nyt kun luin laskelmiasi ja hintavertailua, niin onhan tuo kallista. Kyllä mulla oli näemmä mieli vahvasti mukana ja vertasin bensalla kulkevaan kärryyn.
Tuossa hinnassa maksetaan infraa pois, toisaalta myös kätevyyttä taloyhtiön osakkaalle.
Jos meillä ei olisi tolppia vaihdettu lataukseen sopiviksi, en harkitsisi sähköauton tai plugarin hommaamista...
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Onko laskussa huomioitu sähkön siirtomaksukin, vai mistä noin halpaa sähköä saa? Katselin, että Hyundain valmistajan lupaama kulutus on 13,8 kw/h satasella, mikä kuulostaa todella pieneltä. Sähkön hinta noin 6 senttiä per kw/h ja siirtomaksu 4 senttiä. Näillä spekseillä satanen kustantaisi 1,38 euroa.

Tuossa ei voi olla tosiaan enää varsinaiselle sähkölle oikein mitään hintaa. Miten päädyit noin pieneen summaan? Siirrot ja verot + perusmaksu mukana?

Taloyhtiö laskuttaa minulta 0,10 € per kilowatti sähkön käytöstä tuossa tolpassa, sitä miten paljon taloyhtiö tuosta sähköstä maksaa en tiedä, tiedän vain, että tuon se maksaa minulle. Toki olen ajanut vain kaupunkialueella, kulutus nousisi, jos lähtisin motaria ajamaan ja sitä kautta myös hinta per 100 km.


Nyt kun luin laskelmiasi ja hintavertailua, niin onhan tuo kallista. Kyllä mulla oli näemmä mieli vahvasti mukana ja vertasin bensalla kulkevaan kärryyn.

Onhan tuo bensalla kulkevaan verrattuna edullista, tänään juuri katsoin työmatkallani bensa-aseman hintoja jota käytin, kun vielä bensa auto vähän aikaa sitten oli ja mutu tuntumalla se on yksi Turun edullisimmista ja siinä oli 95:n 1,799 € niin ei tuolla vähän reilulla 4 eurolla paljoa bensaa ostettaisi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Asiallisen oloiset valinnat. Omalta listalta jäi mainitsematta EcoSuite-sisustus ja vetokoukku jotka nostavat hintaa. 125 kW latausvalmius kuuluu 80x:ään vakiona. Crystal Face ja sähköjakkarat taas puuttuu omalta listoilta tällä hetkellä, jostain pitää tinkiä...
Nostin omalle listalle nyt myös tuon 80x. Pari tonnia kuitenkin jää nelivedon ja 60 lisähevosvoiman hinnaksi, niin eiköhän se ole kannattava sijoitus.

Erityisesti Travel Assist (joka käsittääkseni tulee vain tuon Assisted drive plus -paketin mukana) on aivan loistava kun siihen tottuu ja oppii käyttämään.
Mitäs tämä travel assist tekee siis? Mietin tuota assisted drive plus pakettia vrt. basicciin. Nykyisessä Octaviassa on varoitin kun parkkiruudusta pakittaessa joku ajaa takasivulta kohti. Tämä on hyvä ominaisuus. Osaako joku sanoa löytyykö tämä basic- vai pluspaketista?

Näyttää olevan jokin Skodan 4x4 kiertue menossa ja 1,5kk päästä tulevat Lahteen. Ehkäpä jaksan tilaamisen kanssa odottaa sinne ja käydä 80x koeajolla ensin. Ellei black fridayna tule jotain hyviä alennuksia...
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Ellei black fridayna tule jotain hyviä alennuksia...

Vaikea uskoa, että tulisi, kun kauppa käy tälläkin hetkellä hyvin ja autoja ei saada toimitettua.

Bensan hinta noussut sen verran, että alkaa enemmän ja enemmän harmittaa oman Enyaqin toimitusviivästys. 6kk jo odottelua takana eikä loppua näy...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Oma Hybridi on tullut tänään jälleenmyyjälle. Vielä menee kuitenkin noin vikko, kun saadaan auto kotiin. Tätä ollaan odotettu nyt noin heinäkuun lopulta muistaakseni. Nyt on edessä vielä suojavahan pesu ja uudet vahat. Lisäkisi sisätilojen puunaus sekä alkuhuolto/tarkastus. Ehkä jotain koodaustakin vielä. Vaikka tämä on ketju sähköautoille, niin tulin visiitille pahamaineisen bensa/hybridin kanssa:)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikea uskoa, että tulisi, kun kauppa käy tälläkin hetkellä hyvin ja autoja ei saada toimitettua.
Näin minäkin järkeilin, mutta kun kahdesta paikkaa lukemut, että on Enyaq saatu 7 prosentin alennuksella listahinnoista kilpailuttamalla…
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Näin minäkin järkeilin, mutta kun kahdesta paikkaa lukemut, että on Enyaq saatu 7 prosentin alennuksella listahinnoista kilpailuttamalla…

Kysymällä saa ne, jotka tajuaa kysyä :) Mutta ei kaikki osaa tinkiä, niin ei niitä katteita ilmaiseksi pois tarvi antaa autosta, joka myy hyvin. On mullakin ehdollinen kauppa eli jos myyn vaihtoauton itse, kauppa tehdään nettohinnalla, joka on 7,5% alennuksella. Mutta tosiaan kun odotusaika taitaa venyä noin 10kk paikkeille, niin taidan viedä vaihturin mennessä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oma Hybridi on tullut tänään jälleenmyyjälle. Vielä menee kuitenkin noin vikko, kun saadaan auto kotiin. Tätä ollaan odotettu nyt noin heinäkuun lopulta muistaakseni. Nyt on edessä vielä suojavahan pesu ja uudet vahat. Lisäkisi sisätilojen puunaus sekä alkuhuolto/tarkastus. Ehkä jotain koodaustakin vielä. Vaikka tämä on ketju sähköautoille, niin tulin visiitille pahamaineisen bensa/hybridin kanssa:)
Yhtälailla se sähköautoilua on kun nurkissa menee pelkällä sähköllä vaikka polttomoottori kulkeekin siinä mukana. Itselleni tuli eka ladattava hybridi tuossa alkukesästä(Tiguan) ja kyllä nyt jo hieman mietityttää, että olisi pitänyt suoraan hypätä täyssähköön. No kakkosauto kun vaihtuu niin silloin tulee taatusti täyssähkö.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Yhtälailla se sähköautoilua on kun nurkissa menee pelkällä sähköllä vaikka polttomoottori kulkeekin siinä mukana. Itselleni tuli eka ladattava hybridi tuossa alkukesästä(Tiguan) ja kyllä nyt jo hieman mietityttää, että olisi pitänyt suoraan hypätä täyssähköön. No kakkosauto kun vaihtuu niin silloin tulee taatusti täyssähkö.
Ollaan tässä hakemassa uutta kotia. Tavoitteena on, että on mahdollisuus ladata sähköautoa. Siksi tässä tilanteessa "vain" hybridi. 2-3 vuoden kuluttua vaihtuu ja tuosta saa vaihdossa vielä hyvin. Plus uskon, että sähköautojen hinnat tulevat laskemaan suht paljon, koska kilpailu.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Mitäs tämä travel assist tekee siis?

Travel Assist sisältää oikeastaan useita eri ajoavustimia (mm. ennakoiva ja mukautuva CC, ruuhka-avustin ja mukautuva kaista-avustin). Suurin syy miksi tuota hehkutan, on nimenomaan tuo mukautuva kaista-avustin, joka toimii kuin semiautomaattiohjaus. Moottoritiellä ja matka-ajossa aivan loistava kun auto ohjailee itseään tien mukaan ja itse voi joko lepuuttaa kättä ratin alaosassa tai sitten koskettaa rattia kevyesti n. 10sek välein.

Varmasti pärjäisi ilmankin, mutta kun se autosta löytyy ja sitä on tottunut käyttämään, ei ilman osaisi enää olla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Liekö Eunukissa jo kehittyneempi kaistavahti kuin vm. -20 Ocussa, jossa homma toimii erinomaisesti isoilla teillä, mutta yhtään kaposemmalla väylällä ei oikein tahdo tajuta, vaikka olisi suht tuoreetkin markinnät tiessä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Liekö Eunukissa jo kehittyneempi kaistavahti kuin vm. -20 Ocussa, jossa homma toimii erinomaisesti isoilla teillä, mutta yhtään kaposemmalla väylällä ei oikein tahdo tajuta, vaikka olisi suht tuoreetkin markinnät tiessä.

Kyllä mä tuolla aika kapeilla ja pienillä teilläkin olen kruisaillut. Oikeastaan ainoa kerta kun ei ole toiminut oli tuossa pari päivää sitten, kun aurinko heijastui märästä asfaltista eikä auto nähnyt kaistaviivoja.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Sählöautoissa ja osassa hybrideissä on tämä ns "yhden polkimen systeemi", eli kun nostat jalan kaasulta niin akselin renkaat jarruttavat ja keräävät akuille voimaa. Luin tänään, että nastarenkailla tämä kuluttaa tiestöä varsinkin risteysalueilta. Mitä ajatuksia tämä teoria aiheuttaa?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sählöautoissa ja osassa hybrideissä on tämä ns "yhden polkimen systeemi", eli kun nostat jalan kaasulta niin akselin renkaat jarruttavat ja keräävät akuille voimaa. Luin tänään, että nastarenkailla tämä kuluttaa tiestöä varsinkin risteysalueilta. Mitä ajatuksia tämä teoria aiheuttaa?

Regen ja yhden polkimen ajo ovat eri asioita. Regen sisältyy yhden polkimen ajoon toki, mutta yhden polkimen ajo tarkoittaa sitä, että auto lopulta regenin ansiosta pysähtyy nostamalla jalan kaasulta (eli konkreettisesti voi ajaa vain yhdellä polkimella, edes holdia ei tarvitse). Liekö tätä kuitenkaan yhdessäkään PHEVissä, joissain täyssähköissä se ominaisuus on.

En ole kyllä koskaan kuullut tai lukenut, että energian talteenotto millään logiikalla kuluttaisi teitä, joten vaatisi refaa. Sen sijaan sähköautoilla lähteminen kuluttaa renkaita enemmän kuin dinoilla, kun vääntö on heti käytössä - moni lähtee niillä sen ansiosta varsin sudittamalla.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sählöautoissa ja osassa hybrideissä on tämä ns "yhden polkimen systeemi", eli kun nostat jalan kaasulta niin akselin renkaat jarruttavat ja keräävät akuille voimaa. Luin tänään, että nastarenkailla tämä kuluttaa tiestöä varsinkin risteysalueilta. Mitä ajatuksia tämä teoria aiheuttaa?

Yhtäkkiä kuulostaisi huuhaalta, ihan yhtälailla sillä polttisautollakin pitää vauhtia hidastaa kun tulee risteykseen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
"Moottorijarrutuksestahan" siinä käsittääkseni on yhtälailla kyse, eli miksi kuluttaisi sen enempää.

Edit. Sitaattimerkit lisätty.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös