Sähköautoilu

  • 496 406
  • 4 583

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Luuletko oikeasti, että sähköautoilu pysyy noin halpana?.
Jos sähköautoilu maksaa tällä hetkellä 10% polttomoottorilla ajamisesta, niin sen hintaa voidaan nostaa viisinkertaiseksi ja kerätä sillä sama määrä verotuloja kuin nyt ja silti hinta olisi vain puolet.

Toki kaikki liikenne ei tule sähköistymään mutta noin laskuharjoituksena.
 

Tuamas

Jäsen
Olisi paljonkin jos Suomessa haluttaisiin oikeasti käyttää biopolttoaineita tämä olisi myös huoltovarmuuden ja kriisien kannalta tärkeää. Sähköautot ovat tuossa tilanteessa samantien seis, kuten mm. puolustusvoimat ovat olleet tästä jo nyt huolissaan.

On paljonkin ristiriitaa kun se samasta voimalaitoksesta tuleva sähkö on paha mutta se kaukolämpö ei.
Sitten kun se sähkö ladataan autoon niin on samantien niin puhdasta ja ekologista vaikka se olisi tehty kivihiilellä.

Niin no osassa kaupunkeja on kielletty mm. maalämpökaivojen poraaminen ja kaukolämpöön liittyminen on älyttömän kallista, eli oikeasti suorasähkön ja öljylämmityksen ohella ei vaihtoehtoja ole, ellei sitten lämmitetä puulla.

Mistä materiaalista tätä biopolttoainetta tehdään siten, että sillä olisi relevanssia huoltovarmuuden suhteen?

Kaukolämmössä ollaan vahvasti siirtymässä näihin biopolttoaineisiin ja hiili on jäämässä kokonaan pois poltosta.

Näissä se ekologisuus tulee siitä, että päästöjen pienennys vaatii ainoastaan päästääntönä yhden yksikön polttoaineen vaihdon, jolloin kaikkien liittyneiden päästöt putoavat merkittävästi.

Pientaloissa kuitenkin siirtymä perinteisistä lämmitystavoista on ollut hyvin nopeaa ja en näe mitään syytä miksi kehitys hidastuisi (ja miksei samaa kehitystä nähtäisi uusissa autoissakin, kun porukka huomaa merkittävästi matalammat käyttökustannukset sekä markkinoille tulee järkevää tarjontaa).

Ohessa esimerkiksi uudisrakennukset lämmitystavan mukaan vuodelta 2017.
 

Liitteet

  • 51101C18-1D87-43FA-9DCA-AA57F98BDF39.jpeg
    51101C18-1D87-43FA-9DCA-AA57F98BDF39.jpeg
    140,2 KB · kertaa luettu: 113
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
öljylämmitys se ongelmallisin vaihtoehto on, joka nähdäkseni vastaa polttomoottorin käyttämistä autossa)


Kai se öljy kannattaa sentään mieluummin lämmityskattilassa kuin autossa polttaa jos energiatehokkuutta ajatellaan. Polttomoottorin hyötysuhde on käytännössä 20-30% ja öljykattilan yli 95%. Tulee päästöjen vastapainoksi edes palamisessa syntyvä energia käytettyä eikä tupruteltua harakoille.

Kakkosauton hankinta taitaa tulla ajankohtaiseksi ja tuohon rooliin täyssähköinen sopii kuin nenä päähän. Huomenna koeajamaan käytettyä i3 bemaria.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Läpimurron kynnyksellä ollaan ja moni tulee sen tajuamaan hyvin pian. Ehkä jo kesällä, kun Dacian ihan tyylikästä pientä SUV-sähköautoa myydään alle 15k€. Muutkin valmistajat tulevat perässä samalla kun akkujen hinta halpenee, niin 20-30k€ välille tulee pian paljon uusia sähköautoja tarjolle.

Lopullinen läpilyönti on kiinni erityisesti kerrostalojen parkkipaikkojen latausmahdollisuuksien järjestämisestä.
 
Läpimurron kynnyksellä ollaan ja moni tulee sen tajuamaan hyvin pian. Ehkä jo kesällä, kun Dacian ihan tyylikästä pientä SUV-sähköautoa myydään alle 15k€. Muutkin valmistajat tulevat perässä samalla kun akkujen hinta halpenee, niin 20-30k€ välille tulee pian paljon uusia sähköautoja tarjolle.

Lopullinen läpilyönti on kiinni erityisesti kerrostalojen parkkipaikkojen latausmahdollisuuksien järjestämisestä.

Tekeekö sähkomoottori esim. Daciasta paremman ja kestävämmän/ekologisemman auton? Lähteenä Traficomin katsastustilastot.
En ymmärrä logiikkaa.
Eli kaikella moottorin ympärillä ei ole väliä?
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tekeekö sähkomoottori esim. Daciasta paremman ja kestävämmän/ekologisemman auton? Lähteenä Traficomin katsastustilastot.
En ymmärrä logiikkaa.
Eli kaikella moottorin ympärillä ei ole väliä?

Logiikka on Euroissa. Jos tuolla ajaa 15tkm vuodessa, niin säästää yli 1000€ joka vuosi vastaavaan bensa-autoon. Ei tarvita pitkää matikkaa tajuamaan, ettei bensaa kannata ostaa. Dacia oli vain esimerkki, muut merkit seuraavat perässä halpamalleillaan. Ei ole pakko ostaa romanialaista.
 
Logiikka on Euroissa. Jos tuolla ajaa 15tkm vuodessa, niin säästää yli 1000€ joka vuosi vastaavaan bensa-autoon. Ei tarvita pitkää matikkaa tajuamaan, ettei bensaa kannata ostaa. Dacia oli vain esimerkki, muut merkit seuraavat perässä halpamalleillaan. Ei ole pakko ostaa romanialaista.

Eli ostetaan kertakäyttöinen sähköauto. Kätevää, helppoa ja halpaa. Luonto(kin) kiittää. Ja jos osaisi, nauraisi matkalla pankkiin.
 

Tuamas

Jäsen
Eli ostetaan kertakäyttöinen sähköauto. Kätevää, helppoa ja halpaa. Luonto(kin) kiittää. Ja jos osaisi, nauraisi matkalla pankkiin.

Noniinno, sähköautossa on niin paljon vähemmän liikkuvia ja täten hajoavia osia, että vaikea nähdä niitä yhtään sen kertakäyttöisempinä kuin bensa-autoja.

Pikemmin voisi ennustaa pidempää käyttöikää, kun hajoavia ja täten korjattavia (vaihteisto, polttomoottori, voimansiirto) sekä huollettavia (suodattimet, öljyt) osia on niin paljon vähemmän.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja siis olisiko jonkun pitänyt takavuosina jättää Dacia ostamatta ja ostaa skoda, koska luonto kiittää skodanostajaa? Vai mistä tämä sheimaus luokkansa halvinta kohtaan.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja siis olisiko jonkun pitänyt takavuosina jättää Dacia ostamatta ja ostaa skoda, koska luonto kiittää skodanostajaa? Vai mistä tämä sheimaus luokkansa halvinta kohtaan.
Daciat taitavat kieltämättä olla toistuvasti katsastustilastojen hylkäyslistalla korkealla eli pitkällä aikavälillä voi hintakin nousta huoltojen yms takia. Toki ne tilastot eivät aina kerro ihan täyttä totuutta, joten pitäisi tarkemmin tutkia mitkä vaivat ovat olleet eniten esillä ja ovatko myös sähköversioissa riskinä.
 

D.A.D

Jäsen
Jos koko Suomen kumipyöräliikenne sähköistettäisiin yhden yön yli, kasvaisi sähkön kulutus noin 10 %, hieman alle. Ei mikään ongelma sähkön riittävyyden kannalta. Muun energian kulutus samalla vähenisi.

Jos henkilöautokannan siirtymien sähköön kasvattaisi sähkön kulutusta noin 20%, mikä vastaisi2-3 uutta ydinvoimalaa. Koko kumipyöräliikenteen sähköistäminen kasvattaisi kulutusta varmasti enemmän kuin 10%.
Suomeen tuotavan maaöljyn sisältämä energia vastaa noin seitsemää olkiluoto 3:sta, mutta tässä on mukana muutkin kuin kumipyöräliikenne.
Miten muu energian kulutus vähenisi sähköautoilun myötä? Vähenisikö asuntojen lämmitysenergian tarve ja tehtaiden kuluttama sähkö jostain mystisestä syystä?

Jos ydinvoimaloiden rakentaminen kestää miltei kaksikymmentä vuotta per kappale ei kuulostaisi hyvältä olla riippuvainen putinilta ostettavasta sähköstä puolta vuosisataa.

Oma kantani on, että tällä hetkellä sähköauto sopii hyvin osalle autoilijoista ja plugari miltei kaikille.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos henkilöautokannan siirtymien sähköön kasvattaisi sähkön kulutusta noin 20%, mikä vastaisi2-3 uutta ydinvoimalaa. Koko kumipyöräliikenteen sähköistäminen kasvattaisi kulutusta varmasti enemmän kuin 10%.
Suomeen tuotavan maaöljyn sisältämä energia vastaa noin seitsemää olkiluoto 3:sta, mutta tässä on mukana muutkin kuin kumipyöräliikenne.

10 % taisi olla ilmastopaneelin luku, en tiedä, mistä tällainen 20 % tulee, muttei ainakaan tästä maailmasta. Se öljyn sisältämän energian tarve siinä sitten melkoisesti pienenee. Kuten aiemmin todettua, omavaraisempi Suomi sähköenergiassa noista kahdesta on. Tämä nyt ei vain ole ongelma, vaikka dinojengi kovasti tästäkin haluaa joka puolella rölläillä.
 

D.A.D

Jäsen
mistä tällainen 20 % tulee, muttei ainakaan tästä maailmasta.

Energiatekniikan professori Esa Vakkilainen Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta.
Taustojaan en ole tutkinut, mutta on varmaa MV-lehden tilaaja ja Ano Turtiaisen kalakaveri.

Elämme maailmassa mikä on siinä suhteessa pilalla, että jos joku ei ole 100% samaa mieltä rupeaa savu nousemaan korvista ja nähdään kuu-natseja ja denialisteja joka puolella. Niin allergisia eriäville ajatuksille ollaan että 90% samanmielisyys ei riitä.
Kehitys loppuu tyytyväisyyteen ja jos kaikki ovat samaa mieltä kaikesta kaikki ovat tyytyväisiä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Erilaisia laskelmia on olemassa sähköautoista ja sähkönkulutuksesta. Tässä niistä yksi:

Liikenneministeriön kaavailuissa Suomen teillä ajelisi vuoteen 2030 mennessä jopa 670 000 sähköautoa. Nykyisen hallituksen viralliset tavoitteet ovat tosin olleet maltillisempia, Laskelmien mukaan 750 000 täyssähköautoa nostaisi sähkönkulutusta vain kolme prosenttia. Pelkästään Olkiluoto 3:n odotettu tuotantokapasiteetti riittäisi kaikkien Suomen henkilöautojen sähköistämiseen.


Samaan suuntaan ja osin samalta taholta toinen:


"Sähkön riittävyydestä ei ole syytä kantaa huolta. Mikäli ajaa 20 000 kilometriä vuodessa, tarvitaan sähköauton lataukseen sähköä noin 4 000 kilowattituntia. Sen tuotanto ei ole ongelma; kaikkien Suomen henkilöautojen sähköistäminen nostaisi maamme sähkönkulutusta vain noin 10 prosenttia".

Oma asiantuntemus ei riitä sanomaan, ovatko oikein, mutta maallikon silmin siltä vaikuttaisi.
 

D.A.D

Jäsen
Oma asiantuntemus ei riitä sanomaan, ovatko oikein, mutta maallikon silmin siltä vaikuttaisi.
Mistä näistä ikinä tietää.
Ylemmän korkeakoulututkinnon omaava kaveri puhuu 10 prosentista ja Energiatekniikan professori 20.
Toisella voi olla päänsisäisiä mikroaggressioita ja äänestää persuja, mikä saattaa vaikuttaa laskennan tulokseen.
Kun taas toisella voi uskonnon omainen suhtautuminen kulkuneuvonsa käyttövoimaan, joka voi aiheuttaa sokeita pisteitä osaltaan. Mutta kumpi on kumpi ja kumpi on oikeassa, sillä ei ole mitään väliä koska yön aikana autot eivät tule sähköistymään.

Sähköautot yleistyvät sopivaan tahtiin latausverkon kanssa ja kaikki sujuu tasapainoisesti.
Voimakkaalla poliittisella ohjauksella voidaan saada katastrofi aikaiseksi.
Käytetään esimerkkinä melko uutta ostoskeskus puuvillaa porissa. Jos joka kymmenes olisi sähköauto ja kaikki aikoisivat ladata 18 minuuttia olisi jonojen viimeiset vuorossa seitsämän tunnin kuluttua, mikä ei olisi tyydyttävä tilanne ja kiinteistö joutuisi lisäämään latauspisteitään.
Toinen vaihtoehto jossa Ohisalo takaa kaikille uuden teslan jonotus ajat mitataan vuorokausissa jollei kaikkia paikkoja varustettaisi pikalatausasemalla. 50kw pikalatausasema asennettuna 30000€ kappale, 2000 parkkiruutua, investointikustannukset 60milj.€ mikä kuulostaa suurelta verrattuna koko kauppakeskuksen rakennuskustannuksiin 130milj.€.
Kiinteistöyhtiö olisi pakotettu nostamaan kauppiaiden vuokria, jotka puolestaan yrittäisivät nyhtää asiakkailtaan korotettuja hintoja. Toisaalta jos ajattelee että hinnalla ja laadulla on jonkinasteinen korrelaatio, niin pancho villan 300€ hampurilainen kuulostaa todella maukkaalta.
 
Ja siis olisiko jonkun pitänyt takavuosina jättää Dacia ostamatta ja ostaa skoda, koska luonto kiittää skodanostajaa? Vai mistä tämä sheimaus luokkansa halvinta kohtaan.

Minä en ottanut halpaa romanialaista Daciaa esimerkiksi, vaan jatkoin aiheesta.
Jokainen saa puolestani ostaa/ajaa juuri sellaisella vehkeellä kuin haluaa ja pystyy.
Ja mitä tulee niihin Traficomin tilastoihin, niin niistä näkyy myös miksi esim. juuri Dacia on katsastustilastojen hännillä. Eikä vain Suomessa (se näkyy muiden maiden saman viranomaisen tilastoista).
Ei olisi ainakaan minun ensimmäinen valintani sähköautoksi, vaikka sähkölinja olisi tehty luomupellavasta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Käytetään esimerkkinä melko uutta ostoskeskus puuvillaa porissa. Jos joka kymmenes olisi sähköauto ja kaikki aikoisivat ladata 18 minuuttia olisi jonojen viimeiset vuorossa seitsämän tunnin kuluttua, mikä ei olisi tyydyttävä tilanne ja kiinteistö joutuisi lisäämään latauspisteitään..
Eihän tällaisissa laskelmissa ole mitään järkeä. Jos sähköauton keskimääräinen range on vaikka 400 km ja ihmisten keskimääräinen ajomäärä on 40 km niin ei sitä ole tarve joka kerta ladata vaan noin joka toinen viikko.

Yhtä järjetöntä olisi laskea että kun polttomoottoriautoja olisi tuossa laskelmassa 90% että jokainen kävisi sen tankkaamassa aina kauppakeskuksen pihassa olevassa pisteessä ja laskea että siellä tankkaillaan aamuyöhön asti.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

D.A.D

Jäsen
Eihän tällaisissa laskelmissa ole mitään järkeä. Jos sähköauton keskimääräinen range on vaikka 400 km ja ihmisten keskimääräinen ajomäärä on 40 km niin ei sitä ole tarve joka kerta ladata vaan noin joka toinen viikko.

Yhtä järjetöntä olisi laskea että kun polttomoottoriautoja olisi tuossa laskelmassa 90% että jokainen kävisi sen tankkaamassa aina kauppakeskuksen pihassa olevassa pisteessä ja laskea että siellä tankkaillaan aamuyöhön asti.

Tältä palstalta olen lukenut että on väärin ladata sähköauto täyteen, vaan latausta on viisasta suorittaa pienissä osissa pitkin päivää.
Polttomoottoriautojen osalta en ole kuullut, että on parempi tankata vitosella kuin satasella.

Täysin sähköautoistuneessa maailmassa parkkiruutu ilman latausta on kuin huora ilman reikää.
Sähköautolla liikkeellä ollessani en ole ikinä jättänyt ajamatta töpseliin jos sellainen on vapaana ollut, tosin kysisen kiesin range on vain reilu sata eikä keskimääräinen 400.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tältä palstalta olen lukenut että on väärin ladata sähköauto täyteen, vaan latausta on viisasta suorittaa pienissä osissa pitkin päivää.
Osoitatko viestin tai viestit joissa on kerrottu että viisasta on pilkkoa lataus pieniin osiin pitkin päivää. Minä olen kyllä kuullut, että lataus on nopeampaa ja siten kannattavaa tehdä vain 80% tasoon asti, jos ei max rangea tarvitse, mutta se on nyt on tietenkin ihan eri asia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse vierastan myös paljon ajatusta, että minulla olisi täyssähköauto, mutta ei mahdollisuutta ladata sitä kotona. On totta, että kauppakeskuksissa on latureita ja lataaminen on mahdollista päivittäisasioinnin yhteydessä. Niin lataan tälläkin hetkellä plugariani, kun kotona ei ole vielä lataustöpseliä. Paikallisen Lidlin pihalla on muuten tavallinen näky, että siellä on Tesla piuhan päässä ja kuski nukkuu autossa odotellen latauksen päättymistä.

Kustannuksiin liittyen: Varmasti valtiovalta tulee nostamaan sähköautoilun hintaa ja se on minusta ihan OK. Infra vaatii rahoitusta ja jostain se pitää ottaa. Siitä olen kuitenkin suht varma, että sähköautoilu tulee myös vastaisuudessa olemaan fossiilista halvempaa ja ilmastotavoitteiden kannalta se lienee ihan perusteltua.

Jokainen käyttäköön sitä voimaa mikä itselleen sopii, ei se varmaan ole keltään pois. Jos halu on vetää kiimakoppia perässään 400 km päivässä, niin diesel on varmaankin oikea vaihtoehto. Jos sähköauton range riittää ja lataus onnistuu, niin se on varmaan oikea valinta ja kaltaiselleni välimallinjätkälle sopii plugari.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tältä palstalta olen lukenut että on väärin ladata sähköauto täyteen, vaan latausta on viisasta suorittaa pienissä osissa pitkin päivää.
Polttomoottoriautojen osalta en ole kuullut, että on parempi tankata vitosella kuin satasella.

Näinhän ei ole kukaan sanonut, olet ymmärtänyt väärin. Sen sijaan on sanottu, että sähköautoa ei välttämättä tarvitse ladata kerralla täyteen, kun "tankkauspaikkoja" on eri puolilla. Piuha on helppo laittaa vaikka kauppareissulla kiinni, ottaa se virta mitä siitä tarvitsee ja aika lyhyilläkin stopeilla merkittävästi, kun hidaslaturitkin ovat täyssähköjen osalta 11-22 kW. Auto kyllä huolehtii itse siitä, ettei akku mene koskaan "liian täyteen".
 

D.A.D

Jäsen
Piuha on helppo laittaa vaikka kauppareissulla kiinni, ottaa se virta mitä siitä tarvitsee ja aika lyhyilläkin stopeilla merkittävästi, kun hidaslaturitkin ovat täyssähköjen osalta 11-22 kW. Auto kyllä huolehtii itse siitä, ettei akku mene koskaan "liian täyteen".

Tätähän juuri tarkoitin, että se piuha pitäisi olla siellä kaupan parkkipaikalla saatavilla. Latauspisteiden saatavuus pitää lisääntyä suhteessa sähköautojen kanssa, muuten kansalaisten arki vaikeutuu huomattavasti.

Lyhyen kantaman Nissanilla satunnaisesti ajavana haluaisi "tankata" kaupassa käydessään. Usein rangea on jäljellä noin puolet ja paluumatka anoppilaan syö noin 25% enkä kehtaa palauttaa tankki tyhjänä, jos vaikka jonkun toisen mummelin kissa on sairastunut haimatulehdukseen ja sitä pitää lähteä kahvikupin äärelle päivittelemään. Eihän siinä vaiheessa sovi ruveta parin tunnin latausta (25A 6kw latausasema niin eikö sieltä tule noin 33km/h) odottelemaan, kahvi jäähtyy.
Monasti on vähäiset latauspaikat ollut varattuja (voi olla oma vika kun en noviisina osaa rytmittää kaupassakäyntejäni eri tahtiin kuin tavan sähköautoilijat), niin kyllähän se ottaa päähän odottaa varsinkin jos nimeltä mainitsematon vähemmistö on parkkeerannut Lagunansa poikittain kahteen latausruutuun(tapahtunut kahdesti) kun ne on niin kätevästi lähellä ovea.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tätähän juuri tarkoitin, että se piuha pitäisi olla siellä kaupan parkkipaikalla saatavilla. Latauspisteiden saatavuus pitää lisääntyä suhteessa sähköautojen kanssa, muuten kansalaisten arki vaikeutuu huomattavasti.

Nehän ovat lisääntyneet _enemmän_ kuin sähköautot.
 

D.A.D

Jäsen
Nehän ovat lisääntyneet _enemmän_ kuin sähköautot.

Ovat varmaan pitkällä aikavälillä, esim. 20v. otannalla. Tuntuu että viimeisen kahden vuoden aikana liikenteessä näkyvät sähköautot ovat lisääntyneet enemmän kuin latauspisteet kauppojen ja huoltoasemien pihoilla.
Nyt varmaan kaivat jostain netin syövereistä semmoiset käppyrät, jotka sisältävät myös kotitalouksiin myydyt lataus töpselit. Koska olen sähköautoasiassa kanssasi vain 90% samaa mieltä olen dinosaurus ja setämies, pitäisi olla tasan sata.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nehän ovat lisääntyneet _enemmän_ kuin sähköautot.

Onko tosiaan näin? Omat kokemukset on, että Pääkaupunkiseudulla latauspisteet voivst olla kortilla. Oikeastaan kauppakeskus Kaaressa ja Jumbossa voi luottaa varauksetta siihen, että auton lataukseen saa, kun niissä on latureita varmaan 20 kummassakin.

Perus-Prismassa taitaa neljä olla aika normaali lukumäärä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös